Kuukautiseni ovat myöhässä 5 pv, raskaustestin tein kolme pv sitten ja nyt taas äsken...negaa näyttää edelleen, voiko mielestänne luottaa tulokseen? Olen lopettanut e-pillerit heinäkuussa ja kahdet kuukautiset tulleet sen jälkeen "luomuna".
Raskaustesti kotona, milloin!?
19
2306
Vastaukset
- 32+2
Milloin se yhdyntä/yhdynnät (viimeisin) josta olisit voinut raskautua, on tapahtunut?
- ap.
On tullu oltua tiiviisti yhdynnässä, viimeisten kuukautisten jälkeen lähes joka päivä ;) Eli jos on ollut ovulaatio niin varmasti saman päivän-parin sisällä on ollut yhdyntä
- tämmöstä vaan...
ap. kirjoitti:
On tullu oltua tiiviisti yhdynnässä, viimeisten kuukautisten jälkeen lähes joka päivä ;) Eli jos on ollut ovulaatio niin varmasti saman päivän-parin sisällä on ollut yhdyntä
Jos yhdyntä tapahtuu päivän tai kaksi ovulaation jälkeen, niin se ei välttämättä riitä. Irronnut munasolu säilyy hedelmöittymiskykyisenä vain 12-24 tuntia ja siittiöiltäkin kestää tunteja päästä munasolun luokse. Toisin sanoen parhaat päivät yhdynnälle ovat juuri ennen ovulaatiota, koska siittiöt säilyvät hengissä ainakin pari päivää.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Kun olet vasta heinäkuussa lopettanut e-pillerit, voi hyvin olla, että kierto vähän heittelee. Joillakin saattaa parit ensimmäiset kuukautiset tulla säännöllisesti ja sen jälkeen tulla epäsäännöllisiä kiertoja. Voihan toki olla, että oletkin tästä kierrosta tullut raskaaksi, mutta ovulaatio on ollut myöhemmin kuin normaalisti, jolloin raskaus ei näy vielä testissä. Ihan terveillä, hedelmällisillä ihmisillä raskauden mahdollisuus per kierto on n.20-25 prosenttia (kun yhdyntää on harrastettu ns. oikeaan aikaan), joten mahdollisuus toki on olemassa, mutta ei se valtavan suuri todennäköisyys ole. :)
- Olet..
ilmeisesti tehnyt testit päiväsaikaan? Luotettavimman tuloksen saat aamupissasta.
- ap.
Joo tein illalla testin, en jaksanut odotella aamuun :D kai tässä täytyy rauhoittua ja odotella vielä kuukautisia jonkin aikaa ja tehdä uusi testi mikäli ne kuukautiset eivät ala. Vatsa vaan nipistelee siihen malliin kuin ennen mekkoja ja hermot kireellä...
- dyjdyt
Jos testi näyttää negatiivista, se on silloin negatiivinen. Yksinkertaista. Better luck next time!
- rv 23
Jos testi näyttää negatiivista, se ei välttämättä ole negatiivinen. Tee uus testi parin päivän päästä, aamulla, jos menkkoja ei ala kuulua. Mulla oli yli viikon myöhässä menkat, ja testi näytti negatiivista. Odottelin ja tein uusiksi, sitten vasta tuli positiivinen tulos :)
- 5+3
noh mulla ei ees menkat ollu myöhässä ku tein huvkseen testin kun sattumoisin oli kaapissa niitä ja vahva plussa tuli tosin tein sen aamupisusta ja pari päivää ennen kun menkkojen ois pitäny alkaa ja ihan s-marketista ostetulla halppis testillä :D
- Epätietoinen...
Hei! Olisin kans kysellyt raskaustestin tekemisestä. Ollaan mieheni kaa yritetty saaha lasta mut ei vaan ole tärpänny :( Viime yhdynnästä on vähä alle viikko ja kuukautisten pitäis alkaa noin kolmen viikon päästä eli voinko tehdä testin vasta silloin? Kyselen siksi koska meillä ois eräät vuosipäiväjuhlat kuun lopusta ja en tiedä uskalanko ottaa alkoholia jos mahdollisesti oisinkin raskaana. Kuukautiskiertoni on säännöllisen/epäsäännöllinen eli välillä kiertoväli voi olla todella pitkä. Siksi on hankalaa tietää milloin tehdä testi. Olen jo hiukka luopunut toivosta raskauden suhteen kun testit näyttää aina vaan negatiivista :(
- vähän neuvoa
Jos nainen ovuloi onnistuneesti, niin ovulaatio on yleensä 12-16 päivää ennen kuukautisia. Siis jopa pidemmässä kierrossa. Alkukierto sitten pitenee, eli aika kuukautisista ovulaatioon. Jos ovuloi vaikka neljä viikkoa ennen kuukautisia, niin raskaus ei yleensä onnistu, koska olosuhteet munasolun kiinnittymiselle eivät ole enää optimaaliset. Jos olisit tullut raskaaksi tuosta kyseisestä yhdynnästä, niin raskaus näkyy kyllä testissä jo reilun parin viikon kuluttua yhdynnästä, munasolu näet kiinnittyy noin viikon kuluttua hedelmöittymisestä ja pian alkaa sitten erittyä raskaushormonia, joka näkyy testissä. Oletko muuten käyttänyt ovulaatiotikkuja? Sinun kohdallasi olisi varmasti ihan hyvä idea, koska saisit sitten tietää ovuloitko ylipäätään ja jos, niin missä kohtaa kiertoa.
- Epätietoinen.....
Kiitoksia paljon vastauksestasi :) En ole koskaan käyttänyt ovulaatiotikkuja vois todellakin olla paikallaan kokeilla käyttää niitä. Niin todellakin tietäisin et ovuloinko ollenkaan jota olen itsekkin epäillyt. Kiitoksia paljon vinkistä. :) Eli voisin tehdä raskaustestin kahden viikon päästä? Onkohan tulos miten luotettava? En halua millään lailla riskeerata jos olisinkin mahdollisesti raskaana. Epäilen kyllä suuresti ettei nytkään tärpännyt :(
- ovistikut
Ai niin, tässä vielä linkki ovistestin ohjeisiin näin etukäteen, siitä selviää, miten testit toimivat ja milloin kannattaa aloittaa testaus pidemmän kierron kanssa:
http://www.raskauskeiju.fi/tiedostot/OVULAATIOTESTI_liuska_FIN.pdf
- ovistikut
Jos yhdynnästä on nyt viikko niin siitä yhdynnästä alkanut mahdollinen raskaus kyllä jo näkyisi testissä tästä parin viikon kuluttua. Tietysti jos ovulaatio on paljon myöhemmin (niin kuin pitäisi, eli n. kaksi viikkoa ennen menkkojen alkua), niin siitä alkanutta raskautta ei testi tietysti vielä kahden viikon kuluttua näytä. Ovulaatiotikkuja voi muuten tilata paljon edullisemmin netistä, esim. raskauskeiju.fi.
- epätietoinen.....
Ok. Kiitosta vaan vielä tuhannesti :) teen testin parin viikon päästä ja jos testintulos on epäselvä teen uuden testin sit viikon päästä.
Mut jos tulos on selvä negatiivinen eikä ole mitään oireita kai sit uskallan ottaa alkoholia kuun viimeisenä viikonloppuna? Uskaltaisitko itse?- ovistestit
No sehän pitää jokaisen itse päättää. :) Minä elin normaalia elämää siihen asti, kunnes plussa tärähti testiin. Toisin sanoen otin muutaman bileissä, lasi viiniä silloin tällöin yms. Joskus raskautumiseen voi mennä jopa vuosia, joten en halunnut muuttaa elämääni kovin paljon. Kuinka pitkä sun kierto muuten keskimäärin on? Vai oletko käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ja oma kierto ei ole vielä tasoittunut? Tuli vain mieleen, että jos kierto on hirmuisen pitkä, niin kannattaa varmaan suht nopeasti piipahtaa myös lääkärissä jos ei plussaa ala kuulua. Kyse ei todennäköisesti ole mistään vakavasta, mutta sulla saattaa olla vaikka PCOS-tyyppiset munasarjat, jolloin raskautuminen ei välttämättä ilman pientä avitusta onnistu kovin helposti. Tämä ei ole mitään pelottelua, ihan vaan tiedoksi, ettei turhaan tarvitse turhautua jos ei raskautta ala kuulua. :)
- epätietoinen......
OK :) Teen sen testin parin viikon päästä ja katsoo sit jatkoa tuloksen mukaan. Olen kyllä todella kiitollinen kun olet viitsinyt vastata ja antaa paljon lisätietoa :)
Elikkäs sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa johon minulla on tyroksiinilääkitys ja kierto heittelee tosi paljon välillä voi olla 30-35 päivää kierto ja joskus jopa yli 70 päivää. Viime talvena oli yli kolmen kuukauden tauko kuukautisissa. Olin yhteydessä äitiysneuvvolaan silloin ja käskettiin vaan ootella se puolivuotta jos ei sitkään kuulu niin sit vasta olisivat tutkineet mistä johtuu. Voi olla kyllä kilpirauhasen vajaatoiminnastakin johtuvaa. Minulla vähä lisättiin lääkitystä vähä aika sitten koska kilpirauhasarvot olivat hiukan koholla. Lapsettomuushan littyy osiltaan kans tähän tautiin mutta olen kyllä miettinyt muutakin syytä kun en ole raskaaksi tullut koska silloin kun kilpirauhasarvot ovat kohillaan niin se ei pitäs vaikuttaa raskaaksi tuloon ainakaan gynegologin mukaan. Mitä oireita siinä PCOS-tyyppisissä munasarjoissa on? Minulla on usein alamahakipuja ennen kuukautisia ja kuukautisten aikana kivut ovat todella kovia ja vuoto on runsasta ja kuukautiskierto heittelee miten sattuu. Lisäksi minulla on iho-ongelmia ja ehkä karvoitus on runsaampaa kuin ennen. Olen aina nämä oireet vaan laittanu kilpirauhasen vajaatoiminnan piikkiin kun en ole tajunnut että ne voiskin johtua muusta.- epätietoinen.......
Niin vielä unohtui laittaa että en ole käyttänyt hormonaallista ehkäisyä koskaan.
- ovistestit
epätietoinen....... kirjoitti:
Niin vielä unohtui laittaa että en ole käyttänyt hormonaallista ehkäisyä koskaan.
No kyllähän nuo sun luettelemat oireet täsmäävät aika hyvin. Käy vaikka lukaisemassa tämä:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00686
Munasarjojen ultralla on helppo todeta tilanne. Varmaan kannattaa tosi tarkkana olla noiden kilppariarvojen kanssa, koska vajaatoiminta tosiaan vaikeuttaa raskautumista. Jos sulla vain on mahdollisuus, niin kannattaisi ehkä käväistä yksityisellä gynellä tutkimuksissa, hän voisi myös tehdä sen ultran. Julkiselle puolelle eivät ihan helposti ota, eivätkä ainakaan neuvolan terveydenhoitajat ole näihin asioihin erikoistuneet, joten eivät välttämättä osaa aina ohjata ajoissa eteenpäin. Tsemppiä, kannattaa selvitellä syitä, jos kierrot tosiaan ovat noin pitkiä. :)
- epätietoinen........
kiitos vielä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591174Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11840Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75795- 53634
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83603Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt33537Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45532Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36524Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43503Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40501