riippuvainen rinnasta?

apujaaa

Tuntuu että kuukauden ikäinen vaava roikkuu tissillä ihan huvinvuoksi. Pelkkä syli tai kanniskelu ei kelpaa vaan haluisi olla tissillä yötä-päivää. Ei siinä muuten mitään mutta kun pitäisi omiakin juttuja tehdä ja olisi kiva jos viihtyisi edes hetken yksin, mutta ei. Tuttikaan kun ei mene läpi, eli sitä ei syö ollenkaan.
Ja joudun ehkä luopumaan imetyksestä jos on maitoallergia ja olen muutenkin niin nirso yms ruokien kanssa joten minusta ei ole maidottomalle. Toivon todella että allergiaa ei ole mutta jos onkin niin ihan hirvittää minkälaista tulee olemaan kun saakin ruokaa pullosta eikä voi olla tissillä kokoajan, mm, jos on paha olo tai muuten vain imemisen tarve.

5

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ewrgwedfg

      Harvemmin vauva saa äidinmaidosta niin paljon lehmänmaitoproteiinia, että sen kautta sille altistuisi. Itse ainakin sain syödä juustoja, kakkua, tms., mutta maitoa/piimää, tms. en juonut.

    • Äityliini...

      Pienen vauvan paikka on äidin lähellä, mutta ymmärrän toki että muutakin täytyy pystyä tekemään kuin vain imettämään. Tuntuuko, että rinnoista riittää maitoa? Itselläni on nyt 2 kk ikäinen vauva, jolle annan välillä korviketta jos tuntuu että jää nälkäiseksi. Meidän tyttö oli pienempänä melko itkuinen eikä viihtynyt missään yksin, ainoastaan rinnalla tai liikkuvassa sylissä :). Nyt kun saa masunsa täyteen rintamaidolla ja korvikkeella, niin on paljon tyytyväisempi ja nukkuu päivällä hyvät päiväunet, jolloin itselle jää aikaa puuhailla omia asioita. Jos on maitoallergiaa tai epäily siitä niin lääkäri voi määrätä Nutrilon pepti korviketta, joka on siis tarkoitettu maitoallergiselle vauvalle.

    • apujaaa

      juu, korviketta minäkin annan joskus kun itku vain jatkuu vaikka olisi ollut tissillä jopa tunnin. Kyllä maitoa tuntuu tulevan ihan normisti.
      Miten pienellä vauvalla sitten tutkitaan onko allergiaa, jollain testillä?

    • Äityliini...

      Meillä otettiin varmuuden vuoksi maitoallergia verikoe, koska meilläkin tyttö oli melko itkuinen. Tyttö oli tuolloin noin 1,5 kk. Allergiaa ei kuitenkaan onneksi löytynyt, mutta lääkärin mukaan suolisto-oireinen allergia jää usein verikokeella huomaamatta. Lääkäri määräsi meille kokeiltavaksi tuota nutrilon pepti korviketta, jotta saataisiin syöttövälit pidemmiksi. No eipä meidän tyttö suostunut sitä juomaan. Maistoin myös itse sitä ja ei se kyllä hyvää ollut :). Nyt olemme sitten antaneet lisäksi tuttelia ja tyttö on tyytyväisempi. Nyt huomaan, että tytön itku oli aikaisemmin myös osittain väsymyksestä johtuvaa, koska ei osannut nukkua, koska oli ilmeisesti nälkäinen. Minkä väristä vauvasi kakka on? Ns. Nälkäkakka on vihreää ja normaali vauvan kakka on kellertävää. Meillä oli alkuun vihreää kakkaa ja neuvolassa vain sanottiin, että on normaalia. Onhan se varmaan normaalia, mutta merkki siitä, että vauvalla on nälkä. Luin tuon kakka asian uusimmasta vauva lehdestä :)

    • Tarpeet on ok!

      Ymmärsinkö oikein, että vauva kuitenkin sylissä/tissillä on tyytyväinen?

      Niiinn... pienen vauvan tärkein tehtävä on pitää huoli ettei vanhemmat häntä hylkää, ja tuo on siihen hyvä keino. Jotkut vauvat on tehokkaampia siinä kuin toiset :) Itse koin myös noihin aikoihin suurta ahdistusta kun vauva oli iholla koko ajan, joskus vaati nännin suuhun päiväunillakin jotta pysyisi unessa... ja oli hyvin stressaavaa meille molemmille kun koko ajan yritin kovasti saada lapsen käsistäni edes hetkeksi. Sitten luovutin: jos vauvalla on sylin tarve, niin sitten sylitellään! Nukutin perhepetiin tissi suussa, söin itse vauva sylissä, ulkoilut hoidettiin kantoliinan kanssa, vessassa laskin hänet sitteriin juuri siksi hetkeksi että istun pytyllä. Edellisenä iltana vaan seuraavan päivän ruoat siihen kuosiin että ne saa tarvittaessa vaikka yksikätisesti tarjolle ja suuhun, muuten jäi liian helposti syömättä.

      Kuin taikaiskusta kun ikää tuli täyteen 2kk (noin 3 viikkoa sitten), loputon sylikiintiö ei ollutkaan enää loputon. Neiti touhuilee puuhamatolla tyytyväisenä vessakäyntien ja mun ruokailujen ajan, tapittaa kiinnostuneena sitterissä kun ripustan pyykit tai laitan ruokaa. Yöunille nukahtaa ilman tissiä! Edelleen sylitellään paljon, mutta niin minusta kuuluukin. Mutta nyt neiti katselee sitteristä tyytyväisenä niin kauan että voin käydä hyvin suihkussa, kuivata, pukeutua, laittaa kasvorasvat ja dödöt ja harjata hiukset... aina ei ole pakko olla sylissä, joskus näköyhteys ja vaikkapa laulaminen riittävät. Ja isä kelpaa mainiosti nyt kun tissit ei enää ole niiiiiinn tärkeät.

      En tiedä toiminko oikein vai väärin, mutta itse en usko, että alle puolivuotiasta voi juurikaan kouluttaa tai opettaa... tokihan hänet voi totuttaa tiettyihin asioihin, mutta jos esimerkiksi se sylin tarve on olemassa jo ennen totuttamista, ja siihen tarpeeseen ei vastata, niin silloin lapsi totutetaan siihen ettei hänen tarpeisiinsa vastata. Not good! Lapselle pitää opettaa kärsivällisyyttä, itsenäisyyttä, odottamista ja pettymysten sietoa, mutta ei näin pienenä.

      Toiset lapset on "suuritarpeisempia" kuin toiset, ja vauva-aika ei ole ikuista (vaikka joku puolen vuoden ikä tuntuu tuossa vaiheessa olevan eri pplaneetalla!). Toki kannattaa varmistaa että vauva saa tarpeeksi ruokaa (nouseeko paino ok? tuon ikäinen muuten kasvattaa vielä maitomäärää tuolla jatkuvalla tissittelyllä!), mutta en tiedä hyödyttääkö mahdollisia allergioita murehtia etukäteen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe