Aikuisen lapsen käytös

mustasukkaisuuttako

Minulla on kaksi aikuista lasta 33-, ja 23-vuotiaat. Heillä molemmilla on pieniä lapsia 3-, 2-, ja 1-vuotiaat. Nuorin lapsistani sairastui ja tukeakseni häntä hoidan hänen lapsiaan päivittäin.
Tämäpä ei tunnu sopivan vanhimmalle lapselle, koska kokee sen olevan häneltä pois. Tietenkin olen huolissani nuorimmaisen sairaudesta ja autan aina kun voin, ettei lapsia tarvitse raahata lääkäri käynneille ja tutkimuksiin.

Olen aivan ihmeissäni vanhimman käytöksestä, koska mielestäni hänen tulisi selvitä oman lapsensa hoitamisesta ilman mummin apuja. Hän on kotona hoitamassa yhtä lasta ja mies huolehtii perheestään.

Mitä tälläinen kiukuttelu aikuiselta lapselta on, kateutta, huomion hakemista??
Välit ovat tyystin katkolla, eikä halua edes keskustella asiasta. Tokaisi vain passaa nyt Maijaa, minähän en merkitse mitään. Tätä ennen ei ole ollut mitään sanomista. Toki en jaksa kolmea lasta yhtä aikaan hoitaa, kun kaikki ovat vielä niin pieniä.
Mielipieteitä, mitä vanhempana tekisitte?

19

2882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummon mietteet

      Kuule, hoida vain Maijaa ja hänen lapsiaan ihan huoletta. Onhan hän sinun lapsesi - ei se huoli omasta lapsesta pääty aikuisuuteen. Ja sano sille vanhimmalle lapsellesi, että äidillä on huoli jokaisesta lapsestaan - samalla lailla varmasti auttaisit vastaavasti esikoistasikin.

      Minullakin on kolme lasta ja olen joutunut auttamaan silloin tällöin lasten tai lastenlasten sairaana ollessa. Olen kylläkin eläkkeellä, joten ajankäyttöni on erilaista kuin työssäkäyvien mummojen. Silti ei kukaan lapsistani vaadi, että ottaisin esim sairaan potilaan tai toipilaan hoidon yhteydessä kaikki muutkin lapset hoitoon. ( Yksinkertaisesti en jaksaisi ja sehän olisi jo esim. virusflunssan takia ihan hölmöä tartuntavaaran takia).

      • Ap.

        Kiitos mietteistäsi. Näin minäkin sen ajattelin, vaikka vanhemmalle lapselle se ei näytä perille menevän. Toki hoitaisin kaikkia lapsia jos aika ja voimat riittäisivät. Tärkeämpänä koen nyt tukea tätä lasta joka sairastui syöpään. Käyn vielä töissä 2-vuotta, joten lepoakin on saatava.

        Ihmetyttää tämä 33-vuotiaan itsekkyys. Siinä on saanut kunniansa kuulla, millainen mummo on, kun ei hae lapsen lastaan mummolaan ja käy hoitamassa lasta heillä, että äiti pääsisi virkistäytymään


      • tarpeen mukaan
        Ap. kirjoitti:

        Kiitos mietteistäsi. Näin minäkin sen ajattelin, vaikka vanhemmalle lapselle se ei näytä perille menevän. Toki hoitaisin kaikkia lapsia jos aika ja voimat riittäisivät. Tärkeämpänä koen nyt tukea tätä lasta joka sairastui syöpään. Käyn vielä töissä 2-vuotta, joten lepoakin on saatava.

        Ihmetyttää tämä 33-vuotiaan itsekkyys. Siinä on saanut kunniansa kuulla, millainen mummo on, kun ei hae lapsen lastaan mummolaan ja käy hoitamassa lasta heillä, että äiti pääsisi virkistäytymään

        Tämän voisi jotenkin ymmärtää siltä kannalta,että lapsesi olisi murheissaan oman lapsensa takia,että jos jää vallan vaille mummon huomiota,mutta sillä perusteella en ymmärrä,että tarvitsisi vaan muuten yhtä paljon huomiota itseään varten,vaikka sisaruksensa on vaikeasti sairas.
        Itsekin olen mummo ja yritän huolehtia normitilanteissa kaikista lapsenlapsista tasapuolisesti.Mutta,mutta kriisitilanteet on eri asia ja omat lapsetkin on eri aikaan avun tarpeessa.Olen saanut aikanaan apua vanhemmiltani,kun olin pienten lasten yksinhuoltaja.Nyt vanhempani auttavat pikkusiskoani jaksamisensa mukaan,kun siskoni terveys reistailee,ja hyvä niin,itse en enää apua tarvitse,kun lapset on maailmalla jo.


      • mummo neljälle
        Ap. kirjoitti:

        Kiitos mietteistäsi. Näin minäkin sen ajattelin, vaikka vanhemmalle lapselle se ei näytä perille menevän. Toki hoitaisin kaikkia lapsia jos aika ja voimat riittäisivät. Tärkeämpänä koen nyt tukea tätä lasta joka sairastui syöpään. Käyn vielä töissä 2-vuotta, joten lepoakin on saatava.

        Ihmetyttää tämä 33-vuotiaan itsekkyys. Siinä on saanut kunniansa kuulla, millainen mummo on, kun ei hae lapsen lastaan mummolaan ja käy hoitamassa lasta heillä, että äiti pääsisi virkistäytymään

        Vaikuttaa että vanhempi sisarus on itse asiassa shokissa nuoremman sairauden takia. Ettekö voisi, sinä ja lapsesi mennä ainoastaan te kolme, vaikka viikonlopuksi kylpylään viettämään aikaa keskenänne ja puhumaan. ?


      • äiti itsekin
        mummo neljälle kirjoitti:

        Vaikuttaa että vanhempi sisarus on itse asiassa shokissa nuoremman sairauden takia. Ettekö voisi, sinä ja lapsesi mennä ainoastaan te kolme, vaikka viikonlopuksi kylpylään viettämään aikaa keskenänne ja puhumaan. ?

        Kyllä tuo käytös enemmän itsekkyydeltä kuulostaa! Tämä toinenkin "lapsi" on jo reippaasti aikuinen ja pitäisi ymmärtää, että nuorempi sisko on sairas ja että hänkin voisi jopa auttaa siskoan eikä syyllistää äitiään!

        Ei tuossa ole mitää kylpyläloman tarvetta vaan vanhemman siskon pitäisi kasvaa aikuiseksi. Onhan heillä myös toinen mummola, eikös? Jos siis on oikeasti lastenhoidon tarvetta.

        Ja jos aika ja voimavarat on mummolla vähissä, niin etusijalle kyllä menee sairaan lapsensa auttaminen ja se pitäisi ola ihan selviö.


      • mummo neljälle
        äiti itsekin kirjoitti:

        Kyllä tuo käytös enemmän itsekkyydeltä kuulostaa! Tämä toinenkin "lapsi" on jo reippaasti aikuinen ja pitäisi ymmärtää, että nuorempi sisko on sairas ja että hänkin voisi jopa auttaa siskoan eikä syyllistää äitiään!

        Ei tuossa ole mitää kylpyläloman tarvetta vaan vanhemman siskon pitäisi kasvaa aikuiseksi. Onhan heillä myös toinen mummola, eikös? Jos siis on oikeasti lastenhoidon tarvetta.

        Ja jos aika ja voimavarat on mummolla vähissä, niin etusijalle kyllä menee sairaan lapsensa auttaminen ja se pitäisi ola ihan selviö.

        Niin, emmehän me voi tietää minkälainen sisaruussuhde näillä kahdella on ollut lapsuudestaan lähtien. Kymmenen vuoden ikäero on aikamoinen.

        Ja kuten sanoit itsekin, eikös nuoremmallakin ole toinen mummola ja nuoremman miehellähän se on velvollisuus olla kotona lasten kanssa kun äiti on lääkärikäynneillä tai hoidoissa sairaalassa.


      • 20+2
        mummo neljälle kirjoitti:

        Niin, emmehän me voi tietää minkälainen sisaruussuhde näillä kahdella on ollut lapsuudestaan lähtien. Kymmenen vuoden ikäero on aikamoinen.

        Ja kuten sanoit itsekin, eikös nuoremmallakin ole toinen mummola ja nuoremman miehellähän se on velvollisuus olla kotona lasten kanssa kun äiti on lääkärikäynneillä tai hoidoissa sairaalassa.

        Jos minun siskoni sairastuisi syöpään, pyrkisin kyllä olemaan mahdollisimman paljon apuna ja tukena itsekin sen sijaan, että märisisin vanhemmilleni kuinka minäminäminä jään nyt huomiotta. Ymmärtäisin myös äitini huolen vakavasti sairaasta lapsestaan ja halun olla sen vuoksi mahdollisimman paljon sairastuneen ja hänen perheensä tukena.

        Olen vahvasti samaa mieltä nimimerkin "äiti itsekin" kanssa: "Ja jos aika ja voimavarat on mummolla vähissä, niin etusijalle kyllä menee sairaan lapsensa auttaminen ja se pitäisi ola ihan selviö."


    • Ap.

      Kiitos vastauksistanne. Toki sitä yrittää huomioida molempia, mutta etusijalle minulla menee nämä sairastuneen tyttäreni pienet lapset. Töiden, oman kodin ja lastenhoidon lisäksi en jaksa enempää.

      Vanhin lapseni kiukuttelee, mutta jätän sen hänen elämän tehtäväksi. Ei minulla aikaa jää hänen sisarukselleen vaan näille pienille pirpanoille, kun heidän äiti sairastaa. Tämä sairastunut lapseni ei mitenkään vaadi, eikä hae itselleen huomiota, mutta on kiitollinen saamastaan lasten-, ja kodinhoidonavusta.

      En olisi ikinä kuvitellut joutuvani tälläiseen tilateeseen, että toinen lapsistani kokee olevansa eriarvoisessa asemassa, vaikka kaikki asiat on hänellä hyvin.

    • pienet askeleet

      Voisit kirjoittaa "sisarkateudesta kärsivälle tyttärellesi kirjeen".
      Kerrot omat tuntemuksesi ja ilmaiset myös tunteesi hänelle .
      Laita vastaava aloitusteksti mukaan ja kysy häneltä neuvoa kuinka
      sinun tulisi toimia ?Pyydä häntä myös mukaan sisarensa lasten hoitamiseen
      mikäli mahdollista näin ollen hän ei jää sivuun teidän keskeisestä yhteydenpidosta.Siinä samalla hän voisi helpottaa myös sinun osaasi
      ja olla avuksi .Mielestäni hän kokee jääneensä ulkopuoliseksi sisaren
      ja sinun välisisestä kanssakäymisestä.Sisarukset voisivat sopia yhteistä
      aikaa keskenänsä tai te kolmestaan voisitte järjestää yhteisiä tapaamisia.
      Jos kyse on pelkästään "kiristystoimesta"tyttäresi taholta ja hän kapinoi
      sinua vastaan näin surkean lapsekkaasti anna hänen olla omissa oloissaan.
      Hänellä on kaikki mahdollisuus järjestää itselleen virkitäytymis vapaata muulla konstein miehensä ja ystävättäriensä avulla.
      Perheen perustaneen aikuisen tulisi jo kyetä hallitsemaan omia tuntemuksiaan ja laittaa asioita tärkeysjärjestykseen.
      Mikäli kyse "mummo vajeesta"hänen lapselleen toimisin seuraavasti.
      Mielestäni voisitte tavata nuoremman tyttäresi luona näin toteutuisi
      yhteistapaaminen lasten lasten välillä .
      Sinun taakkaasi helpottaisi jos pyydät vanhinta tytärtäsi mukaan myös sisarensa laten hoitamiseen.
      .
      Luulenpa tämän jälkeen tyttäresi vaatimusten kohtaavan todellisen tilanteesi
      hänen ollessa mukana ihan itse toteamassa valintjesi ahtauden vaatimuksineen.

    • Ap.

      Kiitos vastauksista. Kokeilin, mutta ei tuottanut tulosta. Kirjeeseen ei vastattu. Laittamaani tekstiviestiin ei vastattu. Menin soittamaan ovikelloa ja pyysin anteeksi häiritsemistä ja kysyin voimmeko keskustella, mikä johti siihen tulokseen, että tyttäreni kutsui miehensä paikalle ja sanoi minun tulleen haastamaan riitaa!

      Pahoittelin ja poistuin paikalta.
      Perääni sain vielä häneltä tekstiviestin, että olen sairas.
      Enää en ota yhteyttä.

    • Melusaaste

      Tasapuolisuutta siihen lastenlasten hoitoon huolimatta nuoremman lapsesi sairaudesta. Luulen että sinua käytetään hyväksi. Ja onhan se väärin toisia lapsenlapsia kohtaan. Teetkö itsesi turhankin tärkeäksi hoitaessasi vain toisen lapsesi lapsia. Ehkä vähempi huomio herättää tämän sairaan lapsesi ja hän ottaa enempi vastuuta omasta elämästään ja ainahan on ammattiapua tarjolla. En tiedä tämänhetkistä tilannetta elämässänne, mutta sympatiani on täysin toisen lapsesi perheessä.

      • vanhaäiti

        Kai nyt aikuinen ihminen, siis tämä mummo, saa itse päättää, ketä hoitaa ja koska.


    • mummu1946

      Minulla 41 ja 38 vuotiaat lapset. AIKUISET. Esikoisella on kaksi lasta ja koska olen pienituloinen en ostele enkä pahemmin lahjoittele mitään.
      Omaisuuta minulla ei ole kuin kaksio. Nyt itse sairastuin, mutta kun olen eläkkeellä en ole sairas lasteni mielestä.
      Olen avanut kummallekin lapsen lapselle säästötilin jonka saavat käytöönsä kun täyttävät 18 v. Jos elän on tarkoitus, verottajan sallimalla tahdilla, kerätä tileille n. 10 000 € kummallekin.
      Nyt nuorimmaiseni repi pelihousunsa...
      Säästin asunto-osakeeni 11 vuodessa joista 7 viimeistä olin jo eläkkeellä.. Käytän elämiseeni saman mitä voi saada toimeentulotukena, jos ei ole tuloja.
      Elintasoni on lähes sama kun on ollut aina, enkä näe syytä miksi en olisi oikeutettu päättämään itse miten tuloni käytän.
      Nuorin jätti koulut kesken eikä ole koskaan ollut töissä, vain pakkotyöllistettynä muutaman ajanjakson. En näe mitään velvollisuutta kysyä lupaa miten eläkkeeni käytän. Asunto-osakkeeni jää ellei kunta keksi millä sen voisi minulta rahastaa esim. vanhuudenhoito tai jotain.
      Sitäpaitsi ole laittanut nuorimaiselle huushollin kokonaan. Enkä ole koskaa hänen tarjoamaan juonut edes yhtä kahvikupillista ilma korvaavaa joko elintarviketta tai muuta tavaraa.
      Toki aina oli tuomiseni vääränlaisia huonoja tai turhia..
      Nyt mietin ensikertaa Testamenttia jossa ei kumpikaan lapsistani olisi perillisiä tai myyväni asuunon pankille.

      • kasvatusepäonnistuivai

        Käänteinen asuntolaina voi olla Sinun juttusi? Jos tarvitset rahaa lääkkeisiin t. muuhun, pankki lainaa niihin. Sinun kuoltuasi pankki myy asunnon ja saa tietysti silloin korvauksen.
        Tee ihmeessä testamentti lastenlastesi hyväksi. Hulttio-kuopus voi vaatia lakiosan. Voit kai huomauttaa testamentissa, että kuopus on jo saanut ennakkoperintöä noi irtaimistot (?). Jonkinlainen pankkisuhdehan Sulla on? Pankeissa tehdään testamentteja ym.


      • jfkajflkjfadjaöd
        kasvatusepäonnistuivai kirjoitti:

        Käänteinen asuntolaina voi olla Sinun juttusi? Jos tarvitset rahaa lääkkeisiin t. muuhun, pankki lainaa niihin. Sinun kuoltuasi pankki myy asunnon ja saa tietysti silloin korvauksen.
        Tee ihmeessä testamentti lastenlastesi hyväksi. Hulttio-kuopus voi vaatia lakiosan. Voit kai huomauttaa testamentissa, että kuopus on jo saanut ennakkoperintöä noi irtaimistot (?). Jonkinlainen pankkisuhdehan Sulla on? Pankeissa tehdään testamentteja ym.

        HEI HALOOO!!!! TUOMMOSTA ÄLÄ SUUSTASI PÄÄSTÄ.

        SIINÄ MENETTÄÄ VUOSIEN TYÖN TULOKSEN OMAN ASUNNON!!!

        Kuule se on pankkien oma kikka saada asiakkaan rahat... pelkkää huiputusta.

        Tuota pitää varoa, ei missään nimessä pankille oikeutta omistaa asiakkaan omaa asuntoa.


    • omaelämäjo

      milloinkahan nämä aikuiset lapset kasvaa aikuisiksi ihan oikeasti..

      • vääräpaikka

        Ole vaan oma itsesi. Anders Behring Breivik!!??
        Ole kiltti / kiltisti. Siis toisen mielen mukainen??!!
        Kasva aikuiseksi. Kenen mielikuvan mukaan?!
        On olemassa tosi pöljiä sanontoja joiden tuottaminen on enemmän mielikuvaa kuin tietoa asiasta.
        En tarvitse ainakaan vielä arkielämääni lisärahaa tuloni riittävät jopa korjaus ja uusimis tarpeisiin.

        Yhteiskunta olemme ME. Yhteiskunta saa nyt maksaa tuottamansa laskun elättämällä kuopuksen en pidä sitä yhtään vääränä. Lapsia kiusatiin yksinhuoltajan kakara, olimme aina toisenluokan kansalaisia niin opettajat koulussa kuin kaverit pihalla. Omalla työmaallani samaan sukupuolta olevat työkaverit pyrkivät tunkeutumaan jopa mahdolliseen seksuaalisuutteeni kuin olisin ollut tilivelvollinen mahdollisista tarpeistani...
        Olen pettynyt vain siksi ettei kuopus hanki perhettä eikä tee mitään esim. minun auttamisksi vaikka maksaisin saman kuin alan ammattilainen ottaa.
        Itse olen tehnyt työpäivän joka päivä täytettyäni 6v. Leikki ja lukeminen oli kielletty. Kun lukee nykypäivänä ihmiskaupasta http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/orjuus-53842 Lapsen vastuu töiden tekemisestä oli ainoa ja suurempi kuin vanhempien, eikä siitä saanut kuin vaatteensa kolmantena käyttäjänä tai ruokan leipää ja maitoa. Useampani iltana mentiin nukkumaan nälkäisenä saimme katsoa kun isä söi iltapalaa..


    • orjako

      "Lisäksi uhri eristettiin muusta maailmasta." tuo oli niin täydellistä ettei sanut kuunnella edes radiota. Illalla jäi n. 1-2 tuntia kun sai katsoa TV kun muutkin [neljä nuorempaa sisarrusta vanhemmat], mutta sitten oli mentävä nukkumaan että jaksaa seurravana päivänä nousta töihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe