Luomuvaihdevuodet??

Tintu58

Hei!

Mielenkiinnosta kyselen,että onko teistä kukaan selvinnyt vaihdevuosista ilman minkäänlaista erillistä hoitoa?
Itse olen 54v lapseton rouvashenkilö,joka tässä miettii hormonihoitoja. Toistaiseksi olen vielä pärjäillyt...silloin tällöin tulee kuumia-aaltoja ja yöunet ovat vähän sitä sun tätä. Töissäkin pärjään. Kuukautiset olleet kokonaan pois 2,5vuotta. Kohtu tallella.
Jos näillä vähäisillä "vaivoilla"selviän,niin onko mielestänne mitään järjellistä syytä aloittaa korvaushoidot? Käsittääkseni kohdun limakalvokaan ei kasva...kun ei estrogenia/keltarauhashormonia erity
Enää en mitään vuoto-hässäköitä ja tekomenkkoja haluaisi. Ja rintasyöpäriskikin pelottaa...

43

2527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kumpa tietäisikin

      Eiköhän sen alunperin pitäisi olla niin, että vaihdevuosista selvitään omin voimin. Runsas valikoima vaihdevuosilääkkeitä markkinoilla kertoo kyllä ihan toista. Jos ei olisi vaikeita oireita, niin ei olisi lääkityksen tarvettakaan? Kummasta lienee taas kyse, rahan tekemisestä vai todellisesta tarpeesta. Nykypäivän maailmassa ei todellakaan voi enää olla varma mistään.
      Vaihdevuodet voivat olla suorastaan invalidisoivat. Ennen vanhaan passitettiin naisia mielisairaalaan niiden vuoksi (miehet passittivat siis). Hassua kun tätä ei myönnetä vieläkään. Miksi siis suuri hormoniarsenaali on olemassa, kun ei ole oireitakaan?
      No, jos olet noin vähillä oireilla selvinnyt ja selviät vastakin, niin tuskin on tarvetta turhaan ruveta elimistöään sotkemaan. Kuulostaa melko myönteiseltä sinun tilanteesi. Itse en ole voinut käyttää mitään hormonivalmisteita ja selvisin kahden vuoden valvomisilla, muut oireet vaivaavat ajoittain paljonkin, mutta nukkuminen on tärkeintä, että jaksaa työssä. Toivottavasti näistäkin selvitään, onhan noita vanhempia naisia tuolla julkisuudessa näkyvillä ja aivan pirteiltä vaikuttavat. Tekisi kyllä joskus mieli kysyä, että oletteko käyttäneet hormonivalmisteita.

      • Tintu58

        Hei!

        Kiitos kannustavasta viestistäsi,ajattelet juuri kuin minä. Jos kerran pärjää ilman hormooneja...niin miksi pitäisi väkisin niitä ottaa.
        En kylläkään hetkeäkään väheksy toisten vv-oireita,jos ainoa helpotus heille on lääkehoito,silloin se on aloitettava jo mielenterveydenkin vuoksi.
        No itse tässä yritän siis "luomuna" eteenpäin...niinkuin naiset vuosituhansia.
        Jaksamista sinulle....


      • 56vee
        Tintu58 kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos kannustavasta viestistäsi,ajattelet juuri kuin minä. Jos kerran pärjää ilman hormooneja...niin miksi pitäisi väkisin niitä ottaa.
        En kylläkään hetkeäkään väheksy toisten vv-oireita,jos ainoa helpotus heille on lääkehoito,silloin se on aloitettava jo mielenterveydenkin vuoksi.
        No itse tässä yritän siis "luomuna" eteenpäin...niinkuin naiset vuosituhansia.
        Jaksamista sinulle....

        Hei Tintu58, muistathan huolehtia calsiumin saannista! En käytä itsekkään korvaushoitoa. Olen 56v ja viimeinen vuoto oli viime tammikuussa. Sen jälkeen on hikoilu alkanut vaivamaan enevissä määrin. Myös aloitekyvyttömyys ja väsymys on riesana. Jotain piristyspilleriä pitäis saada. Oiskohan ruusujuuresta jotain apua?tai joku kirjoitti Macajauheesta ja googletin sitä ja mietin tässä tilaamistakin.


      • historiaa
        Tintu58 kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos kannustavasta viestistäsi,ajattelet juuri kuin minä. Jos kerran pärjää ilman hormooneja...niin miksi pitäisi väkisin niitä ottaa.
        En kylläkään hetkeäkään väheksy toisten vv-oireita,jos ainoa helpotus heille on lääkehoito,silloin se on aloitettava jo mielenterveydenkin vuoksi.
        No itse tässä yritän siis "luomuna" eteenpäin...niinkuin naiset vuosituhansia.
        Jaksamista sinulle....

        Ihan pikku korjaus: naiset eivät ennen edes eläneet niin kauan, että olisivat vaihdevuosiin kerenneet. Eli vuosituhansista ei voida puhua, vuosikymmenistä vasta. Ja totta: jotkut ovat tulleet ns. hulluksi niistä oireista, suljettu laitokseen. Miksi naisilla ennen vanhaan oli koukkuselkä ja hampaaton suu? Osteoporoosin takia, jos olivat vaihtareihin asti päässeet. Ja huono ravinto lisäksi. Eli ei ennen ole ihan luomuna luovittu. Kestämistä on ollut heilläkin, kun tietoa ei ollut eikä asioista puhuttu niiden oikeilla nimillä.


      • Saara nauroi
        historiaa kirjoitti:

        Ihan pikku korjaus: naiset eivät ennen edes eläneet niin kauan, että olisivat vaihdevuosiin kerenneet. Eli vuosituhansista ei voida puhua, vuosikymmenistä vasta. Ja totta: jotkut ovat tulleet ns. hulluksi niistä oireista, suljettu laitokseen. Miksi naisilla ennen vanhaan oli koukkuselkä ja hampaaton suu? Osteoporoosin takia, jos olivat vaihtareihin asti päässeet. Ja huono ravinto lisäksi. Eli ei ennen ole ihan luomuna luovittu. Kestämistä on ollut heilläkin, kun tietoa ei ollut eikä asioista puhuttu niiden oikeilla nimillä.

        http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/raamattu/kr.htm

        Aika ihmeellistä kun Raamatun historian ihmiset elivät vielä pidempään kuin me nykypäivinä. Saarakin olisi ollut kuulemma jo melkein sata vuotias tullessaan raskaaksi. Ei ihme, että nauroi.


      • real life
        Saara nauroi kirjoitti:

        http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/raamattu/kr.htm

        Aika ihmeellistä kun Raamatun historian ihmiset elivät vielä pidempään kuin me nykypäivinä. Saarakin olisi ollut kuulemma jo melkein sata vuotias tullessaan raskaaksi. Ei ihme, että nauroi.

        jaa, taitaa toi raamattu olla enempi satukirja kuin oikeata elämää...


      • niiriniiru
        historiaa kirjoitti:

        Ihan pikku korjaus: naiset eivät ennen edes eläneet niin kauan, että olisivat vaihdevuosiin kerenneet. Eli vuosituhansista ei voida puhua, vuosikymmenistä vasta. Ja totta: jotkut ovat tulleet ns. hulluksi niistä oireista, suljettu laitokseen. Miksi naisilla ennen vanhaan oli koukkuselkä ja hampaaton suu? Osteoporoosin takia, jos olivat vaihtareihin asti päässeet. Ja huono ravinto lisäksi. Eli ei ennen ole ihan luomuna luovittu. Kestämistä on ollut heilläkin, kun tietoa ei ollut eikä asioista puhuttu niiden oikeilla nimillä.

        Katelin kerran meidän sukututkimusta, niin mitä se nyt 1600 luvulta lähti, niin meiän mummot ovat eläneet sen 75-93 v....


      • niiriniiru
        historiaa kirjoitti:

        Ihan pikku korjaus: naiset eivät ennen edes eläneet niin kauan, että olisivat vaihdevuosiin kerenneet. Eli vuosituhansista ei voida puhua, vuosikymmenistä vasta. Ja totta: jotkut ovat tulleet ns. hulluksi niistä oireista, suljettu laitokseen. Miksi naisilla ennen vanhaan oli koukkuselkä ja hampaaton suu? Osteoporoosin takia, jos olivat vaihtareihin asti päässeet. Ja huono ravinto lisäksi. Eli ei ennen ole ihan luomuna luovittu. Kestämistä on ollut heilläkin, kun tietoa ei ollut eikä asioista puhuttu niiden oikeilla nimillä.

        Ja se toinen, koukkuseläksi voi tulla nykyaikanakin


      • Oikein niiriniiru!!!
        niiriniiru kirjoitti:

        Katelin kerran meidän sukututkimusta, niin mitä se nyt 1600 luvulta lähti, niin meiän mummot ovat eläneet sen 75-93 v....

        Minä olen itäsuomesta mutta kyllä meilläkin nämä rajan raukan mummot on eläneet kyllä selkeästi vv-ikään ja sen ylikin.

        On älytöntä kun aina väitetään, että ennen ei ihmiset saaneet syöpiä, vaihdevuosia, alzhaimereita SEN takia että ne muka kuoli niin nuorena.
        Tämä on hyvin yleisesti toistettu hokema, EIKÄ OLE TOTTA!
        Tämän voi kuka tahansa todeta esimerkiksi kävelemällä jollain vähänkin vanhemmalla hautausmaalla ja laskemalla syntymä- ja kuolinaikoja.

        Keskimääräinen odotettava elinikä on kyllä kohonnut, mutta silti ei voi sanoa ettei ennenkin ollut vanhuksia. Myös tilastot valehtelevat koska ennen lapsikuolleisuus oli todella korkea.


      • 56vee
        Oikein niiriniiru!!! kirjoitti:

        Minä olen itäsuomesta mutta kyllä meilläkin nämä rajan raukan mummot on eläneet kyllä selkeästi vv-ikään ja sen ylikin.

        On älytöntä kun aina väitetään, että ennen ei ihmiset saaneet syöpiä, vaihdevuosia, alzhaimereita SEN takia että ne muka kuoli niin nuorena.
        Tämä on hyvin yleisesti toistettu hokema, EIKÄ OLE TOTTA!
        Tämän voi kuka tahansa todeta esimerkiksi kävelemällä jollain vähänkin vanhemmalla hautausmaalla ja laskemalla syntymä- ja kuolinaikoja.

        Keskimääräinen odotettava elinikä on kyllä kohonnut, mutta silti ei voi sanoa ettei ennenkin ollut vanhuksia. Myös tilastot valehtelevat koska ennen lapsikuolleisuus oli todella korkea.

        Oiskohan niin, ettei ennen välttämättä tutkittu kuolinsyytä. Esim. puhuttiin vapisevasta käsistä "kahvikuppineuroosina", nykyään taas parkinsonin taudista. Kyllähän sitä ennenkin on eletty pitkä ja lyhyt elämä.

        Olen itse nyt 56 ja äitini kuoli 56v, kun taas hänen äitinsä eli 83v. Isäni elää vielä ja on 87v. laiha pappa, ikänsä hoikka ollut. Äitini oli ylipainoinen ja mamma taas laiha kirppu, itse olen normipainoinen. Mieheni Äiti(ei tupakoinut, eikä juonut) kuoli 63v ja Isä 55v(tupakoi ikänsä), kummallakin syöpä. Mieheni Äidinäiti eli 95vuotiaaksi.


    • Tintu58

      Hei 56vee!

      Kiitos vinkistä,olen jo panostanut kalkkiin ja sen ohella vahvaan D-vitamiiniin omegaan sekä muita vitamiineja kausiluontoisesti. Olen myös huomannut:minä vanha veden litkijä,että illalla mun ei kannata enää vetta juoda kuin suun kostukkeeksi,sekin on vähentänyt luonnollisesti sitä 2 kertaa yölllä vessassa käymistä ja sen jälkeistä hikoilupuuskaa,joten ehkä näilläkin pienillä valinnoilla taas voi vähän helpottaa ja parantaa sitä yöunta,sain työterveydestä nukahtamislääkkeitä...mutta ei mulle niistä mitään hyötyä ollut...unilääkkeisiin en lähde.

      Kaikenlaisia "luomuvinkkejä"otetaan ilolla vastaa,jos vaan joku jaksaa kommentoida......

      • 56vee

        Itsekkin olen vähentänyt veden juomista, sekä hedelmien ym. syöntiä illalla. Ei tarvi sitten yöllä juosta veskissä. Edellissyksynä kävin karpalosuolla ja sitten painoin koko viime talven karpaloita, eikä virtsavaivat ole sen koommin kiusanneet. Nyt pitää käydä poimimassa lisää karpaloita. Luonnollista E-vitamiinia saan vehnäalkioöljystä. Myös sinkkilisä on käytössä, sekä magnesium,sitraatti muodossa imeytyy paremmin. Niin ja mulla on töissä mukana aina pullollinen kylmää vettä(kylmäkallen kera) Hikoilu alkaa tulemaan, eikun hörpyt pullosta ja kummasti auttaa:)


    • Hormoonihurmio

      Miksi ihmeessä pitäisi käyttää hormonikorvaushoitoa, jos kerran ilmankin pärjää? Todellisiin ongelmiin ne on kehitetty, ja ovat erittäin tarpeen niille, joilla on vaikeita oireita. Ole vain iloinen, jos pärjäät ilman!

      Itse käytin korvaushoitoa kolme vuotta. Sitten halusin kokeilla, pärjäisinkö ilman, ja toista vuotta olen pärjännyt. Kuumat aallot ovat harventuneet ja heikentyneet koko ajan, eikä muita oireita enää ole.

    • 25

      Yksi järjellinen syy on siinä, että vanhuuden oireet siirtyvät niillä vuosilla kuin korvaushoitoa käyttää. Se ero näkyy päällepäin ja tuntee kehossaan. Kun aloitin, niin tunsin itseni kymmenen vuotta vanhemmaksi, osittain jo eläkeikäiseksi, ja kuinka ollakaan, palasin takaisin todelliseen ikääni hormonihoidon ansiosta.

    • maijamiija

      Moi Tintu!
      Minä olen pärjännyt ilman korvaushoitoa vaihdevuosioireissani. Olen 52v ja kuukautiset ovat olleet pois reilun vuoden.Kuumia aaltoja on ollut välillä mutta ei kuitenkaan jatkuvasti. Voi olla kuukausi kun tulee seuraava kuuma aalto, mielestäni en tarvitse korvaushoitoa näin vähäisiin oireisiin. Kuumat aallot alkoivat alle viisikymppisenä, siis niitä on ollut monta vuotta.Yöunet eivät ole kärsineet, nukun yöt hyvin. En usko että sinäkään tarvitset korvaushoitoa jos oireesi ovat noin vähäiset.

    • selviäähän siitä

      Se järjellinen syy korvaushoidolle voi olla nuorekkuuden ja seksuaalisuuden säilyttäminen vaikka suurin osa luultavasti selviäisi vaivojensa kanssa ilmankin. Minä en ainakaan halua muuttua joksikin pseudoeunikiksi. Tätä asiaa kaunistellaan niin kovin jopa asiantuntijoiden taholta, että se on mukamas sama käyttääkö korvaushoitoa tai valitseeko pelkästään tervelliset elämäntavat. Ja pah sanon minä. On kai se nyt sanomattakin selvää, että sitä putoaa likipitäen samalletasolle kuin mitä oli ennen murrosikää sitten kun hormonitoiminta kokonaan loppuu noin kymmenessä vuodessa menopaussin jälkeen. Ei sitä moniavioisuuttakaan ole turhaan keksitty, vaan tarpeeseen sekin on muodostunut. Meillä on vahva avioliittoinstituutio, mutta yhtä hyvin voitaisiin lähteä siitä, että se tulisi katkolle automaattisesti, kun toinen osapuoli menettää seksuaalisen kyvykkyytensä.

      • afrodite 54v

        Jopas oli mielipide, bullshit sanon minä. Seksuaalisuus mihinkään häviä, jos ihminen on ollut aktiivinen nuorempana ja muuten terve. Lienee jonkun kurttupussin ripellystä.
        Toisekseen: pitkä avioliitto muuttuu normaalisti kumppanuudeksi, oli seksiä tai ei. Yhtä hyvin se voi olla miehen impotenssi mihin homma torppaa. Rakkaus on edelleen eri asia kuin seksiakti.


      • selviäähän siitä
        afrodite 54v kirjoitti:

        Jopas oli mielipide, bullshit sanon minä. Seksuaalisuus mihinkään häviä, jos ihminen on ollut aktiivinen nuorempana ja muuten terve. Lienee jonkun kurttupussin ripellystä.
        Toisekseen: pitkä avioliitto muuttuu normaalisti kumppanuudeksi, oli seksiä tai ei. Yhtä hyvin se voi olla miehen impotenssi mihin homma torppaa. Rakkaus on edelleen eri asia kuin seksiakti.

        Paras bullshitti mikä sattui kohdalle oli, että laajennetaan seksuaalisen aktin käsitettä menopaussin ohittaneiden naisten kohdalla, siinä suositeltiin paijaamista ja läheisyyttä. Seksuaalisuus on tietysti käsitteenä eri asia kuin seksuaalinen kyvykkyys, onhan pikkulapset ja vanhuksetkin seksuaalisia. Jos se rautalangasta pitää vääntää, niin tarkoitan seksuaalisella kyvykkyydellä orgasmiin laukeamista joko ominavuin tai kumppanin kanssa. Kuinka moni alle viisikymppinen nainen olisi valmis elämään impotentin miehen kanssa, ja kuitenkin sitten vaihdevuosien jälkeen ihmetellään, että miehet etsii nuorempaa.


    • enne oli toisin

      Olen sitä mieltä että naiset eivät aikasemmin kärsineet juurikaan hikoilusta. Asunnot oli kylmempiä. Maalattian päällä lankut. Itse en koskaa kärsi hikoilusta mökillä. Vanha omakotitalo jossa maalattia lankkujen alla. Illalla asunto viilenee nopeasti kun avaa ikkunat. Sauna ulkorakennuksessa. Kotona sen sijaan kärsin. Pidän mahdollisimman ohutta täkkiä. Ilman korvaushoitoja aion mennä läpi. Hetken aikaa oli enemmän vaivoja mutta nyt alkaa helpottaa. 3 vuotta sitten loppui kuukautiset. Jos voimat alkaa loppua, otan Gerimaxia ja syön säännöllisesti D-vitamiinia.

      • ikiä56

        Onkohan mitään tutkimuksia tehty siitä, miksi nykyään vaihdevuosivaivat alkavat yhä nuoremmilla ikäryhmillä. Ainakin se kuulostaa siltä. Eikä tarvi pitkällekään lukea naapuripalstaa, siis naistentaudit, kun on tosi paljon nuorilla vaivoja. Papa ei monellakaan ole enää 1-luokkaa. Oiskohan hormoonaalisella ehkäisyllä myös "sormensa pelissä"? Siis ns. suojamaton seksi ja monta kumppania ovat vissiin ainakin yksi syy! Pillerit ja kierukka, kun eivät suojaa tartunnoilta.

        Voisitteko vaikka kirjoittaa samalla, kun kerrotte vv-vaivoistanne, niin millainen historianne on ehkäisyn suhteen? Itse en ole koskaan käyttänyt mitään muuta ehkäisyä, kuin miehen käyttämä kondoomi. Viimeiset kolme vuotta ollaan oltu ilman mitään, kun ehkäisyn tarvetta ei enää ole ollut. Aika ovelaa sinänsä, kun joskus oli nyrkkisääntönä, että kuukautiset pitää olla vuoden pois ennen kuin ehkäisyn voi jättää pois. Mulle gyne sanoi ultran jälkeen, ettei munasarjoissa ole sitä vertaa toimintaa, että raskaaksi ei voi enää tulla. Kuitenkin mulla on ollut tänä vuonna vielä kahet menkat ja viime vuonna useammat. Mulla on oikeastaan pahin v-vaiva virtsarakon vaivat, jotka aina yhdynnän jälkeen pahenee. Virtsatulehdusta ei silti löydy. Olenkin alkanut käyttämään paikallishoitoa ja tässä odottelen parempaa aikaa..


      • Ikä eikä sairaus
        ikiä56 kirjoitti:

        Onkohan mitään tutkimuksia tehty siitä, miksi nykyään vaihdevuosivaivat alkavat yhä nuoremmilla ikäryhmillä. Ainakin se kuulostaa siltä. Eikä tarvi pitkällekään lukea naapuripalstaa, siis naistentaudit, kun on tosi paljon nuorilla vaivoja. Papa ei monellakaan ole enää 1-luokkaa. Oiskohan hormoonaalisella ehkäisyllä myös "sormensa pelissä"? Siis ns. suojamaton seksi ja monta kumppania ovat vissiin ainakin yksi syy! Pillerit ja kierukka, kun eivät suojaa tartunnoilta.

        Voisitteko vaikka kirjoittaa samalla, kun kerrotte vv-vaivoistanne, niin millainen historianne on ehkäisyn suhteen? Itse en ole koskaan käyttänyt mitään muuta ehkäisyä, kuin miehen käyttämä kondoomi. Viimeiset kolme vuotta ollaan oltu ilman mitään, kun ehkäisyn tarvetta ei enää ole ollut. Aika ovelaa sinänsä, kun joskus oli nyrkkisääntönä, että kuukautiset pitää olla vuoden pois ennen kuin ehkäisyn voi jättää pois. Mulle gyne sanoi ultran jälkeen, ettei munasarjoissa ole sitä vertaa toimintaa, että raskaaksi ei voi enää tulla. Kuitenkin mulla on ollut tänä vuonna vielä kahet menkat ja viime vuonna useammat. Mulla on oikeastaan pahin v-vaiva virtsarakon vaivat, jotka aina yhdynnän jälkeen pahenee. Virtsatulehdusta ei silti löydy. Olenkin alkanut käyttämään paikallishoitoa ja tässä odottelen parempaa aikaa..

        Olen 54 v. En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Vaihdevuosista olen selvinnyt ilman korvaushoitoja. Nyt näin aikaa taaksepäin katsoessa tuntuu, että epävarmuus ja pelko tulevasta ovat olleet paljon pahempaa kuin oireet. Ensin alle 50 iässä oli pahin asia sydämen lisälyönnit ja huono uni. Kun sain selvyyden, ettei sydämessäni ole vikaa ja että en kuole näihin muljahteluihin, ne lakkasivat häiritsemästä. Uni oli ajoittain huonoa, mutta opin, että siinäkin on vaihtelua. Huonojen öiden jälkeen tuli aina myös hyviä ja hiljalleen huonot yöt harveni. Pahin vaihe oli virtsavaivat n. 51 v. kohdalla kun gynekään ei uskonut, että olisivat limakalvojen kuivumista kun FSH oli normaali ja kuukautiset pelas normaalisti. Aloitin Ovestin paikallishoidon, mutta olin kai sille jotenkin allerginen ja vaiva vaan paheni. Apu tuli vasta kun käytin Ovestinia voidemuodossa. Sitten tuli kuumat aallot 52 v. kohdalla ja pian loppui kuukautiset. Aluksi aallot otti todella päästä, mutta niidenkin kohdalla opin äkkiä, että voimakkuus ja tiheys vaihteli. Niinpä sitä alkoi luottamaan, että vaikka tällä viikolla aaltoilee usein, ens viikolla saattaa jo helpottaa ja näin se meni. Samalla oppi pukeutumaan uudella tavalla. Ostin esim. villatakkeja ja hartiahuiveja joita oli helppo huomaamatta riisua ja pukea edestakaisin asiakastyössäni. Seksihalut on säilyny, mutta tarvitsen öljyä lisäliukastimeksi. Tällä hetkellä ainakin tuntuu, että vaihdevuodet eivät juurikaan haittaa elämää. Ovestin pitää virtsavaivat pois, öljy liukastaa rakkauselämää, kuumia aaltoja tulee muutaman kerran päivällä, iltaisin vähän tiheämmin, illalla palelen ja aamuyöllä aaltoilen, mutta asenteesta paljon riippuu onko tämä kurjaa vai vaan osa elämää.


      • samaa mieltä

        Pitää paikkansa että asunnot ovat liian lämpimiä. Kun muutin (ero) maalaismökistä kerrostaloon, tuntui etten pysty olemaan kun oli aivan liian lämmin asunto.

        Asunnoissa riittäisi hyvin 20 astetta, mutta vuokrakämpissä pohotetaan jotain 22 -23 asteenkin lämpöä. Maalla myös on vähemän erilaista sähkösäteilyä, jota taajamissa tunkee joka tuutista ja kämpät on täynnä sähkövermeitä, mikä ei ole myöskään hyvä.


      • 4+3
        samaa mieltä kirjoitti:

        Pitää paikkansa että asunnot ovat liian lämpimiä. Kun muutin (ero) maalaismökistä kerrostaloon, tuntui etten pysty olemaan kun oli aivan liian lämmin asunto.

        Asunnoissa riittäisi hyvin 20 astetta, mutta vuokrakämpissä pohotetaan jotain 22 -23 asteenkin lämpöä. Maalla myös on vähemän erilaista sähkösäteilyä, jota taajamissa tunkee joka tuutista ja kämpät on täynnä sähkövermeitä, mikä ei ole myöskään hyvä.

        Voi ei tätä ylestämistä, minä en tarkene missään 20 C lämmössä, poden nivelvaivoja.. asun maalla ja ihan lämpimässä talossa..


    • pikkuhiljaa helpompi

      Luomuna, kiitos.

      Olen viisikymppinen, vaihdevuosioireita jokunen vuosi. Alkuun kokeilin estrogeeniä, mutta arvelin, ettei se ole mun juttu. Nyt olen pärjännyt ilman hormonihoitoja, enkä niihin enää edes ryhdy.
      Toisinaan on kylmä, toisinaan kuuma, mutta harvemmin enää on ylitsepääsemätön olo. Luulen oireitten pikkuhiljaa kokonaan häviävän, kun en sotke hommaa lisäämällä lääkkeitten kanssa.

    • Nainen 47v

      Minä olen jo 47v ja kesällä (yhteensä 3kk) jouduin käyttämään keltarauhashormooneja kun mensut ei meinannut loppua ollenkaan(vuoto yli 2vkk). Hemoglobiini rupesi putomaan alas päin, joten lääkäri soitti sairaalaan ja he kertoi siellä mitä pitää tehdä ja sainkin 3kk-kuurin.

      Nyt en popsi enää mitään hormooneja ja toivotaan, ettei mensut tee taas jotain kiusaa.

    • aikansa otti

      Kylläpä on elämä nyt taas hyvää, kun ei kuumat aallot vaivaa, kesti vuosia et loppu.

      Nyt voin istua kahvilassa, toppatakki päällä ja ei tule hikeä otsaan, kuten aiemmin.

      • mielenkiinnolla2

        No, kauanko kesti ja vanhako olet nyt?


    • mie

      Olen 54 v.. Itselläni on ollut vv-vaivoja n. 5 vuotta. Aluksi alkoi vain huono uni ja alakuloisuus vaivaamaan enemmän ja enemmän.
      Nyt viime keväänä alkoi tuntua kuuma olo ja entistä huonompi nukkuminen, n. 4-5 tuntia unta/yö. Syksyllä kävin mittauttamassa FSH:n , se oli 140 ja vähän yli,siis vaihtarit virallisesti alkaneet.
      Koska en halunnut ottaa hormoneja käyttöön, ajattelin kokeilla mäkikuismaa, kun en käytä mitään muuta lääkitystä.
      Nyt olen syönyt sitä pari pilleriä/vrk jo syyskuusta lähtien. Mieliala kohosi, hikoilut loppuivat ja mikä parasta yöuni lisääntyi reilusti ja nukun myös parempaa unta (virkistävämpää)
      Kävin myös äskettäin maksakokeissa ja ne olivat vielä ihan samat kuin ennen tuota rohdoskäyttöä.
      Nyt kevättalvella suunnittelen pikku hiljaa vierottaa itseni tuosta, jos vaikka selviäisin vaikka ilmankin, koska ko.aineen käyttäjänä on vältettävä aurinkoa niin ajattelen selviäväni kesän ilmakin.

    • enne oli toisin

      Itse söin pari minipilleri kuuria ja kun ne ei sopineet, sain hirveitä mielialaheittoja, itkeskelin ja näen hauheita painajaisia. Siirryin sitten kierukkaan jota käytin 45v saakka jonka jälkeen kävin laitattamassa johtimet tukkoon.
      Kuukautiset loppuivat 53v (alkoivat 12v).
      Nyt 57v ja ilman lääkitystä. Nyt olen lähes oireeton. Välillä oli enemmän ja välillä vähemmän oireita. Jos asunto oli viileämpi, vaivat oili vähäisempiä. Ilmakosteus lisäsi oireita.

    • Nainen 47v

      Voi peeveli sentään! :-(

      Ensin mensut alkoi viikko sitten torstaina ja loppui pari päivää sitten, mutta pitikin yhden päivän tauon(ei yhden vuorokauden) ja alkoi uudestaan. Nyt sitä vuotoa tulee runsaasti ja tietty migreeni päällä. Tuon ekan mensun aikana ei ollut ollenkaan migreeniä.

      Nyt sitten tissit on niin saakelin kipeet ettei pysty nukkumaan mahallaan ja onneksi nykyään on rintsikoissa pikkuisen paksumpi kuppi joka suojelee pieniltä iskuilta.

      En halua enää uusia hormooneja popsia, sillä viimeeeksi ne hormoonit piti alamassun turvoksissa, kuin olisi pallon niellyt.

      • Nainen 47v

        Johan loppuivat tänään, huh' sentään. Menihän siihen onneksi vain 12 päivää ja koputetaan puuta ettei ala kohta uudestaan.

        Johan olivatkin runsaat.


    • waihtari

      Olen 52v. enkä ole käyttänyt mitään hormonikorvaushoitoja tähän mennessä. Mutta erilaisia oireita on ollut jo reilusti alle viiskymppisestä, mm. huono yöuni, jatkuvat heräämiset aamuyöllä, parin viime vuoden ajan lämpöaallot ja ajoittain pahenevä hikoilu. Kesäaikaan hikoilu on ongelmallista, mutta talvella menee kohtuullisen hyvin. Nyt on uutena oireena tulleet jalkojen jäykkyys ja kivut. jalkapohjat on välillä tosi kipeet ja aamulla herätessä raahustaa kuin mummo. Pahinta ovat minusta nivelkivut ja alakulo ja masennus. Söin alkusyksystä melatoniinikuurin univaikeuksiin ja se teki paremman olon - outo juttu oli että kuukautisetkin tulivat yhtäkkiä kuurin aikana vajaan vuoden tauon jälkeen. Onko kellään kokemuksia melatoniinista? - tuo mäkikuisma kiinnostaa myös.. voisitko sinä, ketjun aikaisempi kirjoittaja laittaa viestiä, mitä mäkikuismatuotetta syöt? minkä vahvuista ja mikä on hinta?
      Nyt kun melatoniinit on lopuu, uni on taas sitä ja tätä. Sen olen huomannut, että sokeri ja alkoholi pahentavat selvästi hikoilua ja kuumia aaltoja. Olen vähentänyt alkoholinkäyttöäni ihan minimiin ja sokerinsyönnin lopettaisin, jos pystyisin, mutta siihen ei tahdonvoima riitä.

      • mie 2

        Syön apteekista ostettavaa a.vogelin mäkikuismaa. Tietääkseni Suomessa ei olekaan mäkikuismaa kovin monella tuotenimellä.
        Otan pillerin aamuin illoin, sitä kyllä saisi syödä kolmekin vuorokaudessa. Hinta on huikeat 20 euroo/60 kpl, mutta mitä sitä ei olisi valmis maksamaan jos siitä saa avun!


      • 54 luomuvv

        Minulla myös ikävää nivelien kipua ja jäykkyyttä. Jalat alkoi olla tosi ongelmalliset kunnes kuulin, että naisilla jalkavaivojen taustalla usein vois olla myös jalkaholvien laskeutuminen. Hain instrusta pohjalliset ja nyt pystyn kävelemään paljon pidempään ja oireettomammin kuin ennen kun jalkaholvi on tuettuna. En ole yhtään ylipainoinen mutta holvit tuntuu madaltuvan siitä huolimatta.


      • Waihtari
        54 luomuvv kirjoitti:

        Minulla myös ikävää nivelien kipua ja jäykkyyttä. Jalat alkoi olla tosi ongelmalliset kunnes kuulin, että naisilla jalkavaivojen taustalla usein vois olla myös jalkaholvien laskeutuminen. Hain instrusta pohjalliset ja nyt pystyn kävelemään paljon pidempään ja oireettomammin kuin ennen kun jalkaholvi on tuettuna. En ole yhtään ylipainoinen mutta holvit tuntuu madaltuvan siitä huolimatta.

        Hyvä vinkki, tuo pohjalliset. Kiitos :) Minä oon lievästi ylipainoinen, mutta kävelen paljon ja kesällä, keväällä, syksyllä tosi paljon maastossa koiran kanssa - siis keskimäärin vähintään puolitoista tuntia päivässä muun arkikävelyn lisäksi. Mutta olen aiemmin ollut aika urheilullinen, olen harrastanut lenkkeilyä yms. Mutta enää en pysty juoksemaan. Pyöräily tai uinti olis mahdollisia.
        Tänään oli taas Hesarissa raivostuttava "tutkimustulos", so. että älyllinen taantuminen alkaa jo 45 v. iässä. Just kun sitä yrittää kaikin voimin säilyttää ihmisarvon tunteensa niin tästähän työnantajat sun muut saa lisää vettä myllyynsä syrjiä keski-ikäisiä naisia työnhaussa jne.


      • minni+
        Waihtari kirjoitti:

        Hyvä vinkki, tuo pohjalliset. Kiitos :) Minä oon lievästi ylipainoinen, mutta kävelen paljon ja kesällä, keväällä, syksyllä tosi paljon maastossa koiran kanssa - siis keskimäärin vähintään puolitoista tuntia päivässä muun arkikävelyn lisäksi. Mutta olen aiemmin ollut aika urheilullinen, olen harrastanut lenkkeilyä yms. Mutta enää en pysty juoksemaan. Pyöräily tai uinti olis mahdollisia.
        Tänään oli taas Hesarissa raivostuttava "tutkimustulos", so. että älyllinen taantuminen alkaa jo 45 v. iässä. Just kun sitä yrittää kaikin voimin säilyttää ihmisarvon tunteensa niin tästähän työnantajat sun muut saa lisää vettä myllyynsä syrjiä keski-ikäisiä naisia työnhaussa jne.

        Opiskella voi keski-ikäisenäkin, se on lääkettä heikentyvälle itsetunnolle. Päälle nelikymmpisenä on kieltämättä aika paha pudotus, mutta siihen pystyy itse vaikuttamaan, koska se ei ole yksinomaan fysiologista heikentymistä, vaan psyykkisillä tekijöillä on paljon näkyvämpi merkitys ja sitä puolta voi yrittää korjata.

        Työelämässä on menossa murrosvaihe muutenkin, työnteko työsuhteisena vähenee ja se aiheuttaa kitkaa etenkin meille vanhaan malliin juurtuneille, vaikka on sinänsä positiviinen kehityssuunta.


      • 14+7
        minni+ kirjoitti:

        Opiskella voi keski-ikäisenäkin, se on lääkettä heikentyvälle itsetunnolle. Päälle nelikymmpisenä on kieltämättä aika paha pudotus, mutta siihen pystyy itse vaikuttamaan, koska se ei ole yksinomaan fysiologista heikentymistä, vaan psyykkisillä tekijöillä on paljon näkyvämpi merkitys ja sitä puolta voi yrittää korjata.

        Työelämässä on menossa murrosvaihe muutenkin, työnteko työsuhteisena vähenee ja se aiheuttaa kitkaa etenkin meille vanhaan malliin juurtuneille, vaikka on sinänsä positiviinen kehityssuunta.

        Mikä on muuten normaalin vanhenemisen ja vaihdevuosien ero... ?

        Mitä asiaa miehet sitten käyttää vanhenemiseen..?

        Mä en nyt vaan osaa ajatella, että mulla nivelvaivat olis vaihdevuosista johtuvia.. eikä ainakaan fysiatri tai ortopedi ole sanoneet, että ne on vaiihdevuosi vaivoja.. Mä olen taas ajatellut, että vaihdevuosivaivat on kiertohäiriöitä, kuumia aaltoja ja univaikeuksia.. ja pissavaivat.. noin yleisesti.. enkä ole kyllä lihonutkaan yhtään..

        Vai onko vv sellainen oireyhtymä, että siihen voi heittää kaikki vanhenemisen oireet..:o ja vaikka huonot elämäntavatkin.. kuten karkin syömisen.. :D


      • minni+
        14+7 kirjoitti:

        Mikä on muuten normaalin vanhenemisen ja vaihdevuosien ero... ?

        Mitä asiaa miehet sitten käyttää vanhenemiseen..?

        Mä en nyt vaan osaa ajatella, että mulla nivelvaivat olis vaihdevuosista johtuvia.. eikä ainakaan fysiatri tai ortopedi ole sanoneet, että ne on vaiihdevuosi vaivoja.. Mä olen taas ajatellut, että vaihdevuosivaivat on kiertohäiriöitä, kuumia aaltoja ja univaikeuksia.. ja pissavaivat.. noin yleisesti.. enkä ole kyllä lihonutkaan yhtään..

        Vai onko vv sellainen oireyhtymä, että siihen voi heittää kaikki vanhenemisen oireet..:o ja vaikka huonot elämäntavatkin.. kuten karkin syömisen.. :D

        Vähän tuo vaikuttaa siltä, että menopaussi ei kohdallasi ole vielä alkanut.

        Kuumat aallot ja tihentynyt virtsaamistarve ovat kieltämättä tyypillisiä ja kiusallisia, mutta ei suinkaan niitä vaikeimpia, vaan kamalinta on seksuaalisen libidon lasku, orgasmien vaikeutuminen, limakalvojen kuivuminen niin ylä kuin alapäässä, ahdistuneisuus, masentuminen ja kaikkinainen aloitekyvyttömyys muun muassa. Lisäksi höperöityminen, ruokahalun muutokset, vatsan toiminnan häiriöt, erilaiset nivelten ja lihaksiston säryt, lihasvoiman nopea rappeutuminen ja siitä johtuva virtsan pidätyskyvyn heikkeneminen, hermoston ongelmat, muistihäiriöt, suorituskyvyn laskeminen ja ylipäätään sitä voisi verrata siihen, että vanhenisi vuodessa eläkeikäiseksi.

        Miehillä ei ole samanlaista hormonitason äkkilaskua kuin naisilla ja sen voi ihan omin silmin todeta vertailemalla samanikäisiä yli viisi-kuusikymppisiä miehiä ja naisia, vaikka on niitä selvästi vaihdevuosioireyhtymästä kärsiviä miehiäkin, tosin yleensä enempi lähempänä seitsemääkymppiä olevia.

        Parhaiten sen, mitkä vaivat johtuvat ikääntymisestä ja mitkä taas hormonivajauksesta, voi selvittää itselleen sillä, että kokeilee jonkin aikaa hormonikorvausta. Sen eron huomaa aika sukkelasti.


      • minni+
        minni+ kirjoitti:

        Vähän tuo vaikuttaa siltä, että menopaussi ei kohdallasi ole vielä alkanut.

        Kuumat aallot ja tihentynyt virtsaamistarve ovat kieltämättä tyypillisiä ja kiusallisia, mutta ei suinkaan niitä vaikeimpia, vaan kamalinta on seksuaalisen libidon lasku, orgasmien vaikeutuminen, limakalvojen kuivuminen niin ylä kuin alapäässä, ahdistuneisuus, masentuminen ja kaikkinainen aloitekyvyttömyys muun muassa. Lisäksi höperöityminen, ruokahalun muutokset, vatsan toiminnan häiriöt, erilaiset nivelten ja lihaksiston säryt, lihasvoiman nopea rappeutuminen ja siitä johtuva virtsan pidätyskyvyn heikkeneminen, hermoston ongelmat, muistihäiriöt, suorituskyvyn laskeminen ja ylipäätään sitä voisi verrata siihen, että vanhenisi vuodessa eläkeikäiseksi.

        Miehillä ei ole samanlaista hormonitason äkkilaskua kuin naisilla ja sen voi ihan omin silmin todeta vertailemalla samanikäisiä yli viisi-kuusikymppisiä miehiä ja naisia, vaikka on niitä selvästi vaihdevuosioireyhtymästä kärsiviä miehiäkin, tosin yleensä enempi lähempänä seitsemääkymppiä olevia.

        Parhaiten sen, mitkä vaivat johtuvat ikääntymisestä ja mitkä taas hormonivajauksesta, voi selvittää itselleen sillä, että kokeilee jonkin aikaa hormonikorvausta. Sen eron huomaa aika sukkelasti.

        Jäi joitakin tyypillisiä oireita edellisestä luettelosta, kuten migreenimäinen päänsärky, lihominen on varmasti ja rasvan kerääntyminen vyötärölle sisäreisiin leuanalle, kasvojen ihon löystyminen, selluliitin muodostuminen, hiusten harveneminen, ja voin hyvin arvata miltä sisäelimistön tilassa samalla tapahtuu vaikka se ei päällepäin näy, nin ja eritteiden hajujen muuttuminen vähemmän miellyttäviksi, kömpelöityminen, reaktiokyvyn hidastuminen.

        Kaikkiaan on se sellainen paketti, että olisi ihan perusteltua päästä eläkkeelle yksistään vaihdevuosioireyhtymän perusteella, mutta ei sitä pidetä milläänlailla sairautena ja voi olla, että lääkäritkin sivuuttaa hormonivajeen sen vuoksi ongelmien aiheuttajana, eivätkä oma-aloitteisesti puutu siihen.


      • Nainen ansassa
        minni+ kirjoitti:

        Jäi joitakin tyypillisiä oireita edellisestä luettelosta, kuten migreenimäinen päänsärky, lihominen on varmasti ja rasvan kerääntyminen vyötärölle sisäreisiin leuanalle, kasvojen ihon löystyminen, selluliitin muodostuminen, hiusten harveneminen, ja voin hyvin arvata miltä sisäelimistön tilassa samalla tapahtuu vaikka se ei päällepäin näy, nin ja eritteiden hajujen muuttuminen vähemmän miellyttäviksi, kömpelöityminen, reaktiokyvyn hidastuminen.

        Kaikkiaan on se sellainen paketti, että olisi ihan perusteltua päästä eläkkeelle yksistään vaihdevuosioireyhtymän perusteella, mutta ei sitä pidetä milläänlailla sairautena ja voi olla, että lääkäritkin sivuuttaa hormonivajeen sen vuoksi ongelmien aiheuttajana, eivätkä oma-aloitteisesti puutu siihen.

        Siinähän ne tärkeimmät tulivatkin. Totta joka sana. Olen itse kärsinyt lähes noista kaikista vaivoista jo yli kuusi vuotta ja kärsivällisyys on jo koetuksella. Poikanikin jo sanoi, että eikö tuo kärsiminen jo voisi loppua, näkyy nimittäin päällekin päin kun ei aina aamuisin tahdo kävelemään päästä.
        Olen tarkkaillut ihmisiä ympärillä ja pannut merkille, että voipuneimmilta, väsyneimmiltä ja turvonneimmilta näyttävät juuri monet vaihdevuosista kärsivät naiset. Katsokaapa vain kuinka paljon pirteitä ja terveyttä uhkuvia kuusi - seitsenkymmppisiä on ympärillämme, heitä eivät enää nämä näännyttävät oireet vaivaa. Harmittaa vain kun kymmenen vuotta elämästa menee hukkaan fyysisten vaivojen ja raihnauden vuoksi. Viisikymmentä täyttäessäni juoksin ja hiihdin, olin hoikka ja tarmokas. Nyt seitsemän vuotta myöhemmin olen henkilaita, lihava ja turvonnut, en enää pysty juoksemaan nivelrikon vuoksi. Ajoittain selkä ja kaikki lihakset ovat jo aamulla järjettömän kipeät. Silloin, tällöin tulee vielä pari hyvää päivää ilman lihas- ja nivelkipuja ja kuumia aaltoja. Koska kuumat aallot ja hikipuuskat liittyvät aina tilani pahenemiseen, en keksi mitään muuta syytä niille kuin juuri estrogeenin puuttuminen.
        Jos minulle annettaisiin resepti, niin kyllä kokeilisin hormoneja ja mieluusti.
        Mielestäni kaikki vv-oireista kärsivät voisivat pitää taukoa työelämässä muutaman vuoden ja palata sitten takaisin ja työskennellä niin kauan kuin jaksaa. Tunnen monia, jotka eivät jaksaisi enää tehdä päivääkään töitä jos ei olisi aivan pakko.
        Ainoa, joka tässä lohduttaa, on toivo paremmasta. Kun vain jaksaisi odottaa sitä parempaa päivää.


      • minni+
        Nainen ansassa kirjoitti:

        Siinähän ne tärkeimmät tulivatkin. Totta joka sana. Olen itse kärsinyt lähes noista kaikista vaivoista jo yli kuusi vuotta ja kärsivällisyys on jo koetuksella. Poikanikin jo sanoi, että eikö tuo kärsiminen jo voisi loppua, näkyy nimittäin päällekin päin kun ei aina aamuisin tahdo kävelemään päästä.
        Olen tarkkaillut ihmisiä ympärillä ja pannut merkille, että voipuneimmilta, väsyneimmiltä ja turvonneimmilta näyttävät juuri monet vaihdevuosista kärsivät naiset. Katsokaapa vain kuinka paljon pirteitä ja terveyttä uhkuvia kuusi - seitsenkymmppisiä on ympärillämme, heitä eivät enää nämä näännyttävät oireet vaivaa. Harmittaa vain kun kymmenen vuotta elämästa menee hukkaan fyysisten vaivojen ja raihnauden vuoksi. Viisikymmentä täyttäessäni juoksin ja hiihdin, olin hoikka ja tarmokas. Nyt seitsemän vuotta myöhemmin olen henkilaita, lihava ja turvonnut, en enää pysty juoksemaan nivelrikon vuoksi. Ajoittain selkä ja kaikki lihakset ovat jo aamulla järjettömän kipeät. Silloin, tällöin tulee vielä pari hyvää päivää ilman lihas- ja nivelkipuja ja kuumia aaltoja. Koska kuumat aallot ja hikipuuskat liittyvät aina tilani pahenemiseen, en keksi mitään muuta syytä niille kuin juuri estrogeenin puuttuminen.
        Jos minulle annettaisiin resepti, niin kyllä kokeilisin hormoneja ja mieluusti.
        Mielestäni kaikki vv-oireista kärsivät voisivat pitää taukoa työelämässä muutaman vuoden ja palata sitten takaisin ja työskennellä niin kauan kuin jaksaa. Tunnen monia, jotka eivät jaksaisi enää tehdä päivääkään töitä jos ei olisi aivan pakko.
        Ainoa, joka tässä lohduttaa, on toivo paremmasta. Kun vain jaksaisi odottaa sitä parempaa päivää.

        Niinkö meinaat, että sitä nuortuu takaisin menopaussin loputtua? Sen minkä minä olen saanut selville, niin hormonivajeesta johtuvat vieroitusoireet kuten kuumat aallot ja päänsäryt tai yöheräilyt loppuu enemmin tai myöhemmin sitten kun elimistö lopulta toipuu shokkitilasta, mutta se mitä on ehtinyt vanhentua, niin se ei siitä enää paremmaksi muutu, joten lihasvoiman väheneminen, kudosten veltostuminen, raihnaisuus ja kaikki semmoinen tulee jäädäkseen.

        Olin jo ennakkoon päättänyt, että en ota hormonikorvausta, mutta sitten kun omakohtaisesti aloin kokea, mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajatus seksistä alkaa tuntua vastenmieliseltä, eikä saa silmäluomia enää aamuisin auki ilman herättelyä, niin se päätös hormonikorvaukseen siirtymisestä oli minun kohdallani sillä selvä.


      • Nainen ansassa
        minni+ kirjoitti:

        Niinkö meinaat, että sitä nuortuu takaisin menopaussin loputtua? Sen minkä minä olen saanut selville, niin hormonivajeesta johtuvat vieroitusoireet kuten kuumat aallot ja päänsäryt tai yöheräilyt loppuu enemmin tai myöhemmin sitten kun elimistö lopulta toipuu shokkitilasta, mutta se mitä on ehtinyt vanhentua, niin se ei siitä enää paremmaksi muutu, joten lihasvoiman väheneminen, kudosten veltostuminen, raihnaisuus ja kaikki semmoinen tulee jäädäkseen.

        Olin jo ennakkoon päättänyt, että en ota hormonikorvausta, mutta sitten kun omakohtaisesti aloin kokea, mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajatus seksistä alkaa tuntua vastenmieliseltä, eikä saa silmäluomia enää aamuisin auki ilman herättelyä, niin se päätös hormonikorvaukseen siirtymisestä oli minun kohdallani sillä selvä.

        Varmaan sitä nuortuu - henkisesti ja muutenkin. Sillä, kun vaivasta pääsee, on se suuri helpotus.
        Vanheneminen ei riipu vaihdevuosioireista, väsymys ja huono olo tekevät ihmisestä nääntyneen näköisen, se ei ole sama kuin vanheneminen, siis perinteisessä mielessä. Ikä ja sen ilmeneminen ovat geeneissä.
        Kuitenkin vaihdevuosioireet rasittavat kehoa kovasti ja monet naiset saavat sydänoireita.
        Itselläni ei ole ryppyjä juuri lainkaan, hiukset eivät ole harmaantuneet ja monet sanovat näyttäväni vähintään kymmen vuotta ikäistäni nuoremmalta. Kuitenkin tunnen itseni aivan raadoksi jo. Vaikka lihasvoima ei ole kadonnut, niin kipu lihaksissa jatkuu aina vain. Kun koira laski käpälänsä reiteni päälle, niin parkaisin tuskasta, niin arat ovat lihakset nykyisin.
        Äitini kasvot eivät roiku, eikä leuan alla ole helttoja, hän on 84 vuotta vanha. Vaikka hän näyttää nuoremmalta, niin sisältä päin hän on juuri niin vanha kuin on. Eipä ole kukaan vielä vanhuudelta välttynyt, taistelu ei auta. Mutta - kieltämättä olisin vielä ottanut muutaman ihanan vuoden lisää nuoruutta ja voimaa.


    • Anonyymi

      Jos pärjää, miksi mennä ottelee mitää ylimääräistä kehoonsa? Keho luomuna olisi varmaan se alkuperäinen tavoite.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe