Valokuvaus pakkasella

henkkaboyf

Olen uutukaisen Nikon d3100 järkkärin omistaja, ja haluaisin tyylikkäitä talvi / lumisadekuvia joten miten tuo kamera sen kestää... ja jos kestää jollakim tapaa niin miten kameran saa sisälle ilman että menee hirviästi huurua linssien väliin tai että kennot kärsii? ? vai tarvitseeko vaihtaa kameraa?

11

612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uieutywtu

"Moi, lukase käyttöohjeesta nuo käyttölämpötilat."
      -ja saa shokki.

• Nikon D90

digipikseli neuvoo katsomaan käyttöohjeesta, minä katsoin D300s kameran käyttöohjeesta ja siellä lukee 0 - 40C. Olen kuitenkin käyttänyt sitä ulkona yli 10 asteen pakkasessa ja sen edeltäjää D200 runkoa -30C lämpötilassa kuitenkin siten, että olin ulkona vain noin tunnin. Kamerat ovat toimineet moitteetta, ainoastaan akun näyttö on hieman laskenut ja noussut takaisin lämmittyään. Olen kuvannut talvella myös D90 rungolla ilman vaikeuksia.

Suurin ongelma saattaa tulla kun tuot kamerasi sisään -20 asteisena, se huurtuu joka puolelta. Se kannattaakin laittaa laukkuun/reppuun joka on melko tiivis jo ulkona ja antaa lämmitä hitaasti.

D3100 on kokeilematta mutta D70 aikoinaan otti kuvia talvella pakkassäällä.

Tässä yksi pakkaskuva:

https://picasaweb.google.com/107111916669909334962/PaivatonPaivaTheDayWithoutSunrise2009#5292614393615439410

• ioiqtjhwtj

Huomionarvoista on se, että kaikilla digeillä on tuo nollaraja, myös "pro malleilla".
        Pakkasella kannattaa kameraa käsitellä hanskat käsissä ja kuvata hengottämättä, ettei käy kuin minulle. Sain moottorilla varustetun tavallisen filmikameran jäätymään 10 asteen pakkasessa.
        Käsien lämpö ja hengityshöyry jäätyi kameraan ja sen virekynnys jäätyi kiinni. Suljin ei enää jäänyt vireeseen, vaan laukesi heti virityksen jälkeen. Kamera otti sarjaa heti, kun laittoi virran päälle. Kotona sitten avasin kameran pohjan ja ehdin juuri nähdä, kuinka viresalpa suli irti ja napsahti paikoillee. Kamera toimi taas normaalisti.
        Toisessa kamerassa juuttui peili ylös laukaisun jälkeen.
        Minulla oli myös 400 millinen objektiivi, jota ei voinut pitää paljaissa käsissä pienelläkään pakkasella. Se huurtui sisältä läpinäkymättömäksi. Kintaat käsissä ilmiötä ei tapahtunut.

Etsiskelin Helsingissä varaosia kameraani ja kysyin huollossa, miten digit toimii pakkasella. "kyllä ne toimii, mutta ei kestä. Kun ne viedään sisälle ne sanoo poks ja sitten ne tuodaan tänne", oli vastaus.
        Pitää siis olla erityisen tarkka tuon kondension kanssa myös ulkona, vaikka kaikki luulee, ettei kamera voi jäätyä "kuivassa" pakkasessa.

LCD-näyttökin jumiutuu pakkasessa tehden kuvauksen mahdottomaksi, ellei optista etsintä ole. Se ei kuitenkaan mene lopullisesti rikki, vaan palautuu lämmettyään.

• digipikseli

Kerroit hyvin kokemukistasi Nikon D90. Tosiaan ajattelin valistaa lukemaan ohjeen siltä varalta, että kameraan tuleekin vikaa ja se pitää lähettää huoltoon - jos lopputulos olisi jokin kosteuteen liittyvä ongelma, ei tule käyttäjälle mahdollinen lasku yllärinä.

• vaihtaa kameraa?

” joten miten tuo kamera sen kestää”
      —parhaiten se toimii kylmässä kun pidät sitä mahdollisimman lämpimänä.
      Lumisateella kannattaa etulinssi suojata sateelta.

”niin miten kameran saa sisälle ilman että menee hirviästi huurua linssien väliin tai että kennot kärsii?”

—no siten, että poista ulkona kamerasta muistikortti ja akku. Pistä kameran ulkona Minigrip tms. pussiin ja vie sisälle lämpenemään. Mitä vähemmän pussissa on ilmaa sitä nopeammin kamera lämpenee. Pistä akku lataukseen.
      ”Huuru” ei mene sisällä linssien väliin jos et pumppaa zoomia tai tarkennusta. Linssien välissä on kylmää ilmaa joka kuivuu lämmetessään.

”vai tarvitseeko vaihtaa kameraa?”
      —usein tarvitsee. Kameramalli vanhenee n. 18 kk:ssa

• Ei niitä noin usein tarvitse vaihtaa, oma D90 täyttänee noin ulkomuistista kohta 4 vuotta eli 48 kk. Silti se pelaa kuin uusi.

Miksi akku pitää poistaa jo ulkona? Mitä se haittaa jos se lämpenee siellä kamerassa? Muistikortin voi tietenkin ottaa jos aikoo saman tien katsella tuloksia. Ainakin minun kamerallani saa yhdellä latauksella satoja kuvia tosin en kertalaakilla juuri 500 kuvaa muista ylittäneeni joten akusta ei ole ollut ongelmaa.

Kylmä ilma on aina kuivempaa kuin lämmin ja huurtuminen johtuu juuri sisäilman kastepisteestä joka saattaa talvellakin olla suhteellisen korkea. Jos pinnan, esim. kameran, lämpötila on alle kastepisteen niin siihen huurtuu kosteutta. Siksi kameran on syytä antaa lämmitä paikassa jossa se ei joudu välittömästi tekemisiin sisäilman kanssa. Minulle on suljettu reppu riittänyt. Saa olla aikamoinen minigrip pussi D300s rungolle ja 70-200 F2.8 putkelle.

• vaihtaa kameraa?
        nikon_d90 kirjoitti:

Ei niitä noin usein tarvitse vaihtaa, oma D90 täyttänee noin ulkomuistista kohta 4 vuotta eli 48 kk. Silti se pelaa kuin uusi.

Miksi akku pitää poistaa jo ulkona? Mitä se haittaa jos se lämpenee siellä kamerassa? Muistikortin voi tietenkin ottaa jos aikoo saman tien katsella tuloksia. Ainakin minun kamerallani saa yhdellä latauksella satoja kuvia tosin en kertalaakilla juuri 500 kuvaa muista ylittäneeni joten akusta ei ole ollut ongelmaa.

Kylmä ilma on aina kuivempaa kuin lämmin ja huurtuminen johtuu juuri sisäilman kastepisteestä joka saattaa talvellakin olla suhteellisen korkea. Jos pinnan, esim. kameran, lämpötila on alle kastepisteen niin siihen huurtuu kosteutta. Siksi kameran on syytä antaa lämmitä paikassa jossa se ei joudu välittömästi tekemisiin sisäilman kanssa. Minulle on suljettu reppu riittänyt. Saa olla aikamoinen minigrip pussi D300s rungolle ja 70-200 F2.8 putkelle.

”Miksi akku pitää poistaa jo ulkona?”
        Tämä on ammattisalaisuus jota en paljasta sinulle. Sinun kannattaa aivan ehdottomasti pitää akku aina kamerassa.

”Saa olla aikamoinen”
        No sun putkelle tarvii tietysti olla jätesäkki, sinulla kun on nuo valtavat putket. Mutta no hätä reppu on sulle ihan sopiva kameran lämmityspaikka.
        Arvaa miksi kirjoitin … pussiin tms. Olikohan tuo kirjainyhdistelmä tms sinulle aivan liian vaikea ymmärrettäväksi.

Mä käytän muovipussia siksi, että siinä kamera lämpiää nopeimmin, mutta tämä ei käy sinun kameralle. Tapanani on vielä nopeuttaa lämpenemistä imaisemalla ilmaa pois pussista, se kun tuppaa tuo ilma olemaan aika hyvä lämmöeriste, varsinkin johtumalla siirtyvälle lämmölle. HUOM, HUOM! Älä missään tapauksessa kokeile tätä kotona!
        Äläkä vaan vaihda kameraa.

• Nikon D90
        vaihtaa kameraa? kirjoitti:

”Miksi akku pitää poistaa jo ulkona?”
        Tämä on ammattisalaisuus jota en paljasta sinulle. Sinun kannattaa aivan ehdottomasti pitää akku aina kamerassa.

”Saa olla aikamoinen”
        No sun putkelle tarvii tietysti olla jätesäkki, sinulla kun on nuo valtavat putket. Mutta no hätä reppu on sulle ihan sopiva kameran lämmityspaikka.
        Arvaa miksi kirjoitin … pussiin tms. Olikohan tuo kirjainyhdistelmä tms sinulle aivan liian vaikea ymmärrettäväksi.

Mä käytän muovipussia siksi, että siinä kamera lämpiää nopeimmin, mutta tämä ei käy sinun kameralle. Tapanani on vielä nopeuttaa lämpenemistä imaisemalla ilmaa pois pussista, se kun tuppaa tuo ilma olemaan aika hyvä lämmöeriste, varsinkin johtumalla siirtyvälle lämmölle. HUOM, HUOM! Älä missään tapauksessa kokeile tätä kotona!
        Äläkä vaan vaihda kameraa.

Todella pidän akun kamerassa paitsi ladatessa mutta "hätä reppua" minulla ei ole, ainoastaan pari kamerareppua jotka ovat verrattomia värkkejä jos isompaa kuvauskalustoa joutuu pidemmälle raahaamaan. Niihin saa yleensä lisäksi mukaan juotavapullon/termarin ja vähän eväsleipääkin tarvittaessa sivutaskuihin.

Minulla kun ei ole kiireitä niin hyvin ovat kerinneet aina repussakin lämpiämään ja ihan imeskelemättä.

Toistaiseksi en vaihda kameraakaan koska nykyiset toimivat hyvin. Tosin saatan harkita kun D700 saa seuraajan jos Joulupukki avustaisi sen rahoituksessa.

• Tosin saatan harkita

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Sinun kannattaa aivan ehdottomasti säilyttää akkuja kamerassa joka on repussa jossa on isompaa kuvauskalustoa, juotavapullon/termari ja eväsleipää.
      Älä edes harkitse akkujen poistamista kamerasta.

Oikeastaan muistikortin poistaminenkin on ihan turhaa sinulla ”kun ei ole kiireitä”

Joidenkin valmistajien suositukset akkujen säilytyksestä yms. eivät tietenkään tarkoita sinun kameroitasi.
      Kaikki pelottelut mm. tarvikeakkujen vuotamisesta lämmetessä on ihan perättömiä?

en vaihda kameraa … Tosin saatan harkita :)

• Nikon D90

Sinä se vasta änkyrä olet. Jos kiertelen tuntikausia luonnossa kesällä tai talvella niin kyllä siinä juotavaa ja välipalaakin saattaa kaivata. Repussa kulkee mukavasti jos olet huomannut.

Kun kameraa käytetään "lähes jatkuvasti" viikoittain niin en vielä vuoden 1960 jolkeen ole kertaakaan saanut mitään ongelmia aikaan akkujen pitämisestä kamerassa kunhan ne ovat ladattuina. Tietysti jos siirrän kameran eläkkeelle niin turhaahaan sinne mitään akkua on jättää.

En myöskään "lämmitä" akkuja sen kummemmin eikä ainakaan Nikon tai Pana akuissa ole noita ongelmia ollut vaikka niitä on kylmässäkin (pakkasessa) käytetty. Mistä sinä päättelet millaisia akkuja käytän? Myönnän tosin omaavani muutaman tarvikeakunkin vaan ei niistä sen isompaa huolta ole ollut.

Mikäs vika siinä olisi jos hankkisi yhden FF rungon noiden kroppien rinnalle? Hyvä ideahan se saattaisi olla, hinta saattaa olla se josta kiikastaa, rahan määrä kun tuppaa olemaan rajallinen.

• Tosin saatan

”Olen kanssasi täysin samaa mieltä.”
      Joo olen vasta änkyrä, mielestäni tuo eo. todistaa sen kiistatta!
      Kotona ollessa akut kannattaa aivan ehdottomasti säilyttää kamerassa joka on repussa ja imeskely on ihan turhaa!

Kukaan ei tiedä näitä asioita paremmin kuin sinä.
      MOT

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5273
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1939
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1663
    Aihe