Milloin lääkäriiin?

Onna

Minulla on ollut vetistä ripulia nyt n. pari viikkoa, ei kuumetta tms. yleisoireita. Mahaankaan ei ole koskenut, joskus ihan vähän joku pistos tuntunut. Ilmavaivoja jonkin verran, mutta niitä (ja yleensäkin mahan turvottelua) on ollut aiemminkin, ei mikään uusi juttu se... Nyt vaan tässä mietin, että millon mennä lääkäriin? Ei tunnu ihan normaalilta tuommoinen ripulointi... Vyöhyketerapiassa olin juuri kun vatsa-oireet olivat alkaneet ja suoliston heijasteet jaloissa tekikin tosi kipeää. Ei kehtais turhaa mennä lääkärillekään, mutta johan tässä mielikuvitus laukkaa ja Crohnin taudit ja muut vilisee päässä.

16

8011

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JepJep

Sama homma täällä ja varsinkin ruokailun jälkeen
      maha rupeaa vääntelemään ja ilmavaivoja on myös.Tätä on nyt kestänyt 1.5 viikkoa ja ihan helvettiä ollut mutta nyt tuntuu että pikkuhiljaa vois alkaaa helppaamaan.
      Ei ole ollut kuumetta eikä muuten pahoinvointia.

• pari kuukautta

Siis vetisen ripulin ja melkoisten ilmavaivojen kanssa meni pari kuukautta, mutta kun ei helpottanut, hakeuduin lekuriin. Ensin otettiin kaikki "helpot testit", keliakia, laktoosi, parasiitit ym. Niistä ei syytä löytynyt ja kun vesiripuli vaan jatkui tiiviinää, pääsin kolonoskopiaan ja sieltä löytyi mulla syy.

Ei tarvi aina olla pahinta mahdollista eli crohnia tai vastaavaa. Mulla oli mikroskooppinen koliitti ja nyt alkaa vatsa olla taasen normaali. Lääkekuuri on vielä kesken, mutta olo on jo helpottanut eikä tarvi jatkuvasti vessassa ravata :)

• tytteli

Sama homma täällä!Maha on ollu kummallinen jo n. 3vk ja on kans tehty kaiken maailman testit eikä mitää oo vielä löytyny!?!Nyt tehtii keliakia koe ja täytyy vielä odotella tässä 2 vk niitä tuloksia!Kipu on oikeestaa siirtyny alaselkään...masu on ihan turvonnut ja murisee oudosti eikä oo kyllä hyvä olo...onneks sun juttu selvis...selviäispä munki nopeesti nii pääsis takasin kouluun! :)

• kohtalotoveri

"mukava" kuulla, että on olemassa joku muukin, jolla on sama vaiva kun mulla. Tosin mulla meni melkein vuosi ennen kuin tauti selvis, edellinen lääkäri väitti, että mulla on stressimaha, mut mikroskooppiseksi koliitiksi se sitten tähystyksessä selvisi. Sain kanssa Asacolia, mut kuuria en ole vielä aloittanut kun vatsani on jo hieman rauhoittunut itsestäänkin. Toivon vaan että se auttaa sitten kun on tarvis.

• plantago ovata

Olen kärsinyt vesiripulista jo puoli vuotta. Tuttu vaiva tämä on jo monen vuoden takaa. Sain tänään paksunsuolentähyksen yhteydessä otettujen koepalojen tuloksen. Minulla todettiin mikroskooppinen koliitti, lymfosyyttikoliitti. Lääkäri sanoi, että vaivaa hoidetaan oireiden mukaan ja sain ohjeeksi ottaa Imodiumia. Mitä lääkettä sinä olet saanut?

• plantago ovata

Onko kenelläkään mikroskooppiseen koliittiin liittynyt lämmönnousua? Lämpö 37,7 ollut jo puoli vuotta. Olo alkaa olla tosi hankala. Ripuli on kurissa Imodiumilla.

• ....

Nyt vasta löydän tämän keskustelun...Itselläni pitkän ripulin syyn löytmiseen meni puoli vuotta ja tuloksena oli vihdoin diagnoosi mikroskooppinen koliitti. Mistään ei vain tunnu oikein saavan mitään tietoa, on ilmeisesti sen verran harvinainen ongelma. Olisin ollut kiinnostunut kuulemaan (jos kukaan tähän keskusteluun enää eksyy) että miten olette oppineet tulemaan toimeen taudin kanssa, mitä lääkitystä teille on ehdotettu ja miten ne ovat auttaneet? Itselleni määrättiin kuiturakeita mutta ne tuntuvat vain pahentavan oloa... Silti lohdullista kuulla että en ole yksin tämän vähemmän tunnetun koliitin edustaja!

• plantago ovata
        .... kirjoitti:

Nyt vasta löydän tämän keskustelun...Itselläni pitkän ripulin syyn löytmiseen meni puoli vuotta ja tuloksena oli vihdoin diagnoosi mikroskooppinen koliitti. Mistään ei vain tunnu oikein saavan mitään tietoa, on ilmeisesti sen verran harvinainen ongelma. Olisin ollut kiinnostunut kuulemaan (jos kukaan tähän keskusteluun enää eksyy) että miten olette oppineet tulemaan toimeen taudin kanssa, mitä lääkitystä teille on ehdotettu ja miten ne ovat auttaneet? Itselleni määrättiin kuiturakeita mutta ne tuntuvat vain pahentavan oloa... Silti lohdullista kuulla että en ole yksin tämän vähemmän tunnetun koliitin edustaja!

Hei kaikki mahavaivaiset!
        Olen 48 vuotias naisihminen ja sairastanut mikroskooppista lymfosyyttikoliittia jo yli vuoden. Pikkuhiljaa alkaa jo painokin pudota mielialan lisäksi. Koliitti pitää yllä ripulin lisäksi pientä lämpöä ja oksettavaa oloa. Ruoka ei maistu. Sain ensin lääkkeeksi kuituvalmistetta, Visibliniä. Se ei sopinut minulle, teki liikaa massaa ja jouduin yölläkin käymään vessassa. Seuraava lääke oli ripulin estoon tarkoitettu Imodium. Se toimi ja toimii edelleenkin hyvin, mutta ei poista muuta huonoa oloa. Nyt olen syönyt kuukauden ajan kortisonia, toinen kuukausi vielä edessä. Lääke on nimeltään Budenofalk. Eipä juurikaan ole tuottanut tulosta. Pari viikkoa olin oireeton. Nyt taas kipeä ja pois töistä. Esimies valittaa. Harmittaa. Lääketiede ei anna vastauksia tähän vaivaan, asiaa ei tunneta. Olen käynyt hoidossa Mehiläisessä. - Onko tämä jokin sukuvika, äitinikin on aina valittanut vatsaansa?

• vasta diagnosoitu
        plantago ovata kirjoitti:

Hei kaikki mahavaivaiset!
        Olen 48 vuotias naisihminen ja sairastanut mikroskooppista lymfosyyttikoliittia jo yli vuoden. Pikkuhiljaa alkaa jo painokin pudota mielialan lisäksi. Koliitti pitää yllä ripulin lisäksi pientä lämpöä ja oksettavaa oloa. Ruoka ei maistu. Sain ensin lääkkeeksi kuituvalmistetta, Visibliniä. Se ei sopinut minulle, teki liikaa massaa ja jouduin yölläkin käymään vessassa. Seuraava lääke oli ripulin estoon tarkoitettu Imodium. Se toimi ja toimii edelleenkin hyvin, mutta ei poista muuta huonoa oloa. Nyt olen syönyt kuukauden ajan kortisonia, toinen kuukausi vielä edessä. Lääke on nimeltään Budenofalk. Eipä juurikaan ole tuottanut tulosta. Pari viikkoa olin oireeton. Nyt taas kipeä ja pois töistä. Esimies valittaa. Harmittaa. Lääketiede ei anna vastauksia tähän vaivaan, asiaa ei tunneta. Olen käynyt hoidossa Mehiläisessä. - Onko tämä jokin sukuvika, äitinikin on aina valittanut vatsaansa?

Mukava tosiaan löytää kohtalotovereita vaikka vaiva on kaikkea muuta kuin mukava. Mulla ilmeni tämä vaiva ensimmäisen kerran jo seitsemän vuotta sitten, mutta koska se on vaihtelevasti oireillut (pisimmillään puoli vuotta putkeen ja silloin tehtiin kaikki mahdolliset tutkimukset) niin vasta nyt tällä viikolla syy on selvinnyt lymfosyyttikoliitiksi. Ymmärtääkseni on erittäin todennäköistä että syynä on joku ruoka-aineherkkyys ja aina se ei ole keliakia. Mutta minun tapauksessani stressi on ollut myös varmaan laukaiseva tekijä ainakin taudin syntyessä. Yritänkin nyt sitten tarkkailla syömisiäni ja testailla ilman eri ruoka-aineita löytääkseni mikä niistä voisi olla syynä. Jos vaan jollekkin on selvinnyt omien oireidensa syy, niin olisi mahtavaa jos viitsisi tänne kirjoitella koska on aika pelottavaa ettei tiedä mihin tuo lievä tulehdus pidemmän päälle johtaa. Ja etenkin kun tämä alkoi minulla jo 22 vuoden iässä ja pitäisi olla keski-ikäisten tauti..
        Ei tekis mieli elää loppuikää lääkkeiden varassa.

• plantago ovata
        vasta diagnosoitu kirjoitti:

Mukava tosiaan löytää kohtalotovereita vaikka vaiva on kaikkea muuta kuin mukava. Mulla ilmeni tämä vaiva ensimmäisen kerran jo seitsemän vuotta sitten, mutta koska se on vaihtelevasti oireillut (pisimmillään puoli vuotta putkeen ja silloin tehtiin kaikki mahdolliset tutkimukset) niin vasta nyt tällä viikolla syy on selvinnyt lymfosyyttikoliitiksi. Ymmärtääkseni on erittäin todennäköistä että syynä on joku ruoka-aineherkkyys ja aina se ei ole keliakia. Mutta minun tapauksessani stressi on ollut myös varmaan laukaiseva tekijä ainakin taudin syntyessä. Yritänkin nyt sitten tarkkailla syömisiäni ja testailla ilman eri ruoka-aineita löytääkseni mikä niistä voisi olla syynä. Jos vaan jollekkin on selvinnyt omien oireidensa syy, niin olisi mahtavaa jos viitsisi tänne kirjoitella koska on aika pelottavaa ettei tiedä mihin tuo lievä tulehdus pidemmän päälle johtaa. Ja etenkin kun tämä alkoi minulla jo 22 vuoden iässä ja pitäisi olla keski-ikäisten tauti..

Sairastin toissasyksynä marraskuussa kaiketi noro-viruksen aiheuttaman mahataudin. Sitä ei tutkittu. Noro-virusta oli silloin liikkeellä. Kovin kivulias oli, kesti 4 päivää. Lapseni sairastui myös mahatautiin. Lääkäri Mehiläisestä arveli virustartunnan aiheuttaneen pitkäaikaisen tulehdusreaktion suolistoon. Koliitin aiheuttajista ei tiedetä. Kouristuksia vielä tulee, ovat kuitenkin harventumaan päin. Kortisoni Budenofalk hieman auttoi, nyt olen Imodiumin varassa.

• saara maria
        vasta diagnosoitu kirjoitti:

Tätä me mietimme, joille ripulin syyksi em.tauti nimetty. Aloin epäillä voimakasta konetiskiainetta, joten aloin pesemään astioita käsin tavallisella tiskiaineella. Maha on ollut parempi kuin aiemmin, jolloin oli tosi kiire päästä vessaan niin töissä kuin vapaallakin. Lisäksi huomasin että tuoreet mansikat saivat ripulin aikaan heti kun niitä aloin kerätessäni maistelemaan. Sairastin imusolmukesyövän pari vuotta sitten, ei kai tämä ole mitenkään siihen yhteydessä, lymfosyyteista puhutaan molemmissa...

• oygtjj
        saara maria kirjoitti:

Tätä me mietimme, joille ripulin syyksi em.tauti nimetty. Aloin epäillä voimakasta konetiskiainetta, joten aloin pesemään astioita käsin tavallisella tiskiaineella. Maha on ollut parempi kuin aiemmin, jolloin oli tosi kiire päästä vessaan niin töissä kuin vapaallakin. Lisäksi huomasin että tuoreet mansikat saivat ripulin aikaan heti kun niitä aloin kerätessäni maistelemaan. Sairastin imusolmukesyövän pari vuotta sitten, ei kai tämä ole mitenkään siihen yhteydessä, lymfosyyteista puhutaan molemmissa...

mansikat aiheuttavat ripulia niiden korkean kuitupitoisuuden takia,yleensä kun niitä syödään vielä kerralla useampia.

• mikrolym

Mulla todettiin kolonoskopian yhteydessä otetuista koepaloista ko. tauti. Mulla on vuosia ollut jaksoja, jolloin lämpöä ja väsymystä viikkotolkulla. Tänä vuona esim. Flunssa tammikuussa ja sen jälkeen yli pari kuukautta lämpöilyä.

• ioöbsmnz

Mulla sama tauti todettu hiljattain. Vihdoinkin on löytynyt syy epämääräiseen lämpöilyyn! Miten te muut pärjäätte? Itse olen todella väsynyt ja sairaan tuntuinen, kun lämpöily on päällä. Mulle on ainoastaan tarjottu Imodeumia lääkkeeksi.

• jgsöej

Tietoja kaipaisin ko. taudista. Ei oikein tunnu löytyvän...

• Kollageenikoliitti

Sain juuri kuulla sairastavani mikroskooppista koliittia, kollageenikoliittia.

Hyvin vakavat ja voimakkaat oireet. Oma tautini alkoi jo viime syksynä, jolloin olin 10 viikkoa vesiripulilla. Ripuli loppui itsekseen, eikä vointi missään vaiheessa ollut kovin huono. Tänä keväänä vesiripuli palasi voimakkain oirein. Parin viikon jälkeen alkoi tulla verta ripulin mukana ja niin järkyttävän kivuliaat krampit vatsaan, että oli pakko hakeutua ensiapuun. Ripulikertoja oli koko ajan reilusti yli 10 päivässä, myös öisin. Kaikki tuli ulos. Siinä vaiheessa olin jo ihan kuivunut ja laitettiin tietysti tiputukseen. Kuume nousi myös. Ensin epäiltiin haavaista paksunsuolentulehdusta tai Crohnia, mutta tähystyksen jälkeen kävi ilmi, että kyseessä on mikroskooppinen koliitti. Sen ennuste on onneksi parempi, eikä ole syöpäriskiä.

Hoitona aloitettiin antibioottikuuri ja Prednisolon, joka ei sopinut. Sitten aloitettiin mesalatsiini-lääkitys (Pentasa), joka auttoi nopeasti, mutta en voinut käyttää viikkoa pidempään sen aiheuttaman päänsäryn takia. Nämä kuurit ehtivät kuitenkin auttaa sen verran, että ripuli loppui. Myös kuitulisästä oli apua akuutissa vaiheessa (Visiblin tai psyllium). Yli 2 viikkoa olin sairaslomalla sairalakeikan jälkeen ja niin huonossa kunnossa, ettei edes pystyssä kunnolla pysynyt. Vointi koheni hiljalleen, kun kropan nestetasapaino asettui, kuume laski ja ruoka alkoi pysyä sisällä, eikä tullut "suorasta putkesta" vetenä ulos.

Netissä on aika vähän tästä sairaudesta tietoa ja monesti kuvataan hyvin lieväoireista sairautta. Minulla on vähän erilainen taudinkuva, mutta koepalat osoittivat diagnoosi täysin selvästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe