Tyynyissä sisältö muhkuroituu pesuissa

jena¤

miten teet niiden kanssa? Avaatko pään ja silottelet sisällön vai jätätkö myttyiseksi?
Työlästä.

31

6134

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pena ¤

Avaan pään . Muuten ei onnistu.

• .-

Aivomytyt olkoon. En avaa päätä.

• tupajysky

Minulla on tapana vetäistä tyyny "sukkahousunsäärellä" tms keskeltä tiukkaan niin että tyyny on ikäänkuin rusetti. Silloin täyte ei pääse liikkumaan mutta pesu onnistuu silti hyvin. Pesun jälkeen kiristysnyöri pois, hiukan pudistelua ja kuivumaan!

Aikaisemmin harsin tyynyn ristiin rastiin muutamalla harvalla tikillä, käytin ohutta kalalankaa. Ei ole suuri homma sekään ja tyyny säilyy pesussa muodossaan.

Myös muutama iso hakaneula saattaa piisata täytteen paikallaan pitämiseksi, jos tyyny ei ole muhkea, mutta pesukoneessa ne helposti irtoavat.

Minä kyllä kaipaan niitä muovirouhetyynyjä, niitä saattoi pöyhiä eivätkä littaantuneet, kestivät hyvin pesua. Uudet mateliaalit ovat pöyheitä kovin vähän aikaa.

Untuvatyynyt ja täkit inhottavat minua, osaksi siksi että untuvien "kasvatus" on julmaa eläinrääkkäystä. Mielestäni untuvatäkki on punkkipesä, siksi sen miellän vaikka olisi putipuhdas - en sen alla unta´saa!

• Pesen kerran 2kk

Tuo neuvosi toimii. Keskelle vaikka vyö,

• Lorena*

Tyynyjen vaihtoa suositellaan 2 vuoden välein, samoin peitteiden. Eivät ne paljon maksa, uusi tyyny ja peite ovat aina uusia ja pehmeitä.

• Yksinasuva ]
        Lorena* kirjoitti:

Tyynyjen vaihtoa suositellaan 2 vuoden välein, samoin peitteiden. Eivät ne paljon maksa, uusi tyyny ja peite ovat aina uusia ja pehmeitä.

Vaihdan peiton ja tyynyt nykyisin joka joulu.
        Joulukuun alkuaikoina vien kaikki matot pesulaan.
        sillä siivoutan firmalla aina joulusiivouksen, lattiasta
        kattoon,kuusenkoristelua myöten.Pitopalvelu
        toimittaa ruoat . Aattona pöydän ääressä
        on 10 ihmistä.

• poropeukalo..
        Yksinasuva ] kirjoitti:

on 10 ihmistä.

Niinhän ne rikkaat, köyhäähän se koettelee.

Olen olkipatja sukupolvea ja onneksi olen päässyt niistä eroon, samoin kuin luteista ja kirpuista.

Täit tuntuu olevan lisääntyvä luonnovara, ja mistä nekin sikiää? Lastentarhat pyytävät tarkkailemaan kotona lasten päitä olisiko jotain?

Pölypunkeista tuskin pääsemme eroon, mutta en minä niitä pelkää. Ovatkin niin olemattomia.

Jokunen tyyny on tuossa "pöyhimistä" varten, mutta taitaa jäädä tekemättä minulta, sillä odottelen, että nuo lapsenlapset keksivät sellaisia leluja, joihin tarvitaan täytteitä.

Pesen parikertaa vuodessa peitot, kuten tyynytkin ja meillä on hyvä kuivaaja, joten höyhentyynytkään eivät homehdu. Tytäreni joutui nimittäin vaikeuksiin hänen peittojen ja tyynyjen kanssa. Ei ne kuiva kunnolla edes sähkösaunan lauteilla.

Vihonviimeisiä ovat kuitenkin nämä halvat tyynyt, joiden täytteet paakkuuntuvat. Siihen tarvitaan vain inspiraatiota ja luovaa kykyä taikoa niistä lapsille leluja, siis.....no, empä sanokkaan, koska itsellänikään ei ole taitoja siihen, paitsi kuvia katsellen, mitä kaikkea voikaan tehdä.

Kaikki ei ole Strömsöön taitureita, vaikka ideat tulevat ilmaiseksi.

• mamma vaa
        Yksinasuva ] kirjoitti:

on 10 ihmistä.

Yksinasuvalle !

Raikast ja helppoo,mut vissiinki kallist.Toi olis mun lempihommaa...se ruoanlaitto ja kuusenkoristelu meinaan.
        Meil o vähemmä ihmissii jouluna,mut isol määrän teen laatikot ja rosollin.

