PSA arvo

Helpottunut

Kävin n. vuosi sitten kokeissa yksityisellä ja PSA arvoni oli hälyttävä, tai ainakin sinnepäin, nimittäin 7.
Lääkäri ehdotti tuseeraamista, josta kieltäydyin.
Ujona miehenä en suostunut, enkä sen koomimmin tehnyt asialle mitään.
Mieltäni painoi kuitenkin PSA.n korkea lukema ja nyt vuotta myöhemmin kävin toisella urolookilla, joka lähetti labraan.PSA arvo oli 0.5.
Onko jollain kokemusta, että PSA arvo voi vaihdella ja mikä vaihtelun aiheuttaa?

5

2693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nurse.

"MONET TEKIJÄT AIHEUTTAVAT SEERUMIN PSA:N PITOISUUKSIEN VAIHTELUN MELKO PALJON PÄIVÄSTÄ TOISEEN. Sen takia yhteen mittaustulokseen ei välttämättä voi luottaa etenkin jos PSA -arvo on koholla. Esimerkiksi siemensyöksy, virtsaumpi, kovavatsaisuus, virtsatulehdus, eturauhasen hieronta, eturauhasen koepalat, rakkotähystys - jopa pitkä pyöräily voivat kohottaa PSA -arvoja tilapäisesti. Sen sijaan vastoin aikaisempia käsityksiä eturauhasen tunnustelu - tuseeraus peräsuolen kautta ei arvoja kohota, joten PSA-näyte voidaan luotettavana ottaa tunnustelun jälkeenkin."

• Jomi 2

Nurse antoi hyvän selostuksen asiasta.
      Pari kirjoitusta olen nähnyt myös siitä, että Psa- antigeeniä kulkeutuisi vereen myös muualta kuin eturauhasesta.. Jos näin on tulee asia monimutkaisemmaksi.

• PSA arvo

Jopa niillä, joilta eturauhanen on poistettu er-syövän takia, voi olla PSA arvo. Lääketiede kylläkin ilmoittaa, että ainoastaan eturauhanen tuottaa kyseistä ainetta, jota mitataan PSA:lla.
      PSA arvoon vaikuttaa myös ikä ja eturauhasen koko.

• kookoasi

Mulla psa arvo on 90.Mutta hyvin menee kuitenkin.Elämä on ihanaa,niin kauan kuin se jatkuu.

• iuhoiugiuh
        kookoasi kirjoitti:

Mulla psa arvo on 90.Mutta hyvin menee kuitenkin.Elämä on ihanaa,niin kauan kuin se jatkuu.

Eihän siinä mitään jos osaa nauttia (lyhyestä) loppuelämästä täysillä. Kyllähän ne eturauhassyövän hoitotoimenpiteet rasittaa, mutta levinneen syövän aiheuttamien kipujen kanssa eläminenkään ei ole kivaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe