Paljon maksatte eltusmaksuja?

Mies

Paljon maksatte elatusmaksuja ja paljon on brutto tulot?
Itellä 1900e/kk ja maksu 140e/kk

53

26755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suti

      Saanko kysyä... Onko tuo vapaaehtoisesti sovittu vai "perittävä" maksu? Entäs äidin tulot, nehän vaikuttavat myös maksun määräytymiseen, eivät ainoastaan isän tulot.

      • mies

        Ja ensiksi anteeksi kirjoitusvirhe. Elatusmaksut ennenkuin joku terävä huomauttaa.
        Niin on sovittu yhteisesti muutama vuosi sitten.
        En tiedä entisen tuloja, eikä kiinnosta, mutta ainakin nyt on töissä, erotessa ei ollut.
        Maksan itse suoraan ex:lle. Ei ole perittäviä.


    • Duunari

      Maksan elatustukea 118,15e/kk/lapsi. Tämä on summa, jonka Kela katsoo riittäväksi. Tuloni ovat hiukan päälle 2000e kuussa.

      • xxxx

        ...on ilmeisesti useampi lapsi kuin yksi??


    • Maksaja

      Elatusmaksuahan ei KELA, lastenvalvoja tai kukaan muukaan määrää vaan vanhemmat sopivat sen keskenään.

      Elatusmaksullehan on olemassa suuntaa-antava laskukaava, jolla voidaan lähteä raamittamaan maksua.

      Laskukaava menee kutakuinkin niin, että lapsen kulutukseksi lasketaan 420€/kk. Tästä summasta vähennetään lapsilisä n. 130€

      420-130= 390€

      Tämä 390€ jaetaan vanhempien tulojen suhteessa. Jos suhde on vaikkapa 50/50 jolloin vanhemmilla on samat tulot niin elatusmaksu on 170€/kk. Elatusmaksua määriteltäessä voidaan myös huomioida etävanhemman kuluja.

      Mutta kuten sanottua vanhempien olisi syytä yrittää sopia asia keskenään.

      Kyseessähän on oman lapsen elatus, josta ovat kumpikin vanhempi vastuussa.

      • toinen

        Jos maksava osapuoli kieltäytyy maksamasta, alkaa lapsen asuinpaikkakunta maksaa n. 118 euron suuruista summaa joka sitten peritään ulosoton kautta maksajan rooliin kuuluvalta henkilöltä. Silloin maksun suuruus on ennalta määrätty.

        Mutta keskenäänhän vanhemmat asiasta yleensä sopivat. Ja tuon kaavan mukaan ne pyritään sopimaan.


      • Alannah

        yksi kyssäri; mistä hemmetistä sä saat yhden lapsen lapsilisiksi 139 euroa?
        Kerro, nomittäin sieltä mäkin alan sitten ne lisät hakemaan.. ;)

        Tänä päivänä yleispätevää kaavaa ei ole.


      • Anssi
        Alannah kirjoitti:

        yksi kyssäri; mistä hemmetistä sä saat yhden lapsen lapsilisiksi 139 euroa?
        Kerro, nomittäin sieltä mäkin alan sitten ne lisät hakemaan.. ;)

        Tänä päivänä yleispätevää kaavaa ei ole.

        Kolmannesta lapsessta saa 131€. Lapsi on äidille kolmas ja isälle eka... siis ensimmäinen tälle äidille.


      • Alannah
        Anssi kirjoitti:

        Kolmannesta lapsessta saa 131€. Lapsi on äidille kolmas ja isälle eka... siis ensimmäinen tälle äidille.

        Niinpä tietenkin!
        Olet oikeassa, en vain tullut ajatelleeksi, että kuvio olisi tuollainen, vaikka ei edes mitenkään harvinainen juttu. :)


      • nessu
        toinen kirjoitti:

        Jos maksava osapuoli kieltäytyy maksamasta, alkaa lapsen asuinpaikkakunta maksaa n. 118 euron suuruista summaa joka sitten peritään ulosoton kautta maksajan rooliin kuuluvalta henkilöltä. Silloin maksun suuruus on ennalta määrätty.

        Mutta keskenäänhän vanhemmat asiasta yleensä sopivat. Ja tuon kaavan mukaan ne pyritään sopimaan.

        Silloin ei olekaan kyse elatusmaksusta, vaan kyseessä on yhteiskunnan maksama avustus lapselle, jonka vanhempi ei kykene asioitaan hoitamaan.


      • Suti

        Miten minä voisin lähteä sopimaan raamien mukaista elatusmaksua, ellei exäni edes kerro tulojaan?

        Minkä instanssin kautta saan ne selville?

        Kyseessähän on nimenomaan lapsen oikeus elatukseen molemmilta vanhemmiltaan. Siihen ei saisi vaikuttaa elatusvelvollisen halu hankaloittaa toisen sopijapuolen elämää.


      • jousari
        nessu kirjoitti:

        Silloin ei olekaan kyse elatusmaksusta, vaan kyseessä on yhteiskunnan maksama avustus lapselle, jonka vanhempi ei kykene asioitaan hoitamaan.

        niinhän se on avustus, mutta kunta maksaa sen joka tapauksessa ja ulosmittaa sitten isältä tai äidiltä. Eikä se avustus ole tuota suurempi, eli jos käyttää kieroja keinoja, voi päästä huomattavasti halvemmalla... Poikani isän pitäii maksaa sopimuksen mukaan 160 euroa, mutta ei maksa joten jättää maksamatta ja nyt häneltä viedään ulosmittauksessa vain tuo 118,55 eurooo.


      • Maksu
        Alannah kirjoitti:

        yksi kyssäri; mistä hemmetistä sä saat yhden lapsen lapsilisiksi 139 euroa?
        Kerro, nomittäin sieltä mäkin alan sitten ne lisät hakemaan.. ;)

        Tänä päivänä yleispätevää kaavaa ei ole.

        Lapsilisä 1. lapsesta on 100€/kk ja jos lähivanhempi on yksinhuoltaja hän saa yksinhuoltajakorotuksen 36,60 €/kk,jolloin lapsilisä yhdestä lapsesta on 136,60€, eli ei niin kauhean kaukana siitä heittämästäni 139€:sta. Katso vaikka KELAn sivulta


      • Maksaja
        Suti kirjoitti:

        Miten minä voisin lähteä sopimaan raamien mukaista elatusmaksua, ellei exäni edes kerro tulojaan?

        Minkä instanssin kautta saan ne selville?

        Kyseessähän on nimenomaan lapsen oikeus elatukseen molemmilta vanhemmiltaan. Siihen ei saisi vaikuttaa elatusvelvollisen halu hankaloittaa toisen sopijapuolen elämää.

        Käyt veronäyttelyssä katsomassa. Tai lastenvalvoja selvittää virkansa puolesta.


      • Alannah
        Maksu kirjoitti:

        Lapsilisä 1. lapsesta on 100€/kk ja jos lähivanhempi on yksinhuoltaja hän saa yksinhuoltajakorotuksen 36,60 €/kk,jolloin lapsilisä yhdestä lapsesta on 136,60€, eli ei niin kauhean kaukana siitä heittämästäni 139€:sta. Katso vaikka KELAn sivulta

        Tarkistella Kelan sivuilta mitään.
        Anssi jo vastasi omalta osaltaan kysymykseeni.

        Yksinhuoltajakorotuksia taas itse en saa, vaikka koska olen lasteni ainoa huoltaja, koskapa olen uusissa naimisissa.
        Jännää muuten, että avo/avioliitonperusteella evätään yksinhuoltajakorotus, vaikka edes avioliitossa elatusvelvollisuus ei ulotu puolison lapsiin..
        ..no joo. Meni sivuraiteelle.

        Mutta toinen jännä juttu kelassa on se, että lähin kohdalla elari lasketaan tuloksi, mutta etän (maksajan) kohdalla sitä ei lasketa menoksi.
        Täysin käsittämätöntä logiikkaa, johon vain Kansaneläkelaitos pystyy.


      • Maksaja
        Alannah kirjoitti:

        Tarkistella Kelan sivuilta mitään.
        Anssi jo vastasi omalta osaltaan kysymykseeni.

        Yksinhuoltajakorotuksia taas itse en saa, vaikka koska olen lasteni ainoa huoltaja, koskapa olen uusissa naimisissa.
        Jännää muuten, että avo/avioliitonperusteella evätään yksinhuoltajakorotus, vaikka edes avioliitossa elatusvelvollisuus ei ulotu puolison lapsiin..
        ..no joo. Meni sivuraiteelle.

        Mutta toinen jännä juttu kelassa on se, että lähin kohdalla elari lasketaan tuloksi, mutta etän (maksajan) kohdalla sitä ei lasketa menoksi.
        Täysin käsittämätöntä logiikkaa, johon vain Kansaneläkelaitos pystyy.

        No etpä tietenkään tarkistaisi mitään, silloin voi tietämättömänä luulla kaikenlaista. Se, että olet mennyt uuteen liittoon vaikuttaa tietysti saamaasi lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen. Olisiko kannattanut tarkistaa KELAn sivulta etukäteen. ))))

        Kyllähän kahden aikuisen=kahden tilipussin taloudessa kulut tasaantuvat, vaikka puolisollasi ei olekaan elatusvelvollisuutta lapsiisi. Avioliitossa puolisolla on elatusvelvollisuus toiseen puolisoon.

        Siihen en ota kantaa, että onko oikein vai väärin, että et saa yh-korotusta, sen on lainlaatija demokraattisilla vaaleilla valitussa eduskunnassa tehnyt puolestani.

        Minä vain maksan ihan ilolla elatusmaksua lapsistani.


      • anteeksi
        Alannah kirjoitti:

        Tarkistella Kelan sivuilta mitään.
        Anssi jo vastasi omalta osaltaan kysymykseeni.

        Yksinhuoltajakorotuksia taas itse en saa, vaikka koska olen lasteni ainoa huoltaja, koskapa olen uusissa naimisissa.
        Jännää muuten, että avo/avioliitonperusteella evätään yksinhuoltajakorotus, vaikka edes avioliitossa elatusvelvollisuus ei ulotu puolison lapsiin..
        ..no joo. Meni sivuraiteelle.

        Mutta toinen jännä juttu kelassa on se, että lähin kohdalla elari lasketaan tuloksi, mutta etän (maksajan) kohdalla sitä ei lasketa menoksi.
        Täysin käsittämätöntä logiikkaa, johon vain Kansaneläkelaitos pystyy.

        pilkun nussintaa, mut lapsilisä lasketaan tuloksi, koska se on tulo Kelalta, mut ei menoksi koska se tulee kelalta. Ei yksit. henkilöltä. Elatusmaksu lasketaan tuloksi saajalle, mutta menoksi maksajalle... Paitsi jos kunta maksaa avustuksena, koska toinen osapuoli ei maksuista huolehdi tai ole kykenevä.


      • elina
        Suti kirjoitti:

        Miten minä voisin lähteä sopimaan raamien mukaista elatusmaksua, ellei exäni edes kerro tulojaan?

        Minkä instanssin kautta saan ne selville?

        Kyseessähän on nimenomaan lapsen oikeus elatukseen molemmilta vanhemmiltaan. Siihen ei saisi vaikuttaa elatusvelvollisen halu hankaloittaa toisen sopijapuolen elämää.

        lastenvalvojalle. Ne hoitavat sen puolen kunhan kerrot heille vain lapsesi isän nimen. He auttavat sen minkä voivat.
        Jos isä kieltäytyy oikeus määrää tuen ja jos hän on varaton saat kunnalta avustusta.....


      • Alannah
        Maksaja kirjoitti:

        No etpä tietenkään tarkistaisi mitään, silloin voi tietämättömänä luulla kaikenlaista. Se, että olet mennyt uuteen liittoon vaikuttaa tietysti saamaasi lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen. Olisiko kannattanut tarkistaa KELAn sivulta etukäteen. ))))

        Kyllähän kahden aikuisen=kahden tilipussin taloudessa kulut tasaantuvat, vaikka puolisollasi ei olekaan elatusvelvollisuutta lapsiisi. Avioliitossa puolisolla on elatusvelvollisuus toiseen puolisoon.

        Siihen en ota kantaa, että onko oikein vai väärin, että et saa yh-korotusta, sen on lainlaatija demokraattisilla vaaleilla valitussa eduskunnassa tehnyt puolestani.

        Minä vain maksan ihan ilolla elatusmaksua lapsistani.

        Kyllä minä korotukset tiesin menettäväni, en jätä liittoa solmimatta tai töihin menmättä tukien vuoksi.
        Alunperin sekosin siis tuohon lapsilisäsummaan 1. lapsesta-> 130 E, enkä tullut ottaneeksi siinä huomioon tosiaan kahta seikkaa.
        A) että kolmannesta lapsesta lapsilisä on sen suuruinen.
        B) yksinhuoltajakorotuksella ekasta lapsesta niillä main.

        Eli siis alunperin käsitin jostain syystä ihan pieleen. Joka aiemmin jo selkisikin.

        Ei ole tarpeen alkaa sinun vinoilemaan. en minä täällä riitelemässä ole.

        Minusta yh-korotuksen pudottaminen on yhtä outoa, kuin se, että yh-korotusta maksetaan, vaikka olisi yhteishuoltajuus.

        Eikä muuten ole niin sanottua, että tilipussit ns. tasoittuvat.
        Tervetuloa maailmaan. Erittäin monet uudet puolisot (JA HUOM! sukupuolesta riippumatta) ovat erittäin haluttomia ottamaan minkäänlaista vastuuta puolison lasten elatuksesta.

        Maksa sinä ilolla. Minä otan vastaan ;) Ja mieheni taas maksaa omistaan. Ilolla.
        Se kuuluu kuvioon, jos eroaa lastensa toisesta vanhemmasta.


      • Alannah
        anteeksi kirjoitti:

        pilkun nussintaa, mut lapsilisä lasketaan tuloksi, koska se on tulo Kelalta, mut ei menoksi koska se tulee kelalta. Ei yksit. henkilöltä. Elatusmaksu lasketaan tuloksi saajalle, mutta menoksi maksajalle... Paitsi jos kunta maksaa avustuksena, koska toinen osapuoli ei maksuista huolehdi tai ole kykenevä.

        Olet muuten elatusmaksujen osalta väärässä.

        Lapsilisä lasketaan tuloksi.
        Samoin elatusmaksu.

        Käy järkeen.

        Mutta sitä elatusmaksua ei lasketa maksajalle, eli elatusvelvolliselle menoksi, vaikka miten maksaa omasta pussistaan.
        Asiaan törmätty ja tarkistettu ihmetelty moneen otteeseen kelalta.
        Täysin epälooginen käytäntö.

        Muksuni olivat aiemmin yksityisessä leikkikoulussa, jota varten saa x-määrän (en muista enää summia) yksityisenhoidontukea tuloista riippumatta, ja sitten, kuten muitakin tukia tarveharkintaisesti tuloihin mukautettuna enemmän.
        Näin ollen meidän tulomme siis laskettiin, samoin menot.
        Olemme siis uusperhe, jossa lähilapsina minun lapseni, joista eksä maksaa omasta pussistaan elatusta.
        Miehelläni on myös kaksi lasta ed. liitosta, joista hän maksaa elatusta.

        Tuloja ja menoja kartoitettaessa, eksäni maksama elari laskettiin minulle tuloksi, mutta nyksäni eksälleen maksamaa elaria ei laskettu menoksi.

        Sama tuli vastaan eksäni opiskelujen yhteydessä hänen hakiessaan asumistukea. Hänen maksamiaan elatusmaksuja ei laskettu menoksi.

        Selitys kelalta kuuluu, että elatusvelvollisuus on sitovaa, ja se raha pitää maksajalla olla.
        totta kai se on sitovaa, ja totta kai se raha pitää olla, mutta se raha on myös pois maksajan kukkarosta!
        Sehän menee sinne vastaanottajan kukkaroon.


      • näin meil
        Alannah kirjoitti:

        Olet muuten elatusmaksujen osalta väärässä.

        Lapsilisä lasketaan tuloksi.
        Samoin elatusmaksu.

        Käy järkeen.

        Mutta sitä elatusmaksua ei lasketa maksajalle, eli elatusvelvolliselle menoksi, vaikka miten maksaa omasta pussistaan.
        Asiaan törmätty ja tarkistettu ihmetelty moneen otteeseen kelalta.
        Täysin epälooginen käytäntö.

        Muksuni olivat aiemmin yksityisessä leikkikoulussa, jota varten saa x-määrän (en muista enää summia) yksityisenhoidontukea tuloista riippumatta, ja sitten, kuten muitakin tukia tarveharkintaisesti tuloihin mukautettuna enemmän.
        Näin ollen meidän tulomme siis laskettiin, samoin menot.
        Olemme siis uusperhe, jossa lähilapsina minun lapseni, joista eksä maksaa omasta pussistaan elatusta.
        Miehelläni on myös kaksi lasta ed. liitosta, joista hän maksaa elatusta.

        Tuloja ja menoja kartoitettaessa, eksäni maksama elari laskettiin minulle tuloksi, mutta nyksäni eksälleen maksamaa elaria ei laskettu menoksi.

        Sama tuli vastaan eksäni opiskelujen yhteydessä hänen hakiessaan asumistukea. Hänen maksamiaan elatusmaksuja ei laskettu menoksi.

        Selitys kelalta kuuluu, että elatusvelvollisuus on sitovaa, ja se raha pitää maksajalla olla.
        totta kai se on sitovaa, ja totta kai se raha pitää olla, mutta se raha on myös pois maksajan kukkarosta!
        Sehän menee sinne vastaanottajan kukkaroon.

        No en sit tiä, mutta kyllä meil lasketaa molempiin. As.tukien kohdal ja muidenki etuuksien kohdal...

        Opintotukeenkin lasketaan kaikki lapset...

        Hmmm.. Mun pitäis varmaa mennä tekee sit itse tutkituttaa miten ne on päätöksensä tehny.
        Mut en ala taistelee tuosta. Kerroin oman mielipiteeni sen perusteella mitä itse asiasta olen huomannut ja kokenut. Ja aiemminkin olen huomannut etteivät ne maksutavat aina ole samat... ihme kyllä.
        Mutta hyvät jatkot teiän perheelle vielä kuitenkin


      • sama
        Alannah kirjoitti:

        Olet muuten elatusmaksujen osalta väärässä.

        Lapsilisä lasketaan tuloksi.
        Samoin elatusmaksu.

        Käy järkeen.

        Mutta sitä elatusmaksua ei lasketa maksajalle, eli elatusvelvolliselle menoksi, vaikka miten maksaa omasta pussistaan.
        Asiaan törmätty ja tarkistettu ihmetelty moneen otteeseen kelalta.
        Täysin epälooginen käytäntö.

        Muksuni olivat aiemmin yksityisessä leikkikoulussa, jota varten saa x-määrän (en muista enää summia) yksityisenhoidontukea tuloista riippumatta, ja sitten, kuten muitakin tukia tarveharkintaisesti tuloihin mukautettuna enemmän.
        Näin ollen meidän tulomme siis laskettiin, samoin menot.
        Olemme siis uusperhe, jossa lähilapsina minun lapseni, joista eksä maksaa omasta pussistaan elatusta.
        Miehelläni on myös kaksi lasta ed. liitosta, joista hän maksaa elatusta.

        Tuloja ja menoja kartoitettaessa, eksäni maksama elari laskettiin minulle tuloksi, mutta nyksäni eksälleen maksamaa elaria ei laskettu menoksi.

        Sama tuli vastaan eksäni opiskelujen yhteydessä hänen hakiessaan asumistukea. Hänen maksamiaan elatusmaksuja ei laskettu menoksi.

        Selitys kelalta kuuluu, että elatusvelvollisuus on sitovaa, ja se raha pitää maksajalla olla.
        totta kai se on sitovaa, ja totta kai se raha pitää olla, mutta se raha on myös pois maksajan kukkarosta!
        Sehän menee sinne vastaanottajan kukkaroon.

        olin ajatellut asian yleiseltä kantilta...
        Niin kela, sosku, kuin moni muukin paikka joissa näitä tuloja ja menoja katsotaan.


      • Alannah
        näin meil kirjoitti:

        No en sit tiä, mutta kyllä meil lasketaa molempiin. As.tukien kohdal ja muidenki etuuksien kohdal...

        Opintotukeenkin lasketaan kaikki lapset...

        Hmmm.. Mun pitäis varmaa mennä tekee sit itse tutkituttaa miten ne on päätöksensä tehny.
        Mut en ala taistelee tuosta. Kerroin oman mielipiteeni sen perusteella mitä itse asiasta olen huomannut ja kokenut. Ja aiemminkin olen huomannut etteivät ne maksutavat aina ole samat... ihme kyllä.
        Mutta hyvät jatkot teiän perheelle vielä kuitenkin

        ..mitä tarkoitat?

        "lasketaan kaikki lapset"?

        Virallisesti toisaalla asuvia lapsia ei lasketa, eikä oteta kuluina huomioon mitenkään asumistuessa.
        Kelan tukia laskiessa siis huomioon otetaan minun lapsistani (siis niistä jotka asuvat kanssamme) maksettavat (vastaanotettavat) elatusmaksut.
        Sitä vastoin niisä tuissa ei huomioida mieheni lapsista maksettavia (asuvat siis muualla) elatusmaksuja.

        Yleise´stiottaenkin.

        Yksinasuva elatusvelvollinen on heikoilla esim. asumistukea hakiessaan, koska hänen suorittamiaan elatusmaksuja EI lasketa menoksi.
        Pointti siis siinä asuvatko lapset luonamme vai eivät.
        Mieheni lapset eivät asu.
        Hänen maksamiaan elareita ei huomioida kelassa.
        Minun lapseni asuvat ja saan kelan mielestä näin ollen heistä tuloja 280e/kk.
        Tämän ymmärrän. Minähän saan käteen heistä todellakin sen 280e/kk.
        Ihmettelen vain, että eksäni kohdalla, joka nämä 280e/kk maksaa, hänen tilanteessaan kyseistä 280e/kk ei huomioida menoksi.

        ymmärsitköhän nyt?


      • juuu
        Alannah kirjoitti:

        ..mitä tarkoitat?

        "lasketaan kaikki lapset"?

        Virallisesti toisaalla asuvia lapsia ei lasketa, eikä oteta kuluina huomioon mitenkään asumistuessa.
        Kelan tukia laskiessa siis huomioon otetaan minun lapsistani (siis niistä jotka asuvat kanssamme) maksettavat (vastaanotettavat) elatusmaksut.
        Sitä vastoin niisä tuissa ei huomioida mieheni lapsista maksettavia (asuvat siis muualla) elatusmaksuja.

        Yleise´stiottaenkin.

        Yksinasuva elatusvelvollinen on heikoilla esim. asumistukea hakiessaan, koska hänen suorittamiaan elatusmaksuja EI lasketa menoksi.
        Pointti siis siinä asuvatko lapset luonamme vai eivät.
        Mieheni lapset eivät asu.
        Hänen maksamiaan elareita ei huomioida kelassa.
        Minun lapseni asuvat ja saan kelan mielestä näin ollen heistä tuloja 280e/kk.
        Tämän ymmärrän. Minähän saan käteen heistä todellakin sen 280e/kk.
        Ihmettelen vain, että eksäni kohdalla, joka nämä 280e/kk maksaa, hänen tilanteessaan kyseistä 280e/kk ei huomioida menoksi.

        ymmärsitköhän nyt?

        kaikki lapset meinas sitä kun haettiin opintotukea... eli maksettuja elatusmaksuja ei oteta menona, mutta lapsikorotus tuli lapsista jotka asuvat meidän kanssamme ja myös niiltä jotka eivät asuneet. Koska ne on kuitenkin elätettävä.

        Asumistukeen meillä on huomioitu kaikki mahdolliset tulot, muttei lapsilisiä. Eikä altusmaksuja menoksi, sillä heillä on kriteerit joiden mukaan tiettyjä vähennyksiä tehdään.

        Jos joudut käymään soskussa, he laskevat elatusmaksut niin ne mitkä saat kuin nekin jotka maksetaan, eli sekä tuloihin, että menoihin.

        JOs teet sopimusta esim. velkojen lyhennykseen tms. niin siellä otetaan tulopuolelle se mitä saadaan, sekä sen mitä joudutaan maksamaan.

        Olemme määritelleet tätä asiaa hieman eri kanteilta. Mutta näinhän sitä saa selvennystä asioihin.

        En tiedä kuinka paljon tilanteeseen vaikuttaa se, että itse sekä saan elatustukea, että maksan elatusmaksua. Toinen on työtön ja toinen opiskelee. Eli elämäntilanteeni kuitenkin on hieman erillainen... Joten olen ajatellut asioita kaikilta kannoilta, en vain kelalta.


      • Alannah
        juuu kirjoitti:

        kaikki lapset meinas sitä kun haettiin opintotukea... eli maksettuja elatusmaksuja ei oteta menona, mutta lapsikorotus tuli lapsista jotka asuvat meidän kanssamme ja myös niiltä jotka eivät asuneet. Koska ne on kuitenkin elätettävä.

        Asumistukeen meillä on huomioitu kaikki mahdolliset tulot, muttei lapsilisiä. Eikä altusmaksuja menoksi, sillä heillä on kriteerit joiden mukaan tiettyjä vähennyksiä tehdään.

        Jos joudut käymään soskussa, he laskevat elatusmaksut niin ne mitkä saat kuin nekin jotka maksetaan, eli sekä tuloihin, että menoihin.

        JOs teet sopimusta esim. velkojen lyhennykseen tms. niin siellä otetaan tulopuolelle se mitä saadaan, sekä sen mitä joudutaan maksamaan.

        Olemme määritelleet tätä asiaa hieman eri kanteilta. Mutta näinhän sitä saa selvennystä asioihin.

        En tiedä kuinka paljon tilanteeseen vaikuttaa se, että itse sekä saan elatustukea, että maksan elatusmaksua. Toinen on työtön ja toinen opiskelee. Eli elämäntilanteeni kuitenkin on hieman erillainen... Joten olen ajatellut asioita kaikilta kannoilta, en vain kelalta.

        Minä törmäsin tähän tosiaan sen yksityisenhoidontuen yhteydessä, ja siinä määriteltiin siis meidän ruokakunnan tulot ja menot.
        Ja eksäni ihan sivumennen kysyi tiesinkö, että hänen asumistukea laskiessa ei oteta huomioon maksamiaan elareita.

        Ihmettelen nimenomaan sitä epäkohtaa. Edelleen vaikka olen kelaltakin siihen vastauksen saanut, mutta maalaisjärjellä ko. tilanteessa elatusmaksu lasketaan tavallaan kahdesti.

        Asuntoa hankkiessamme tietenkin otettiin huominoon (pankissa siis) todelliset kulut, eli myös ne nykyisen mieheni lapsistaan maksama elatus.

        Tuon opintotuen kanssa tieto oli uutta, mutta tarpeellista. Mainitsinhan aiemmin eksäni opiskeluista. Kertomasi seikka myös muualla asuvista lapsista maksettavasta korotuksesta ei hänellä liene tiedossa.

        Tiesitkö muuten työttömyyskorvauksen osalta, että lapsikorotuksen saa myös se puoliso, jonka taloudessa lapset asuvat, vaikka ei ole sen enempää bio-, kuin huoltajasuhdettakaan?
        Eli siis esimerkiksi uusperheessä lapsettomalle puolisolle maksetaan myös työttömyyskorvaukseen lapsikorotus samassa taloudessa asuvista lapsista.
        Mutta se pitää osata pyytää. :)

        Tämän kuulin ja opin ihan ohimennen suplin forumilla, vaikka omaa elämäntilannetta se ei kosketakaan.


      • minä taas
        Alannah kirjoitti:

        Minä törmäsin tähän tosiaan sen yksityisenhoidontuen yhteydessä, ja siinä määriteltiin siis meidän ruokakunnan tulot ja menot.
        Ja eksäni ihan sivumennen kysyi tiesinkö, että hänen asumistukea laskiessa ei oteta huomioon maksamiaan elareita.

        Ihmettelen nimenomaan sitä epäkohtaa. Edelleen vaikka olen kelaltakin siihen vastauksen saanut, mutta maalaisjärjellä ko. tilanteessa elatusmaksu lasketaan tavallaan kahdesti.

        Asuntoa hankkiessamme tietenkin otettiin huominoon (pankissa siis) todelliset kulut, eli myös ne nykyisen mieheni lapsistaan maksama elatus.

        Tuon opintotuen kanssa tieto oli uutta, mutta tarpeellista. Mainitsinhan aiemmin eksäni opiskeluista. Kertomasi seikka myös muualla asuvista lapsista maksettavasta korotuksesta ei hänellä liene tiedossa.

        Tiesitkö muuten työttömyyskorvauksen osalta, että lapsikorotuksen saa myös se puoliso, jonka taloudessa lapset asuvat, vaikka ei ole sen enempää bio-, kuin huoltajasuhdettakaan?
        Eli siis esimerkiksi uusperheessä lapsettomalle puolisolle maksetaan myös työttömyyskorvaukseen lapsikorotus samassa taloudessa asuvista lapsista.
        Mutta se pitää osata pyytää. :)

        Tämän kuulin ja opin ihan ohimennen suplin forumilla, vaikka omaa elämäntilannetta se ei kosketakaan.

        Joo, kyl oon kuullu tuosta työttömyys jutusta. Mut en ole vielä ajatellut sitä sen kummemmin. pitäis varmaa ottaa ja kysellä siitä hieman.

        Sen opintotuensuhteen tuli mullaki aiemmin yllätyksenä.

        Mut huomasin sen siitä, et mä aina merkkaan kun tulee kohta jossa kysytään elätettäviä, ensin ne jotka asuu mun luona ja sit eriksee sulkuihin sen määrän josta joudun maksamaan. Ellei erikseen kysytä vain perheessä asuvia lapsia.

        Pitäisi varmaa jo keksii nimiki millä kirjoittelis niin ei tarvis aina miettii et mitä nyt keksis.
        Mut hyvä et asia on nyt puitu näinkin pitkälle. Jotku muutki samas tilantees olevat voivat saada tietoa tuohon asiaan.


      • Alannah
        minä taas kirjoitti:

        Joo, kyl oon kuullu tuosta työttömyys jutusta. Mut en ole vielä ajatellut sitä sen kummemmin. pitäis varmaa ottaa ja kysellä siitä hieman.

        Sen opintotuensuhteen tuli mullaki aiemmin yllätyksenä.

        Mut huomasin sen siitä, et mä aina merkkaan kun tulee kohta jossa kysytään elätettäviä, ensin ne jotka asuu mun luona ja sit eriksee sulkuihin sen määrän josta joudun maksamaan. Ellei erikseen kysytä vain perheessä asuvia lapsia.

        Pitäisi varmaa jo keksii nimiki millä kirjoittelis niin ei tarvis aina miettii et mitä nyt keksis.
        Mut hyvä et asia on nyt puitu näinkin pitkälle. Jotku muutki samas tilantees olevat voivat saada tietoa tuohon asiaan.

        tuli vaan mieleen, että täällähän on avattu keskustelupalsta myös uusperheille.

        Hyvä palsta, missä kaikenlaisiin koukeroihin saa yleensä neuvoa ja tukea on suplin (suomenuusperheellistenliiton foorumi)

        Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymistä, mutta on ilmaista.
        Tervetuloa sinne. :)

        www.suomenuusperheellistenliitto.fi ja sitten valitset kesustelut.


      • selevä
        Alannah kirjoitti:

        tuli vaan mieleen, että täällähän on avattu keskustelupalsta myös uusperheille.

        Hyvä palsta, missä kaikenlaisiin koukeroihin saa yleensä neuvoa ja tukea on suplin (suomenuusperheellistenliiton foorumi)

        Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymistä, mutta on ilmaista.
        Tervetuloa sinne. :)

        www.suomenuusperheellistenliitto.fi ja sitten valitset kesustelut.

        Pitänee varmaan käydä siellä ainakin tutustumassa. Ehkäpä törmäämme vielä :)


      • Jaa
        elina kirjoitti:

        lastenvalvojalle. Ne hoitavat sen puolen kunhan kerrot heille vain lapsesi isän nimen. He auttavat sen minkä voivat.
        Jos isä kieltäytyy oikeus määrää tuen ja jos hän on varaton saat kunnalta avustusta.....

        Elinapieni, voihan se olla se nainen joka pääsee maksamaan ei aina isä :)


    • häirikkö

      120 egee. Brutto n.2100 EUR

    • mää vaan

      maksan kolmesta a 150 ekeä/ nuppi, eli 450 ekeä yhteensä. Tulot noin 2000 e/kk

    • Helmi

      tulen tähän väliin tekemään lisäkysymyksen..

      Kun elatusmaksuja määritellään, niin otetaanko huomioon mm. lasten oleminen/asuminen osittain etävanhemmalla, loma-ajat, vaatetukset ym. harrastemaksut vai onko niin, että kyseinen summa (min.118e) kattaa muonituksen ja asumisen vaiko kaikki.

      • Alannah

        Elatus maksut eivät kata normaalitapaamisia, eli etän on itse kustannettava esim. ruuat tapaamisissa.

        118 euroo on minimi.
        Muissa tapauksissa sovitaan tapauskohtaisesti, mitä kaikkea elarit sisältää.
        Esimerkki meidän tapauksesta.
        Eksäni maksaa 140/kk/lapsi, eli yht. 280.
        Hän huolehtii lasten ruuista tapaamisista, kustantaa omastapussistaan mahdolliset reissunsa lasten kanssam huvipuistot tms.
        Hän ostelee jonkin verran lisäksi vaatetta, yleensä isommat hankinnat puolitamme, varsinkin jos sattuu samaan aikaan kummallekin lapselle hankinnat. (esim. talvihaalarit,-kengät, pyörät yms.)

        Lomilta olemme sopineet, että talviloma ei vaikuta elariin, mutta kesäloma (muksut isällään silloin 2vkoa) vaikuttaa, eli siltä kuulta puolitamme.

        Tapaavat joka 2. vkl pe-ma-aamu, epässäännöllisesti myös arki-iltaisin, ja joskus ns. "pitkä vkl".

        Jatkossa olisi tarkoitus laajentaa tapaamisia, jolloin ne ajassa määriteltynä vähentävät tietenkin elatusmaksuja, koska silloin omat kuluni lasten ruuan osalta pienenevät ja eksllä vastaavasti kasvavat.

        Tiedän kyllä monia eri malleja ja tapauksia. Joissakin minimin pitäisi riittää kaikkeen, ja tapaamisia hyvin vähän, ja maksaja olettaa "vastaanottajan" kustantavan vielä ne tapaamisetkin.


    • isä?

      On tietysti hyvä olla varma siitä, että maksaa omalle biologiselle lapselle.

      Teettäkää testit ennenkuin maksatte mitään.

      been there done that..nyt luonnistuu maksutkin :)

    • Alannah

      Maksamasi summa on kohtuullinen tuloihisi nähden, ollettikin yhdestä maksat?

      Jos kahdesta, naurettavan pieni.

      Jos tapaat paljon, voisi neuvotella.

      Jos et tapaa,kuin sen joka 2. vkl, etkä osallistu muihin hankintoihin, ei mitään varaa naputtaa.
      Jos tapaat vielä vähemmän, voisit maksaa enemmänkin.

      Läksy; se on suhteellista.

    • jussi

      Maksan joka kuuakusi suoran kolmelle lapselleni 180€ ja heidän äidilleen 200€ jokaisesta. Lpaset ovat luonani joka viikonloppu ja jos eivät niin viikolla kaksi päivää. Ollaan sovittu näin vaimon kanssa. Lisäksi osallistun puolella isoihin hankintoihin(esim soittimet, rullaluistimet, tietokoneet) ja autan tarvittaessa jos vaimolta loppuvat rahat. Olleen sovittu tämä yhdessä hyväksi käytännöksi että lapsetkin saavat jotain omaan käyttöönsä tai saavat säästää jos haluavat(minä maksan vaatteet).

    • the isi

      tulojen mukaan on määrätty minullepäin maksettavaksi 150€/kk.

    • elatusmaksu

      voihan elatusmaksu sentään...
      Minä saan elatusmaksua kahdesta lapsesta.
      Minä jäin asuntoon, josta maksan koko lainan ja kaikki maksut, verot, vesi, sähkö ym. Omistan asunnon, mutta suurin osa omistuksestta on lainaa.Samalla ennen maksoin muksujen hoitomaksun, ei helpotusta tuloista vaan korkeimman mukaan.
      Nyt muksut ei enää hoidossa, mutta ostan kaikki vaatteet,luistimet, polkupyörät, sukset, rull... silmälasit joka vuosi, opiskelun kirjat, matkat ym. Ei ole minun tuloilla kannattavaa hakea opintotukea, se jää siellä toisessa päässä pois .
      Ehkä kuiitenkin kantsii katsoa niitä vastapuolen menoja...Mitä sinä itse maksaisit omasta kersastasi, jos se on sulla...

    • yh-iskä

      Mä en saa elatusmaksuja, koska olen itse siihen suostunut. Minusta koko systeemi on vanhanaikainen.
      Silloin kun niitä on säädetty oli yleistä että nainen oli kotiäitinä, siis tuloton. Erotessa lapset sitten jäivät äidilleen ja mies maksoi elatustukea, että äiti ja lapset saivat helpotusta raha-asioissa.
      Nykyaikana jolloin naiset ovat töissä, tai sosiaalituenvarassa tilanne on toinen. Toki elinkustannukset ovat nousseet sitä en kiellä.
      Mielipiteeni on, että jos haluaa lapsen pitäköön itse huolen että rahat riittää. Itse teen töitä ja muksu tarhassa sillä aikaa.
      Kaikki on vaan järjestelykyvystäsi kiinni.
      Muksu on muuten äidillään joka toinen viikonloppu ja lomat puoleksi.
      Näinhän exälläni jää enemmän rahaa yhteisiin viikonloppuihin ja lapsen hankintoihin.
      Ja nyt rupee muuten tulemaan vihaisia viestejä, mutta näin.

      • pius

        hyvin ajateltu. Todella hyvin.


      • Alannah
        pius kirjoitti:

        hyvin ajateltu. Todella hyvin.

        ..sanot, että jos lapsen menee tekemään, täytyy olla myös rahaa elättää se.

        Aivan. Siksi etän kuuluu osallistua lapsen elatukseen.

        Eriasia on tietysti tilanteessa, jossa lapsi on paljon kummallakin vanhemmalla.
        Tai jopa vuoroasumissysteemissä.
        Ruotsissahan lasketaan esim. Että jos lapsi viettää ajastaan 1/3 tai enemmän etällä, tämä on vuoroasumista, ja silloin elatusmaksuja ei makseta.

        Päivähoitomaksujen kanssa olen samaamieltä.
        Koskapa lasteni päivähoitomaksu lasketaan minun ja mieheni yhteenlaskettujen tulojen mukaan, ja hoitotarvekin määräytyy tapauksessamme minun töideni mukaan, en katso kohtuulliseksi 2rokottaa" eksältä päivähoitomaksuja, kuten jotukut tekevät.


      • äiskä

        minä suurituloinen äiskä jäin itse huoltamaan kolmea lasta. Hoidossa silloin kaksi, eikä se hoito huomioinut kuin minun bruttotulot, ja maksimihoitomaksu minulle. Isänsä maksoi sen suurin piirtein mitä kuntakin maksaisi.
        Isällänsä joka toinen viikonloppu ja lomilla osan. Joskus enempi.
        Veroherra kohteli tulojani kuin olisin sinkku. Ei helpotusta maksamaani asuntolainaan eikä siihen korkoonkaan.
        Ainoa osuus yhteiskunnalta oli lisä lapsilisään, se yksinhuoltajakorotus. Silloin laskin, vaikka olen suurituloinen, olisi kannattavampaa jäädä yhteiskunnan elätiksi, ja olla kotona kersain kans. Eikä olis paljon rahassa menettänyt, mutta aikaa kotona!
        Koska kolme lasta, kaikilla silmälasit joka vuosi (n. 200-500 euroa) luistimia, rullaluistimia, pyöriä, suksia, harrastuksia, koulukirjoja (jatko-opinnot)vaatteita, tietokoneita, lehtiä, vahinkoja, kuten särkyneitä ovenlasia, kännyköitä, ikkunoita. Vaikka mun ex maksaakin, niin maksan mäkin, ja kaikki menee kersain hyväksi, molempien osallistuminen. Kaikki on tietenkin x3, tai ainakin melkein


      • inkaliina
        äiskä kirjoitti:

        minä suurituloinen äiskä jäin itse huoltamaan kolmea lasta. Hoidossa silloin kaksi, eikä se hoito huomioinut kuin minun bruttotulot, ja maksimihoitomaksu minulle. Isänsä maksoi sen suurin piirtein mitä kuntakin maksaisi.
        Isällänsä joka toinen viikonloppu ja lomilla osan. Joskus enempi.
        Veroherra kohteli tulojani kuin olisin sinkku. Ei helpotusta maksamaani asuntolainaan eikä siihen korkoonkaan.
        Ainoa osuus yhteiskunnalta oli lisä lapsilisään, se yksinhuoltajakorotus. Silloin laskin, vaikka olen suurituloinen, olisi kannattavampaa jäädä yhteiskunnan elätiksi, ja olla kotona kersain kans. Eikä olis paljon rahassa menettänyt, mutta aikaa kotona!
        Koska kolme lasta, kaikilla silmälasit joka vuosi (n. 200-500 euroa) luistimia, rullaluistimia, pyöriä, suksia, harrastuksia, koulukirjoja (jatko-opinnot)vaatteita, tietokoneita, lehtiä, vahinkoja, kuten särkyneitä ovenlasia, kännyköitä, ikkunoita. Vaikka mun ex maksaakin, niin maksan mäkin, ja kaikki menee kersain hyväksi, molempien osallistuminen. Kaikki on tietenkin x3, tai ainakin melkein

        Mitä tätä jauhamaan, se joka jää lasten kanssa elämään arkipäivää, menettää kuitenkin kaiken ja nämä isät jotka lähtevät viettämään uutta elämäänsä narisevat jostain elatusmaksuista, jotka ei kata yhtään mitään. mulla 4lasta,lasten isä lääkäri, maksaa 225e/lapsi, laskettu tulojen mukaan. mulle jäi kaikki velat ja vaikka myin talon,vielä velkaa 59000e eikä mitään pantiksi, mies viettää omaa ihanaa elämää, matkustelee,ostelee autoja jne. me lasten kanssa yritetään pärjätä, vaikka isä ei ole ollenkaan kiinnostunut yhtään mistään lasten asioista! Eli antaa sen siellä "nauttia",todellinen nautinto on kuitenkin elää arkea omien lasten kanssa! Elatusmaksut on varmasti ihan laskettu oikein!Tapauskohtaisesti!


      • Putti
        inkaliina kirjoitti:

        Mitä tätä jauhamaan, se joka jää lasten kanssa elämään arkipäivää, menettää kuitenkin kaiken ja nämä isät jotka lähtevät viettämään uutta elämäänsä narisevat jostain elatusmaksuista, jotka ei kata yhtään mitään. mulla 4lasta,lasten isä lääkäri, maksaa 225e/lapsi, laskettu tulojen mukaan. mulle jäi kaikki velat ja vaikka myin talon,vielä velkaa 59000e eikä mitään pantiksi, mies viettää omaa ihanaa elämää, matkustelee,ostelee autoja jne. me lasten kanssa yritetään pärjätä, vaikka isä ei ole ollenkaan kiinnostunut yhtään mistään lasten asioista! Eli antaa sen siellä "nauttia",todellinen nautinto on kuitenkin elää arkea omien lasten kanssa! Elatusmaksut on varmasti ihan laskettu oikein!Tapauskohtaisesti!

        225 euroa/lapsi lapsilisät riittää taatusti lasten kuluihin. Eri asia on jos äitikin yrittää
        elättää itsensä isän maksamilla elatusmaksuilla.
        Ei elatusmaksut ole tarkoitettu velkojen maksuun,
        ainoastaan lasten elatukseen. Lisäksi äidinkin pitää maksaa osansa lasten elatuksesta.


      • Hmmm
        inkaliina kirjoitti:

        Mitä tätä jauhamaan, se joka jää lasten kanssa elämään arkipäivää, menettää kuitenkin kaiken ja nämä isät jotka lähtevät viettämään uutta elämäänsä narisevat jostain elatusmaksuista, jotka ei kata yhtään mitään. mulla 4lasta,lasten isä lääkäri, maksaa 225e/lapsi, laskettu tulojen mukaan. mulle jäi kaikki velat ja vaikka myin talon,vielä velkaa 59000e eikä mitään pantiksi, mies viettää omaa ihanaa elämää, matkustelee,ostelee autoja jne. me lasten kanssa yritetään pärjätä, vaikka isä ei ole ollenkaan kiinnostunut yhtään mistään lasten asioista! Eli antaa sen siellä "nauttia",todellinen nautinto on kuitenkin elää arkea omien lasten kanssa! Elatusmaksut on varmasti ihan laskettu oikein!Tapauskohtaisesti!

        Voi katsoa peiliin, ero ei ollut ihan sattumaa


    • Riksu

      Mitenkä elatusmaksujen kanssa tulee olemaan: Asumme lapsen syntymän jälkeen mieheni kanssa erillään, hän työskentelee muualla. Olemme siis kuitenkin yhdessä. En tietenkään halua määräytyvän mitään elaria, mutta olen kuullut että se tehdään automaattisesti. Tiedän yhden tapauksen jossa pariskuntaa oli odottanut valmiiksi täytetyt paperit, kun olivat menneet lapsen syntymän jälk. lastenvalvojalle isyytä todistamaan.

    • väärällä palstalla

      Mielenkiintoista. Olen työtön äiti. Lapsi asuu isällä yhteisestä sopimuksesta. Hän ei olisi halunnut elatusapua lainkaan koska huolehdimme lapsesta, hänen kaikista tarpeistaan ja kuluistaan yhdessä. Kela ilmoitti että elatustuki on lapsen oikeus eikä sitä voi jättää maksamatta. Nyt kun lapsi on asunut 4 vuotta isällään minut suorastaan pakotettiin allekirjoittamaan sos.viraston laatima sopimus jossa elatustuen määrä on 120 €. Nyt Kela maksaa isälle 118.15/kk. Minä saan maksuista takautuvasti vapautuksen jälkikäteen hakemalla mutta silloin ne on jo ilmoitettu ulosottoon ja luottotietoni ovat jo menneet. Kun menen töihin, maksan tuon 120 € suoraan isälle vaikka hän ei sitä minulta haluaisi. Hän haluaisi että käyttäisin nekin rahat pojan kanssa ollessani. Tai hankkisin pojalle kaikkea tarpeellista esim. vaatteita kuten ennenkin. Käytännössä poika on yhtä paljon minun kuin isänsä luona mutta vakinainen osoite on koulun vuoksi isällä sillä erotessamme matkustelin paljon ulkomailla työn vuoksi. Onneksi ei ole ongelmia ex-miehen kanssa missään asiassa. Meillä on yksi yhteinen intressi ja se on lapsen hyvinvointi.

    • Jerek

      1 = 300€ / kk

    • Heppu

      Tulot 2950€/kk ja maksan 100€ kuussa. Näin on sovittu. Osallistun tietysti muutenkin, mutta tämä menee pankkiin. "Lapsi" on muuten jo melkein täysi-ikäinen :)

    • Joku

      ---

    • Jeppis

      Maksan alle 1400 euron (brutto alle 2000e/kk)nettopalkasta perheeni kahden lapsen elatuksesta 500e/kk:ssa,(elatuksen tarve 420e/lapsi/kk), johtuen puolisoni heikosta maksukyvystä. Lisäksi tulossa oikeudenkäynti au-lapsen elatusapumaksusta -> vaatimuksena esitetty 140e/kk:ssa, joka on mielestäni selkeesti liikaa maksukykyyni nähden. Vastapuolen maksukyky selkeesti parempi kuin omani.

      Paljonko osuuteni pitäisi ko. lapsen elatuksesta olla? Senhän päättää oikeus myöhemmin. Elatusvastuuni vanhemmista lapsistani on 36% nettotuloista, kun vastapuolen osuus omista lapsistaan on alle 16% nettotuloista. Jos oikeus määrää elatusapumaksuksi 118e/kk:ssa -> maksaisin nettopalkasta n. 45% lapsien elatusta. Se on kuitenkin mahdotonta, koska asumiskulut ym. perusmenotkin pitää hoitaa.

    • Jussi

      brutto 3300ekk ja elatusmaksua 250e kk.

    • Anonyymi

      Minun tulot 2000 euro paljonko maksan elatus kk

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe