narttukoiran sterilisaatiosta?

mörkö

Onko kenelläkään tietoa nartun sterilisaatiosta? Eli kauan kestää, kauan toipuu ja semmoista. Kohta olisi leikkaus ja asia vaivaa kovin. Kiitoksia niille jotka vastaavat jo näin etukäteen..=)

5

36073

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkanen

Itse leikkaus kestää 1-2h,jonka jälkeen koira on aina muutaman tunnin eläinlääkärillä tarkkailtavana.kohdunpoisto on suhteellisen iso operaatio,eli koira on vielä kotonakin useita tunteja tokkurassa.koira on pidettävä lämpimänä esim peitolla.Lääkäriltä saat kyllä hyvät ohjeet.kotiin tullessa voit varovasti laittaa koiran kyljelleen,sillä se ei itse kipeällä vatsalla kärsi normaalisti laskeutua.ensimmäisenä iltana koira on kyllä aika huonossa kunnossa,ainakin omistajasta tuntuu siltä.aamulla koira kuitenkin jo piristyy ja omalla colliellani topuminen alkoi nopeasti,viikon päästä koira oli jo oma itsensä,vaikkakin emäntä vahtasi jokaista liikettä..ja käpyjä en pallohullulle heittänyt,vaikka kuinka kinusi.Tikkejä on valvottava etteivät tulehdu ja ne voi usein poistaa itse kotona kun haava on kunnolla umpeutunut ellei ongelmia synny,kunhan varmistaa ettei langanpätkiä jää ihon sisään.Toivottavasti koirasi toipuu nopeasti ja voitte nauttia ihanasta kesästä:)

• Lulu

Meidän koiran leikkauksesta toipuminen vei reilun viikon. Tikit poistettiin noin kahden viikon kuluttua. Ensimmäisen vuorokauden se oli toisi kipeä, ei saanut nukutuksi, kuten en sitten minäkään. Vaelteli ympäriinsä ja valitteli, vaikka sai kipulääkettä. Toinen vuorokausi ei enää ollut niin tuskainen. Lenkit ulkona olivat vain käyntejä, ja viikon päästä hieman pidempiä sitten. Lääkäri antaa kyllä hyvät ohjeet ja toipuminen on kuitenkin vaikeasta ensimmäisestä vuorokaudesta huolimatta nopeaa.

• mamma

Meillä leikattiin reilu vuoden ikäinen tyttö tuossa noin pari kuukautta sitten.(belgianpaimenkoira)
      Oli ensimmäinen juoksu ja tosi raju kohtu/munasarja tulehdus(oli jo leviämässä vatsalaukkuun...pelottavaa.)
      Leikkaus kesti noin kaksi ja puoli tuntia.sitten heräiltiin lääkärillä hetken aikaa ja sen jälkeen autolla kotiin.Kotona tytsä oli aika pihalla eli lääkepöpperössä,nukkui ja hiukan vaappui kun yritti paikkaa vaihtaa,tätä kesti noin 6-8 tuntia.Eka yö oli tosi rankka,heijasin tytsää sylissä ja hoidin kuin pikku vauvaa ainakin ja hetkeksi koira jopa nukahti syliinkin,mutta eka yö oli kieltämättä tosi rankka.Sen jälkeen paraneminen oli aivan käsittämättömän nopeaa.Kävimme kävely lenkillä jo hissukseen seuraavana päivänä ja tytsä olisi siellä ulkona viihtynyt jo kauemminkin,mutta itse en uskaltanut vielä kovin paljon antaa reuhkasta.Meidän tuurilla tietenkin tuli sitten vesisateet ja pitikin keksiä suojapuku haavalle.En lähtenyt ostamaan mitään hurjan kallista asua,vaan meillä leikattiin hännälle kolo (josta pystyi tietenkin myös pissimään) uimapukuun ja se oli TOSI hyvä niin ulkona kuin yölläkin haavan suojana.Tietenkin ulos ja sisälle oli oma puku ettei pöpöt iskeneet haavaan.Haavan suojus teipin sai poistaa kolmen päivän päästä ja vinkiksi siihen sanoisinkin että kostuta sitä tosi reilusti ruoka öljyllä niin se irtoaa helposti,eikä tarvi potilasta sen enempää kiusata.Meillä ei kyllä ollut ongelmaa haavan nuolemisen kanssa,koska haava ei koiraa kiinnostanut tippaakaan.Pissa vahinkoja sanottiin tapahtuvan aika usein ja meilläkin yksi pikku pisu lirahti lattialle,muttei kyllä mitään sen kummempaa.Joiltakin olen kyllä kuullut että ei ole pystynyt pariin päivään pissaa pidättämään.Varmaan yksilö kohtaista.Sellaista asiaa säikähdin niin että soitin päivystävälle lääkärillekin..eli vuoto,verinen ja limainen alkoi pari päivää leikkauksesta,se ei ollut voimakasta,mutta näkyvää kuitenkin.Kesti noin pari viikkoa.Läkäri kertoi sen johtuvan siitä kun limakalvot uusiutuvat,eli ei vaarallista,varotoimenpiteenä kuitenkin kehoitettiin mittaamaan kuume kerran päivässä,ettei se nouse ja onneksi se ei noussut.
      Minulle jäi tosi positiivinen olo koko operaatiosta ja nyt ei sitä tietäisi edes olleen. =o)Koira ystävämme on terve kuin pukki ja ilonen ja riehakas.
      Tikit me kyllä poistettiin lääkärillä,samalla kun tehtiin myös jälkitarkastus.Sehän kuuluu leikkauksen hintaan niin en kyllä sitä itse lähtisi tekemään.Ei muuta kun tsemppiä,kun eka yön valvotte ja koirasi kanssa kilpaa itket..niin kyllä se sitten siitä taas iloksi muuttuu!!
      Hyvää kesää sinulle ja haúvallesi!!

• lapratori

..käymään Lemmikkipalstat.net ja siellä klinikkaklubilla. Jatkuvasti aiheesta keskustelua ja jos ei juuri nyt ole meneillään, niin aloita sellainen!

• rapopapo

meidän koira leikatiin eilen itse leikkaus kesti puoli tuntia ja nukutus lääkkeen vaikutus puoli tuntia koira painaa 50kg..selvis että koirallamme oli kohdussa kasvain ja emättimessä ..leikkaus maksoi 150.koira rupesi heti jo eläin lääkäris heräileen kun ruvetiin siirtään autoon ja kiljui hetken oli kuulemma niin ihmeissään että missä oli ..illalla kun pistimme sen tötterö sen päähän se vaan ramppas ympäriinsä sitten se pysähtyi ja sieltä tuli paljon verta se oli hyvä eläin l. sano et sen veren on hyvä tullakin ulos ..aamulla pyysi ruokaa ja muutenkin päivän mittaa pyytää mutta ei anneta paljo koska nyt jos lihoo niin siittä sit ei laihdu enään ..ei juo kyllä paljoo 2 kerran on juonut tänään :( onkohan huono !!liikku saa kai koiran kunnon ja halun mukaan haava kestää että sen vuoksi ei tarvi varoa !!koira otti ulkona juoksu askelia jo !!!!mutta makaa sisällä ollesaan paljon !!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1341
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33