Miten kannattaa tuo dieselin määrä olla tankissa talven yli? -Onko sillä merkitystä? Täynnä, puolillaan vai tyhjänä?
Diesel-tankki talvella...
22
2626
Vastaukset
- Ei ainakaan puolilla
Riippuu siitäkin, minkälainen moottori veneessä on. Uudet elektronisesti ohjatut moottorit (tai niiden suuttimet ja commonrailit, korkeapainepumput jne.) toimivat paremmin tuoreella dieselillä, siis niille ei kannata seisottaa talven yli. Jos kone on kuitenkin mekaanisella pumpulla, tankki kannattaa pitää täytenä, jotta kondenssiveden muodostuminen olisi mahdollisimman pientä. Jos tankki on tyhjä talven yli, se pitäisi tarkistaa keväällä, siis ettei siellä ole vettä ja jos on niin tyhjentää ja kuivata tankki. Puolillaan tankkia ei kannata talven yli pitää, koska siinä tulee molempien vaihtoehtojen huonot puolet mukaan sitten keväällä, siis polttoaine ei ole tuoretta ja lisäksi siihen on sekoittunut kondensoitunutta vettä. Ohjekirjasta kannattaa tarkistaa...
- se ja sama
Mahtaako missään purjeveneessä olla moottorina sellaista hi-tec dieseliä, joka ei ylivuotista löpöä söisi? Toisaalta yksinkertaisella laskutoimituksella voi osoittaa, ettei haitallisia määriä kondenssivettä pysty muodostumaan tyhjäänkään tankkiin. Taitaa siis olla aivan sama, jääkö tyhjäksi, täydeksi tai puolilleen. Itse lakkasin murehtimasta asiaa nähtyäni sen laskelman kondenssiveden määrästä.
- turhia huolia
Olisikohan tuo ylivuotisesta dieselistä huolestuminen tarpeetonta? Eikö ole sama asia seisooko diesel-polttoaine veneen tankissa vai jakeluasemien tankeissa talven yli? En usko, että meriasemien tankit tyhjennetään ja täytetään aina tuoreella dieselillä. Niistäkin voi muuten saada kondenssivettä tai joskus jopa likaista dieseliä!
En ole todennut minkäänlaisia käynnistymisongelmia tai koneen häiriöitä omassa veneessäni, jonka tankkeja (500 l) en koskaan ole tyhjentänyt talvea varten - enkä täyttänyt. - Ihan sama
Ei ainakaan täyteen kannata laittaa, keväällä kun aurinko alkaa lämmittämään, tulee hukkaputkesta löpöa pihalle, eikä se ole siistiä.
- 27
Luin muistaakseni Tekniikan Maailmasta jo vuosia sitten Neste Oy:n vastauksen samaan kysymykseen. Sen mukaan dieselpolttonesteen ominaisuuksiin kuuluu hygroskooppisuus eli kyky "imeä" vettä ilman kosteudesta, joten lopputulos on jokseenkin sama, olipa tankki täynnä, tyhjänä tai puolillaan.
Olennaista on torjua veden pääsy tankista moottoriin. Tätä varten järjestelmässä on vedenerotin. Niitä on tarjolla monenlaisia ja monenhintaisia. Yleensä kalleimmat (hintaluokka 300 € ja enemmän) ovat parhaita, mutta alle satasellakin voi saada luotettavan vedenerottimen. Itselläni on juuri tällainen CAV-tyyppinen mutta huomattavasti halvempi (79,20 €) vedenerotin. Myyjäliikkeen nimeä ei täälla kai saa mainita? Löytyy kuitenkin netistä. - 13+20
CAV filtteri on Volvo-Pentallakin, ensimmäisenä tankista pyydystämässä vedet. Tuo filtteri kannattaa vaihtaa, on hinta-laatu (tai tärkeys) suhteeltaan yksi edullisimpia venehuollon varusteita. Piratti maksaa kolmisen euroa (Motonet 2,90), originaali CAV vitosen paikkeilla (Motonet 4,90) ja Volvopenteleen valkoiseksi värjäämä ja nimikoima piraatti reilun kympin (Captains shop 10,50)
Ja aina varaosana mukana!- 13+20
Piti vielä sanomani jotta ilman muuta kannattaa tänä syksynä täyttää dieseltankki. Sen suuntaisia uutisia olen kuullut budjettineuvotteluista...
- r46tydfde
Teippaa tankin huohotin putken output tiiviksi, niin ilman kosteus ei pääse tankkiin. Teippää myöskin pakoputken pää ja tuki koneen ilmanotto. Näin kertoo Yanmarin manuska.
- Mediterraneo tria
Kondenssiongelmista pääsee kun käyttää pullon kyljen ohjeiden mukaan Diesel 100 polttoaineen seassa (ainakin talven yli, itse käytän veneessä läpi vuoden). Kustannus Tarjoustalon "päivän kurssilla" on 3,90e/100litraa dieseliä eli ei yhtään mitään.
- Ennenkin veneillyt
Onhan noita monenlaisia neuvoja. Itse toimin näin. Syksyllä jätän tankin vajaaksi ja kun huoltoasemat alkavat myydä talvilaatuista dieseliä täytän tankin sillä ja joukkoon diesel lisäainetta. Näin toimien voi käyttää esim Webastoa tai muuta lämppäriä huoletta pakkasilakin jota ei uskalla kesädieselillä tehdä. Helppoa.
Diesel 100 on etanoli. Etanoli on vahvasti hygroskoopinen. Sitä ei saisi talveksi laittaa tankiin sillä vesikontentti lisäntyy hurjasti.
On sitten toinen asia kannattaako sitä käyttää keväällä ennen ensimmäistä ajoa; luulisin kyllä...
Talveksi kanattaa lisätä tankiin esim:
http://www.starbrite.com/productdetail.cfm?ID=1097&ProductCat=Marine&ProductSCat=Gas and Diesel Additives&ProductSSCat=Ez-Store Diesel Stabilizer- Joakim_
Mistä se hurja vesikontentin lisäys sinne tankkiin tulisi?
Mitä ongelmia on mielestäsi odotettavissa ilman tuota Starbritea? Suurin osa veneilijöistä ei käytä mitään lisäaineita eikä keväisin ole mitään ongelmia. - vettä tankissa?
Joakim_ kirjoitti:
Mistä se hurja vesikontentin lisäys sinne tankkiin tulisi?
Mitä ongelmia on mielestäsi odotettavissa ilman tuota Starbritea? Suurin osa veneilijöistä ei käytä mitään lisäaineita eikä keväisin ole mitään ongelmia.Olikohan LonelyBirdin juttu pelkkää Starbriten mainosta? Ei dieseltankkiin tarvitse panna mitään lisäaineita. Ehkä tropiikissa seilatessa saattaa olla hyötyä mikrobikasvua estävistä aineista, mutta sekään ei ole itsestään selvyys. Mikrobikasvu johtuu tankissa olevasta vedestä. Useimmat eivät laita mitään lisäaineita diesel-polttonesteeseen. Lisäaineiden säännöllinen käyttäminen hyödyttää niiden valmistajaa, siitä tuskin kukaan on eri mieltä.
Se mikä kannattaa silloin tällöin tehdä, on pa-tankin pohjahanan avaaminen. Kun vene on seissyt pitkään, mahdollinen sakka ja vesi on tankin pohjalla. Laskemalla hanasta kannuun, on helppo todeta sakan tai veden olemassaolo. Kumpaakin voi saada tankatessa, vaikka itse yrittäisi pitää veneensä polttonestejärjestelmän puhtaana. Siksi kannattaa tsekata.
Jos tankissa ei ole pohjahanaa, näytteen voi ottaa pitkällä putkella ruiskulla (esim. öljynvaihtoruiskulla).
Jos tankin pohjalla on runsaasti vettä ja sakkaa, tankki kannattaisi tyhjätä ja puhdistaa. Tankin pohjahanan avaaminen silloin tällöin on todennäköisesti lisäaineita parempi tapa pitää tankki puhtaana. Sitä suosittelee mm. Nigel Calder, joka on kirjoittanut aiheesta useissakin manuaaleissa.
Jos primaarifiltterin vedenerotuskuppiin on tullut vettä, sitä on myös tankin pohjalla - todennäköisesti runsaasti. Tankin imuputkihan ei ulotu aivan pohjaan asti.
Jos tankin pohjalla mahdollisesti olevasta vedestä tai sakasta ei piittaa, harmi voi ilmaantua ensimmäisen kerran vasta kunnon vatkauksen jälkeen - eli silloin, kun on seilannut rynkyttävässä aallokossa ja sen jälkeen starttaa koneen (joka sammuu vähän ajan päästä filtterin tukokseen).
- Muista huoltaa
Samaa mieltä, eli ihan sama paljonko siellä tankissa polttoainetta on talven tullessa mutta suodattimet on syytä vaihtaa säännöllisesti kerran vuodessa. Samoin tankin manusluukusta kannattaa kurkistaa muutamien vuosien välein ja imasta pohjalta sinne mahdollisesti kertynyt vesi tai muu töhkä pois.
Polttoaineputkihan ei oikeaoppisesti laitettuna yletä tankin pohjaan asti tai miten nyt onkaan toteutettu eli ei vedä sieltä pohjalta mahdollisesti kertynyttä vettä järjestelmään.
Eli huolto polttoainepuolella on tärkeätä eikä edes maksa paljon tai ole suurikaan vaiva. - Tiedä häntä
Ostin veneen 1990 myin 2003, vaihdoin (vaihdatin ainoan huollon yhteydessä)
suodattimen yhden kerran tänä aikana. Muutakaan huoltoa en tehnyt(teettänyt)
koko aikana,paitsi öljyn vaihdon kerran kaudessa (keväällä), ei mitään tankin puhdistuksia ym, muutakaan. Ja niin toimi kuin buikki koko ajan.
Tämä tarina on tosi.- ...ja vielä kehut!
Onneksi olkoon, että selvisit huoltojen laiminlyönneistäsi ilman harmeja! Öljynvaihdonkin onnistuit tekemään juuri niin kuin ei pitäisi eli vasta keväällä. Jätit käytetyn öljyn koneeseen talviseisokin ajaksi.
Dieselfiltterin tai ruiskupumpun tukkeutumiseltakin vältyit hyvällä tuurilla.
Tuskin vaihdoit edes vesipumpun impelleriäkään?
Paljonko sulle oli tullut konetunteja 13 vuoden aikana? Kyllähän kone kestää ilman huoltoja vuosikaudet, jos sitä ei käytetä! - minä tiedän
...ja vielä kehut! kirjoitti:
Onneksi olkoon, että selvisit huoltojen laiminlyönneistäsi ilman harmeja! Öljynvaihdonkin onnistuit tekemään juuri niin kuin ei pitäisi eli vasta keväällä. Jätit käytetyn öljyn koneeseen talviseisokin ajaksi.
Dieselfiltterin tai ruiskupumpun tukkeutumiseltakin vältyit hyvällä tuurilla.
Tuskin vaihdoit edes vesipumpun impelleriäkään?
Paljonko sulle oli tullut konetunteja 13 vuoden aikana? Kyllähän kone kestää ilman huoltoja vuosikaudet, jos sitä ei käytetä!Miksi ehjä impelleri pitäisi vaihtaa? Minulla ainakin ovat kestäneet ainakin 5 v ja vaihdettu, kun jotain pykimää jonkun siiven juuressa näkyy. Edellisen veneen impelleri kesti ainakin sen 10 v, jotka veneen omistin. Polttoainesuodatin vaihdettu suunnilleen samassa tahdissa, kerran sen takia, että vedenerottimesta löytyi vettä. Harvassa moottorissa ja asennuksessa vaihto onnistuu lorauttamatta löpöä alleen ja se haittaa sisäilmastoa pitkään.
Huollot ovat tarpeen, mutta turhat toimenpiteet ovat turhia. Itse vaihdan kyllä öljyt syksyisin.
- Mediterraneo tria
Niin, totta on että etanoli sitoo itseensä vettä. Sen tuo Diesel 100 tekeekin että vesi sitoutuu etanoliin eikä jää lillumaan erillisenä komponenttina dieselin sekaan/suodattimeen tai keräänny tankkiin jossain vaiheessa nostaen vesirajan dieselin imuputken tasalle. Kannattaa muistaa että mitään "hurjaa vesikontenttia" ei ole umpinaiseen tankkiin tulossa yhdessä vuodessa vaan tankissa oleva vesi pääsee kertymään vuosi vuodelta kondenssin muodossa ja alkaakin aiheuttamaan enemmän ongelmia vasta kun sitä on kerääntynyt tarpeeksi jos sille ei mitään tehdä. Riittävän usein tyhjennetty vedenerotinkin käytännössä riittää hoidoksi, tuo etanoli vähentää sen kertymistä sinnekin.
Mutta kuten edelläkin todettua, jokainen tavallaan. Polttoaineen suodattimenvaihto keväisin lienee jokaiselle moottorin luotettavuudesta huolta kantavalle omistajalle itsestään selvyys. - Tiedä häntä
Joo, olet oikeassa, en vaihtanut myöskään vesipumpun siipipyörää kuin kerran.
Polttoaineensuodattimen vaihdon jälkeen yksi ruuvi vioittui ja tuli vuoto. Mistään tuurista tässä ei ole kysymys, koska Minulla on ollut viisi venettä, joiden kaikkien kohdalla olen toiminut samalla periatteella, joka siis on se, että ÄLÄ KOSKE SIIHEN MIKÄ TOIMII. Olen ollut aina valmis tekemään koneisiin huollon/korjauksen, jos se lakkaa toimimasta, yksikään ei ole niin tehnyt.
Siis viisi konetta (yksi uusi) 32 vuotta, vaihdettu kaksi siipipyörää, kolme polttoaine suodatinta, Öljynsuodattimia korkeintaan joka toinen vuosi, ja öljyt joka vuosi keväällä. Koneellaajo tunteja ei niin paljon ole tullut, koska ole pohjimmiltani purjehtija, noin 50 tuntia keskimäärin kaudessa. - .. ..
Nykyinen tankkini on tehty niin, että pa otetaan vedenerottimeen ja suodattimeen aivan alimmasta kohdasta tankkia. Täten mitään sakka- tai kondenssikertymiä tankkiin ei pysty muodostumaan. Sitä vartenhan ne erottimet ja suodattimet ovat, että niistä ne pskat otetaan pois. Ne kannattaa olla riittävän tehokkaat.
Tällä hetkellä tankissa on vissiin 5 vuotta vanhaa löpöä, kun ei sitä seilaajalta tuppaa kulumaan. Kone kuitenkin toimii niin kuin kuuluukin. Joskus keväällä olen joutunut lorauttamaan vajaan kahvikupillisen vettä erottimesta.
Suodatinpanosten hintaan asia ei kenelläkään kaadu. Asiaa tuntevat ovat minulle kertoneet, että dieselistä puheen ollen, jos patruuna tulee liian vanhaksi se täyttyy liasta, ja löpö lakkaa kulkemasta. Sellainen tilanne tietysti pysäyttää moottorin. Tästä voi päätellä, että kun konetta seilaaja useimmin käynnistää pakkotilanteessa, tulisi sen olla luotettava. Eli, suodatin pitäisi vaihtaa vähän ennen kun se tukkeutuu. Vaihto on helposti suttuhommaa. Comsicomsa..
Pitkälti olen kallellaan siihen suuntaan, että purjeveneissä moottori on tarpeeton. Se kuitenkaan ei ole nykypäivää, ei edes itselläni. Huolelliset moottorilla ajelijat varustavat systeeminsä kahdella erotin-suodatinlinjalla, kolmitieventtiilein. Näin he voivat vaihtaa ja huoltaa suodattimensa vaikka koneen käydessä.- C/R
Polttoainesuodattimen tukkeutuminen esitetään usein turhan dramaattisena tapahtumana. Normaalisti tukkeutuminen purjeveneessä on hidasta. Kun suodatin on sen verran tukossa, että kone ei ota enää täysiä kierroksia, voidaan yleensä ajaa pienemmillä kierroksilla vielä useita tunteja, ennen kuin kone hyytyy. Koska nyt puhutaan nimenomaan purjeveneistä, jolloin käytettävissä on kaksi toisistaan riippumatonta voiman lähdettä, vaihdan suodattimen pelkästään tarpeen vaatiessa, ei kalenterin mukaan. Hyvällä etukäteissuunnistelulla homma sujuu nopeasti ja vähällä sotkulla.
- ei_hyyteloidy
Oman logiikkani mukaan tankkaisin talvilaatuista diiseliä, jos sellaista sattuisi jo jostain saamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1276758Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624214Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513399Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903004Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2851980Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde351669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja151509- 901493
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751441Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151396