Citalopram Orion, kokemuksia?

uneton tärisijä

Aloitin tuon lääkkeen syömisen. Ikäviä sivuvaikutuksia... Onko kellään kokemuksia kyseisestä lääkkeestä masennuksen hoidossa?

22

24983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wd

      jepu pari vuotta sitä olen popsinut, nyt 30 mg päivässä. Ei oikein tehoa kun hoidon aikana bdi noussut 31-->40. Samoin haittavaikutuksena silmien tarkkuuden huonontuminen.
      Sivuvaikutukset menevät ohi ekan parin viikon jälkeen aika hyvin. Et kertonut omaa annostustasi.

    • uneton tärisijä

      20 mg. Mulle saisikin tulla vähän lisäkiloja, olen laihtunut tämän masennuksen takia vähän liikaa. Nyt kyllä vaikuttaisi siltä, ettei ruokahalua ole senkään vertaa kuin aikaisemmin. On niin huono olo, että pitää syödä ihan väkisin.

      Mutta toimii siis masennukseesi, olosi on parempi?

    • wd

      toi BDI tarkoittaa masennustestin tulosta http://xestia.net/testit/bdi.php eli masennukseni on siis pahentunut. Paino ei ole muuttunut parin vuoden aikana kuin ehkä muutaman kilon. Olen mies.
      Masennus vie ruokahalun, ei lääke. Unilääkkeenä on imovane 7,5 mg . Tsemppiä sulle!

      • uneton tärisijä

        Beckin masennustesti, sori, en heti tajunnut. Mulla oli 34. Muutaman pvän olen näitä nyt syönyt, ja tuntuu tasaisemmalta. Huono olo alkaa kadota. Sain nukuttuakin ihan suht hyvin. Hiukan hidas olo, toivottavasti tämä menee ohi.

        Haluan uskoa että näistä on apua. Kaikki luomukeinot on käytetty. Pitää saada ajatuskehä katkaistua. Nyt jo tuntuu siltä, että "pakkoajatukset" alkaa pehmetä. Toivon tosiaan että nämä toimii. En haluaisi uudelleen kokea noita kamalia sivuvaikutuksia.


      • wd
        uneton tärisijä kirjoitti:

        Beckin masennustesti, sori, en heti tajunnut. Mulla oli 34. Muutaman pvän olen näitä nyt syönyt, ja tuntuu tasaisemmalta. Huono olo alkaa kadota. Sain nukuttuakin ihan suht hyvin. Hiukan hidas olo, toivottavasti tämä menee ohi.

        Haluan uskoa että näistä on apua. Kaikki luomukeinot on käytetty. Pitää saada ajatuskehä katkaistua. Nyt jo tuntuu siltä, että "pakkoajatukset" alkaa pehmetä. Toivon tosiaan että nämä toimii. En haluaisi uudelleen kokea noita kamalia sivuvaikutuksia.

        Se pari viikkoa menee aluksi ennen kuin tottuu siihen lääkkeeseen, sit tasoittuu. Unilääkettä kannattaa ehkä varalle pyytää lääkäriltä. Muisiikin kuuntelu on myös hyvä keino suunnata ajatuksiaa toisaalle.
        Seuraavan kerran ne huonot oireet kokee kun jossain vaiheessa lääkkeen käyttäminen lopetetaan. Mutta sitä ei sinun kannata vielä miettiä.


    • q

      Sitalopraamista (40mg) on kokemusta, helpotti oloa, muttei kuitenkaan tarpeeksi, joten vaihdoin venlafaksiiniin (75mg), johon olen ollut ihan tyytyväinen. Sivuvaikutuksia itselleni ei juurikaan tullut kummastakaan, paitsi että ruokahalu taisi huonontua.

      Vieroitusoireita sen sijaan on tullut molemmista, eli jos en muutamaan päivään ole ottanut lääkettä, niin olo on ollut erittäin masentunut, etenkin venlafaksiinissa.

      • piece of cake

        Minä käytän nyt sitalopraamia 30 mg/vrk, olen käyttänyt 60 mg:kin. Mielestäni sen sivuvaikutukset ovat mitättömiä. Joskus huomaan lukiessa, että näkö hieman sumenee, mutta se ei yleensä kestä kauaa.

        Käytin ennen paroksetiinia, jonka sivarit olivat paljon rajummat. Aluksi jatkuvaa haukottelua (tämä tosin oli ihan harmiton juttu), sitten todella haitallisena sivuvaikutuksena kuukauden päivät kestänyttä suolen kouristelua ja ripulointia, joka loppui yhtä äkisti kuin oli alkanutkin.


      • Anonyymi
        piece of cake kirjoitti:

        Minä käytän nyt sitalopraamia 30 mg/vrk, olen käyttänyt 60 mg:kin. Mielestäni sen sivuvaikutukset ovat mitättömiä. Joskus huomaan lukiessa, että näkö hieman sumenee, mutta se ei yleensä kestä kauaa.

        Käytin ennen paroksetiinia, jonka sivarit olivat paljon rajummat. Aluksi jatkuvaa haukottelua (tämä tosin oli ihan harmiton juttu), sitten todella haitallisena sivuvaikutuksena kuukauden päivät kestänyttä suolen kouristelua ja ripulointia, joka loppui yhtä äkisti kuin oli alkanutkin.

        Olen syönyt Citalopraamia yli 10 vuotta, 10 mg päivässä. Mahdoton lopettaa , lopetusoireita monta kuukautta, sitten jatkan lääkettä.

        Nyt optikko huomasi näön huomattavaa heikkenemistä toisessa silmässä, sitä ei voi korjata laseilla. Aika silmälääkärille ensi viikolla.

        Näinköhän menee näkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen syönyt Citalopraamia yli 10 vuotta, 10 mg päivässä. Mahdoton lopettaa , lopetusoireita monta kuukautta, sitten jatkan lääkettä.

        Nyt optikko huomasi näön huomattavaa heikkenemistä toisessa silmässä, sitä ei voi korjata laseilla. Aika silmälääkärille ensi viikolla.

        Näinköhän menee näkö?

        Eiköhän tuohon näön huonontumiseen 10 vuoden aikana ole muitakin syitä kuin lääke..


    • uneton tärisijä

      Sivuvaikutukset ovat lähes kadonneet. Oloni on ihan hvyä. Hiukan vielä väsyttää, mutta sain nukuttua jo oikein hyvin. Hiukan taidan käydä hitaalla, sillä huomaan vältteleväni sosiaalisia tilanteita enemmän kuin ennen. Pelkään kai, että minusta huomaa että olen rauhallinen ja ehkä vähän hidas ja poissaoleva? :).

      Toivon että nämäkin haitat vähenevät viikkojen kuluessa. Mukavan tasainen olo.

    • e.alhonen

      Aloitin samaisen lääkkeen, Citalopram 20mg 1.6. ja tuntuu auttaneen.
      Mulla kesti vähän reilun viikon sitä kamalaa oloa, yölläkin heräsin huonovointisuuteen. Mutta sitten kolmen, neljän viikon jälkeen huomasin eron, parempaan suuntaan on mennyt (:
      En ole uskaltanut edes huvin ja urheilun vuoksi ihan vaan kokeilla, miten käy, jos lopetan, en halua edes kuvitella, mikä on olotila jos jättää ottamatta...
      Mutta toisaalta, ens viikolla alkaa syysloma, että pitäisikö kuitenkin kokeilla.
      Sain siitä testistä jotain 27 pisteen luokkaa, ahdistustakin oli jonkun verran. Siihen ei oikein ole tuntunut nämä lääkkeet vaikuttavan.

      Kuitenkin nyt taas, kun tuntuu että olosuhteet on vähän muuttuneet entistä stressaavimmiksi, olen miettinyt että pitäisikö jotain vahvempaa kuitenkin :/

      Ja tuo hitaus ja jähmeys ja poissaolevuus on niin mua!! :D Ja siitä olen saanut kyllä kuulla.. mutta tuntuu etteivät moiset "oireet" heti ilmaantuneet. Ja onhan se vähän noloa, olla niin poissaoleva, varsinkin kaupassa pyöriessäni tuntuu että liikkuisin ja ajattelisin kuin olisin hidastetussa elokuvassa.. Ja muut varmaan huomaavat sen. Mutta kyllä edelleen autolla ajelen, vaikka välillä on käynyt mielessä, että onkohan se ihan aina järkevää.. (yksi peräänajo kävi hiukan lähellä)

      Ja nukkuminenkin on tullut helpommaksi. Tuntuu, että mulla on tosi vaihtelevat nämä unentarpeet.. illalla voi olla välillä vaikea nukahtaa, painajaisia näen harvase yö ja aamulla väsyttää vietävästi. Helposti nukun ihan ilman pillereitä.. Ainakin välillä..

    • wd

      Mulla ne sivuoireet 30 mg annoksesta: näön epätarkkuus, sydämentykyttely, suolenkouristelu, migreeni , kova väsymys. Nyt 20 mg annoksella ne hiukan lievenemät ja 10 mg tavoitetaso koska uusi lääke tulossa Voxra 150 mg.

    • Anonyymi

      Joo;

      Hyvin yleiset haittavaikutukset (voi esiintyä yli 1 käyttäjällä 10:stä):

      lisääntynyt hikoilu
      uneliaisuus tai epätavallinen tokkuraisuus
      unettomuus
      päänsärky
      silmien mukauttamishäiriöt
      nopeutunut tai epäsäännöllinen syke
      pahoinvointi
      suun kuivuminen
      heikkous.
      Yleiset haittavaikutukset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 10:stä):

      painon lasku
      ruokahaluttomuus
      unihäiriöt
      keskittymishäiriöt
      epänormaalit unet
      muistin menetys
      ahdistus
      seksuaaliset häiriöt (vähentynyt seksuaalinen halukkuus tai kyky, impotenssi, ejakulaatiohäiriöt, poikkeava orgasmi tai orgasmikyvyttömyys naisilla)
      kivuliaat kuukautiset
      ahdistuneisuus
      hermostuneisuus
      apatia
      sekavuus
      migreeni
      vapina
      epänormaalit aistimukset (pistely)
      heitehuimaus
      keskittymiskyvyn häiriöt
      korvien soiminen
      kohonnut tai alentunut verenpaine
      nenän ja nenän sivuonteloiden tulehdus
      ripuli
      ummetus
      ruuansulatushäiriöt
      oksentelu
      vatsakipu
      ilmavaivat ja lisääntynyt syljeneritys
      kutina
      lihas- tai nivelsärky
      virtsaamishäiriöt tai lisääntynyt virtsaneritys
      uupumus
      haukottelu.
      Melko harvinaiset haittavaikutukset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 100:sta):

      ruokahalun lisääntyminen
      painon nousu
      aggressiivisuus
      persoonallisuuden häviäminen
      aistiharhat
      euforia (liiallinen hyvänolon tunne)
      lisääntynyt seksuaalivietti
      pyörtyminen
      silmän mustuaisten laajentuminen
      hidas syke
      nopea syke
      yskä
      maksaentsyymiaktiivisuuden lisääntyminen
      allergiset reaktiot (esim. ihottuma)
      hiustenlähtö
      lisääntynyt herkkyys auringonvalolle
      virtsaumpi
      runsaat kuukautiset
      käsivarsien ja säärten turvotus
      huonovointisuus.
      Harvinaiset haittavaikutukset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 1 000:sta):

      liikehäiriöt
      makuaistin häiriöt
      epätavalliset verenvuodot
      lievä maksan toimintahäiriö
      kuume.
      Erittäin harvinaiset haittavaikutukset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 10 000:sta):

      sydämen kammion yläpuoliset rytmihäiriöt
      maidonvuoto.

    • Anonyymi

      vittu te ootte säälittäviä teurastuseläimiä. Ei mitää omatoimista opiskelua vaa kaikki seuraa protokollaa... Ei muuta ku et ansaitsette kaiken ton masennuksen ja paskan

      • Anonyymi

        Sulla taitaa olla asiat paljon huonommin kun meillä :D


    • Anonyymi

      Citalopraamin takia lihoin 20-25kg puolessa vuodessa, kunnes lopetin sen itse. Lääkäriä se ei häirinnyt.

      • Anonyymi

        Saamari


    • Anonyymi

      Kyllähä tää rehellisesti vituttaa

    • Anonyymi

      20mg Rehellisesti lääkkeen alottaminen on ollu helvettiä kun flunssasena alotellu lähinnä nukkuminen on hankalaoitunu, päässä pyörii, taju meinaa lähteä,ruokahalu kateissa, päänsärkyä, vatsakipua, sekavan tyylinen paniikki. Tälleen pienenä vinkkinä että flunssasena en suosittele lääkkeen alottamista :D

      Ja lisään vielä tähän että oon 17vuotias hyväkuntonen nuori :)

    • Anonyymi

      Käytin Citalopramia 20 mg n 9 vuotta, sitten tuli ahdistus, masennus kuitenkin, pahin oli unettomuus. Lääkevaihdos Duloxetine, aluksi 60 mg 2 kk, nyt 30 mg annoksella toinen kk menossa. Annos on nyt parempi, tuo 60 mg on tosi tehokas, tuntui hyvältä että se tempasi heti pois ahdistuksen ja paniikin, joskin sen sivuvaikutukset on suu kuivaa, näkee tosi vilkkaita unia ja tuntui että lääke piteli minua hanskassaan. Unilääkkeenä olen käyttänyt Mirtazepiniä, siitä se 15 mg tb jaettuna 4 osaan ja siitä yksi eli 3,75 mg, vain, niin vähän mutta se saa minut nukkumaan hyvin, sitä on myös Yliopiston apteekin valmisteena 4,5 mg, 100 kpl purkissa, n 14 e. Tuosta 4,5stä otan reunasta pienen palan että saan ihan vähän pienemmän annoksen. Duloxetine on SNRI lääke, ihan kelpo, oli uusi tuttavuus,se käy masennukseen ja kipuihin, siinä on mukana adrenaliiniakin. Toivon palaavani cotalopramiin, se sopi minulle. Unettomuuteni olis pitänyt hoitaa nopsaan niin olisin ehkä pärjännyt citaloĺla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe