Spiirapuomi?

bav

Olisi tarve hankkia ko.puomi mutta kuinka pitkä vai teleskooppi??
Miten määritellään spiirapuomin pituus??
Onko jenuan koolla vai etustaakin ja maston välisellä matkalla
merkitystä ehkä molemmilla??
Asiallisista vastauksista kiittäen...

26

3832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teleskooppi on kätevä ratkaisu, jos hinnalla ie ole väliä.

En tiedä, onko spiirapuomin pituuden määrittelemiseen mitään kaavaa. Itse käytin ennen varsinaisen spiirapuomin hankintaa spiiraamiseen puoshakaa gastia. Sen pohjalta oli helppo arvioida tarvittava puomin pituus. Ei se senteistä ole kiinni.

• vahva rakenne

Itselläni oli yhdessä aik. veneessäni teleskooppipuomi. Mielestäni se voi ehkä olla käyttökelpoinen kevyessä tuulessa, kun puomia haluaa pidentää. En kuitenkaan ole kaivannut sitä sen koommin enkä seuraaviin veneisiini enää hankkinut.

Spiirapuomia olen käyttänyt myös kovissa myötätuulissa, joissa isopurje on otettu kokonaan alas ja ajetaan pienellä keulapurjeella. Puomin täytyy olla riittävän vahva sellaisiinkin olosuhteisiin. Heppoista spiirapuomia voi käyttää ainoastaan keveissä keleissä.

Spiirapuomi saa mielestäni olla lyhyempi kuin spinnupuomi. Omassa käytössäni sopivaksi osoittautunut pituus on sellainen, että oikealla korkeudella vaakasuorassa oleva puomi ei aivan osu keulastaagiin (helppo jiipata).

• Hard tack

Spinnupuomi on genuan spiiraamiseen varsin sopiva väline. Se toimii sekä kevyessä että kovemmassa tuulessa ja on helppo jiipata.

• Fin 26

Mistä tällaisen spiirapuomin voisi hankkia kohtuullisella hinnalla? Tiedän että jossain Maritimissä tms. näitä myydään, mutta hinnat ovat todella suolaiset: 300-400 €. Onko siis vinkkiä mistä voisi hankkia tai teettää spiirapuomin pienempään n. 8 metriseen veneeseen edullisemmin?

• M: spiirapuomi
        Fin 26 kirjoitti:

Mistä tällaisen spiirapuomin voisi hankkia kohtuullisella hinnalla? Tiedän että jossain Maritimissä tms. näitä myydään, mutta hinnat ovat todella suolaiset: 300-400 €. Onko siis vinkkiä mistä voisi hankkia tai teettää spiirapuomin pienempään n. 8 metriseen veneeseen edullisemmin?

Minulla olisi myydä eteläsuomessa 8 metriseen sopiva teleskooppinen alumiininen spiirapuomi. hp 100 eur postikulut. Sähköpostiosoite tähän perään, niin keskustellaan lisää.

• Fin 26
        M: spiirapuomi kirjoitti:

Minulla olisi myydä eteläsuomessa 8 metriseen sopiva teleskooppinen alumiininen spiirapuomi. hp 100 eur postikulut. Sähköpostiosoite tähän perään, niin keskustellaan lisää.

[email protected]

Voin tulla noutamaankin.

• 8+=
        Fin 26 kirjoitti:

Onko sulla kiinnityspistekin puomille?

• Tee se itse?
        Fin 26 kirjoitti:

Olen ajatellut hankkia toisen puomin kutterifokan spiiraamiseen. Tuli mieleen, että pätkä sopivan paksuista alumiiniputkea, päätehelat, naru ja neljä pop-niittiä olisi ehkä paljonkin halvempi kuin valmis "merkkipuomi". Samalla puomista tulisi juuri oikean mittainen. Muistelen, että päätehelat maksavat muutamia kymppejä kappale. Todennäköisesti siis teen puomin itse, jahka löydän sopivaa putkea.

• kaxxtoist
        Tee se itse? kirjoitti:

Olen ajatellut hankkia toisen puomin kutterifokan spiiraamiseen. Tuli mieleen, että pätkä sopivan paksuista alumiiniputkea, päätehelat, naru ja neljä pop-niittiä olisi ehkä paljonkin halvempi kuin valmis "merkkipuomi". Samalla puomista tulisi juuri oikean mittainen. Muistelen, että päätehelat maksavat muutamia kymppejä kappale. Todennäköisesti siis teen puomin itse, jahka löydän sopivaa putkea.

Janster Oy

• Fin 26
        8+= kirjoitti:

Onko sulla kiinnityspistekin puomille?

On, mutta ei puomia. Pitää katsoa svb.de:ltä.

• Tee se itse?
        kaxxtoist kirjoitti:

Janster Oy

Hienoa! Kiitos neuvosta. Helojahan saa vaikka mistä, mm. Maritimista.

Niitit on hyvä laittaa Monelista.

• oikea puomi
        M: spiirapuomi kirjoitti:

Ei muuta kun kiinnostusta on ja rupatellaan [email protected]

• Seppomartti

80x3mm putki 4m n.300€ paatehelat Harken, Sparcraft tai Pfeifer 2x155€ muoviholkit 2x20€ koyden patkia. Ainekustannukset ei kymppeja vaan noin 650€. Ero valmiiseen ei ole kovin suuri talla mitoituksella. Popniitit tai ruuvit riittavat kiinnitykseen koska niihin ei kohdistu suuria rasituksia. Rosteri>

• Seppomartti

Loppuosa kadonnut.. rosteri>

• Tee se itse?

Oho! Onko alumiiniputki todella noin kallista? Suomessa vai missä?

• seppomartti
        Tee se itse? kirjoitti:

Oho! Onko alumiiniputki todella noin kallista? Suomessa vai missä?

Sparcraft, eloksoitua veneputkea, tuotitavaraa Suomessa. Ranskan hintaa en tiedä

• Putkea löytyy
        seppomartti kirjoitti:

Sparcraft, eloksoitua veneputkea, tuotitavaraa Suomessa. Ranskan hintaa en tiedä

http://www.alibaba.com/showroom/anodized-aluminium-tube.html

Eipä sillä, että sitä putkea tuolta voisi ostaa, mutta antaa hauskan perspektiivin siihen, kuinka paljon "venetavara" oikeasti maksaa.

Aika reilut katteet saisi laittaa noihin hintoihin, että oltaisiin venehinnoissa.

Luulenpa, että spiirapuomiin sopivaa eloksoitua alumiiniputkea saa esimerkiksi 10--20 euron metrihinnalla pienistä metallipajoista, joita Helsingin seudulla on muun muassa Tattarisuolla.

Tavara on identtisesti samaa kuin venekaupassa myytävä alumiinipuomi. Eipä sitä tasaista pyöreää alumiiniputkea kovin monella tavalla voi tehdä.

Parhaassa tapauksessa saattaa olla jopa parempaa, koska veneen spiirapuomien lujuuksille tai laadulle ei ole olemassa mitään määräyksiä, toisin kuin esim. monille rakennusmateriaaleille. Sama koskee valitettavasti lähes kaikkea veneisiin myytävä tavaraa. Turvavarusteita myöten se saa olla lähes mitä tahansa roskaa. Erikoinen yhtälö, kun miettii hintoja.

• iltasafn

Alumiini putki 40x2mm 5,5€/m, 50x2mm 6,5€/m. Noilla putkilla saa aivan varmasti pienempään veneeseen spiirapuomin. Helat 40mm putkelle n.30€/kpl (SVB). Putken toki joutuu itse maalaamaan tai pinnoittamaan koska ei ole eloksoitua.

• Tee se itse?

Ok, nyt kuulostaa järjellisemmältä.

Tietysti sitä saa komponenteissakin maksaa mitä vaan, jos ostaa esim. "merkkialumiinia". Sparcraftin helat ovat muutenkin ylettömän hintaisia.

• 8+7

Samantien kannattaa tehdä hiilikuidusta, on paljon mukavampi käsitellä höyhenenkevyttä puomia. Valmista hiilikuituputkea vaikka Exel suksisauvatehtaalta? Vaan saako tarpeeksi paksuna?

• 5+4

Valmiina ei saa sopivaa, mutta onhan se mahdollista tehdä itse. Taisi sauvatehdas ja putkituotanto mennä jo takavuosina ulkomaille.

• seppomartti

Hiilikuituputkea genaakkeri- tai spinnupuomiksi myy Selden ja Sparcraft. Jos alumiiniputki tuntuu kalliilta niin sitten ei kannata hiilikuitua haaveilla.

• kuituhiili

• 23523453

23452345

• Hinnoista en tiedä, mutta kysyit kuinka pitkä puomin pitäisi olla, pituus yhtä kuin
      j-mitta. Laita myös ylä - ja alakaija, jolloin pääset nautiskelemaan virsariajosta kovemmillakin keleillä.

• oilppa

Pituus riippuu genoan tai fokan koosta. esim. Genoa 130% = J mitta x 1.3. Fokka 100% = J-mitta x 1.0. jne...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3374
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      16
      2505
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      364
      2454
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      81
      1700
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1385
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1060
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      69
      966
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      73
      906
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      25
      742
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      694
    Aihe