Yskä johon ei kunnon yskänlääke auta

Liian aikaista?

Minulla on tässä 3 viikkoa ollut todella sietämätöntä ja rajua yskää. Aluksi yskä oli vain pientä "kököttelyä", mutta nyt on muuttunut ihan järkyttäväksi ja vaivaa varsinkin yöllä ja tulee yskäkohtauksen päätteeksi oksennus ja henkeä ahdistaa ja sisäänhengityksessä sattuu. Soitin muutama päivä sitten terveyskeskukseen ja kerroin oireeni. Oireeni olivat kuulemma niin lievät, että ei tarvinnut muuta kuin hoitajan vastaanoton. No, sinne menin ja hoitaja kuunteli keuhkot, katsoi kurkkuun ja otti CRP:n joka oli ihan normaali. Lääkäri sitten kirjoitti reseptin Cocillana-yskänlääkettä, joka on kolmiolääke ja sitä pitää ottaa 3 x päivässä 5 ml.

Olen tätä lääkettä ottanut ja en ole huomannut MITÄÄN parantavia merkkejä. Minusta yskä vaan pahenee ja yskänpuuskat käy ihan sietämättömiksi. Kuinkahan nopeasti tällaisen lääkkeen pitäisi helpottaa? Hoitaja sanoi, että ottaa uudelleen yhteyttä, jos ei ala helpottamaan, mutta mietin onko vielä liian aikaista ottaa yhteyttä?

Aloin epäillä jotain astman kaltaista, koska yskä ja hengenahdistukset jotenkin vaikuttaisi siltä mitä esim. netissä lukee astmasta. Tai sitten tämä on vaan erittäin sitkeää vilustumisen aiheuttamaa... Kuitenkaan minulla ei ole muuta flunssaa tms. ja yleensähän menee niin, että yskä ei ole mikään tauti vaan oire jostain taudista.

7

3890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köh köh

      Joo no voin sanoa että sain myös itse kyseistä yskänlääkettä parivuotta sitten kun minulla on keuhkoputkentulehdus yskä.
      Sitähän yleisesti sanotaan että yskä lähtee yskimällä...ovat kuulemma noi reseptiyskänlääkkeet melkein yhtä hyvää kamaa kun apteekin käsikauppatavarat.
      Cocillanahan taas salpaa keskushermostossa olevaa yskänkeskusta,ei siis varsinaisesti paranna yskää vaan lievittää..joten sulla varmaan on vaan sitä sitkeää tautia mitä nyt liikkuu!

    • Köh

      Minulla on myös paha kutiava yskä, etenkin kun maate menee, niin heti alkaa kaivertamaan. Kävin alkuviikosta lääkärillä, kuunteli keuhkot, katsoi kurkun ja korvat, otettiin myös crp joka oli minullakin normaali. Määräsi yskänlääkkeeksi redol comp nimistä, ei oikein auta ei. Kävin eilen apteekissa uudelleen ja ostin tämmöistä kun mustanparran yskänmikstuuraa, saa ilman reseptiä, on kolmiolääke. Kokeileppa toki tämmöistä! Tämä ainakin minulla auttaa ja johan sai yön nukuttua! :) Olen monen muunkin kuullut kehuttavan tätä yskänlääkettä ja voin kyllä nyt kokemuksesta sanoa, että auttaa, ainakin minua auttoi. :)

    • Ap (Liian aikaista?)

      No, päätinpä käydä uudestaan terveyskeskuksessa kun tuntui, että hengenahdistus ja yskä vaan paheni ja nukkumisesta ei tullut yhtään mitään! Pääsinpä sitten lääkärille, joka tutki ja nyt oli CRP koholla myöskin ja todettiin, että on keuhkoputkentulehdus ja vaatii antibiootin. Yskänlääkettä toki pitää käyttää myös ohessa ja tämä lääkäri ihmetteli, että miksei heti antibioottia aloitettu, kun oireet olivat niin selvät, mutta se CRP ei vaan ollut noussut silloin. Toivottavasti tämä tästä ja kiitos vastauksista! :)

    • Anonyymi

      Nuori lääkäri määräsi antibioottikuurin tilalle Cocillana -oraaliliuosta ja otin ohjeen mukaan sitä pari päivää, ja yöllä sain unta jopa. Mutta aamuyöstä heräsin tukehduttavaan tunteeseen, etten voi hengittää. Piti ottaa höyryhengitystä, että saa vihreän liman ulos poskionteloista ja keuhkoista. Laboratiorioalaa opiskellut omainen alkoi vauhkota, ettei tuo lääke auta virusperäiseen flunssaan, saattaa jopa pahentaa sitä ja aiheuttaa jopa pitkään käytettynä riippuvuutta (etyylimorfiini). Lääkkeen jäämiä jää vereen pariksi viikoksi, ei saa ajaa autoa. Pari kertaa tuntuikin, että muiden lääkitysteni ansiosta tuli rytmihäiriöitäkin. Kaadoin pullon sisällön parin päivän kokeilun jälkeen viemäristä alas. Tilalle ostin apteekista Medipekt -liuosta ja nenään sumutettavaa Naso-ratiopharmia ja omainen antoi vielä parina iltana pari shottia Jägermeister likööriä. Olen melkein työkunnossa nyt parin päivän sisällä! Lisäksi otin höyryhengitystä eilen ja appelsiininpaloja. Vettä pitää juoda paljon.

    • Anonyymi

      Kokeilkaapa Vogelin Drosinulaa (kuusenkerkkäsiirappi) tai Sitä toista Vogelin, missä on kerkkien lisäksi Kihokkia. Erittäin toimivia kummatkin. Saa luontaistuotekaupasta, ja isommista marketeista, kuten Citymarketista.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut aina kova yskä heti flunssan jälkeen. Siksi olen yrittänyt saada selville mitkä tekijät vaikuttavat rykimiseen.
      Yöllä kun olen herännyt yskänkohtaukseen, olen yleensä tuntenut itseni lämpöiseksi, melkein hikiseksi, levättyäni lämpimän täkin alla. Olen miettinyt, onko lämmöllä vaikutusta rykimiseen.
      Meillä on huoneet aika lämpimät, 22-24 astetta.
      Olen huomannut että esimerkiksi villapaita sisällä saattaa vaikuttaa yskimiseen.
      Samalla olen huomannut että kylmät jalat ja kurkkukipu tai rakkotulehdus kuuluvat yhteen. Tarvitsee vain lämmittää jalkoja niin kipu kurkussa tai alavatsassa vähenee.
      Viimeksi kun tunsin taas vilustumisen oireita kuukausi sitten, ja olin menestyksellisesti saanut kurkkukivun pois pitämällä jalkani lämpiminä ja kaulan viileänä, tunsin taas tuon ärsyttävän kutinan kurkussani. Aikaisemmin olen yrittänyt saada yskän pois olemalla lämpimässä ja varomalla kylmää ilmaa, mutta nyt kokeilin päinvastaista: avasin kauluksen ja olin viileässä ulkoilmassa, hengitin suun kautta, ja taisin sivellä kylmää vettä kaulalleni, ja ihme ja kumma: kutina väheni aika äkkiä, ja kun vielä nukuin ikkuna auki. ilman peitettä kaulallani, niin seuraavana päivänä minua ei enää yskittänytkään.
      Aion testata tätä tulevaisuudessa niin pian kuin tulee tilaisuus, jotta voin olla varma ettei kyseessä ollut vain tilapäinen asia.
      Jos on rykinyt kauan, pelkkä rykiminen lisää ärsytystä, mutta kenties silloinkin voi kylmä ulkoilma auttaa.

    • Anonyymi

      Hei nyt kiinalainen lääketiede akupunktioon. Siellä selvitetään mitä voidaan tehdä Kannattaa mennä.Lääkärit eivät ota vakaasti sitä.Katso ketkä hoitavat paikkakunnalla kiinalainen lääketiede hoitajat ja sitten paikkakunta.Tälllä tavalla loppuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe