b-todistus

enymmärrä....

Tietääkö joku onko B-todistukset tietyn mittaisia mielenterveysongelmissa? Minulla oli yhteistapaaminen terapeuttini ja lääkärini kanssa ja lääkäri sanoi tekevänsä b-todistuksen minulle sairauspäivärahaa varten ja lähettävänsä sen Kelaan. Tajusin kuitenkin nyt vasta, että mistään ajasta emme puhuneet... Onko näissä joku standardi pituus vai heittikö lääkäri nyt siihen vain jonkun itse keksimänsä ajan? Voiko aika olla esim. vain kuukaus b-todistuksella? Todella ärsyttävää olisi käydä aina kuukauden välein lääkärillä arvioitavana...


Aiemmin olin siis syyskuun sairaslomalla a-todistuksella... Tässä välissä vaihtui lääkärikin ja koko homma oli kyllä todella sekava. Ja olen työtön, eli en työssä tällähetkellä.

17

3184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjfjfjfjfjfjfjfjf

      Kyllä siellä viimeisellä sivulla pitäisi lukea, että mihin asti lääkäri on arvioinut henkilön olevan työkyvytön. Lääkäri sen määrää, että kuinka kauan haetaan sairaslomaa tai kuntoutustukea. Kela tietenkin viimekädessä sen päättää, että kelpaako. Soita lääkärille ja kysy asiaa, tai sitten menet Kelaan pyytämään kopion tuosta B-lausunnosta. Nopeammin selviää, kun soitat kyseiselle lääkärille.

    • Latvainvalidi

      A-todistuksella saa sairauslomaa 2 kk ja sen jälkeen pitää olla B-todistus, jos on pidempi loman tarve.

      Sairausloma B-todistuksella voi olla vaikka 6kk, mutta Kela ei hyväksy välttämättä pidempiä pätkiä.

      Jos olet saanut jo kuukauden A-todistuksella ja nyt tarvitaan B-todistus, niin sairausloma on todennäköisesti ainakin 2 kk.

      Todellakin, sinulla on oikeus saada käteesi se B-todistus, ottaa siitä kopio ja viedä alkuperäinen Kelaan. Tai oikeus saada kopio siitä terveysasemalta/psy.polilta tai Kelasta.

    • jösses_justiina

      Itse sain aina sairaspäivärahaa B-lausunnolla 6 kk. Sen jälkeen vaihtui kuntoutustukeen, jota olen saanut 2 x 6kk jaksoja. Nyt on uudella lausunnolla haettu vuoden lisää kuntoutustukea. Riippuu kauheasti lääkäristä ja siitä, että kuinka vakavia ongelmia on. Kela tietenkin päättää kaikesta. Mielestäni kannattaa soittaa lääkärille ja kysyä asiaa.

    • wd

      Mulla on B-todistus jossa lukee työkyvyttömänä eläkkeelle toistaiseksi, mutta sillä ei ole mitään painoarvoa KELAssa.

    • enymmärrä....

      ^ WD: miksei ole painoarvoa? Siis etkö saa mistään rahaa, vai saatko rahaa työkkäristä? Vai miten nämä nyt ikinä menevätkään.

      Itse olen juuri kelan kautta, koska en työelämässä ole. Joo kopio tulee minulle postissa samalla kun lääkäri tekee todistuksen.. Ikävä kyllä tämä lääkäri ei osannut kovin hyvin suomenkieltä, joten useat asiat jäivät vähän auki...

      Kiitos vastauksista! Toivottavasti olisi tuon 6kk tai edes 3kk, inhoan aina uudestaan selitellä uusille ihmisille samat asiat, kun nämä lääkärit näyttävät koko ajan vaihtuvan.

      Miten muuten täytyy toimia jos Kela kokonaan hylkää hakemuksen? Voiko niin käydä? Jääkö sitten vain tyhjänpäälle, onko jollain tästä kokemuksia.

    • fjfjfjfjfjfjfjfjfj

      Kyllä Kela voi hylätä päätöksen, jos katsoo sen tarpeelliseksi. Jotkut hakevat uudella B-lausunnolla parikin kertaa uusiksi, jos sitten tärppäisi. Sitten sitä pitää mennä sosiaalitoimistoon, jos tietää ettei kykene töihin. Ei ole oikein vaihtoehtoja siinä vaiheessa. Sitä kai tuo edellinen henkilö tarkoitti, ettei lausunnoilla ole välttämättä mitään painoarvoa Kelassa, koska he voivat tuosta noin vaan hylätä päätöksiä. Muistaakseni Kelassa ei ole edes erikoislääkäriä, joten tavalliset pulliaiset päättävät meidän asioistamme.

      Jos mielenterveysongelmat jatkuu pitkään, niin koko aika saa olla selittämässä asioita uusille lääkäreille. Lääkärit vaihtuvat kuin sukat.

    • enymmärrää.-..

      no huh.... Ihme touhua kyllä. Itse en tuolta sosiaalitoimistosta saisi edes rahaa, koska minulla on hiukan säästöjä... Minun pitäisi tuhlata ne ensin... Ja kun ne ovat juuri tulevaisuuden varalle, jos sairastuu esim. fyysisesti... Tai opiskelun ohella käyttöön, jotta voi maksaa terapian.. Noh, toivotaan, että hyväksyvät! Muuten tulee vieläkin kurjempi vuosi.

    • depr.

      Kyllä KELA:ssa on asiantuntijalääkäreinä nimenomaan erikoislääkäreitä.

      B-lausuntooni on kirjoitettu 10 kk sairauslomaa, olin 2 kk A-todistuksella. Sain toissapäivänä tiedon että jatkohakemukseni on mennyt läpi. Jos en sitten ole tervehtynyt vielä tuon 10 kk:n jälkeenkään, niin edessä on sitten kuntoutustuen haku.

      • Anonyymi

        Ammatillisessa kuntoutuksessa pääset työharjoitteluun ilmaiseksi ja saat etsiä itse työpaikkasi.


    • 17 + 13

      Kyllä on sanottu, että lääkäri on yleislääkäri, joka päättää niistä asioista. Kelassa käy lääkäri vissiin kerran vai kaksi viikossa, jolloin he päättävät näistä asioista.

      Ehkä kannattaa ne säästöt hakea pankista pois. Ei sinun niistä tarvitse kertoa sossussa. Kyllä mielenterveysongelmista yleensä aika helpolla saa sairaslomaa. Kuntoutustuki ei ihan niin helppo taida ollakaan. Täytyy olla vakavat ongelmat.

      • ex-Kelalainen

        Vissiin?!

        Kuka sinulle on sanonut että sairausloma-asiat, kuntoutustukiasiat ym. päättää yleislääkäri?

        Ja mitä tulee kuntoutustukeen, jos ihminen ei ole terve siinä vaiheessa kun 300 sairauslomapäivää tulee täyteen, sairausloma jatkuu, niin ei sen sairauden/sairauksien tarvitse olla "vakavia ongelmia", sinun viestiäsi lainaten.

        Sinulla taitaa olla mutu-tietoa, faktaa ei juurikaan.

        Mitä tulee säästöjen nostoon, sos.virasto haluaa tietyltä ajanjaksolta sitten tiliotteet, joissakin paikoissa 3 viimeisen kuukauden....


      • enymmärrä....
        ex-Kelalainen kirjoitti:

        Vissiin?!

        Kuka sinulle on sanonut että sairausloma-asiat, kuntoutustukiasiat ym. päättää yleislääkäri?

        Ja mitä tulee kuntoutustukeen, jos ihminen ei ole terve siinä vaiheessa kun 300 sairauslomapäivää tulee täyteen, sairausloma jatkuu, niin ei sen sairauden/sairauksien tarvitse olla "vakavia ongelmia", sinun viestiäsi lainaten.

        Sinulla taitaa olla mutu-tietoa, faktaa ei juurikaan.

        Mitä tulee säästöjen nostoon, sos.virasto haluaa tietyltä ajanjaksolta sitten tiliotteet, joissakin paikoissa 3 viimeisen kuukauden....

        Joo tuon tiesinkin, että tiliotteet selataan... Muutenkin rahan pitäminen tyynyn alla ja valehteleminen niistä tuntuu vähän jo liian rankalta...

        Mitä mieltä sinä ex-kelalainen olet sitten tuosta sairaspäivärahahakemuksien hylkäämisestä? Että onko yleistä? Hylätäänkö mielenterveyspotilainen hakemuksia usein?

        Ärsyttää kun se lääkäri ei varmaan kirjoita siihen edes oikeita diagnooseja, kun eihän hän minua tunne... Edellinen kirjoitti useita diagnooseja ja ne niiden oikeilla nimillä sekä koodeilla varmistaakseen, että raha tulee... Toisaalta toivotaan, että edellinen lääkäri on kirjoittanut diagnoosit tietokantaan ja tämä uusi ymmärtää ne sieltä katsoa...


    • enymmärä...

      Okei... No toivottavasti minäkin saisin:) Kuntoutustuelle ei tulekaan tarvetta, koska ensi syksynä AION olla koulussa ja parantunut.... Jos nyt joutuisin menemään väkisin töihin en kyllä koskaan pääsisi opiskelemaan ja se tulisi valtiolle paljon kalliimmaksi... Toivottavasti tajuavat sen!

      Vuoden olin jo töissä sairaana ja meni kyllä koko elämä sekaisin ja nyt tuntuu, että kaikki olisi pilalla!

      On tämä kyllä surkeaa, kun ihmiset eivät saa sairastaa, eivätkä parantaa itseään... Aina pusketaan vain eteenpäin, vaikka parantuminen olisi vasta vaiheessa... Lääkkeitä vain käteen ja töihin! plaah.

    • 14 + 9

      Joskus ihan Kelan oma työntekijä on näin sanonut. Jotain selitti, että ei heillä voi olla jokaiseen alaan liittyen omaa lääkäriä esim. psykiatria, ortopedi jne. Monesta syystä haetaan kuntoutustukea ja sairaslomaa, johon jokaiseen tarvitsisi oman alan erikoislääkärin.

      Lapsellista tuo sinun riehumisesi. Minkäs minä sille voin, jos tuolla tavalla on asia selitetty, kun niitä aikoinaan kyselin. Ettepä te ns. konttorirotat kovinkaan monista asioista mitään tiedä.

      Kyllä on kuule monen tutun sairaspäiväraha tai kuntoutustuki evätty monesta eri syystä. Ystävälläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö (joka ei ole kunnolla hoidossa), ja eväsivät kuntoutustuen jatkohakemuksen. Sairaus on kuitenkin vakava, joten "vähemmistä" sairauksistakaan ei aina saa lisää sairauslomaa tai kuntoutustukea. En vähätellyt asiaa millään tavalla. Pulssin ja Mehiläisen erikoislääkärit olivat todenneet isäni täysin työkyvyttömäksi fyysisten sairauksian vuoksi ja Kela ei siltikään jatkanut sairauslomaa. Se on vain fakta, että näin saattaa käydä. Ihan turha siellä aukoa naamaansa lapsellisesti.

      Monilla on säästöt aivan eri tileillä, kuin mikä on pääasiallinen käyttötili. Eipä he minultakaan joskus aikoinaan kyselleet muiden tilien tiliotteita. Se on sitten oma ongelma, jos on säästänyt pääasialliselle tililleen.

    • Harmittaa

      Kun mielenterveystoimistossa kirjoitetaan B-todistus Kelalle sairauspäivärahaa varten, liittyykö todistus sairauden hoitoon? Saako siitä periä maksun? Tuli postissa 50,80 euron lasku luokattoman huonosta ja monelta osin virheellisestä B-todistuksesta.

      Harmittaa tällaiset kulut vietävästi, koska vuokran jälkeen elämiseen jää kuukaudessa noin 200 euroa. Asumiseen menee noin 600 sisältäen vuokran lisäksi sähkön ja sähkön siirron vesimaksun todellisen kulutuksen mukaan. Tulot yleinen asumistuki ja työmarkkinatuki, yhteensä noin 800 euroa, nyt tuli aktiivimallin vähennyskin vielä. Toimeentulotukea tietenkin saisin ja tuokin lasku maksettaisiin toimeentulotukena, mutta perkele kun on vajaa tonni tilillä säästöjä. Summa pysynyt samana pitkään, koska elän nuukasti. Perseestä, että ei saa olla säästössä rahaa yhtään. Jos pesukone tai polkupyörä hajoaa, se ei ole katastrofi. Jos jättäydyn toimeentulotuelle, se on sitä. Ruhtinaalliset tulot, mutta kaikki pitää käyttää kuukauden sisällä. Helposti voisin säästää tuon parisataa kuussa niillä tuloilla, olenhan niin elänyt jo vuosia. Mutta jos säästää, menettää toimeentulotukea seuraavassa kuussa. Ei järkeä järjestelmässä, kannustaa tuhlaamaan eikä säästämään!

      Kela ei edes hyväksynyt B-todistuksen sairausloma-aikaa kokonaan, vaan pitää maksaa turhaan uudestaan samasta todistuksesta. No, ainakin aktiivimallin leikkauksen vältän, kun siirryn taas vähäksi aikaa pois työmarkkinatuelta. Mutta lausuntojen kustannukset syövät hyötyä. Töihin menisin, mutta töitä ei ole, koska minulla ei ole tarvittavia kortteja, passeja ja todistuksia. Oman alan töitä ei ole.

      • jytuyfgiyufuygih

        Lääkärintodistuksista voidaan laskuttaa.

        Omat säästöt pitää käyttää ensin ennen kuin saa toimeentulotukea.

        Työkkärin nykykäytäntö on ettei voi vedota oman alan töihin. Ellei niitä löydy, pitää tehdä mitä tahansa ja jos ei osaa, pitää osallistua kursseille.


      • Harmittaa

        Harmi, kun pdf-tiedostoa ei voi linkittää.

        http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/kuntainfo-b-lausunto-laakehoidon-erityiskorvattavuuden-hakemiseksi-on-maksuton-perusterveydenhuollossa

        "Kunta saa periä maksuja terveydenhuollon ammattihenkilön antamista todistuksista ja lausunnoista silloin, kun ne eivät liity potilaan hoitoon."

        Siksi kysyinkin, liittyykö todistus sairauden hoitoon.

        "Omat säästöt pitää käyttää ensin ennen kuin saa toimeentulotukea."

        Totta kai tiedän, ja siksi en ole hakenut. Mutta silti on typerää, että toimeentulotuesta ei saa säästää. Mitä, jos pesukone hajoaa? Tässä vuokrakerrostalossa ei ole pyykkitupaa eikä tilaa pyykkien käsinpesulle. Polkupyörä on välttämätön, julkisen liikenteen lippu maksaa jotain vajaa 60 euroa, ei ole siihen varaa. Ja polkupyörällä pääsee nopeammin usein. Ruokakauppaankin matkaa 5-6 km.

        En todellakaan vetoa mihinkään. Kaikki työ käy! Mutta en pääse mihinkään! Kursseille en pääse, olen hakenut jatkuvasti ja usein työvoimakoulutukseen. Olen anellut, että pääsisin jollekin työnhakukurssille. Mutta en pääse, olen ollut jo joskus aikaisemmin. Edes kuntouttavaan työtoimintaan en päässyt, siinäkin olen ollut aikaisemmin. Kuntouttavaankin on täällä tällä hetkellä paljon enemmän halukkaita kuin paikkoja pystytään tarjoamaan! Aktiivimalli ei ole peruste päästä kuntouttavaan, tämän minulle sanoi suoraan työntekijä työvoiman palvelukeskuksessa.

        "Pitää osallistua?" Minä en pääse, vaikka haluaisin! Mitään eivät ole pakottaneet. Olen ollut niin kauan työttömänä, että eivät ole yhteyksissä tai tarjoa mitään. Nyt en voi hakea työvoimakoulutukseen, koska olen sairauslomalla. Töihin voisin mennä heti, jos joku ottaisi. Mutta kun työturvallisuuskortti puuttuu, kukaan ei ota mihinkään edes palkattomana.

        Jäin siis sairauslomalle lähinnä välttääkseni aktiivimallin leikkauksen. Mutta sairausloma ei kovin kauaa kestä, joten sitten pitää hakea eläkettä ja saada hylkäys ja sitten ollaan taas työmarkkinatuella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2941
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      107
      2214
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      773
    Aihe