parson vai kettuterrieri

frytuiopiopiopåå

Kumpi on parempi ja miksi?

3

446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melkein samat"

Jo pitkään niiden jalostuksessa ollaan keskitytty lähes täysin samoihin luonteenpiirteisiin ja käyttöominaisuuksiin, eli jo melko saman laisia luonteiltaan. Kumpikin perusterveitä rotuja. Ehkä kumminkin kettuterrieri on hiukan suositumpi metsästyksessä ja parsonrussellinterrieri pelastuskoirina, joten keskimäärin kettuterrieri taitaa olla metsästysviettisempi ja parsonrussellinterrieri palvelusalttiimpi. Suunnilleen saman kokoisiakin. Lyhytkarvaisiksi syntyneitä parsonrussellinterriereitä risteytellään nykyään geenipohjan laajentamiseksi paljon lyhytkarvaisten kettuterriereiden kanssa ja karkeakarvaisiksi syntyneitä parsoneita karkeakarvaisten kettuterriereiden kanssa, joka kertoo jo näinden rotujen yhtäläisyyksistä.

• sdfghjklökil

" Lyhytkarvaisiksi syntyneitä parsonrussellinterriereitä risteytellään nykyään geenipohjan laajentamiseksi paljon lyhytkarvaisten kettuterriereiden kanssa ja karkeakarvaisiksi syntyneitä parsoneita karkeakarvaisten kettuterriereiden kanssa, joka kertoo jo näinden rotujen yhtäläisyyksistä. "

Siis joku tekee sekarotuisia/risteytyksiä..?
        Eihän kummankaan rotuyhdistys eikä kennelliitto ole noita risteytyksiä sallinut. Edes kettuterrierien linjoja ei ole saanut sekoittaa vaikka poikkeuslupaa on haettu.

Rodut on samantyyppisiä. Itse sanoisin että kettuterrieri leikkisämpi kuin parson ja näyttelylinjaiset ei kovin metsästysviettisiä ja palveloualttiutta löytyy enemmän kettuterrieristä. Minusta parson käyttökoirapohjaisempi ja parempihermoinen kovempi.
        Kettuterrieri muuttunut melko pehmeän luonteiseksi ja hieman stressiherkäksikin/aroiksi jotkut linjat.

Aikoinaan parson oli käyttöön jalostettu Englannissa ja kettuterrieri muuttui tyylikkääksi näyttelylinjaiseksi ..sitten jotenkin se kääntyi että parsonista tuli enemmän harrastuskoira ja kettuterrieristä metsästyslinjainen. Johtui ehkä kun kettuterrierin suosio oli korkeammillaan 20-40luvulla suosittiin metsästystä enemmän ja parson oli takaalalla tuntemattomana ja parsonin suosio siirtyi lähemmäs nykypäivää niin harrastuskoiran virkoja enemmän avoinna niin sanoen.

Molemmat hyvin samantyyppisiä mielikuva kettuterrierissä on kuitenkin ennakkoluuloisempi.

• terri-erinomainen

Hyvin samantyyppisiä. Melkeinpä voisi sanoa, että jos näitten kahden rodun välillä miettii kumman hankkisi, valinnan voisi tehdä sen perusteella, kumman ulkonäkö miellyttää enemmän. Karkeakarvainen kettuterrieri on vaativampi turkiltaan, jos näyttelyissä aikoo käyttää. Kotitrimmin oppii jokainen joka vähän viitsii nähdä vaivaa.
      Tuo risteytyskommentti ihmetytti minuakin, mistähän kommentin kirjoittaja on tietonsa saanut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2477
    2. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1343
    3. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1313
    4. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1201
    5. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      949
    6. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      123
      832
    7. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      761
    8. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      25
      623
    9. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      596
    10. Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa

76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68
      70 plus
      20
      529
    Aihe