kirjanpitäjän

palkka

Iltalehdessä 15.6. kirjanpitäjän (kuntien ammatit) palkka oli naisella noin 1784 euroa. Onko tämä todellista? Itse olen ollut työttömänä jo yli 3 vuotta. Työttömäksi jäädessäni palkkani oli noin 13000 mk/kk (2016 euroa). Eikä tehtäviini kuulunut edes tilinpäätös eikä veroilmoitus.

29

69694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alalla 17v

      ei varmaan paljon yli voi olla, kun on tarkkaan määritellyt palkkaluokat. Tietty jos on eri nimekkeellä, ja silti tekee kp hommia...
      Itse olen yksityisellä kirjanpitäjänä, tehtäviin kuuluu tilinpäätös,veroilmoitus, verosuunnittelua, budjetointia, reskontrat, palkat yms. ja liksa on 2400 € / kk.

      • palkka

        Jos itselläni oli yli 3 vuotta sitten 2016 euroa, se saattaisi näinä päivinä olla myös tuo 2400 euroa. Ja kuten mainitsin, tilinpäätös eikä veroilmoitus kuulunut tehtäviini. Juokseva kirjanpito, myyntireskontra, ostoreskontra, palkanlaskenta ja myös laskutus, yleensä kaikki mitä toimiston hoitoon kuuluu. Olin kuitenkin kirjanpitäjän nimikkeellä. Olin siis yksityisellä töissä.


      • Sorrettu
        palkka kirjoitti:

        Jos itselläni oli yli 3 vuotta sitten 2016 euroa, se saattaisi näinä päivinä olla myös tuo 2400 euroa. Ja kuten mainitsin, tilinpäätös eikä veroilmoitus kuulunut tehtäviini. Juokseva kirjanpito, myyntireskontra, ostoreskontra, palkanlaskenta ja myös laskutus, yleensä kaikki mitä toimiston hoitoon kuuluu. Olin kuitenkin kirjanpitäjän nimikkeellä. Olin siis yksityisellä töissä.

        Olen yksityisellä töissä kirjanpitäjänä ja palkkani on 1585,00 euroa kk:ssa, joten ei paljon hurrata.


      • Jakke S
        Sorrettu kirjoitti:

        Olen yksityisellä töissä kirjanpitäjänä ja palkkani on 1585,00 euroa kk:ssa, joten ei paljon hurrata.

        nykyään lähes koko homman. Ei niiden käyttämiseen neroa tarvita.
        http://kirjanpitoa.info


      • jyfukyuk
        Jakke S kirjoitti:

        nykyään lähes koko homman. Ei niiden käyttämiseen neroa tarvita.
        http://kirjanpitoa.info

        No höpö höpö. Jopa sinun olisi ymmärrettävä että ohjelmat tekee juuri niin kuin sen käyttäjä sitä pyytää tekemään.

        Käyttäjän on tiedettävä mitä tekee ja mihin mitäkin kirjataan.

        Kirjanpitäjän työ on tietenkin paljon muutakin kuin tositteiden kirjaamista. Se on asiakkaan koko yritystoiminnan tukemista ja laskentaa. Se on verotuksen eri tilanteiden ymmärrystä ja toimimista lainsäädännön ja asetusten viidakossa asiakkaan etujen mukaisesti.

        Kirjanpitäjän työtä rytmittää lukematon lakien ja asetusten viidakko joka on ymmärrettävä ja tunnettäva jotta voi toimia kirjanpitäjänä.

        Tuntuu jotenkin erikoiselta toisilla ihmisillä on tarve alentaa muita ammatteja vähättelemällä niiden vaatimuksia. Jokaisessa työssä on omat juttunsa jossa ammattitaito punnitaan.

        Todennäköisesti itsetuntosi on tosi surkea jos joudut sitä pönkittämään muita alentamalla.


    • taloushallinnon opiskelija

      Käykääpä katsomassa tuosta osoitteesta millaista palkkaa tilitoimihenkilöt suosittaa...ei ole kovin paljoa nuo!

      http://www.tito.kaapeli.fi/palkkasuositus.htm

      Jos sais joskus sellaista palkkaa millä tulis jotenkin toimeen niin hyvä olis. No saa nähdä saako edes niitä alan töitä...

      • alalla 17 v

        suoraan sanottuna surkeaa arvostusta osoittavia noi tito:n palkkasuositukset !!!!! Oikein alkoi vihaksi pistämään. Ja kun tilitoimistossa sentään joutuu niska limassa painamaan hommia, kaikki yleensä kuuluu työnkuvaan ja kesäloma pidettävä pätkissä kun 'omat asiakkaat' vaatii palvelua... Pari kaveria vaan on tilitstossa töissä.
        Itsekin oli ennen nykyistä paikkaa 3 ½ vuotta eräällä toisella yksityisellä, ja tein 3 firman kaikki talouspuolen hommat, laatu & ympäristöasiat yms ja liksaa sain siellä 1535 € / kk, eikä muuten noussut palkka kertaakaan, edes yleiskorotusten vertaa vaikka ta oli yleissitovan piirissä, järjestäytymätön tosin. Kun ei kuulemma palkan ' kuulu ' nousta ellei ansaitse korotusta. Siihen sitten kypsyin kaiken muun paskan ohella ja nykyiseen työhöni sinällään olen suht tyytyväinen. Tosin hommia liikaa, ja onhan se palkka kai tehtäviin nähden vieläkin alakantissa mutta yksinhuoltajana nykyään saa olla onnellinen että edes on oman alan töitä.
        Tsemppiä teille muille.


    • palkkakuoppa

      Olen yksityisellä töissä kehäkolmosen ulkopuolella. Yhdeksättä vuotta. Toimeeni kuuluu kolmen firman kirjanpito,tilinpäätökset,veroilmoitukset,palkanlasku,laskutus,siivous. Kukkausipalkka 1500,-. Arvaa tunnenko itseni typeryksesksi. Tilintarkastaja katsoi palkkaani ja kysyi,että olenko täällä osapäivätyössä. Siitä arvelin että palkkani ei ehkä ole kohdallaan..

      • Pii

        ..ole palkkasi kohdallaan! Ja sanonta: "Yksityisellä tienaa paremmin" on kyllä sinunkin tapauksessasi tuulesta temmattu. Minäkin tunsin itseni kusetetuksi hölmöksi ed. työpaikassani ja siksi irtisanoinkin itseni tässä keväällä.

        2,5 vuoden aikana ei ollut puhettakaan palkankorotuksesta, palkkani oli Erto:n minimipalkkasuosituksen mukainen vaikka tehtäviini kuului lähes kaikki mahdollinen tilitoimistotyö. Kun ruinaamalla ruinasin, sain lisää palkkaa jopa 32 senttiä/tunti ja se kyllä katkaisi kamelin selän! Bruttopalkkani (niin ja olin vielä osa-aikainen, 30 h/viikko) oli parhaassa tapauksessa 1200 euroa/kk, jolla olisi pitänyt itsensä elättää. No, saihan sillä makaronia ja joskus ketsuppiakin.

        Täytyy tässä nyt katsella jotain muuta hommaa, ellei satu parempipalkkaista kipi-työtä löytyä. Ilmeisesti nyky-Suomessa se vain on naiselle aika mahdotonta.


      • Merkonomi

        Tuo laahaa varmasti työehtosopimuksen minimipalkan punaista viivaa. Kirjanpitäjänä olen toiminut nyt noin vuoden ja palkkani on 2750,-


      • Eronko liitosta

        No en se todella ihmeellistä, että palkansaajain
        asiaa hoitaa palkan maksaja eli yrittäjä.

        Jot silleen


      • kirjanpitäjänä

        Tuo kuulostaa jo riistolta. Mä olen pääkirjanpitäjän nimikkeellä yksityisellä töissä.
        Työpaikka sijaitsee Kehä III sisäpuolella.

        Mulla on kolmen yhtiön konserni- Yhteensä liikevaihto pyörii siinä 8 miljoonan euron huitteilla.
        Sitten on vielä kaksi muuta firmaa, ne on ihan pieniä, satunnaisia tapahtumia kuukaudessa, jos sitäkään.

        Hoidan laskutusta, kirjanpitoa, tilinpäätökset, veroilmoitukset, palkanlaskentaa, myyntireskontraa , laskujen maksua yms. juoksevia asioita. Ostoreskontran kirjaukset meillä hoitaa osapäiväinen, sekä hän tekee noista yhden yrityksen laskutusta.

        Mulla on bruttopalkka 4.400,00 €


    • Rotta, rotta, konttorirotta

      Meidän kaupungin kirjanpitäjät tienaa n. 1600-1800 euroa, tähän kastiin kuuluu oikeastaan kaikki suorittavan tason toimistotyöntekijät: sihteerit, palkanlaskijat, reskontranhoitajat, arkistosihteerit, puhelinvaihteenhoitajat jne.

      Meidän pääkirjanpitäjän palkka on n. 2700 euroa, toimenkuvaan kuuluu esimiestehtävät, kirjanpito, tilinpäätös, kustannuslaskenta ja verotus.

    • opiskelija

      Kertokaas joku viisas, paljonko kehtaa alkupalkaksi pyytää kun aloittaa työskentelyn tilitoimistossa? Ja voiko sitä milloin pyytää nostamaan? Jos nuo titon suositukset kerran ovat surkean alakanttiin... Aiempaa kokemusta kirjanpitotyöstä on vain yhdeltä kesältä 3 kk ja muukin työkokemus on lähinnä kesätöistä erilaisissa toimistotehtävissä. Koulutus on tradenomi. Perusasiat hallitsen, mutta esim. tilinpäätöstaitoiseksi en itseäni kutsuisi!

      • taina

        olen ollut vuoden töissä tilitoimistossa, ja olen osa-aikaisena, palkka 6,5e/h. Teen järjestelytehtäviä ja kirjausta. Työ pohjoisessa.
        Mitä mieltä?


      • kirjanpitäjä
        taina kirjoitti:

        olen ollut vuoden töissä tilitoimistossa, ja olen osa-aikaisena, palkka 6,5e/h. Teen järjestelytehtäviä ja kirjausta. Työ pohjoisessa.
        Mitä mieltä?

        Mielestäni TODELLA alhainen palkka. Oletko opiskelija tms? On se siltikin tosi vähän... Itselläni oli vastaavassa työssä (osa-aikaisena opiskelijana) 8 €/h. Työ oli pääasiassa tallennusta, lisäksi tein sekalaisia toimistohommia. Nykyisessä työssä palkka 1500 €/kk eli 10 €/h. Työ on kirjanpitoa ja laskutusta.


      • taina
        kirjanpitäjä kirjoitti:

        Mielestäni TODELLA alhainen palkka. Oletko opiskelija tms? On se siltikin tosi vähän... Itselläni oli vastaavassa työssä (osa-aikaisena opiskelijana) 8 €/h. Työ oli pääasiassa tallennusta, lisäksi tein sekalaisia toimistohommia. Nykyisessä työssä palkka 1500 €/kk eli 10 €/h. Työ on kirjanpitoa ja laskutusta.

        En ole opiskelija, kyllähän tuo palkka on laittanut miettimään, jos vielä saisi vähän kokemusta, ja lopettaisi sitten, etsisi uuden paikan, mutta kun tällaista "vakituista" on hankala muualta löytää..ja työkaverit on tosi mahtavia! Tulisi se työehtosopimus tällekkin alalle, niin sitten pitäisi palkan nousta.


      • eräs
        taina kirjoitti:

        En ole opiskelija, kyllähän tuo palkka on laittanut miettimään, jos vielä saisi vähän kokemusta, ja lopettaisi sitten, etsisi uuden paikan, mutta kun tällaista "vakituista" on hankala muualta löytää..ja työkaverit on tosi mahtavia! Tulisi se työehtosopimus tällekkin alalle, niin sitten pitäisi palkan nousta.

        Tietenkin jos viihdyt ja tulet toimeen pienellä palkalla, parempi kai se on töitä tehdä kuin olla kotona! Ja kokemusta kannattaa kyllä kartuttaa, sitten voi lähteä haeskelemaan parempaa. Mutta mikäli asut pienellä paikkakunnalla, missä ei ole paljoa työmahdollisuuksia etkä halua muuttaa, kannattaa ehkä pysyä tuossa työssä. Kannattaa kuitenkin varovasti kysyä työnantajalta, josko palkkaa voisi hieman nostaa. Ei se ota jos ei annakaan. Onko työtovereillasi millaiset palkat?


      • taina
        eräs kirjoitti:

        Tietenkin jos viihdyt ja tulet toimeen pienellä palkalla, parempi kai se on töitä tehdä kuin olla kotona! Ja kokemusta kannattaa kyllä kartuttaa, sitten voi lähteä haeskelemaan parempaa. Mutta mikäli asut pienellä paikkakunnalla, missä ei ole paljoa työmahdollisuuksia etkä halua muuttaa, kannattaa ehkä pysyä tuossa työssä. Kannattaa kuitenkin varovasti kysyä työnantajalta, josko palkkaa voisi hieman nostaa. Ei se ota jos ei annakaan. Onko työtovereillasi millaiset palkat?

        niin seuraan toki kokoajan avoimia työpaikkoja, ja onhan tällä osa-aikatyöllä hyvätkin puolensa, on mukavaa pitää "pidennettyjä" viikonloppuja silloin tällöin..en voi oikeastaan verrata palkkaani muiden palkkoihin, on sen verran iso ero talossa olo ajassa, toset olleet jo noin 5v / enemmän.olen ajetellut että kun opin vielä jonkun uuden asian jota rupean hoitamaan, kysyn sitten palkan korotusta. no parempaa odotellessa...


      • Riku

        Itse olen tänä kesänä kirjanpitäjän ja reskontranhoitajan kesätöissä 1650 euron kk-palkalla. Työpaikka on yksityisellä puolella suuressa firmassa. Työkokemusta tästä työstä on viime kesältä 2 kk, jota ennen työkokemusta useiden vuosien takaa tlitoimistosta (3 kesää). Lisäksi pienen osakeyhtiön ja yhdistyksen kirjanpitoa tilinpäätöksineen ja veroilmoituksineen olen pyörittänyt useita vuosia.

        Palkka tuntuu juuri ja juuri siedettävältä työkokemukseen nähden; mitä mieltä olette te muut?


    • tyytyväinen

      Itse olen talousassistentti ja palkka semmoiset 1900 euroa/kk ja vakituinen työpaikka. Ja erittäin tyytyväinen.Noin puolen vuoden päästä saan palkan korotuksen, en vielä tiedä mitä se mahtaa olla.ja luultavasti minusta tulee kirjanpitäjä jossain vaiheessa, kunhan nää vanhukset lähtee eläkkeelle.

    • Tietämätön

      Mitä oikeasti tarkoittaa "tilinpäätös taitoinen" kirjanpitäjä? Tunnen itseni vähän hölömksi kun en tiedä.

      • ehkä

        sellanen kirjanpitäjä joka osaa tehdä tilinpäätöksen itsenäisesti!!!!!!!!!!!!!


    • Nakertajah

      Itse olen yksityisessä tilitoimistossa Kehä III ulkopuolella.
      18v valmistunut merkonomi-opiskelija, palkkaus 12€/h. Tilinpäätöstaidosta annan näytön niin palkankorotusta saanen pyytää.

      T. työnimike "kirjanpidon avustavat tehtävät"

      • Nimetön

        ihan kiva palkka näyttää olevan tuo 12€/h

        oletko miten pitkään tehnyt kyseistä työtä?


      • Nakertajah
        Nimetön kirjoitti:

        ihan kiva palkka näyttää olevan tuo 12€/h

        oletko miten pitkään tehnyt kyseistä työtä?

        Olin 1.10.2006- 31.12.2006 työharjoittelussa (palkatta), ja työsopimuksen allekirjoitin juuri tuossa vuoden alussa. eli 1.1. Kohta tuleekin vuosi täyteen k.o tilitoimistossa.

        Itselläni on nyt 32 eri alan yritystä, pieniä toiminimiä - laajempia konserniyhtiöitä.

        En palkankorotusta ole viitsinyt pyytää, kun tammikuussa tulee armeijaan lähtö. Saa nähdä mitä sen jälkeen. Yliopistoon kauppatieteellisen kiinnostaisi (mahdollinen KHT? :P) tai sit jään töihin. Ken tietää.


      • Nakertajah
        Nimetön kirjoitti:

        ihan kiva palkka näyttää olevan tuo 12€/h

        oletko miten pitkään tehnyt kyseistä työtä?

        .. ja lisäystä edelliseen; työtehtäviini kuuluu
        - aloittelevan yrittäjän konsultointi
        - yritysten perustaminen (oy, henkilöyhtiöt)
        - Kirjanpito (myyntilaskutus, reskontrat; osto ja myynti, pääkirjanpito)
        - Tilinpäätökset
        - Veroilmoitukset
        - Jonkin sortin veroneuvontaa


      • Juupa juu
        Nakertajah kirjoitti:

        .. ja lisäystä edelliseen; työtehtäviini kuuluu
        - aloittelevan yrittäjän konsultointi
        - yritysten perustaminen (oy, henkilöyhtiöt)
        - Kirjanpito (myyntilaskutus, reskontrat; osto ja myynti, pääkirjanpito)
        - Tilinpäätökset
        - Veroilmoitukset
        - Jonkin sortin veroneuvontaa

        Kuinkas paljon painat duunia?? Onko säännöllinen työaika? Tuttava palkanlaskijana 8-16 ja saa kk-palkkaa sen 1900 egeä....siihen voisin lähtee, mut en kyl tekis yhtään ylimääriä ellei maksettais...


    • NainentaasKtm

      Olen ollut kirjanpitäjä 3vuotta Etelä-Karjalassa ja palkka on 1700€/kk.Työaika ei ole säännöllinen, eli ylitöitä ihan älyttömästi. Ei paljoa naurata. Uutta työtä etsin kokoajan.

      Työhön kuuluu kirjanpidot, tilinpäätökset, veroilmoitukset ja muutamat palkatkin lasken. Tilinpäätökseen kuuluu myös konsernitilinp.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe