Rakennusalan koulutus

Tavarankantaja..

Olen nelikymppinen mies ja tällä hetkellä suoritan rakennusalan perustutkintoa työvoimapoliittisena koulutuksena.
Takana on nyt 5 viikon teoriajakso 8 viikon työssä oppimisjakso, jonka olen suorittanut eräässä suuressa rakennusliikkeessä - työt olivat kerrostalotyömaalla uudiskohteessa tehtäviä avustavia töitä, tavaransiirtoa ym.

Tätä koulutusta käydään 8 viikon osioissa ja se on lähes tai kokonaan ns. työssäoppimista, eli pitäisi päästä ammattimiehen mukaan ja oppia siinä ohessa tekemään ko. työ ja antaa siitä sitten näyttö.
Näitä näyttöjä täytyy antaa 2 pakollista osiota ja vähintään 4 valinnaista osiota ja on suunniteltu että tällainen koulutus kestäisi noin vuoden jona aikana kaikki osiot saisi kasaan.

Tuolla ekalla jaksolla olin siis pelkkä apumies, enkä saanut mahdollisuutta osallistua ammattitöihin ja antaa näyttöä - siis eka 8 viikon osio meni " hukkaan".
Nyt näyttää siltä että sama meno jatkuu, siis olen pelkkä tavaransiirtäjä, enkä tule saamaan taaskaan oppimis/näyttömahdollisuutta koska
tässä suuressa rakennusliikkeessä työt näyttää tekevän aliurakoitsijat ja siellä ei juurikaan ole mestarin lisäksi kun muutama omamies joten tuskin tulee minulla olemaan mitään oppimis mahdollisuuksia.

Tämä koulutus kestää aina 8 viikkoa kerrallaan ja sen voi keskeyttää aina tämän 8 viikon jakson loputtua kunhan ilmoittaa ettei enää jatka ja ajattelinkin että jos en pääse oppimaan ammattitöitä niin keskeytän koulutuksen.

Onko muilla kokemusta rakennusalan työvoimapoliittisesta koulutuksesta?

5

438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väärä TO-paikka?

      Eikös työssäoppimispaikan pidä nimenomaan olla sellainen, että siellä voi osoittaa osaamisensa näytössä? Miten sinun TO-paikkasi on hyväksytty työssäoppmispaikaksi ja mitä oppilaitoksen ohjaava opettajasi siitä sanoo, jollei näytön antaminen onnistu siellä? Kai oppilaitoksellakin jokin vastuu on, opiskelitpa sitten missä koulutuksessa hyvänsä.

    • paskaduunia

      Itsehän kävin amiksen enkä sen jälkeen muuta tehnytkään kun noita ns. paskaduuneja. En nyt välttämättä sanois et työharjoittelupaikka ois väärä vaan tuo on tämänpäivän raksa alaa. Siinä kun joutuu kantamaan itseänsä painavempia tavaroita, lakasta lattia tai kerätä muutenvaan asbestia pihoilta niin siitä on aika vaikee edetä uralla. Alan vaihto tai ylöspäin minä päätin lähteä ylöspäin et sais jotain järkeä tohon touhuun.

      • antti---

        Aloittajalle: sinun ei todellakaan tarvitse pyydellä anteeksi kysymyksiäsi tai vaimentaa niitä. Elinikäinen oppiminen on jokaisen suomalaisen oikeus ja kysymykset, krittisetkin sellaiset, kuuluvat hyvän opiskelijan ominaisuuksiin. Usko siis tähän, vaikka saisit nihkeätä palautetta ulosantiisi. esittämäsi kysymykset ovat täysin järkeviä ja asiaankuuluvia. Minä neuvoisin seuraavaa: ota ehdottomasti selvää koulutuksesi taustaorganisaatiosta. Se on työvoimapoliittista koulutusta ja yksi taustaorganisaatio on luultavasti alueesi ET-keskus. Ota selvää, keneltä voit kysyä ja keneltä saat lainsäädäntööön sidottua tietoa SINUN OIKEUSKISTASI KO. KOULUTUKSESSA. Sinulla on kaikki oikeus saada keskustella ja kysyä koulutukseen liittyvistä asioista. Saattaa olla, että koulutus ei toimi kuten sen pitäisi ja sinun palautteesi ja kysymyksesi auttavat ohjelmien ongelmien ja puitteiden korjaamisessa. Pää pystyyn ja rohkeasti oikeuksiesi perään. Jos huomaat, että et saa vastauksia, vastaanotto on puutteellista, etsi edemmäksi. Koulutukset ovat lainsäädäntöön sidottuja, ja omassa koulutuksessasi pitäisi olla esimerkiksi opetussuunnitelma (OPS), jossa on tarkaan laitettu koulutusohjelman sisältö. Lisäksi vielä sinulle on mahdollisesti tehty henkilökohtainen opetussuunnitelma (HOPS). Voit ottaa yhteyttä ihan toiseenkin koulutuslaitokseen ja kysyä koulutusohjelmastasi. Se, että koulutuksesi on työvoimapoliittista koulutusta, ei tee siitä millään tavalla huonompaa. Se on vain saanut diilin ostajalta (ET-keskus?). Tampereen yliopistokin esimerkiksi tarjoaa koulutusohjelmia työvoimapoliittiseen koulutukseen ET-keskukselle. ÄLÄ LUOVUTA ja ota aina mieluiten yhteyttä ylimmälle tasolle! Muista, että sinä olet vahvemmassa asemassa, koska opiskelijalla on aina oikeuksia, kun on pääsyt koulutusohjelmaan. Kouutusohjelmasi vetäjillä on velvoitteita sinua kohtaan. TSEMPPIÄ!


      • antti------
        antti--- kirjoitti:

        Aloittajalle: sinun ei todellakaan tarvitse pyydellä anteeksi kysymyksiäsi tai vaimentaa niitä. Elinikäinen oppiminen on jokaisen suomalaisen oikeus ja kysymykset, krittisetkin sellaiset, kuuluvat hyvän opiskelijan ominaisuuksiin. Usko siis tähän, vaikka saisit nihkeätä palautetta ulosantiisi. esittämäsi kysymykset ovat täysin järkeviä ja asiaankuuluvia. Minä neuvoisin seuraavaa: ota ehdottomasti selvää koulutuksesi taustaorganisaatiosta. Se on työvoimapoliittista koulutusta ja yksi taustaorganisaatio on luultavasti alueesi ET-keskus. Ota selvää, keneltä voit kysyä ja keneltä saat lainsäädäntööön sidottua tietoa SINUN OIKEUSKISTASI KO. KOULUTUKSESSA. Sinulla on kaikki oikeus saada keskustella ja kysyä koulutukseen liittyvistä asioista. Saattaa olla, että koulutus ei toimi kuten sen pitäisi ja sinun palautteesi ja kysymyksesi auttavat ohjelmien ongelmien ja puitteiden korjaamisessa. Pää pystyyn ja rohkeasti oikeuksiesi perään. Jos huomaat, että et saa vastauksia, vastaanotto on puutteellista, etsi edemmäksi. Koulutukset ovat lainsäädäntöön sidottuja, ja omassa koulutuksessasi pitäisi olla esimerkiksi opetussuunnitelma (OPS), jossa on tarkaan laitettu koulutusohjelman sisältö. Lisäksi vielä sinulle on mahdollisesti tehty henkilökohtainen opetussuunnitelma (HOPS). Voit ottaa yhteyttä ihan toiseenkin koulutuslaitokseen ja kysyä koulutusohjelmastasi. Se, että koulutuksesi on työvoimapoliittista koulutusta, ei tee siitä millään tavalla huonompaa. Se on vain saanut diilin ostajalta (ET-keskus?). Tampereen yliopistokin esimerkiksi tarjoaa koulutusohjelmia työvoimapoliittiseen koulutukseen ET-keskukselle. ÄLÄ LUOVUTA ja ota aina mieluiten yhteyttä ylimmälle tasolle! Muista, että sinä olet vahvemmassa asemassa, koska opiskelijalla on aina oikeuksia, kun on pääsyt koulutusohjelmaan. Kouutusohjelmasi vetäjillä on velvoitteita sinua kohtaan. TSEMPPIÄ!

        HUOM. Älä keskeytä koulutusta. Vie se loppuun vaikka hammasta purren. Mutta ota selvää asioista, jotka pännivät. Ihmisillä on velvollisuus antaa vastauksia.


    • JM

      Tilanteesi on hankala. Työssä oppimisesi ei vaikuta tutkinnon ammattitaitovaatimusten ja arviointikriteereiden mukaisilta. Sinun kannattaa nyt katsoa sen tutkinnon osan, jota olet suorittamassa, ammattitaitovaatimukset ja arviointikriteerit. Pyytää palaveri oppilaitoksen edustajan ja työpaikan työssä oppimisen ohjaajan (mielellään myös työpaikan esimies) kanssa ja katsoa yhdessä miten kykenet osoittamaan vaadittavien asioiden osaamisen tutkintotilaisuudessa (näyttö).

      Työvoimapoliittinen koulutus on aivan samaa tutkintoon johtavaa koulutusta kuin muukin ammatillinen tutkintoon johtava koulutus. Valmistava koulutus (lähiopetus, tehtävät ja työssä oppiminen) ovat oppilaitoksen vastuulla olevia asioita. Tutkinnon osan suorittamisesta oppilaitoksella on sopimus tutkintotoimikunnan kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että tutkinnon osan arvosana ja sen perustelut kolmikantainen arvioijaryhmä (oppilaitoksen arvioija=näyttötutkintomestari, työntekijä- ja työnantaja-arvioija) esitää tutkintotoimikunnalle hyväkyttäväksi. Valmistavalla koulutuksella varmistetaan, että ammattitaito on hallussa ennen kuin se osoitetaan tutkintotilaisuudessa (näyttö).

      Näkisin, että sinun tapauksessasi on ehkä ollut puutteita työssä oppimisen ohjauksessa tai sitten työssä oppimispaikalla ei ole opiskeluusi suhtauduttu riittävällä vakavuudella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe