vinkkejä!! :)

Cabella

Hei! Omistan siis 6 vuotiaan suomenlapinkoira nartun.. Kaipailisin muutamia vinkkejä.. :D

Kuinka saisin vahvistettua koirani luoksetuloa? Ja entäpä, olisiko vinkkejä kuinka saisi paremmaksi koiran ja ihmisen välistä suhdetta? :)

Koirani turkki on aika huonossa kunnossa, takkupalloja on tullut korvan taakse ja kainaloihin.. Harjaan koirani viikottain perustellisesti. Annan sillointällöin rypsiöljyä, sillä turkki on myös hieman kiilloton. Eläinlääkäriltä ollaan saatu jotain vitamiinilisää, joka auttaa turkin parameniseen.. :D Olen leikkaillut karvapalloja pois suurimman osan, kannattaako leikata loputkin? :D Tämä lapinkoirani syö pääasiassa jahti&vahti raksuja, ollaan koitettu muitakin merkkejä.

Koirani rakastaa temppujen tekemistä.. joten sanokaahan jos teillä on mielessä jotain kivoja temppuja koulutushetkiin =)

Niin ja vielä, oisko jollain tiedossa jotain kivaa puuhaa koiralle omistajan kanssa, kuten leikkejä ja koti konstein tehtyjä aktiveettileluja yms..? ;)

5

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lap_pari1

Luoksetuloa voit opettaa niin, että aloitat sisällä ja vaikeutat harjoittelua pikkuhiljaa (eli siirryt ulos erilaisiin tilanteisiin). Varmista aina, että koirasi tulee varmasti luokse. Jos se vaikka leikkii toisen koiran kanssa, käskyt kaikuvat luultavasti kuuroille korville. On siis turhaa kutsua koiraa, jos arvelee ettei se kuitenkaan tule. Käsky sanotaan kerran ja sitä on aina noudatettava, eli epäonnistumismahdollisuuden on minimoitava. Ota luoksetulon palkaksi jokin erityishyvä herkku/mieluinen lelu ja muista palkita koira aina, kun se tulee luokse. Älä ikinä tee koiralle mitään sen mielestä epämiellyttävää, kun kutsut sen luokse (esim. älä leikkaa kynsiä, jos koira inhoaa sitä). Koiraa ei myöskään kannata aina kytkeä kiinni, koska muutan se ei tule luokse, koska tietää ettei enää saa juoksennella vapaana. Kutsu mieluummin koira välillä luokse, kytke se kiinni ja päästä taas irti. Näin koira oppii, ettei luoksetulo aina tarkoita kiinnijoutumista. Voit myös käyttää apuna pitkää hihnaa/liinaa. Jos koira ei tule luokse kutsusta, hinaat sen hihnan avulla luoksesi ja palkitset sen kuin se olisi tullut itse. Näin vahvistuu ajatus siitä, että käskyä on aina noudatettava, vaikka ei huvittaisi.

Jos turkissa on sellaisia takkupalloja, mitä ei saa millään selvitettyä, ne kannattaa leikata pois. Muistathan, että karvanlähtöaikaan koiraa voi joutua harjaamaan joka päivä, ettei takkuja pääse syntymään? Itse annan omalle koiralleni raksujen kanssa lohiöljyä, mikä on hyväksi turkille ja iholle. Välillä koira saa myös kananmunan keltuaisia, raakaa lihaa, raejuustoa, maitorahkaa...jne.

Kannattaa miettiä osallistumista erilaisille koirakursseille. Niistä saa vinkkejä koulutukseen ja aktivointiin muutenkin. Voisit mennä vaikka arkitottelevaisuus - tai temppukurssille. Suhdetta koiraan voi parantaa juuri tällaisella mukavalla yhdessä tekemisellä. Meillä suosittuja leikkejä ovat mm. makupalojen/lelun etsiminen ja aktivointileluilla leikkiminen. Voit vaikka laittaa kongin sisään esim. jauhelihaa/maksalaatikkoa ja pakastaa sen. Meillä on myös aktivointipyramidi - ja pallo, joita koiran pitää pyöritellä saadakseen makupalat putoamaa rei`istä. Voit myös laittaa kananmunarasiaan/maitopurkkiin/päistä rutistettuun talouspaperirullaan makupaloja. Koiralle voi opettaa melkein mitä vain temppuja, esim. ryömiminen, kieriminen, sivulle tulo, katsekontakti, oikean ja vasemman tassun antaminen, kaukokäskyt (olet itse etäällä koirasta ja käsket sen vaikka maahan tai istumaan)...jne.

• cabella

Kiitos lap_pari1 hyvistä ohjeistasi! :) Koirani luoksetulo on jo selvästi vahvitunut, sinun ansiostasi sillä annoit hyviä vinkkejä!
        Jep, leikkasin ne loputkin takkupallot pois koirani turkista, sillä en saanut niitä käsilläkään selvitettyä millään.. Karvanlähtöaikaan harjaan kyllä koirani päivittäin..
        Lohiöljyä, hmm.. täytyypä kokeilla, jospa tepsisi koirani turkkiin ja antaisi kiiltoa..:D Itsekin olen antanut silloin tällöin kananmunan keltuaista, joskus myös raejuustoa.
        Olen miettynyt että voisn osallistua jollekin koirakursille.. :D Olen alkanut tekemään koirani kanssa entistä enemmän kaikkea hauskaa, jotta meidän välinen suhde vahvistuisi.. Olen ostanut sellaisen aktivointi laudan, kovasti tykkää siitä, kivaa ajan vietettä.. :) Olen haaveillut kauan sellaista kongin ostoa, mutta ei ole vielä tullut ostetuksi, kuinka kalliita nämä kongit muuten keskimäärin ovat?
        No, lähdenpäs nyt lenkittämään koirani kun odottaa tuossa jaloissani :D

• lap_pari1
        cabella kirjoitti:

Kiitos lap_pari1 hyvistä ohjeistasi! :) Koirani luoksetulo on jo selvästi vahvitunut, sinun ansiostasi sillä annoit hyviä vinkkejä!
        Jep, leikkasin ne loputkin takkupallot pois koirani turkista, sillä en saanut niitä käsilläkään selvitettyä millään.. Karvanlähtöaikaan harjaan kyllä koirani päivittäin..
        Lohiöljyä, hmm.. täytyypä kokeilla, jospa tepsisi koirani turkkiin ja antaisi kiiltoa..:D Itsekin olen antanut silloin tällöin kananmunan keltuaista, joskus myös raejuustoa.
        Olen miettynyt että voisn osallistua jollekin koirakursille.. :D Olen alkanut tekemään koirani kanssa entistä enemmän kaikkea hauskaa, jotta meidän välinen suhde vahvistuisi.. Olen ostanut sellaisen aktivointi laudan, kovasti tykkää siitä, kivaa ajan vietettä.. :) Olen haaveillut kauan sellaista kongin ostoa, mutta ei ole vielä tullut ostetuksi, kuinka kalliita nämä kongit muuten keskimäärin ovat?
        No, lähdenpäs nyt lenkittämään koirani kun odottaa tuossa jaloissani :D

Kiva, että vinkeistä oli apua. : ) Kongit maksavat muistaakseni noin 13-15 euroa.

• mä kans

aktivointipallo on meilläkin käytössä joskus, jos keli semmoinen etten viitsi olla ulkona montaa tuntia, ihan asia "lelu" sisälle.

olemme käyttäneet ruokaöljyjä (rypsi, oliivi) lisänä ruuassa, nyt on otettu pellavaöljy käyttöön. se ainakin viimeksi auttoi jopa melko nopeasti turkin kuntoon. ja on kotimainen, ja löytyy ruokakaupasta... karvakorva saa kyllä jatkuvasti raakoja naudanrustoja ja joskus raakaa pakastekalaa kotona tehdyn koiranruuan lisäksi eikä ole ollut turkin kanssa takkuuntumisongelmia, koira 8v uros.

• cabella

Kiitos :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3603
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3215
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      445
      2506
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      255
      1559
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      86
      1304
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1299
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1223
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      141
      1150
    Aihe