Nykyään aika monessa ilmanvaihtolaitteessa on kaikenlaista talteenoton hyötysuhdetta näyttävää prosenttia, mutta mun mielestä ei tarvita muuta mitata kuin ulkoilman ja jäteilman lämpö ja ne kun vielä mitataa talon ulkopuolelta niin että anturi työnnetään ilmavirtaukseen ettei kosketa kanavan seinään, jäteilman mittaus voi olla hankalaa joissain tapauksissa, mulla on molemmat kanavat seinässä eli helppo mitata.
Nyt ei vielä edes pätkivät koneet pätki eli vertailu on aika tasaväkinen, pilpit tietysti vievät voiton kun jäteilman lämpö pitäis olla kylmempää kuin ulkoilma.
Eli mitä kylmempää jäteilma on verrattuna ulkoilmaan niin sen parempi.
Mulla on koneena Enervent LTR-3 ja tälläisiä mittaustuloksia, samalla mittarilla mitattu molemmat.
Ulkoilma 10,8c -> jäteilma 15,0c erotus 4,2c
Ulkoilma 2,0c -> jäteilma 8,2c erotus 6,2c
Eli toisinsanoen talo lämmittää ulkoilman 4,2c ja 6,2c korkeammaksi se on siis hukkaan heitettyä energiaa.
Jään odottelemaan tuloksia ja tietysti tähän tulee myös asiatonta kommenttia mut ei me niistä välitetä.
Laitan omia tuloksia lisään kun kelit tästä kylmenee ja pääsee mittailemaan.
LTO hyötysuhde eli jäteilman lämpö
3
337
Vastaukset 3
Muuten hyvä, mutta kun sisäilman lämpötila vaikuttaa aika olennaisesti lopputulokseen. Jos sisällä on 21 astetta, on jäteilma varmasti vähän viileämpää, kuin jos sisällä on 27 astetta...
Laskutavallasi paras tapa parantaa ilmanvaihdon hyötysuhdetta on kärsiä pakkasella olevassa kämpässä. Ei mielekästä.
Eli vertailun mahdollistamiseksi pitäisi antaa vielä se sisäilman lämpötilakin. Näillä kolmella muuttujalla voi jo laskea jotakin vertailuarvoja.- 4+8
Ihan oikeinhan tämä menee, huonelämpötilaa pudottamalla saadaan energian säästöjä aikaa siis kuuluukin 21 asteen lämpötilassa asuvan saada parempi tulos kuin 27 asteessa asuvalla ja jos joku eskimo tosiaan asuu kämpässä jossa lämpö pakkasella niin voittohan on ansaittu.
Toki näin, mutta silloin nämä lukusi eivät kerro mitään sen lto:n hyötysuhteesta. Mihin käyttöön tällainen luku sitten olisi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 39665
- 86638
Sinä mies olisit
ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s31580Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.16578Miksi jätit minut
Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?37523Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella
Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?49511- 34502
Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se
Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?62495- 63491
- 68479