Tyynyist.Pesupallo koneeseen auttaa myttyyn menemist.Sit jotku Ikean euron tyynyt heitän pois,ne on tarkotettukki "kertakäyttöseks".Ns. viarasvaraks.Menee uutena piäneen tilaan,eikä niit yhren yäkylän jälkkee tartte viäl pois paiskata :)

• Lorena* kirjoitti:

"Tyynyjen vaihtoa suositellaan 2 vuoden välein, samoin peitteiden. Eivät ne paljon maksa, uusi tyyny ja peite ovat aina uusia ja pehmeitä"

Vaikuttaisi varakkaalta. Tai sitten kauppiaan mainokselta. Eivät halpoja ole ja miksi kärrätä uudenveroista tavaraa kaatopaikalle? Hölmöhän olet!

Minulla ovat kestäneet vuosikymmeniä. Aina silloin tällöin pesen kun muistan. Yksi tyyny vain on myttyyntynyt pesussa pilalle, oli joku merkkityyny.
        Eikä ole kirppuja, luteita, täitä. Eikä lapsia pellavapäitä.
        Ei viihdy tutkimusten mukaan pölypunkitkaan Suomen kuivassa sisäilmassa.

Höyhentyynyllä tai -peitolla minut saa hengiltä. Olen höyhenille allerginen, vaikka sellaista allergiaa ei kuulemma ole olemassakaan. Silti olen.

• the._man

Ostan uuden tyynyn kun vanha tulee muhkuraiseksi ja joustattomaksi.Olen kerran pessyt tyynyn. En toiste sitä virhettä tee.

• Minulla on alumiininen pesäpallomaila ja se muhkukasa on oiva pinata.

• Piinata

Hmmm. Kuka pitää tyynystä kii kun sinä pöyhit sitä? ;)

• Piinata kirjoitti:

Kodin tekstiilit on vaimon vastuualuetta.

• Jätetty.
        koti-kiusattu kirjoitti:

Kaikilla ei ole vaimoa . 1,5 milj yksinäistä Suomessa.

• lejanna
        Piinata kirjoitti:

Piinatalle

Aina, kun minä öisin otan matsin päällimmäisen tyynyni kanssa, tuomarina on Nukku-Matti.
        Yömailailuun pitäisi olla LED-pesäpallomaila.
        .

• Jätetty. kirjoitti:

Kaikilla ei ole vaimoa . 1,5 milj yksinäistä Suomessa.

Ihmisen ikävä toisen luo,on kova ja yksinäinen peti on joskus ikävä.
        Varmaan siksi saa lukea surullisia tarinoita kun joku antaa pettää itseään,ja vain lämmön saannin vuoksi.

• Nattihatti
        lejanna kirjoitti:

Piinatalle

Aina, kun minä öisin otan matsin päällimmäisen tyynyni kanssa, tuomarina on Nukku-Matti.
        Yömailailuun pitäisi olla LED-pesäpallomaila.
        .

Minulla on käytössä kaksi tyynyä sängyssä. Lukiessani pehmeämpi päällimmäisenä ja ennen nukahtamista vaihdan päinvastoin. Jos herään keskellä yötä, niin vaihdan taas tyynyjen järjestystä. :)

• Nattihatti kirjoitti:

Minulla on käytössä kaksi tyynyä sängyssä. Lukiessani pehmeämpi päällimmäisenä ja ennen nukahtamista vaihdan päinvastoin. Jos herään keskellä yötä, niin vaihdan taas tyynyjen järjestystä. :)

Mikä järki tossa vaihtelussa on ja miks sä vaihdat yölläkin kun et kumminkaan lue nukkuessas?

• lejanna
        Nattihatti kirjoitti:

Minulla on myös. Alempana on muotoiltu hyvä tyyny, päällänsä tavallinen, useammin vaihdettava.

Pitäisi olla ilmastoitavia tyynyjä, usein pitää käännellä kesken yötä, kun tulee hiki niskaan.
        .

• Nattihatti
        koti-kiusattu kirjoitti:

Mikä järki tossa vaihtelussa on ja miks sä vaihdat yölläkin kun et kumminkaan lue nukkuessas?

Ihan tavan vuoksi vaihdan. Joskus paukautan tyynyä nyrkilläkin jotta uni maistuis aamuun asti.

• Nattihatti
        lejanna kirjoitti:

Minulla on myös. Alempana on muotoiltu hyvä tyyny, päällänsä tavallinen, useammin vaihdettava.

Pitäisi olla ilmastoitavia tyynyjä, usein pitää käännellä kesken yötä, kun tulee hiki niskaan.
        .

Töitä se teettää tyynyjen kanssa...oikeeta pielusrumbaa joskus koko yön, kun uni karkaa kesken unien.

• mamma vaa
        koti-kiusattu kirjoitti:

Vaimon vastuul jepjep noi petivehkeet.Mää olenki nii krämppä,että ukko on jo kauvan suastunu tunkemaa peitot pussiin.Käy kätevästi,ku nostaa isot kouras kohti kattoo,ni peitto ui sinne helposti.Hän oppis sen tairon,ku mun olkapää leikattii.Siit saakka häne heiniäs ollu.Samois lakanis olis peitot viäläki,ellem mää kiskois niit ain ulos siält.....se om mun tehtävä !

Tyynyliinoi mää laitan kaks päällekkäi,pysyvä tyynyt pal puhteempina :)

• koti-kiusattu kirjoitti:

Emmää vaihda,käännän kyl !

• ukakso

turkkulainen A.mistä mahtaa johtua kun naiseni käy luonani niin lakanoissa on aina kellertäviä läikkiä?

• Serlocki H.

Hmmm...tarviiko naisesi mennä eteistä pitemmälle ennenkuin läikät ilmestyvät lakanoihin? Myös liinavaatekaapissa oleviin?

• Älä anna sen syörä hedelmäkarkkeja sänkyssä jos se kuolaa noi pahasti.

• hapsutin

Ostin tänään uudet Familon-tyynyt. Siinä oli pesuvinkkinä sellainen, että ennen pesua ompele muutama pisto tyynyn läpi kulmista, niin täyte pysyy paikallaan. muotoile kosteana ja kuivaa tasolla.

• 12+16

Ostan uuden tyynyn kun entinen ei enää käy, ei ne paljon maksa.

• eukko.

Jokunen tyyny on mennyt muhkuroille ja käyttökelvottomaksi pesussa. Jotkut ovat pesun hyvin kestäneet kuosissaan. Minulla on nukkuessa yksi hyväksi koettu tyyny pään alla ja yksi littana on polvien välissä tai millon missäkin ja yksi tyyny on vielä, mihin "nojailen" nukkuessani. On semmoinen asentohoito noilla tyynyillä, sairaalatermiä lainatakseni. Aamusella ne tyynyt on kyllä milloin missäkin herätessäni.
        Näillä mennään ja nukutaan hyvin tai hyvin huonosti. Vaihdellen.

• tyynyvinkkiä
        eukko. kirjoitti:

Jokunen tyyny on mennyt muhkuroille ja käyttökelvottomaksi pesussa. Jotkut ovat pesun hyvin kestäneet kuosissaan. Minulla on nukkuessa yksi hyväksi koettu tyyny pään alla ja yksi littana on polvien välissä tai millon missäkin ja yksi tyyny on vielä, mihin "nojailen" nukkuessani. On semmoinen asentohoito noilla tyynyillä, sairaalatermiä lainatakseni. Aamusella ne tyynyt on kyllä milloin missäkin herätessäni.
        Näillä mennään ja nukutaan hyvin tai hyvin huonosti. Vaihdellen.

Pesen pari kertaa vuodessa tyynyt ja myös uusin vuosittain ja kuivaan ne kuivausrummussa. Tyynyn pitää olla tarpeeksi korkea( muhkea) niin että se tukee päätä ja niskaa. Jos on liian littana tyyny nukkuminen on huonoa.
        Onneksi vuodevaatteissa on jatkuvasti hyviä tarjouksia joita kannattaa käyttää hyväksi.

Halvimmat tyynyt muhkuroituvat ehkä helpommin mutta en heitä pois vaan olen vuosien mittaan tehnyt kymmeniä muhkeita sohvatyynyjä.Lapsille, itselle, tutuille... Sohvatyynyjen tekoon tarvitaan kuitulevyä ( samantapaista kuin tyynyjen pallokuidut) ja se ei maksa paljoa.

Muotoilen kuitulevystä haluamani kokoisen tyynyn, ompelen reunat harvalla konetikillä tai käsinkin onnistuu. Survon sisään muhkuraiset pallokuidut ja tasoitan mahdollisimman tasaiseksi. Jos haluaa napakan sisustustyynyn kannataa laittaa pallokuituja kunnolla ( toista/kaksikin normaalia tyynyllistä) , että saa napakan. Sitten ompelen päällisen. Joihinkin olen laittanut vetoketjun ja saa kätevästi päällisen pesuun. Jos ei vetoketjua ompelen käsin kiinni ja ratkon auki kun otan pesuun. Ompeluvaiva siinä sitten on , mutta ei paha.

Muuten nukkuessa minäkin pidän yhtä tyynyä polvien välissä. Sairaalasta opittua ja hyväksi olen havainnut omalla kohdallanikin.

• Minulla on tallella teiniaikainen Lahnahalsteri.
      Kaikki nuorikot eivät aina pysyneet paikoillaan.
      Se on nyt hyvä tyynyille, paitsi että kolisee aikasti paljon pesukoneessa.
      Vaan on, edelleenkin, tyyny ryhdissään, ja kahvasta on helppo laittaa parvekkeelle kuivumaan, naruineen.
      H.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe