tummaa vuotoa

tyttönen

hei kaikki!

osaisko kukaan sanoa mistä johtuu ja onko vaarallista, kun mun kuukautisveri ei oikeastaan ole punaista, vaan aivan tumman ruskeaa/mustaa. ja tosi paksua. näin on ollut jo jonkin aikaa, mutta en oo käynyt lääkärissä, kun muuten kuukautiset on tosi niukat, lyhyet ja kivuttomat. syön e-pillereitä. jos jollain on ollut vastaavaa tai jos joku tietää mistä johtuu, niin olisin todella kiitollinen vastauksesta.

12

5890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naikkonen

      jos vuoto on niukkaa tai esim. tamponin vaihtoväli on pitkä , niin veri ns. mustuu "vanhetessaan". Paksuus voi johtua sitten siitä, että veren joukossa on kohdun limakalvorippeitä tai veri on hyytynyt.

    • Mirage

      Mulla oli vuoto samanlaista kun käytin Diane Nova pillereitä. Tai ei aluksi, vasta noin vuoden käytön jälkeen alkoi vuoto muuttua paksuksi, ruskeaksi "mönjäksi" ja sitä tuli aika niukasti. Vuotoa sitten kestikin noin viikko...

      Vaihdoin pillerit toisen merkkisiin, ja tilanne menkkojen osalta asettui ns. normaaliksi (vuodin siis ihan oikeaa verta). Muuten meninkin sitten ojasta allikkoon kun uudet pillerit aiheuttivat todella pahaa haluttomuutta...

      • tyttönen

        Kun vaihdoit merkkiä, niin oliko se lääkärin suositus vaiko halusitko itse saada taas "normaalit" kuukautiset? Minua ei tämä "mönjä" häiritse (on niin niukkaa), mutta saattaisihan olla hyvä kysyä lääkäriltä kannattaako vaihtaa pillereitä jos siitä voi pitempiaikaisesti olla jotain haittaa.


      • Minttu
        tyttönen kirjoitti:

        Kun vaihdoit merkkiä, niin oliko se lääkärin suositus vaiko halusitko itse saada taas "normaalit" kuukautiset? Minua ei tämä "mönjä" häiritse (on niin niukkaa), mutta saattaisihan olla hyvä kysyä lääkäriltä kannattaako vaihtaa pillereitä jos siitä voi pitempiaikaisesti olla jotain haittaa.

        Vastasin viestiisi jo tuolla Kuukautiset-keskusteluissakin, mutta laitetaan varulta tännekin: Niukoista kuukautisista tai edes niiden loppumisesta kokonaan ei ole mitään haittaa näin kun se johtuu e-pillereistä.

        Itselläni kuukautisten loppumisen yhteydessä alkoi limakalvot kuivaa muutenkin niin paljon, että esim. seksistä ei tullut enää mitään ja vaihdoin sitten sen takia merkkiä. Nykyisillä pillereillä vuotoa tulee melko tarkkaan teelusikallinen koko viikon aikana ja se on juuri tuollaista ruskeaa, lähes kiinteää möhnää kun on ehtinyt matkan varrella jo alkaa hyytymään.


      • Minttu
        Minttu kirjoitti:

        Vastasin viestiisi jo tuolla Kuukautiset-keskusteluissakin, mutta laitetaan varulta tännekin: Niukoista kuukautisista tai edes niiden loppumisesta kokonaan ei ole mitään haittaa näin kun se johtuu e-pillereistä.

        Itselläni kuukautisten loppumisen yhteydessä alkoi limakalvot kuivaa muutenkin niin paljon, että esim. seksistä ei tullut enää mitään ja vaihdoin sitten sen takia merkkiä. Nykyisillä pillereillä vuotoa tulee melko tarkkaan teelusikallinen koko viikon aikana ja se on juuri tuollaista ruskeaa, lähes kiinteää möhnää kun on ehtinyt matkan varrella jo alkaa hyytymään.

        No jopas kuulosti tutulta! Minullakin oli Diane Novat ne pillerit, joilla kuukautiset loppui kokonaan ja ihan samalla tavalla, että olin jo pari vuotta ehtinyt ihan tyytyväisenä napsia niitä.

        Nyt on käytössä Femodenit (Harmonetin, Mercilonin ja Trikvilarin? testailun jälkeen). Näillä vuoto alkoi niukkenemaan pikkuhiljaa heti alusta asti ja jo parin kuukauden sisällä vuoto meni niin niukaksi ettei puhettakaan mistään tamponeista enää. Viimeisen puolen vuoden ajan vuoto on sitten ollut niin niukkaa, että pelkällä pikkuhousunsuojalla (joskus kotosalla ollessa onnistuisi ilmankin) pärjää paremmin kuin loistavasti.


      • Mirage
        tyttönen kirjoitti:

        Kun vaihdoit merkkiä, niin oliko se lääkärin suositus vaiko halusitko itse saada taas "normaalit" kuukautiset? Minua ei tämä "mönjä" häiritse (on niin niukkaa), mutta saattaisihan olla hyvä kysyä lääkäriltä kannattaako vaihtaa pillereitä jos siitä voi pitempiaikaisesti olla jotain haittaa.

        Halusin itse toiset pillerit.

        Tuhruvuoto kun kesti tosiaan viikon (joskus enemmänkin) ja koin sen tosi ikävänä. Lisäksi vuoto alkoi vasta viimeisenä taukopäivänä!
        Ei kai siitä mitään haittaakaan olisi ollut, vaikka olisin Diane Novilla jatkanutkin.

        Nyt olen ihan luomu, jätin hormoniehkäisyn kokonaan sivuvaikutusten takia pois. Tosin nyt ei kuulu sit menkkoja ollenkaan, on vähän omat hormonit sekaisin :(


    • jade

      Olen lukenut joskus että raskauden ensimmäisinä kuukausina voi esiintyä kuukautisten tilalla niukkaa ruskeaa vuotoa. Mutta itsellänikin on välillä kyseistä vuotoa enkä tietääkseni ole raskaana=)

    • Mirimus

      Itselläni on nyt ollut kaksi päivää kuukautiset, vuoto on runsasta, mutta aivan tummanruskeaa.. En käytä edes mitään pillereitä ja vuotoni on aina ennen ollut kirkkaan punaista.. Mistä se voi tässä tilanteessa johtua? :/

    • k&t lukija

      Kauneus & Terveys 2/2011 oli s.121 kysymys ruskehtavista vuodoista ehkaisun yhteydessä, sai asiallisen vastauksen.

    • naisen alku

      Hei! Olen 13 vuotias naisen alku ja minun vuotoni on hyvin tummaa/mustaa paksua mönjää, ennen se on ollut punaista pelkkää verta missä joskus on ollut jotain limakalvon palasia. Nyt en tiedä mistä muutos johtuu ja onko se jokin taudin oire haluan kipeästi vastauksia jos onkin vakavaa \o/ ajattelin hakeutua terveyden hoitajalle jos ei muutu takaisin normaaliksi.... Eli MITÄ MINÄ TEEN?!?!

      • 13v

        sama ongelma. en tiedä mitä tehdä.


      • turhaahuolta
        13v kirjoitti:

        sama ongelma. en tiedä mitä tehdä.

        Ei tarvitse tehdä mitään. Pelkkiä alkuajan vuotoja, jotka kyllä tasaantuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe