Alakerran hajut ylös

!!justniin

Olemme ostaneet 1960-luvlla rakennetun ok-talon.Talossa alakerrassa on takkahuone,wc, sekä sauna-ja pesutilat.Lisäksi ns. kellari, öljysäiliö laitettuna omaan bunkkeriinsa sekä ns.pannuhuone.
Talossa on ollut venttiileitä alakerran seinissä, jotka nyt huomasimme että ne on olleet tukittuina.Yhdessä oli vanhoja pikkuhousuja:DD!!, toiset taas tukittu levynpalasilla...
Olemme laittaneet taloon ilmastoinnin(voi olla, et se on liian tehoton talon pinta-alaan nähden?); sekä ilmalämpöpumput molempiin kerroksiin.
Vielä tullee alakerrasta sellainen outo haju, ja tarkoituksena olisikin joskus alakerran lattia vähä vähältä ja laittaa sinne kosteuden estoa maan ja lattian väliin..
Ehkä yhtenä syynä ollut tuo venttiilien tukkiminensekä maaperästä tuleva kosteus?
Miehen kanssa käyty kinaa siitä, miten paljon noita venttiileitä pitäisi olla alakerrassa, vai saako tuo 1 raitisilmaventtiili paljoakaan aikaan siellä?Poistoventtiilit sensijaan ovat alakerran wc:ssä, pukuhuoneessa, sekä pesuhuoneessa.Ja avointa tilaa alhaalla on.n 80m² ja siellä ei ole kuin 1 tuloilmaventtiili.
Mitä mieltä olette?
Kannattaako pitää tukittuina kaikki nämä 3 vanhaa tuloilmaventtiiliä(ovat seinissä) kun siellä on 1uusi ilmastoinnin venttiili?Ilma on raikkaamman tuntuinen kun siellä pitää edes ikkunaa vähän raollaan...Kun mies on sitä mieltä että tää 1 ilmastoinnin venttiili riittää pitämään ilman siellä hyvänä...

8

774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lattia pura ..

      Jos noin vanhasta talosta tulee outo haju alakerrasta, saattaa siellä olla kosteusvaurio.

      Muuten jos todella on ilmanvaihtokone asennettu, pitää muut venttiilit sulkea.

      • !!Justniin

        No, varmaan onkin.Sillä eihän tuolloin mitään vesieristeistä saatikka maakosteuden estämisestä tiedetty?!Mutta, onneksi ne kosteudet eivät mene kuin alaspäin.Talon ympäriltä laitettu viemäröinti uusiksi, sekä patolevyt...Yläkerta onkin jo kokonaan rempattu.Siis KAIKKI UUTTA.Joo, kiitos siitä visiosta että koneellisesti pakottaan ilma ylhäältä alaspäin....


      • LTR-6
        !!Justniin kirjoitti:

        No, varmaan onkin.Sillä eihän tuolloin mitään vesieristeistä saatikka maakosteuden estämisestä tiedetty?!Mutta, onneksi ne kosteudet eivät mene kuin alaspäin.Talon ympäriltä laitettu viemäröinti uusiksi, sekä patolevyt...Yläkerta onkin jo kokonaan rempattu.Siis KAIKKI UUTTA.Joo, kiitos siitä visiosta että koneellisesti pakottaan ilma ylhäältä alaspäin....

        Kyllä tuolla kosteudella on valitettavasti tapana myös kiivetä ylöspäin.

        Oliko tuossa LTR-3:n ehdottomassa tavassa ohjata ilmaa ylhäältä alaspäin jotain vikaa?

        Kirjoituksestasi ei tule mitenkään ilmi mitä tarkoitat ilmastoinnilla mitä taloonne on tehty. Eikä kyllä oikein mitä siellä on ollut ennestään.


      • Lattia pura
        !!Justniin kirjoitti:

        No, varmaan onkin.Sillä eihän tuolloin mitään vesieristeistä saatikka maakosteuden estämisestä tiedetty?!Mutta, onneksi ne kosteudet eivät mene kuin alaspäin.Talon ympäriltä laitettu viemäröinti uusiksi, sekä patolevyt...Yläkerta onkin jo kokonaan rempattu.Siis KAIKKI UUTTA.Joo, kiitos siitä visiosta että koneellisesti pakottaan ilma ylhäältä alaspäin....

        Täytyy huomata, että jos jättää venttiileitä tai avonaisia ikkunoita ulkoseinään alakertaan, niin järjestelmästä tulee välittömästi koneellisen ja painovoimaisen risteytys, joka ei varmasti toimi.


      • !!Justniin
        LTR-6 kirjoitti:

        Kyllä tuolla kosteudella on valitettavasti tapana myös kiivetä ylöspäin.

        Oliko tuossa LTR-3:n ehdottomassa tavassa ohjata ilmaa ylhäältä alaspäin jotain vikaa?

        Kirjoituksestasi ei tule mitenkään ilmi mitä tarkoitat ilmastoinnilla mitä taloonne on tehty. Eikä kyllä oikein mitä siellä on ollut ennestään.

        Ei LTR3 kommentissa ilman ohjauksesta ylhäältä alaspäin mitään vikaa ollut.Päinvastoin.
        Alhaalla todellakin ollut aikoinaan vain nämä raisitilmaventtiilit seinissä(mitkä oli tukittuna).Siellä on MUOVIMATTO laitettuna edellisen asukin toimesta lattiassa.Ollaan ajateltu ottaa se pois, joten siinä voisi olla yksi ratkaisu siihen hajuongelmaan?


      • 14
        !!Justniin kirjoitti:

        Ei LTR3 kommentissa ilman ohjauksesta ylhäältä alaspäin mitään vikaa ollut.Päinvastoin.
        Alhaalla todellakin ollut aikoinaan vain nämä raisitilmaventtiilit seinissä(mitkä oli tukittuna).Siellä on MUOVIMATTO laitettuna edellisen asukin toimesta lattiassa.Ollaan ajateltu ottaa se pois, joten siinä voisi olla yksi ratkaisu siihen hajuongelmaan?

        Hyvä, että tekemisen intoa riittää. Nyt sitten pitäisi enään ymmärtää mitä tekee. Yritys ja erehdys taitaa monelle olla se luontevin ratkaisu.


      • 17+17=34
        !!Justniin kirjoitti:

        Ei LTR3 kommentissa ilman ohjauksesta ylhäältä alaspäin mitään vikaa ollut.Päinvastoin.
        Alhaalla todellakin ollut aikoinaan vain nämä raisitilmaventtiilit seinissä(mitkä oli tukittuna).Siellä on MUOVIMATTO laitettuna edellisen asukin toimesta lattiassa.Ollaan ajateltu ottaa se pois, joten siinä voisi olla yksi ratkaisu siihen hajuongelmaan?

        Tulee väistämättä mieleen, että hajun aiheuttaja muhii siellä muuovimaton alla.
        Minusta tämä ei ole ilmanvaihtokysymys ollenkaan vaan vaan todennäköinen kosteus/homevaurio, joka pitää selvittää.


    • LTR-3

      Miten olette toteuttaneet ilmastoinnin?
      Mä tukkisin kaikki ulos menevät venttiilit ja ostaisin konnollisen ilmanvaihtokoneen jossa lämmöntalteenoton hyötysuhde korkea eli noin 80%.
      Sijoittasin sen alakertaan sopivaan kohtaan et saa putkitukset vedettyä ja ne toteuttaisin niin että alakerrasta otettasis poistoilma ja yläkertaan tulisi tuloilma, näin ilmanvirtaus talossa pakotettaisiin koneellisesti menemään ylhäältä alaspäin.
      Ilma kun vaihtuu riittävästi eli kerran kahdessa tunnissa niin kyllä ne vanhan talon ominaishajut alkaa vähitellen vähenemään, on omakohtaista kokemusta ja kunnon koneella säästää kummasti lämmityskuluissakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1215
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      777
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      749
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe