Mitä tapahtuu vanhoille veneille?

Hylkysukeltaja

Sen tiedän,että pienet veneet viedään kaatopaikalle, mutta miten käy isommille matkaveneille niiden elinkaaren lopussa? - Tuleeko niistä kaikista lopulta hylkyjä?

26

3355

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 25

      Harvemmin :) On enin osa ainakin Suomen matkavenekannasta sen verran nuorta, alle 40v., ettei ole vielä elinkaaren pää näkyvissä.

    • Ei bisnismän

      Meidän akka ainakin väittää, että ne myydään minulle uuden hinnalla.

    • Seeglare

      Niinpä, kynnys veneen romuttamiseen on korkealla, kun vanhalle romulle löytyy aina uusi omistaja ja saa vielä rahaa kaupanpäälle.

      Mitä muuten maksaa tuollaisen 30 jalkaisen veneen romuttaminen, jos jostain syystä päätyisin veneen viimeiseksi omistajaksi?

      • 18

        Taitaa olla kerta kaikkiaan niin harvinaista veneiden romuttaminen, ettei vastausta hevin löydy :)


    • Venettti

      Juu, kyllä ne nettiveessä myydään.

    • Hylkysukeltaja

      ... Eli lopulta niistä siis tulee hylkyjä.

      • Ei bisnismän

        Ei sentään kaikista veneistä tule hylkyjä. Puuveneet lahoavat tai poltetaan jyhannuksena, teräsveneet haetaan ilmaiseksi pois ja alumiiniveneistä maksetaan ihan selvää rahaa.
        Veneen hinta on ostohinnan ja myyntihinnan erotus - tämähän on se yleisesti hyväksytty totuus. Lain mukaan toimien viimeisen omistajan osa on kahtalainen, joko toimitat lasikuitupaatin Riihimäen ongelmajätelaitokselle ja maksat kuljetuksen ja käsittelykulut, se saattaa kymmenkertaistaa veneesi todellisen hinnan, taikka sitten soitat romufirmaan joka hakee alumiinipaattisi pois ja maksaa sinulle päivän hinnan romumetallista. Eroa kahden eri pikkupaatin "tappohinnalle" voi kertyä parisen tonnia. Tätä kuttaperkkamiehet eivät aina muista huomioida puhuessaan maksalaatikoista.
        Meillä on neljä kuttaperkkaa, yksi ABS ja yksi alumiininen joten tämä kannanotto ei ole tarkoitettu kannanotoksi minkään materiaalin puolesta tai toista vastaan. Toteanpahan vain tilanteen ja pahoittelen sitä, ettei veneen ja sen osien kierrätettävyys ole useinkaan päällimmäinen kriteeri veneenostotilanteessa.


      • muutakin
        Ei bisnismän kirjoitti:

        Ei sentään kaikista veneistä tule hylkyjä. Puuveneet lahoavat tai poltetaan jyhannuksena, teräsveneet haetaan ilmaiseksi pois ja alumiiniveneistä maksetaan ihan selvää rahaa.
        Veneen hinta on ostohinnan ja myyntihinnan erotus - tämähän on se yleisesti hyväksytty totuus. Lain mukaan toimien viimeisen omistajan osa on kahtalainen, joko toimitat lasikuitupaatin Riihimäen ongelmajätelaitokselle ja maksat kuljetuksen ja käsittelykulut, se saattaa kymmenkertaistaa veneesi todellisen hinnan, taikka sitten soitat romufirmaan joka hakee alumiinipaattisi pois ja maksaa sinulle päivän hinnan romumetallista. Eroa kahden eri pikkupaatin "tappohinnalle" voi kertyä parisen tonnia. Tätä kuttaperkkamiehet eivät aina muista huomioida puhuessaan maksalaatikoista.
        Meillä on neljä kuttaperkkaa, yksi ABS ja yksi alumiininen joten tämä kannanotto ei ole tarkoitettu kannanotoksi minkään materiaalin puolesta tai toista vastaan. Toteanpahan vain tilanteen ja pahoittelen sitä, ettei veneen ja sen osien kierrätettävyys ole useinkaan päällimmäinen kriteeri veneenostotilanteessa.

        >>Veneen hinta on ostohinnan ja myyntihinnan erotus - tämähän on se yleisesti hyväksytty totuus

        Jos näin - ja vain näin- todella olisi, niin me kaikkia purjehtisimme Swaneilla... ;(


    • Bisnesmies tietää

      Ei niitä mihinkään Riihimäkeen tarvitse viedä/toimittaa.
      Kierrätysyhtiö ottaa pientä korvausta vastaan kaikenkokoiset veneet,
      niin ämpärimuovista, kuin lasikuidustakin valmistetut.
      Alumiinista/teräksestä jopa maksetaan.

      http://www.kuusakoski.fi/Kuluttajille/kuluttajille_Veneet
      Tälläkertaa tieto ei lisää tuskaa. :))

      • 29

        Hylkysukeltaja kysyi matkaveneistä. Kuinkahan monta metallista tai lujitemuovista matkavenettä on tähän mennessä ehtinyt romutukseen? Taitaa olla aika minimaalinen luku...


    • 40 v kierrätystä

      Eipä noista juurikaan tiedä oliko roippeet matkaveneistä vai avomallista.
      Kokonaisinahan noita ei kannata romutukseen hakea, eli kahmarilla
      revitään lasikuitupaatti sopivaan osakokoon muun energiatavaran joukkoon,
      joka sitten mobiilimurskalla pienitään.

      • Telakalla käyny

        Porin Reposaaressa oli toimiva veneiden kierrätyskeskus vielä 2006. Romuveneistä ottivat talteen kaiken kunnostettavan ja myytävissä olevan. Paremmat aihiot rakensivat uusiski uusille asiakkaille. Ammattimaista ja siistiä toimintaa.
        Ongelma veneitten kohdalla on erilainen kuin autojen. Pienikin vene on ison auton kokoinen. Sen takia veneiden kuljettaminen maksaa ihan muuta. Muistelen, että sinne sai viedä tai lahjoittaa veneen lahjakirjaa vastaan. Toisinaan maksoivat jollakin jo laitetulla pienemmällä veneellä. Venetavaraa, koneita ja osia oli hyllyt notkollaan. Juuri sellaista Suomessa tarvitaan. Autohajottamoita on ollut kymmeniä vuosia, miksei venepurkaamoita? Mutta miksi hyväksi havaittu toiminta loppui Porissa?


      • Telakalla käyny kirjoitti:

        Porin Reposaaressa oli toimiva veneiden kierrätyskeskus vielä 2006. Romuveneistä ottivat talteen kaiken kunnostettavan ja myytävissä olevan. Paremmat aihiot rakensivat uusiski uusille asiakkaille. Ammattimaista ja siistiä toimintaa.
        Ongelma veneitten kohdalla on erilainen kuin autojen. Pienikin vene on ison auton kokoinen. Sen takia veneiden kuljettaminen maksaa ihan muuta. Muistelen, että sinne sai viedä tai lahjoittaa veneen lahjakirjaa vastaan. Toisinaan maksoivat jollakin jo laitetulla pienemmällä veneellä. Venetavaraa, koneita ja osia oli hyllyt notkollaan. Juuri sellaista Suomessa tarvitaan. Autohajottamoita on ollut kymmeniä vuosia, miksei venepurkaamoita? Mutta miksi hyväksi havaittu toiminta loppui Porissa?

        Siksi että toiminnanjohatja oli persaukinen idiootti.. :(

        P.S Milloin se sopimamme tapaaminen toteutuu, olen ollut arvostelematta sinun toimintaasi useita kuukausia juuri siitä johtuen...

        P.S. Haluatko oikeasti uuden täyslaidallisen jokaiselle palstalle???


      • LKV sucks
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Siksi että toiminnanjohatja oli persaukinen idiootti.. :(

        P.S Milloin se sopimamme tapaaminen toteutuu, olen ollut arvostelematta sinun toimintaasi useita kuukausia juuri siitä johtuen...

        P.S. Haluatko oikeasti uuden täyslaidallisen jokaiselle palstalle???

        haluatko oikeasti ulos täältä?


      • Juuri näin
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Siksi että toiminnanjohatja oli persaukinen idiootti.. :(

        P.S Milloin se sopimamme tapaaminen toteutuu, olen ollut arvostelematta sinun toimintaasi useita kuukausia juuri siitä johtuen...

        P.S. Haluatko oikeasti uuden täyslaidallisen jokaiselle palstalle???

        Tässä on ihan pakko kompata välittäjää, kun kerran asioista tiedän. Tässä "telakka" -asiassa on kahta koulukuntaa; joko uskotaan

        1) Poliisiin, hallinto-oikeuteen, Porin kaupunginjohtoon, ulosottovirastoon, verohallintoon, kirjanpitoon, sekä omiin silmiin

        TAI

        2) uskotaan "piimän" ja "koiviston kummituksen" Suomi24-tarinoihin.

        Kuriositeettina yksi aarrelöytö mainitulta "telakalta":
        http://youtu.be/cAvTNb523mU


    • Talkolainen

      Muistaakseni Kuunari Koivisto-yhdistyksen toiminnanjohtaja Kristiina Heinimaa(isomman raumalaisen telakanjohtajan sisar Harjavallasta) ei ollut ollenkaan persaukinen idiootti. Idiootti näyttää sen sijaan olevan Välittäjä_LKV, joka soittaa suutaan joka palstalla tietämättä asioista mitään. Minusta turhat suunpieksijät ovat idiootteja, eivät edes persaukiset kadun kulkijat ja maaravut. He eivät piekse suutaan turhaan asioiden sivuitse!
      Mielestäni Koiviston perinnetelakalla ei ollut yhtään idioottia eikä persaukista. Jokaisella oli päässään jotain, jota ei näytä Välittäjä_LKV:lle vielä kertyneen, no ehkä kusta! Painuisi kuuseen keskustelupalstoilta kun ei osaa jutella asioista!

    • Metalli rules

      Älkää nyt sotkeko hyvää aihetta keskinäisellä nokittelulla ja asialla, jota on puitu jo aivan riittävästi täällä. Ja tise asiassa siitä Koivistostakin taisi tulla loppujen lopuksi hylky sukeltajien iloksi ja entisen omistajansa suruksi.

      Puuveneaikakaudella veneiden kierrätys ei ollut ongelma, koska puu on luonnossa hajoava materiaali. Vaikka merenpohjassa hitaasti hajoaakin.

      Lasikuituveneet ovat kestäneet niin hyvin näihin päiviin asti, että niitä ei vielä ole suuria määriä romuutettu, mutta varmaankin pian yhä suurempi osa 60 - 70 lukujen veneistä alkaa olla romutuskunnossa ja tämä aiheuttaa omistajalleen niin ison kustannuksen, että näitä romuja yritetään viimeiseen asti myydä edelleen. Eli varmasti näistä huonokuntoisista vanhuksista osa voi päätyä hylyiksikin.

      Metalliveneet ovat sikäli hyviä, että ne ovat lähes täysin kierrätettävissä, joten niillä on jonkinlainen arvo romunakin. Itse asiassa tätä ei ole aiemmin tullut ajateltuakaan.

    • Romukeisar

      Romualumiinista saa nykyisin noin euron kilo, joten busterista saa noin 300-800 euroa rahaa, kun sen vie romikseen. Suosittelen!

    • seadog

      Nyt elinkaaren loppupäätä lähentyvät matkaveneet ovat ajalta ennen lasikuitua ja niitä on valmistettu erittäin rajoitetusti vain sen ajan varakkaimille perheille. Yleinen rakennusmateriaali on näissä puu ja suuri osa kaikista valmistetuista on vielä käytössä ja näillä näkymin tulee olemaankin koska ainakin osaan näistä on jo lähestulkoon jokainen puuosa vaihdettu kertaalleen. Periaatteessahan puuvene lahoaa ja useimmiten telakoituna ja unohdettuna jos niin pääsee käymään. Näitä korjauskelvottomiakin on, ravistuvat ja sitten lahoavat ja katoavat.

      Eri asia on sitten mitä tapahtuu lasikuituisille matkaveneille aikanaan. Jonkin verran näitä unohdettuja veneitä näkee telakointialueilla. En oikeastaan osaa sanoa muuttuuko lasikuituvene koskaan korjauskelvottomaksi mutta vuosikausia hylättynä olleen veneen käyttökuntoon saattaminen voi olla aika urakka. Varmaankin tästä voi kehkeytyä joskus venekerhoille ja purjehdusseuroille ongelma. Periaatteessa veneen omistaja on todellakin vastuussa raadon hävittämisestä.

      • 29

        Tuota samaahan minä tarkoitin aiemmin kysellessäni, paljonko romutetuista on mahtanut olla matkaveneitä. Luulisin, että vanhoja h-veneitä ja vastaavia lojuu jo mökkirannoissa yms. hylkiöinä, mutta varsinaisesti matkaveneiksi luettavat (vedän rajan n. 9 metriin) ovat kaikki niin uusia, ettei niitä vielä 10-20 vuoteen nähdä romutuksessa, jos silloinkaan.


    • Romukeisar

      Kannattaa etsiä romutuskuntoisia lyijykölisiä purjeveneitä nettiveneestä. Lyijystä saa noin 4 euroa kilo romiksessa! 800 köli on jo lähes neljän tonnin arvoinen. Romutuskuntoinen rautavene maksaa suurinpiirtein painonsa verran kiloissa.

    • purq

      Kuidutetun troolarin purkuprojektista oli hyvä juttu Vene- tai Navigare lehdessä joitain aikoja, ehkä pari vuotta sitten. Siinä oli kustannukset jne. ja yleisemminkin tietoa mitä kuitutavaran loppukäsittely maksaa. Juttu ei löytynyt lyhyellä googlauksella, muistaako joku missä ja milloin se oli?

      • dfsfdssda

        Oliskohan kuitenkin ollut jossain muussa lehdessä, esim. Venemestarissa tai Kipparissa? Ainakaan Veneessä se tuskin on ollut, luultavasti muistaisin... Tein pikaguuglauksenkin eikä löytynyt mitään asiaan vivahtavaa.


      • purq
        dfsfdssda kirjoitti:

        Oliskohan kuitenkin ollut jossain muussa lehdessä, esim. Venemestarissa tai Kipparissa? Ainakaan Veneessä se tuskin on ollut, luultavasti muistaisin... Tein pikaguuglauksenkin eikä löytynyt mitään asiaan vivahtavaa.

        Lienet oikeassa, se saattoi olla muuten jokin pankin tms. asiakaslehti, jossa tämä oli n.s. asiajuttuna. Harmittaa kun ei tullut otettua talteen, se oli nimittäin todella hyvin kirjoitettu.


      • muisti

        Ehkäpä seurasi 2011 vuosijulkaisusta; Ekoteko - troolarista haketta.


    • Saldo?

      Eipä tainnut tulla viime kesänä uusia sukelluskohteita?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3583
    2. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3560
    3. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3342
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2779
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2046
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1972
    7. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      43
      1790
    8. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1686
    9. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1645
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1400
    Aihe