Sairauspäiväraha KELA

Sairas

Osaako joku kertoa kokemuksesta kauanko sairauspäivärahan saanti kestää KELAlta? Paperini ovat jo olleet kolmisen viikkoa käsittelyssä ja tällä hetkellä ne ovat kuulemma asiantuntijalääkärin hoivissa. Olen sairaslomalla masennuksesta, jonka siis psykiatrini on kirjoittanut minulle. Mihin sitä KELAn asiantuntijalääkäriä vielä tarvitaan? Voiko hän olla, tapaamatta minua, sitä mieltä, että en saa sairauspäivärahaa? Olen viimeksi saanut palkkaa työnantajaltani 15.4, joten aika heikosti menee...

6

3689

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykiatri

Kyseessä on siis pitkittynyt sairausloma masennuksen vuoksi ja siitä on tehty B-lausunto ja olet tehnyt oman hakemuksesi ja ne molemmat on toimitettu päivään x mennessä Kelaan? Päivärahapäätös tulee yleensä 60 päivässä tuosta päivästä x laskien.

Kelan asiantuntijalääkäri ei tee päätöstä. Hän tekee oman lausuntonsa asiasta ja päätöksen tekee lautakunta jossa on jopa puolet juristeja.

• käsitellään

Mitäs puolta asiasta tuo Kelan asiantuntijaelin sitten käsittelee? Eikö päivärahan maksu perustu itse B-lausuntoon eli sairaslomatodistukseen, jos sairaspäivärahan enimmäismäärä (300 pv) ei ole vielä ylittynyt.

• Psykiatri
        käsitellään kirjoitti:

Mitäs puolta asiasta tuo Kelan asiantuntijaelin sitten käsittelee? Eikö päivärahan maksu perustu itse B-lausuntoon eli sairaslomatodistukseen, jos sairaspäivärahan enimmäismäärä (300 pv) ei ole vielä ylittynyt.

Päätös ei perustu pelkästään B-lausuntoon. Kelassa käydään rutiinisti läpi myös muita asioita potilaasta, esim se onko hän ostanut mainitut lääkkeeet (ja saanut niistä Kela-korvauksen). Kelassa voi olla myös muuta tietoa potilaasta kuin B-lausunto. Jos B-lausunnossa lukee että päivät menee maaten ja potilas kävelee päivät pitkät asioita hoitaen Kelan ikkunan ohi, voi tällä olla merkitystä. Myös sillä, miten hviä lausuntoja hoitava lääkäri yleensä tekee, on merkitystä eli Kelassa kyllä noteerataan jos lausunto on aina huonosti tehty ja perusteltu.

Näistä asioista syntyy kokonaisuus, joka ratkaisee läpimenon.

• Inha ihminen

Minulla rahan saannin käsittely kesti vuosia sitten 7 kk ja sen jälkeen sain kielteisen päätöksen.

Älä siis jää odottamaan rahoja Kelan suunnalta, vaan ilmoittaudu sossun asiakkaaksi, jos et satu olemaan isotuloisen ihmisen puoliso.

• Niko

Sain myös yli vuosi sitten odottaa kauan Kelan päätöstä sairauspäivärahasta. Lopulta eräs ystäväni soitti Kelaan yhdelle tutulleen joka pisti hakemukseni käsittelyyn vauhtia ja päätös tuli tosi nopeaan.
        Inhaa ihmistä on käsitelty törkeästi: odottelun jälkeen kielteinen päätös. Sanon saman kuin hän: hae sossusta apua.

• bibo1

Vuosia vanha ketju löytyi, mutta aihe on itselle ajankohtainen. Tässä kun neuvotaan kääntymään sosiaalitoimen puoleen, itselle sossun toimeentulotuki asiakkaana kävikin niin, että minulle huomioitiin tulona sairauspäiväraha arvion perusteella. Hyvin alun kaltainen tilanne, hakemus on ollut Kelassa kuukauden ja odottaa asiantuntija lääkärin lausuntoa, milloin rahaa tulee tai tuleeko on epäselvää, ja toimeentulotukipäätöksessä minun oletetaan elävän arvioidulla sairauspäivärahalla, jota ei ehkä ollenkaan tule. Ei tämä stressi mielenterveyspotilaalle hyvää tee.
      Toisaalta miksi noin tarkat selvitykset, kun joka tapauksessa saan rahani Kelasta, eri nimikkeellä vaan, niin vaikka saan hylkäävän päätöksen ei siitä Kelalle mitään säästöä tule. Eihän tuo lausuntojen tekokaan voi ilmaista olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4799
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3165
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2655
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1565
    Aihe