Kuollut liikkuu

Lähihoitaja.........

Kuulin joskus jutun, että kuollut ihminen vuoteessa on pitänyt käsiään kylkien vieressä suorana. Yhtäkkiä kuollut on nostanut ne itse rintansa päälle. Taitaa olla aivan urbaanilegendaa mutta voiko oikeasti kuollut liikkua vielä? Kokemuksia? Itse olen töissä vanhainkodissa mutta osastolla on niin hyväkuntoista sakkia että todella harvoin siellä kukaan kuolee, tai jos kuolee niin olen ollut vapaalla tai asukas on kuollut sairaalassa. Olen vain kerran päässyt "laittamaan" kuollutta ja sekin työharjottelussa melkein 10v sitten.

40

6338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuollu kun kivi

      Kuollut on kuollut, ei se pane käsiään kenenkään rintojen päälle ei ittensä eikä sun (tai jos viimeksimainittu toteutuu voit pitää itteäs poikkeuksellisen puoleensavetävänä)

      • ratkesin nauruun

        :D ei varmaan laite ei.....:DDDDDDDDDDD


      • ratkesin nauruun
        ratkesin nauruun kirjoitti:

        :D ei varmaan laite ei.....:DDDDDDDDDDD

        korjaan: ...laita ei.....


    • lappliisa

      olen nähnyt,miten kuollut liikuttaa jalkojaan lakanan alla ja miten vainaja korisee vielä ruumishuoneelle vietäessä. Joku on nähnyt kuulemma vainajan istuvan ruumislaverillaan mutta sitä en ole nähnyt itse.

      • ////*/***/*/

        Jos on kyse zombiesta :) No kyllä ne väittävät että yks jesse parituhatta vuotta sitten lähi-idässä harrasti tätä kuoleman jälkeistä liikehdintää :)


      • JamesJam

        Täyttä paskapuhetta tai si vilkas mielikuvitus on, ei vainaja pysty enää liikkumaan mitenkään kun kuollut, täysin mahdotonta, zombiet on täyttä tarua, legendaa, se on joku muu kemikaalinen aine mikä tekee zombieks, täytyy olla hyvin voimakas harvinainen ja tehokas..


      • Hauturi

        Kyllä jotkin "lihasmuistit" saattavat toimia kuolleellakin. mutta se, että laittaa kädet rinnanpäälle kuulostaa urbaanilta tai joltakin yliluonnolliselta. Jos kana pystyy juoksemaan ilman päätä, niin miksei samantapaisia "oireita" voisi olla ihmiselläkin.


      • pingviinin-syöjä

        Kyllä ihminen pystyy liikuttamaan käsiään tai muita ruumiinosia. Jos kanakin voi juosta ilman päätä! Refleksi toiminta on kuoleman jälkeen mahdollista noin 5h.


    • 114+10

      Vainajan kehon lihakset muuttuvat ja mm. keuhkot tyhjenee rintakehän painosta. Kuoleman jälkeen käännettäessä aika usein keuhkoista kuuluu korinaa tms myös, kun ilma jotenkin pakenee. Käsien liikkeet tai mm. käden rintakehältä valuminen on aika yleistä kuoleman jälkeen, mutta johtuu siis ihan lihasten jännittymisestä, kuolonkankeuden kehittymisestä jne.

    • ljkfåeprl

      Kuolleen jalat saattavat heilahdella esim. sänkyä siirrettäessä, mutta kuollut ei niitä enää liikuttele. 114 10 kirjoittaa asiaa. Aivan turha pelotella nuoria hoitajia moisilla kauhujutuilla. Itse jouduin nuorena 70-luvulla valvomaan yksin osastolla. Eräs vanhempi hoitaja kai piruuttaan kertoi juuri tuollaisia juttuja istumaan nousevista vainajista, myös sellaisia, etä joku osastolla vuosia sitten kuollut kummittelisi siellä öisin. Onneksi olin riitävän realistinen enkä pelännyt moisia juttuja. Yli 30 työvuotta ja lukemattomia vainajia takana, eikä mitään kummallista tai yliluonnollista ole koskaan tapahtunut. Kuollut ruumis on kuollut ruumis, sitä ei tarvitse pelätä.

    • Lähihoitaja.........

      Kuka pelkää kuollutta? En minä ainakaan... Tai no ehkä juuri hoitoalalle tulleet.

      Tämä nyt ei liity asiaan ... mutta muistan joskus kuutamolla-ohjelmassa Juha Veijonen kertoi tarinan kuinka kuollut koira puri häntä jalasta. Oli mennyt ulkomailla altaaseen uimaan ja siellä olikin kuollut koira, tämä raato oli sitten joillain viimesellä refleksillä iskenyt hampaansa kiinni Juhan jalkaan.

      • Anonyymi

        Koiraparka. Hukkui eikä kukaan auttanut.


    • :/

      Kyllähän kuoleman jälkeisiä refeleksejä voi olla,mutta ei sentään istumaannousuja tai käsien rinnallelaittamisia.Lähinnä pieniä nykymisä,sekä hengenvetoja ja korinaa.

      • Kanuu

        Hengenvetoja?!sille on oma nimitys: elävä.


    • Sertti Peppola

      ei voi

    • Dead

      En usko mut voihan se olla mahdollista

    • oilukaitsu

      kuollut on kuollut ei liiku.....

      • Anonyymi

        Kyllä kuolleet voi nousta istumaan 10 sekunnis ja sen jälkeen ne kaatuu maaten


    • Laukkuryssä

      Aivokuollut vainaja voi koukistaa
      kättään tai jopa nousta istumaan sen jälkeen, kun hengityslaitehoito lopetetaan ja selkäytimen hapentarjonta loppuu.
      –Nämä tahattomat liikkeet saattavat antaa väärän mielikuvan siitä, että ihminen olisi edelleen elossa, sanoo HUSin anestesia- ja tehohoidon ylilääkäri, dosentti Tarja Randell.
      Liikkeet voivat johtua siitä, että aivokuolleella on selkäydinrefleksin aiheuttamia liikkeitä esimerkiksi vasteena kivulle.
      Kuoleman jälkeisistä elintoiminnoista käytetään nimitystä Lasarus-ilmiö. Ilmiötä ei ole pystytty täysin selittämään.
      Ja näin kertoi Joensuun lehti Karjalainen. Eli vieläkö joku väittää, ettei kuollut voi liikkua?

      • Anonyymi

        Moni kuollut tuhkataan. Eikö olisi hyvä ampua jokainen kuollut, kun lääkäri toteaa kuolleeksi. Silloin ei ainakaan hengissä joutuisi kokemaan hautaamista tai elinten luovuttamista.


    • Vahtmestaaja

      Olen monesti vaht mestarina nähnyt, kun kuollut irvistää ja pieröö, sekä pupattaa itekseen. Kylmä aiheuttaa kouristuksia yms.

    • Ilkka1

      Liikkuu ne !

    • Ilkka1

      Olen työssäni monesti joutunut estämään kuollutta nousemaan istumaan, ja estänyt jopa nousemasta kuolinvuoteeltaan. Lisäksi olen muutaman kerran keskustellut vainajan kanssa.

    • cvbn167

      Kuolema ei satu hetkessä. Se on jonkin aikaa vievä prosessi.
      Sairaalan kiireydessä todetaan kuolleeksi jo valmiiksi oletusten perusteella. Henkilö pystyy elämään vielä vähäsen vaikka sydän löisi kerran ja harvemmassa ajassa mitä on koulutuksessa opetettu.
      Kylmiössä voi tapahtua tajuohin tuleminen, joka ei oöe kellekään mukavaa. Kylmyydellähän on elvyttävä taipumus kudoksiin.
      Patologeja haastatellussa sanottiin että se on lähinnä käytäntö että kylmiöstä otettu on todettu olleen elossa ja kuollut sinne. On itseasiassa käytäntö että vainajilla on luita poikki ja murtuneita sormia kamppaillessaan yksin kylmiössä.

      • Kanuu

        Löytyykö faktatietoa tueksi?


      • Anonyymi

        ”On itseasiassa käytäntö että vainajilla on luita poikki ja murtuneita sormia kamppaillessaan yksin kylmiössä.”

        katsottu Supernaturalia liikaa?


    • ghhhhhh

      Niistä ei taida haluta kyseenalaistaa sairaalan työtä eikä omaa työtä vaan antaa asian olla vaan.

    • SH-mielikki

      Vastoin kaikkia muita kommentteja niin kyllä voi nousta kuollut ihminen vielä vaikka ihan istumaan, lievempi toiminta kuten korahdukset ja nykimimen on tosin yleisempää. Jos jotakuta asia enemmän kiinnostaa niin tunnetaan ilmiö englanninkirlisellä nimellä "lazarus effect". Aiheesta on ollut myös AMK oppitunneilla asiaa.

      • AutaMuaKäytännössäAMK

        Siinä taas näkee kuinka hyödyllinen tuo AMK on...

        Josko vielä kertaisit mutamaan otteeseen mitä lazarus syndroomalla ja lazarus refleksillä tarkoitetaan ettet mene möläyttelemään työssäsi mitään ihmeellistä omaisten tai potilaiden kuullen.

        Ja näille kansakynttilöille pitäisi antaa oikeus todeta ihminen kuolleeksi? Tsiisus...


    • Sielunvaeltelua

      Kerran näin kun vainaja pörisi. No kärpänenhän se vain oli suussa josta pörähti lentoo. Kaveri oli siinä vieressä suu auki töllöttämässä vainajaa ja äkkiä se kärpänen lenti hänen avoimeen suuhunsa ja suoraan kurkkuun. Kaveri sen siinä hädissään sitten nielaisi. Olisiko vainajan sielu siirtynyt ikäänkuin uudelle kierrokselle, kaverini kropassa? Jotenkin se on ollut vähän erilainen siitä asti.

    • kuultuasia

      Jos on on koitettu elvyttää ja lääkkeitä sekä sähköä annettu paljon niin kuollut voi liikuskella parikin päivää. Suu avautuu yks kaks, kädet värähtelee ja silmät liikkuu. Eräät lääkkeet aiheuttaa lihaskouristuksia pitkän aikaa kuoleman jälkeen. Hauturit tietää tämän asian mutta eivät suostu puhumaan.

    • D_D

      Ohhoh, itse uskon niiden liikusklevan,

    • Anonyymi

      Ihan maailmanlaajuinen ilmiö, meitä laitetaan elävinä hautaan. Vaan siksi kun joku "toteaa että nyt pitäis olla niinkuin kuollut

      • Anonyymi

        Jos nyt oikein oon käsittänyt niin ihminen todetaan kuolleeksi vasta kun KAIKKI elintominta on loppunut. Esim. Jos sydän on lopettanut toimintansa, mutta aivot antavat vielä jotain singnaaleja, EI VOI todeta ihmistä kuolleeksi. Sitä paitsi jos on vaikka se sydän ollut pysähtyneenä pari päivää, verenkierto aivoihin on loppunut jo aikoja sitten, nii ei siinä enää paljo kuolleista nousta. Usein kuoleman jälkeen ihmisen hautaamiseen kumminkin menee vielä aikaa ja siinä kohtaa ku laitetaan arkku kii on jo kyllä iha kylmänä se.

        Ei tarvitse sellaista elävältä hautaamista pelätä. Eikä tarvitse täällä tuollaisilla pelotella.


    • Anonyymi

      Uunissa kuulemma vielä sätkivät ja sitä ei moni kestä katsella.
      Myös kuolinvuoteella saattavat heittää istumaan kun reflexit jotenkin toimivat ja kuolonkankeus alkaa vaikuttamaan.

      Voi mennä moikkaamaan vielä kerran, kun istumaan nousi.

    • Anonyymi

      Kyllähän kuollut kalakin voi nytkähdellä vielä. Kerran kun olin lapsi, äitini otti tuoreen hauen ja laittoi sen leikkuulaudalle ruvetakseen leikkaamaan sitä. Hauki liikkui sätkähtäen yhtäkkiä melkein kattoon asti. Kirkaisin äitini kanssa.

      Olen kuullut että hiljattain kuollut ihminen saattaa esim. sanoa jotain mölähtämällä ja liikauttaa kättään/jalkaansa sätkähtäen. Aivoissa ja hermostossa on vielä elämää. Kuulemma lääkärit ei tästä halua sen kummemmin puhua. Saattaa tosin olla vain urbaania legendaa tämäkin.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      ”Potilasasiakirjoista ei käy ilmi, että lääkäri tai muu henkilöstö olisi tarkoituksellisesti laiminlyönyt tehtävänsä. ”

      mitähän on tarkoituksella laiminlyönti, kun selostuksen mukaan useampi toimenpide jäi tekemättä/varmistamatta?

    • Anonyymi

      Tuskin kuollut tekee enää mitään, kuollut on kuollut, mielikuvitus voi tehdä tepposiaan, kuollut tarkottaa että ei oo enää elävän kirjoissa, elintoiminnot on pois, enintään jos joku lihas kramppi voi olla mikä aiheuttaa jotain liikkumista, kyseessä on vain kramppi, ei mitään tekemistä ruumiin toimintojen kans enää.

    • Anonyymi

      Yli 30 vuotta hoitoalalla, monta kuolemaa nähnyt ja monta kuollutta laittanut kuntoon. Yksikään ei ole istumaan noussut tai käsiään tai jalkojaan heilutellut! Jos olisi, elävähän se olisi ollut!
      Kaikenlaisia höpö-höpö juttuja liikkuu juuri kuoleman ympärillä, ja onhan se kai ymmärrettävääkin koska nykyajan ihminen harvoin joutuu arjessaan näiden asioiden kanssa tekemisiin, ja kuolemasta on tehty salaperäinen ja pelottava ja jopa luonnoton asia! Ja mikä sen luonnollisempaa on kuin syntymä ja kuolema.
      Kuolema on kyllä hyvin juhlallinen ja syvästi vaikuttava asia nähdä ja seurata. Se hiljentää kyllä, mutta mitään pelättävää siinä ei ole. Rauhallisempaa ihmistä ei voi nähdä kuin kuolleen ruumiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe