PROTOPIC ja vitiligo!

hipuhi

Aloitan uuden keskustelun vitiligosta, kun tuo edellinen ketju on niin mahdottoman pitkä! Eli onko muilla kokemuksia protopic-voiteesta ja vitiligosta? Kuinka nopeasti on tehonnut laikkuihin, onko leviäminen pysähtynyt ja onko omaa ihoa tullut takaisin?

Itse aloitin juuri käyttämään 0,1% voidetta laikkuihini. Lääkäri sanoi, et 4-6 viikkoa voin käyttää, jonka jälkeen ei enää kannata laittaa voidetta, koska siinä ajassa pitäis tehdä tehtävänsä jos tekee. 6 viikon jälkeen voiteen käyttö on rahan tuhlausta. Kuitenkin olen lukenut, et monet on käyttäneet 3kk ja ylikin, ennenkuin laikkuihin on alkanut palautumaan omaa ihon väriä? Antoiko ihotautilääkäri teille sellaiset ohjeet ,et käytä niin kauan että tehoaa, vai itsekö olette vaan omalla luvallanne jatkaneet voiteen levittämistä?

Onko voide auttanut vain uusiin laikkuihin vai myös vanhoihin?

22

3254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa kokeilla

      Kokeilepas pabaa-joka on b-vitamiinijohdannainen. Sitä löytyy parhaiten eräästä aurinkokapselipakkauksesta, joka edesauttaa ruskettumista. Näiden ohella ota rohkeasti aurinkoa läiskiisi jos vain voit vaikka pelotellaankin palamisella. Oma vitiligo katosi näin hetkessä eikä ole tullut takaisin( jo 10-vuotta sitten). Tutustuin kyseiseen hoitoon lueskelemalla aiheesta jenkkisivustoilta. Protopicilla en juuri vaikutusta havainnut.

    • hipuhi

      Ahaa, tätäkö tarkoitit? http://www.terveyskaupat.net/Bioteekin-Aurinkokapseli

      Jouduin protopicin jättämään pois, kun olen raskaana, 4 viikkoa ehdin käyttämään, eikä mitään vaikutusta. Täytyy ensi kesänä kokeilla tuota aurinkokapselia. Oliko sulla ollut kauankin vitiligo, ennenkuin aloit aurinkokapseleita käyttämään? Kuinka nopeasti oma iho palautui takaisin? Oliko sulla vain pieniä laikkuja vai isompia?

      Kiitos vinkistä! :) Hyviä jatkoja!

    • Kannattaa kokeilla

      Joo, juuri tuota käytin. Huomasin että se sisälsi eniten pabaa. Pistäpäs googleen hakusanaksi paba ja vitiligo niin saat lisää tietoa ulkomaisilta sivuilta aiheesta. Vitiligoni ei ollut kovin kauaa, kävin näyttämässä sitä ihotautilääkärillä joka määräsi protopicia. Yksi ainoa laikku oli kämmenessä, ei kovin pieni edes. Paban auringon myötä lähti heti eikä ole tullut takaisin ainuttakaan laikkua. Olen jotenkin käsittänyt että parhaiten auttaisi vastatulleisiin läiskiin.

    • hipuhi
    • Karma81

      Jos haluaa pidemmäksi ajaksi tilata PABAa, kannattaa ehkä tehdä tilaus iHerb.com nettikauppaan. Itse olen sieltä tilaillut vitamiineja ja muita lisäravinteita jo parin vuoden ajan, eikä ole kuin hyvää sanottavaa.

      PABA-kapseleita löytyy seuraavasta linkistä, otin noita itsekin pari purkkia kokeeksi:
      http://www.iherb.com/Now-Foods-PABA-500-mg-100-Capsules/732?at=0

      Ensitilaajat voivat käyttää koodia JUH604, jolla saa 5$ alennuksen. Koodia voi käyttää useampikin tilaaja, mutta se toimii vain kunkin henkilön ensimmäisessä tilauksessa. Kuittaa sillä ainakin postikulut.

    • hipuhi

      Täällä, missä asun, on luontaistuotekauppa. Ja nettikauppoja löytyy suomessa paljon. Meinaan keväällä hakea tuota tuotetta ja kokeilla. Kuinka kauan olette syöneet niitä putkeen ja käytättekö vain keväällä/kesällä?

      Karma, kuinka sulla on auttanut nuo vitamiinit? Onko tullut omaa ihonväriä takaisin? :)

      • Karma81

        Hipuhi, en tiedä vielä, koska tilasin niitä vasta toissapäivänä :) Ei ainakaan paljon menetä kokeilemalla.

        Näin talvella on muutenkin vaikea sanoa, kun iho on vaalea. Keväällä paljastuu, onko levinnyt vai parantunut, vai peräti pysynyt ennallaan.


    • hipuhi

      Okei! Itse odottelen, että vauva syntyy kesällä, jonka jälkeen kokeilen tilata näitä kapseleita! Toivottavasti ne auttaa! :)

      Parempaa uutta vuotta kaikille!

    • hipuhi

      Mitenkäs muilla protopicin käyttäjillä on mennyt? Onko omaa ihoa palautunut takaisin? Harmittaa, että itse ehdin käyttää vain 4 viikkoa. Ehkä kokeilen ensi kesänä käyttää sekä protopicia että aurinkokapseleita! :)

      • Atoopikko- Anu

        Ainoa voide, joka minulla on auttanut kasvojen alueen ihottumaan on protopic. Tosin sekään ei poista ihottumaa kuin hetkellisesti. Heti oireiden ilmaannuttua on kuuri aloitettava ja jatkettava muutama päivä parantumisen jälkeen. Oireet pysyvät poissa muutamasta päivästä muutamaan viikkoon ja sama alkaa alusta. Atoopikko on tuomittu hoitamaan ihottumaansa. Se voi pysyä poissa joskus jopa joitakin vuosiakin syistä, joita ei voi tietää. Mutta palaa varmasti kuin joulupukki joka joulu! Joskus iho palautuu ennalleen, mutta yleensä jotain muutoksia jää näkyviin, varsinkin alueilla, joissa ihottumaa on ollut usein. Kerran atoopikko, aina atoopikko, se on vaan hyväksyttävä!


    • Occasionally white

      Onko noista paba tabuista ollut jollekkin oikeasti hyötyä? Pitänee testata ainakin itse ja katsoa miten toimii.

    • tiuhti

      Huomasinkin että olitte aloittaneet tästä uuden keskustelun (kirjoitin siis tuonne vanhaan), mutta asiaan :) niin mikä tuo scenesse nyt siis oikein on? olen lueskellut siitä koko tämän illan, mutta en ole oikein päässyt jyvälle, että saako sitä mistään ja onko sen todettu auttavan vai miten?

      Yritän täällä epätoivoisesti etsiä kaikkea millä nämä inhottavat laikut saisi pois tai ainakin hyvin piiloon, kun taas kesää kohti ollaan menossa ja nämä laikut on taas suuri ongelma! :/

      -Sini

    • heippaminävaan

      Kertokaapas sitten kesän mittaan että onko nuo kapselit auttaneet :) Ja olen tässä miettinyt että jos täällä facebookkailijoita on ja henkilöllisyyden paljastuminen teitä ei haittaa niin voitais laittaa pystyyn vitiligo suomi ryhmä ;)

      • periksi ei anneta

        Hei
        facebook ei ole vahvuuteni, vaikka yritänkin päästä sinuiksi sen kanssa pikkuhiljaa.
        Jonkinlainen ryhmä ja kontaktiverkko olisi kuitenkin ihan yes. Minua ainakin voi yrittää tavoitella seuraavasti: [email protected]

        Maailmalla on tehty paljon tutkimuksia, että vitiligopotilailla on usein puutetta mm. sinkistä, kuparista, B12-vitamiinista, B6-vitamiinista, D-vitamiinista. Monet vitamiinit vaativat kuitenkin aisapareja muista vitamiineista antaakseen optimaalisen hyödyn ja määrätkin ovat jotakin ihan muuta kuin Suomessa virallisen tahon suosittelemat maksimimäärät - ainakin pitkäaikaisen sairastamisen jälkeen. Jollakin englanninkielisellä vitiligofoorumilla eräs mies kertoi saaneensa hyviä tuloksia sillä, että oli pessyt ihoaan hilseshamppoolla useamman kuukauden ajan. Samaa vaikuttavaa ainetta oli myös meillä apteekeissa myytävissä hilseshamppoissa.
        Kaikki oljenkorret kannattaa testata. Eihän sitä koskaan tiedä ennalta vaikutuksia, joskin onnistuminen edellyttää myös, että tunnepuoli on tasapainossa.


      • vitiligode
        periksi ei anneta kirjoitti:

        Hei
        facebook ei ole vahvuuteni, vaikka yritänkin päästä sinuiksi sen kanssa pikkuhiljaa.
        Jonkinlainen ryhmä ja kontaktiverkko olisi kuitenkin ihan yes. Minua ainakin voi yrittää tavoitella seuraavasti: [email protected]

        Maailmalla on tehty paljon tutkimuksia, että vitiligopotilailla on usein puutetta mm. sinkistä, kuparista, B12-vitamiinista, B6-vitamiinista, D-vitamiinista. Monet vitamiinit vaativat kuitenkin aisapareja muista vitamiineista antaakseen optimaalisen hyödyn ja määrätkin ovat jotakin ihan muuta kuin Suomessa virallisen tahon suosittelemat maksimimäärät - ainakin pitkäaikaisen sairastamisen jälkeen. Jollakin englanninkielisellä vitiligofoorumilla eräs mies kertoi saaneensa hyviä tuloksia sillä, että oli pessyt ihoaan hilseshamppoolla useamman kuukauden ajan. Samaa vaikuttavaa ainetta oli myös meillä apteekeissa myytävissä hilseshamppoissa.
        Kaikki oljenkorret kannattaa testata. Eihän sitä koskaan tiedä ennalta vaikutuksia, joskin onnistuminen edellyttää myös, että tunnepuoli on tasapainossa.

        Olisin ihan innolla ja ilolla :) mukana facebook-ryhmän perustamisessa!


    • heippaminävaan

      ja muuten oon miettiny, että mitähän vaikutusta ois ku söis pari viikkoa näitä aurinkokapseleita (aloitin tänään) ja sitten menis käymää pari kertaa solariumissa? :) Meille ei paista aurinko parvekkeelle kun aamulla 8-10 välillä, niin vaikea aurinkoa saaha :/ paitsi kesällä tietenki sitte voi rannalle mennä :)

      • vitiligode

        Solariumista ei saa tarvittavia auringon mahdollisia parantavia vaikutuksia eli siitä ei ole yhtään mitään hyötyä paitsi valkoiset läiskät erottuvat entisestään ruskettuneista ihokohdista...valohoidoista uvb tai sup varsinkin ekasta vaihtoehdosta on mahdollista näitä saada ja moninkerroin verrattuna auringonvaloon. Olen itse käynyt valohoidossa kahdesti pidempinä sarjahoitoina.


    • tiuhti

      Moi vitiligode!

      miten sinulls tuo valohoito on tehonnut?
      Kävin tänään ihotautilääkärillä mutta suosittelivat valohoidon aloittamista vasta ensi syksynä kun auringonvaloa ei tule enää niin paljon, kesää kohti hoitoja on kuulemma vaarallista ottaa kun uv-säteilyä tulee muutenkin niin paljon.

      • vitiligode

        Valohoito ei muuten erityisemmin tehonnut paitsi kummankin silmän ympärillä olevat läiskät katosivat kokonaan, joka jo tuntui melkeinpä lottovoitolta, kun kasvot ovat kuitenkin kovin keskeinen osa ihmistä ja erityisen usein katseiden kohteena :)! Koputan puuta eli päätäni ;) että "silmäläiskät" pysyisivät poissa pitkään tai mielellään ainiaan! Käsiin ja taivekohtiin valohoito ilmeisesti tehoaakin heikoiten, varsinkin vanhoihin vuosia sitten tulleisiin läiskiin.

        Paras valohoitoaika on tosiaan loppusyksystä alkukevääseen, muttei suositella tai ei missään nimessä suos. kesä-aikana nimenomaan liiallisen UV-säteilyn ja näin ollen palamisvaarankin vuoksi. Valohoitohan alkaa "siedätyksen vuoksi" muutamista sekunneista ja loppuu pisimmilläänkin muutamiin minuutteihin siitä syystä ettei tulisi mitään iho-ongelmia esim. palamista, punoitusta, arkuutta, kuivuutta.

        Suurin "vaiva" itselleni oli valohoitoihin mennyt aika käyntikerroissa ja matkoissa sekä rasvailu jälkikäteen varsinkin, kun en muuten erityisemmin rasvauksesta perusta ;)! Ihoni kesti hoidot yllättävän hyvin, joka saattaa johtua siitäkin, että oma ihonvärini on ruskeahko vuodenajasta riippumatta eli olen aina ruskettunut hyvin enkä palanut periaatteessa ikinä. Parhaimman lopputuloksen kannalta, joka siis voi näkyä vasta kuukausienkin päästä, niin hoidoissa kannattaa käydä 2-3 kertaa viikossa 2-3 kk:n ajan. Kun olin hoitoihin jonkinmoisen mietinnän jälkeen ryhtynyt, niin kävin siellä säännöllisesti ja tein muutenkin kaiken tunnollisesti ohjeiden mukaan. Elämäntilanteen on hyvä olla sellainen, että siellä käyminen on mahdollista esim. ajallisesti ja taloudellisesti sekä muutenkin.

        Kannattaa kyllä kokeilla ainakin kerran tai parikin, kunnon sarjahoitona esim. 2 x 15 kertaa yht. 30, niin ei tarvitse miettiä myöhemmin, että entä jos..!? Itse ajattelin niin, että onpahan ainakin kokeiltu, jolloin ei tarvitse jälkikäteen miettiä, olisiko ollut apua vai ei. Samaan tapaan en kokenut heittäväni rahojanikaan hukkaan, vaikkei muualle tehonnutkaan, mutta edes muutamaan itselleni henk.koht. todella merkittävään kohtaan!


    • heippaminävaan

      Onkos alkanut läiskät kadota? :) Vaikka eihän tuota aurinkoa niin kauheana oo näillä viime aikasilla säillä ottanutkaan...

    • TCM99

      linkki perinteisen kiinalaisen lääketieteen keinoihin hoitaa vitiligoa.
      Länsimainen lääketiede kykenee "hoitamaan" vain vitiligon oireita eli valkoisia laikkuja, mutta valitettavasti ei kykene pureutumaan itse syihin eli niihin seikkoihin, miksi laikut tulevat.

      Tässä linkki: http://www.itmonline.org/arts/vitiligo.htm

    • Puutikkakala

      Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena että Protopic on 6 viikon päivittäisen käytön jälkeen pienentänyt ensimmäisen vitiligo läiskän 4cm->2cm, eli näyttäis toimivan. Mulla on alkava vitiligo. Kaksi muuta pientä läiskä on samankokoisia 5mm, kuin 6 viikkoa sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe