Olen raskaana ja viikolla 7. Kyseessä 2. lapsi. Muistan kyllä, että maha oli viimeksikin turvoksissa jo näillä viikoilla, muttei raskaus maha näkynyt varsinaisesti kuin 4-5 kuun kieppeillä.
Nyt minulla on ollut jälleen turvotusta ja illalla maha näyttänyt kokoajan siltä kun olisin 5 kuulla raskaana. Nyt maha on paisunut jo niin, että sen huomaa ympäri vuorokauden. Tuntuu uskomattomalta, että näin aikaisin maha on jo näin iso ja selkeä, ettei kauan pysy salassa keltään. Mieskin jo huomautti yksi päivä, että sun raskaus näkyy jo!:D
Miten muilla? Onko kellään näkynyt raskaus jo 2. kuulla? Olen alkanut miettiä, josko raskaus onkin jo pidemmällä. Myös kaksosten mahdollisuus mietityttää. Olen ruumiinrakeenteeltani pieni ja hoikka normaalisti. Painokin oli noussut jo 2 tai 3 kiloa, mutta sama oli viimeksikin.
Maha näkyy jo!?
48
13021
Vastaukset
- silver86
Mulla kans raskaus viikolla 7 ja maha näkyy jo SELVÄSTI. Toki tiedän että suurinosa johtuu turvotuksesta mutta iso se on : D Töissäki ja muualla joutuu jo piettämään löysempiä paitoja : D
- turvottaa turvottaa
Juu kyllä se turvotusta on. Kannattaa jättää vähän nopeita hiilihydraatteja ja muita turvottavia ruokia vähemmälle, jos ei halua joutua mahaa peittelemään. Monella se maha näyttää alussa siltä kuin olisi kuudennella kuulla kun niin kovasti turvottaa, mutta kyllä se myöhemmillä viikoilla siitä helpottaa - taas kasvaakseen uudelleen, tällä kertaa ihan vauvan takia. :) Seitsemännellä viikolla alkio on muuten alle 1 cm pituinen, joten ei se kohtukaan vielä kovin paljon veny siinä vaiheessa, vaikka olisikin muita raskauksia takana.
- juupa222
Mä kävin ultrassa 7 2viikolla ja alkio oli 4,5cm, joten et nyt taidalla olla ihan kartalla näistä asioista.
- ........
juupa222 kirjoitti:
Mä kävin ultrassa 7 2viikolla ja alkio oli 4,5cm, joten et nyt taidalla olla ihan kartalla näistä asioista.
Mun tietääkseni ei voi noilla viikoilla olla noin iso..?!
- hmm...
juupa222 kirjoitti:
Viikolla 8 koko on yleensä maksimissaan 20mm. Taidat olla hieman pidemmällä raskaana.....
- hmm...
hmm... kirjoitti:
Viikolla 8 koko on yleensä maksimissaan 20mm. Taidat olla hieman pidemmällä raskaana.....
Eli 20mm=2cm. Ehkä se oli sulla 4,5mm eikä cm.
- turvottaa turvottaa
juupa222 kirjoitti:
Hehheh, et taida itse olla ihan kartalla. Luepas vähän minkä kokoisia ne alkiot ovat eri viikoilla. Sitä paitsi minä kirjoitin "seitsemännellä viikolla alkio on muuten alle 1 cm pituinen". Seitsemäs viikko = raskausviikko 6 jotain. Eli ennen kuin seitsemän viikkoa on täynnä. Ja silloin alkio on todellakin alle 1 cm pitkä. 7 2 on jo kahdeksatta raskausviikkoa. Sitä paitsi alkio ei ole millään voinut olla noilla viikoilla 4,5 cm pitkä. Olet ymmärtänyt jotain väärin lääkärissä.
- näi on....
juupa222 kirjoitti:
No mulla taas viikolla 7 0 oli 9,9mm kokoinen eli n. 1cm että kyllä se nyt taidat olla sinä juupa222 vähän kartalla!!
- hehhh
juupa222 kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta tuossa vaiheessa alkio ei ole kuin n. 1,5 cm korkeintaan...
- manda12
Taas näitä... Aivan naurattaa..
Mieti nyt minkä kokoinen alkio edes on... HALOO!! Ja kohtusi on myös pieni. Kyllä se on ihan PELKKÄÄ turvotusta. Sitä turvostusta itselläkin oli ympäri vuorokauden!!- kyllä sekin
on ihan tosiasia että toinen raskaus näkyy aikasemmin vaikka miten pieni alkio olisi.Ihan neuvolassakin sanottu.Tosin viikolla 7 turvotusta luultavammin.
- Woooooooot
Ja taas näitä hormonihirviö hulluja:D Meneppäs muualle raivoamaan jos noin kiukuttaa. Minähän mietinkin juuri josko raskaus olisikin pidemällä...sekin on näet mahdollista..ja outoa on myös se kun maha on heti aamusta paisuksissa ja ympäri vuorokauden. Olen jo reilun viikon voinut niin pahoin, ettei oikein mikään mene alas. Näillä syömisillä pitäisi kauheasti paisua. Voi olla turvotusta, mutta maha vaan näyttää niin paljon kookkaammalta ja erilaiselta kun viime turvotuksista, niin mietityttää onko viikot ihan kohdillaan ym.
- 6+2
Woooooooot kirjoitti:
Ja taas näitä hormonihirviö hulluja:D Meneppäs muualle raivoamaan jos noin kiukuttaa. Minähän mietinkin juuri josko raskaus olisikin pidemällä...sekin on näet mahdollista..ja outoa on myös se kun maha on heti aamusta paisuksissa ja ympäri vuorokauden. Olen jo reilun viikon voinut niin pahoin, ettei oikein mikään mene alas. Näillä syömisillä pitäisi kauheasti paisua. Voi olla turvotusta, mutta maha vaan näyttää niin paljon kookkaammalta ja erilaiselta kun viime turvotuksista, niin mietityttää onko viikot ihan kohdillaan ym.
Käy ultrassa,siellä se selviää onko raskautesi pidemmällä...
Itse kän torstaina varmistamassa että alkio on oikeassa paikassa.
- kaibrit
Kyllä se ei valitettavasti noilla viikoilla vielä näy. Kyllähän se turvotusta ihan selvästi on. Itse olen terveydenhoitaja ja tälläsiin kysymyksiin saanut juuri vastata vastaanotolla. Eli kyllä se kohtu nousee sieltä n. viikolla 12. Riippuen tiestysti ihmisestä.
- hilep
Yhdyn kyllä tuon manda12 kommenttiin.....
Näitä samanlaisia aloituksia täällä on monta. Ei se vauvamassu voi näkyä viel viikolla 7. Ja jos siellä on kaksosetkin, niin ei näy vielä noilla viikoilla. Jos raskautesi on sitten pidemmällä, niin sittenhän pitäis olla aika paljon pidemmällä.
Terveisin, kaksosten äiti- Wooo
Okei,okei.Anteeksi kun kysyin ja nöyrin pahoitteluni typeryydestäni.
- rv13+1
Olen erimieltä. Vaikka ensimmäinen raskaus menossa, maha alkoi näkyä hyvin varhaisessa vaiheessa. Viikolla 7 oli ystäväni häät ja jouduin jo sinne laittamaan eri mekon mitä olin suunnitellut, koska maha jo näkyi.
Olkookin vaan turvotusta, mutta mihinkään se ei ole sen jälkeen poistunut. Nyt maha on selkeä, kenellekään ei ole raskauteni epäselvää, rv13 siis, ja äitiyshousuja käyttänyt jo pari viikkoa. Olen kuitenkin normaalipainoinen ja 175pitkä.- niin mistä?
Olet eri mieltä mistä? Eihän täällä käsittääkseni kukaan ole väittänyt, etteikö alkuraskaudessa maha voisi olla niin turvonnut, että sitä joutuu piilottemaan? Se vain on fysikaalinen tosiasia, ettei kenenkään kohtu vielä seitsemännellä viikolla vielä ole niin kasvanut, että se voisi ulospäin näkyä. Ja kyllä se turvotus voi jatkua niin pitkään, että vaihtuu sitten saumattomasti ihan vauvan kasvusta johtuvaan vauvamahaan.
- tinttuk
Mulla sit ärsyttää tommoset manda12 tyyppiset ihmiset!! Huoh!
Joo turvotusta se on MUTTA raskaudestahan se turvotuskin johtuu :) Mulla oli kans jo kuudennesta viikosta iso maha, jouduin käyttämään löysempiä vaatteita ettei kukaan alkais huomauttelee ja kyselee että olenko raskaana koska en halunnut vielä silloin kenenkään tietävän. Raskausviikolla 13 alkoi sit OIKEA vauvamasu jo tulemaan...se ei ollu enää turvotusta - ..............
Siis se turvotushan ei tarkota että raskaus näkyy jo. Ei se näy. Turvotus näkyy.
- hahhhhhhaaaah
no sanoppa sit miksi ihmiset alkaa kyselee että olen RASKAANA ? jos kerta se turvotus ei johdu raskaudesta :D
- rv13+1
Joo, raskaudestahan se turvotus johtuu. En ole väittänytkään että kohtu näkyy, vaan että raskaudesta johtuva turvotus näkyy eli raskaus näkyy.
- ..........
Niin no turvotustahan voi olla vaikka kuinka monesta muustakin syystä..
- huohhhh
Jos olen muuten hoikka ja ei ole ennen raskautta ollu mitään turvotusta ja nyt on niin eikö silloin voi sanoa että raskaus näkyy koska pelkästään tuon raskauden takia mulla se maha on paisunut sen näköseksi että olis muka jo vauvamasu. Eli siis oikesti se on turvotusta vaan mutta se maha kuitenki näkyyyyyy!
- ............
Nii sitten kun se turvotus häviää niin sun raskaus ei enää näykään.
- Johanna5.
Se on yksilöllistä, milloin raskaus näkyy päälle päin. http://raskausviikot.fi/raskausviikko-30/
- rv13+1
Mahakateus... =/
Olkaa nyt vain kaikki onnellisia omista asioistanne. Toisilla näkyy, toisilla ei. Ei ole samanlaisia raskauksia, mahoja tai äidin ruumiinrakenteita. Enkä mä huvikseni ole äitiyshousuja käyttänyt jo kaks - kolme viikkoa. Toki kahteen kertaan tarkistuttanut kätilöltä, ettei nyt vaan sittenkin olis kaksosia tulossa. Ei ole.- no ei kateutta...
No anteeksi nyt vaan, mutta harva odottaja on kateellinen, jos joku esittelee alkuraskauden turvotusmahaansa vauvamahana. :D Että tuskin on kateudesta kysymys. Ehkä joistakin vaan on huvittavaa, että puhutaan että "raskaus näkyy seitsemännellä viikolla", vaikka se on vain ilmaa siellä mahassa... No, kukin tavallaan. Harmi, että sulla on ollut niin paha turvotus, että jouduit jo niin aikaisin siirtymään äitiyshousuihin.
- huohhhhh
NÄIN JUURI! olen täysin samaa mieltä kanssasi rv13 1
- h´äippä
Minulla oli aivan sama homma. Nyt olen viikolla 20 ja vatta on yhtä iso kuin viikolla 6 tai 7. Tämä on toinen lapseni. Ensimmäiseksi tuli turvotus ja nyt turvotus on muuttunut kovaksi vatsaksi :D eli ihan normaaliksi vauva masuksi.
En odota kaksosia ja vauvakin on ihan normaaleilla viikoilla. Olin itsekkin aivan varma et masussa on enemmänkin porukkaa mut ei. Se on turvotusta jota epäilin kun kävin täällä S24:lla lukemassa kaikkia juttuja heh mut kyllä ne aivan oikeessa olivat. Massu ei siis ole kasvanut alkuviikoista mihinkään mut turvotus katosi x)
Kaikki näkivat että odotan ja mieheni näki asian vattastani jo rv 5:llä heti ku plussa tuli niin maha oli kuin "paljon juoneella" heh kauhee pömppö.
Onnea odotukseen, kyllä se siitä selviää kun jaksat odottaa ekaan ultraan montako siellä on ja millä viikoilla. - lapsukaiset04
Tunsin kohtuni vatsaa tunnusteltaessa jo rv 6, mutta arvasin että odotan kaksosia, maha ei kyllä vielä näkynyt muuten...
- rv 13 + 3
Tottahan se on, että ruoka-aineet, stressi ja muut vatsavaivat aiheuttavat turvotusta, mutta tämä vatsa ei pieremällä pienene, voin kertoa!! =D
- ------pirrrrrrrrre--
No voi jeesus, jos jollain näkyy maha rv 7, niin antakaa näkyä!! Pakkoko on joka asiasta vängätä.. "ei sulla voi näkyä vielä!" No mistäs tiedät, oletko nähnyt ko. ihmisen livenä?? Tuskinpa! Tsiisus mitä jeesustelijoita täällä. Onko se teiltä joltain pois, jos jonkun maha näkyy rv 7?? Ilmeisesti, kun pitää tänne tulla aukomaan päätään ja mollaamaan muita! Tsiisus. Jeesus. Kristus! Jumala.
- selvä kuin pläkki
Sinä et nyt ihan taida ymmärtää... :) Juu, kyllä se maha voi näkyä, se on TURVOTUSTA. Sitä täällä yritetään selittää, että siitä se johtuu, ja siksi se maha näkyy. Se nyt vaan on tuhannen tosi, että kenelläkään ei näy vauvan kasvusta johtuvaa mahaa vielä seitsemännellä viikolla, koska silloin vauva on alle 1 cm pitkä. Piste. Että ota ihan rauhallisesti.
- -----pirrrrrrrre----
No kai aloittaja nyt sen itekkin tajuaa että se turvotusta on!?
- turvotusta juu
No näemmä ei, kun pohtii, onko raskaus jo pidemmällä tai onko kaksoset.
- ---pirrrrrrre---
No jaa.. se nyt vaan on niin, että toisille turvotusta kertyy helpommin kuin toisille. Mutta ei se vauva sitä mahaa kyllä kasvata vielä rv 7... ei sitten millään! Turvotusta se saattaa kerätä mahan seudulle, mutta...
- jaahastajuu
No kai se ny voi hämmästyttää, että maha voi turvota helkkarin kokokoiseksi alkumetreillä ja näyttää siltä kuin olisi pidemmällä....kyllähän turvonnut mahakin näyttää erilaiselta rv 6 tai rv 12 ainakakin minulla.. paitsi tämä ei varmaan ole mahdollista...
- turvonnut itsekin
No kyllä vaan, hämmästyttäähän se, mutta se vaan on hassua, kun joka paikassa toitotetaan, että se alkuraskauden turvotus voi olla huimaa ja voi näyttää siltä, kuin olisi jo pitkällä raskaudessa, niin silti pohditaan, että miten mulla voi olla näin iso maha jo näillä viikoilla... :) Vaikka se on ihan normaalia ja joka paikassa kerrottu.
- okeimuttamutta
turvonnut itsekin kirjoitti:
No kyllä vaan, hämmästyttäähän se, mutta se vaan on hassua, kun joka paikassa toitotetaan, että se alkuraskauden turvotus voi olla huimaa ja voi näyttää siltä, kuin olisi jo pitkällä raskaudessa, niin silti pohditaan, että miten mulla voi olla näin iso maha jo näillä viikoilla... :) Vaikka se on ihan normaalia ja joka paikassa kerrottu.
No johan nyt...se mikä sulle on itsestään selvää ei ehkä ole toiselle niin selviö. Empäs muista lukeneeni mistään oppaista tuollaisista vatsan paisumisista...sitävastoin pahoinvoinneista sun muista kysellään jatkuvasti täällä vaik kaikkihan sen tietää miten toi pahoinvointi juttu menee. Siispä eihän täällä kannata kysellä mitään kun kaikki jo tietää kaiken kaikesta ja jos ei tiedä mikä on normia mikä ei on pölkkypää, mutta siis oikeestihan ei ole tyhmiä kysymyksiä, mutta on olemassa tyhmiä vastauksia.
- myötähäpeä......
Satuinpas vahingossa lukemaan tätä ketjua.. Itselläni ei lapsia vielä ole (kolmekymppinen nainen, voivoi..), mutta kyllä pistää silmään tämä teidän keskustelun taso.. Viestin aloitus ihan normaalia jutustelua, mutta sitten lopahtaa. Voi akat teitä :( Hävettää ÄIDIT teidän puolesta. Lapsillenne ei toivottavasti periydy tuo merisimpukan älykkyysosamäärä..
- ---pirrrrrrrre---
Niinpä, kauhea sota yhden tuntemattoman ihmisen mahan kasvusta! Ei voi kuin nauraa! Ei taida näillä "äideillä" olla omaa elämää ollenkaan, kun on aikaa näin paljon nähdä vaivaa toisten ihmisten asioista...
- eikös juu?
Öö, sitä samankaltaista sotaahan sinä näemmä käyt itse tuolla toisessa ketjussa...?
- iiiitukka
heh toi on normaalia, mulla itsellä 3 lasta ja tiedän olevani raskaana ilman testiä ku maha näkyy :) Voimia raskauteen
- 3+1
Kyllähän tuo on yksilöllistä ja riippuu monta lasta on ennestään. Kyllä minulla näkyi maha ihan selvästi kolmannen lapsen kanssa jo 10-12 viikolla ja ei se siitä mihinkään kadonnut tai turvotus vähentynyt. Äitiyshousut oli pakko ottaa käyttöön kun omat ei menneet kiinni. 2. ja 3. raskaudessa maha myös kasvoi sitten nopeammin, niin että kaikki luulivat raskauden olevan jo loppusuoralla 5. kuulla ; ). Nyt neljättä odotan ja ihan sama juttu.
Ja tämän kun haluaisi kertoa vasta kun turvallisilla viikoilla ja eka ultra takana niin taitaa olla aika vaikeaa. Mutta ei voi mittään... - Järkyttynyt
Alkoi ahdistaa tämä raskaana olo kun luin tätä ketjua. Alkuviikoilla ollaan, mutta täytyy varoa, ettei raskausturvotus siirry keskivartalosta aivoihin, niinkuin muutamilla täällä tuntuu tapahtuneen.
- älyhoiäläj
Mikä ihme siinä on, että jotkut luulee että se mahan KOKO määrää sen raskauden. Tommelit esittelee jo isoja mahojansa alkuviikoilla kun pitäisi ottaa ihan iisisti. Kaikkea voi vielä sattua (toivottavasti ei)
Minun mahani ei näkynyt niin hyvin, mutta sf-mitta paineli keski ja yläkäyrän välissä.
Jatkuvasti sain kuulla kuinka pieni mahani on ja eräs toinen raskaana oleva esitteli mahaansa, vaikka oli minua paljon jäljessä raskaudessa.
Outoa käytöstä minusta. Kilpailu alkaa mahan koosta, ennenkuin vauva on edes maailmassa. Toisekseen minä pidin ihan normaaleja vaatteita, enkä mitenkään korostanut mahaani niinkuin hän. Vauvan kokoon maha ei vaikuta mitenkään.
Voi olla paljon lapsivettä ja turvotusta mutta vauva pieni ja toisinpäin.
Jos jonkun maha on pieni, ei se tarkoita että lapsikin on pieni tai niinkuin ap hehkuttaa että maha näkyy jo viikolla 7 niin lapsikin olisi iso..Hädin tuskinhan sen edes näkee..
Koittakaa ihmiset/äidit painaa päähän että se raskaus on paljon muutakin kuin se mahan iso koko!! - Turvotusta
Itsellä 6 raskaus, kaksi synnytystä. Turvotusta niin paljon jo rv 7, että kaikki töissä tulee onnittelemaan. Itse taas pelkään keskenmenoa, kun niitäkin ollut. Että olisin halunnut raskauden pysyvät salassa vk 12 asti. Kaikki kun ei mene kuin Strömsössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006444
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303863törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283240Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3741761- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471003Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879