vuotava silmä!!

missä vika?! :o

APUA!! minua on vaivannut nyt kesästä asti vuotavat silmät (ja varsinkin toinen niistä!) Eli ensimmäsiet oireet olivat kun kesällä toinen silmäni alkoi vuotaa (ulkokulmasta) silmä vuoti ihan taukoamatta, tätä tapahtui n.kerran kuussa mutta nyt silmä on ruvennut vuotamaan todella usein! viimeisen parin viikon aikana lähes joka päivä. Viime viikolla kävin lääkärissä (minulla oli silmätulehus, silmät punoitti,kirveli ja rähmivät) pari päivää kun käytin lääketippoja niin oireet helpotti, nyt siis ei ole muita oireita kun tuo vuotaminen vaan! se on niin ärsyttävää, en voi oikein edes meikata kun meikit leviää ihan heti sen vuotamisen takia..:/ ja silmä ärtyy kulmasta kun pyyhin sitä koko ajan.. olen lukenut tosi paljon kaikkia juttuja netistä ja itse voisin veikata, että minulla on tukkeutunut kyynelkanava, mutta voiko olla jos se on tukossa niin kuinka se voi vuotaa niin paljon? ja saanko sen kotikonstein loppumaan.. siis tekisin mitä vaan että saan tuon vuodon loppumaan.. soitin tänään terveyskeskukseen ja minulle sanottiin että mene silmälääkärille (optikolle) niin ei köyhällä työttömällä ole moiseen vara :( joudunko kärsimään aina tästä hemmetin vaivasta vai onko mitään apukeinoja!?

29

15285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Luultavasti se vuotaa juurikin sen takia, että kyynelkanava on tukossa. Ku ei se kyynelneste pääse poistumaan silloin silmästä ja vuotaa sen takia pois. Kokeile hautoa sitä silmää lämpimällä ja painele hellästi pumpulitikulla sitte silmäluomen nenänpuoleista alakulmaa.

      • . , .--

        Kun olet tarpeeksi monta kertaa vaan käynyt terveyskeskuksessa niin kyllä lopulta suostuvat kirjoittamaan lähetteen silmäpolille.
        Silmälääkärillä käynti olisi vain välivaihe, sillä ei lääkärikään vastaanotolla juuri muita toimenpiteitä tee kuin kirjoittaa lähetteen polille.
        Kysy apteekista voidetta ärtyneeseen kohtaan. Luulisin että Bepanthen olisi sopivaa. Kortisonia ei pidä panna niin lähelle silmää, se voi nostaa paineita.


    • aina pahin vaihtoeht

      Ei sitten kyse voi olla mistään allergisesta reaktiosta? Oletko ottanut jotain uutta kosmeettista tuotetta käyttöön tai voihan olla tietysti pitkäaikaisesta altistuksestakin kyse?
      Entä kuivasilmäisyys?

      Niin, mitä se hyödyttää optikolle mennä. Silmäpoliklinikalle ei ihan pikkujutuissa pääse....

      • koettu on

        Kyllä jatkuvasti vuotava silmä on juuri silmäpolin hoidettava juttu.


      • koettu on
        koettu on kirjoitti:

        Kyllä jatkuvasti vuotava silmä on juuri silmäpolin hoidettava juttu.

        Oman sairaalan tilanteen mukaan kirurginenkin voi tulle kyseeseen.


      • joo...
        koettu on kirjoitti:

        Kyllä jatkuvasti vuotava silmä on juuri silmäpolin hoidettava juttu.

        Juu, näinhän se on, että näöstään on hyvä pitää huolta.
        Ja eihän sitä koskaan tiedä, mikä se syy on, ennen kuin on tutkittu. Että mitäs tässä vänkäämään, sen kun menee vaan silmälääkärille johonkin yksityisvastaanotolle. Ei se paljon voi maksaa se yksi käynti- ja tutkimuskerta, kun se voi olla se tutkimuskin ihan perustutkimus. Ainakaan Helsingissä HUS silmäklinikalle ei voi mennä tuosta vaan... Mutta onhan kai Helsingin terveyskeskuksessa itselläänkin joku silmälääkärin vastaanotto, mutta sinnekään ei ilman lähetettä pääse.


        Mutta luulisi kokeneen yleislääkärin osaavan vakavamman silmävaivan tunnistaa. Tietysti voihan olla joku vasta valmistumassa oleva tai vastavalmistunut tyyppi.

        Näyttää ainakin yksi nettihinnasto silmälääkärille olevan käynti ja tavallinen tutkimus 70 - 100 e. Eikös näistä saa kelakorvauksen...


      • 12131415-
        joo... kirjoitti:

        Juu, näinhän se on, että näöstään on hyvä pitää huolta.
        Ja eihän sitä koskaan tiedä, mikä se syy on, ennen kuin on tutkittu. Että mitäs tässä vänkäämään, sen kun menee vaan silmälääkärille johonkin yksityisvastaanotolle. Ei se paljon voi maksaa se yksi käynti- ja tutkimuskerta, kun se voi olla se tutkimuskin ihan perustutkimus. Ainakaan Helsingissä HUS silmäklinikalle ei voi mennä tuosta vaan... Mutta onhan kai Helsingin terveyskeskuksessa itselläänkin joku silmälääkärin vastaanotto, mutta sinnekään ei ilman lähetettä pääse.


        Mutta luulisi kokeneen yleislääkärin osaavan vakavamman silmävaivan tunnistaa. Tietysti voihan olla joku vasta valmistumassa oleva tai vastavalmistunut tyyppi.

        Näyttää ainakin yksi nettihinnasto silmälääkärille olevan käynti ja tavallinen tutkimus 70 - 100 e. Eikös näistä saa kelakorvauksen...

        Niin se on, ihminen maksaa kampaamosta, ravintolaillallisesta, meikeistä, kerran kättämästä muotivaatteesta ja vaikka mistä turhuudesta vaikka mitä, mutta kumma kun ei omaan terveyteen haluttaisi yhtään satsata. Tämä siis yleisesti, ei ole tarkoitettu ketjun aloittajalle erityisesti.

        Kelakorvaushan tosin on pieni ja kai yhä pienenee.


      • kyllä.
        12131415- kirjoitti:

        Niin se on, ihminen maksaa kampaamosta, ravintolaillallisesta, meikeistä, kerran kättämästä muotivaatteesta ja vaikka mistä turhuudesta vaikka mitä, mutta kumma kun ei omaan terveyteen haluttaisi yhtään satsata. Tämä siis yleisesti, ei ole tarkoitettu ketjun aloittajalle erityisesti.

        Kelakorvaushan tosin on pieni ja kai yhä pienenee.

        ymmärretään kyllä, että työttömyyskorvauksista ei paljon suuria laskuja maksella, ja jos silmälääkärin vastaanottokäynnin hinta onkin 70 - 100 e käyntiajan pituuden mukaan, niin siihen tulee toimistomaksu päälle, ja sitten jos tämä lääkäri sittenkin tekee jotain toimenpiteitä tai tilauttaa jotain toimenpiteitä niin hinta sen kun nousee.


      • tärkeys järjestys
        kyllä. kirjoitti:

        ymmärretään kyllä, että työttömyyskorvauksista ei paljon suuria laskuja maksella, ja jos silmälääkärin vastaanottokäynnin hinta onkin 70 - 100 e käyntiajan pituuden mukaan, niin siihen tulee toimistomaksu päälle, ja sitten jos tämä lääkäri sittenkin tekee jotain toimenpiteitä tai tilauttaa jotain toimenpiteitä niin hinta sen kun nousee.

        Olen kyllä huomannut työttömien käyvän kampaajalla värjäyttämässä hiuksiaan. Ei ole halpaa, eikä ole välttämätöntä.
        Aloittaja älköön ottako itseensä, tämä on siis yleistä vaan.Toivottavasti saat avun. Sukulaiseni sai avun silmäpolilla, mutta kolme kertaa piti käydä.


      • sinnikäs...
        tärkeys järjestys kirjoitti:

        Olen kyllä huomannut työttömien käyvän kampaajalla värjäyttämässä hiuksiaan. Ei ole halpaa, eikä ole välttämätöntä.
        Aloittaja älköön ottako itseensä, tämä on siis yleistä vaan.Toivottavasti saat avun. Sukulaiseni sai avun silmäpolilla, mutta kolme kertaa piti käydä.

        Niin, silmäpolille ei pääse ilman lähetettä. Se siinä nyt on.
        Eli pitäisi aloittajan saada se lähete, jotta voi mennä sairaalan silmäpolille.

        Mutta hyvä, että sinun läheisesi sai avun vaikkakin kolmen käynnin kautta.
        Ja tilanteethan eivät kaikilla ole samat edes sen vaivan suhteen.

        Voihan aloittaja kinuta ja kinuta sitä lähetettä terveyskeskuksen kautta. Mutta vaikka terveyskeskuslääkäri sen lähetteen kirjoittaisi, niin sairaalassa voidaan katsoa, että lähetteen diagnoosi ei ole sellainen, joka vaatisi erikoissairaanhoidon hoitoa.

        Noin.


      • .?
        sinnikäs... kirjoitti:

        Niin, silmäpolille ei pääse ilman lähetettä. Se siinä nyt on.
        Eli pitäisi aloittajan saada se lähete, jotta voi mennä sairaalan silmäpolille.

        Mutta hyvä, että sinun läheisesi sai avun vaikkakin kolmen käynnin kautta.
        Ja tilanteethan eivät kaikilla ole samat edes sen vaivan suhteen.

        Voihan aloittaja kinuta ja kinuta sitä lähetettä terveyskeskuksen kautta. Mutta vaikka terveyskeskuslääkäri sen lähetteen kirjoittaisi, niin sairaalassa voidaan katsoa, että lähetteen diagnoosi ei ole sellainen, joka vaatisi erikoissairaanhoidon hoitoa.

        Noin.

        Onko jollekin tapahtunut niin, että on lähete hylätty?
        Tietääkseni voidaan asettaa eri kiireellisyysluokkiin, mutta eikös laki nyk vaadi että tietyn ajan kuluessa on saatava hoito.


      • jep jep...
        .? kirjoitti:

        Onko jollekin tapahtunut niin, että on lähete hylätty?
        Tietääkseni voidaan asettaa eri kiireellisyysluokkiin, mutta eikös laki nyk vaadi että tietyn ajan kuluessa on saatava hoito.

        Satun tietämään, että ei oteta vastaan. Kyllä erikoissairaanhoidolla on oikeus palauttaa lähete.

        Ja kiireellisyysluokat ovat olemassa: päivystys, 1- 7 päivää, -14 päivää ja yli 30 päivää.

        Kyllä voivat palauttaa, toki pyrkivät olemaan tylyttämättä, eli voi olla jotain pientä ohjetta.

        Hoitotakuu - onhan siinä hoitotakuu toteutunut kuitenkin kun on päässyt sinne "alemmalle tasolle".

        Siksi toisekseen, kyllä ne ohjeistavat erikoissairaanhoidosta jo etukäteenkin. Kiinnostusta jos on niin, esim. googlaamalla näillä sanoilla: Silmäsairauksien tarpeellisen erikoissairaanhoidon järjestäminen HUS-piirissä - aukeaa erityisen hieno powerpoint-esitys.

        Jos kaikki menisi läpi, niin eihän mitään lähetteitä edes tarvittaisi.


      • Anonyymi
        tärkeys järjestys kirjoitti:

        Olen kyllä huomannut työttömien käyvän kampaajalla värjäyttämässä hiuksiaan. Ei ole halpaa, eikä ole välttämätöntä.
        Aloittaja älköön ottako itseensä, tämä on siis yleistä vaan.Toivottavasti saat avun. Sukulaiseni sai avun silmäpolilla, mutta kolme kertaa piti käydä.

        Minkälaisen avun sai?


    • missä vika!?

      kiitos vastauksista! :) en ottanut pahalla nuita kommentteja, että on työttömällä vara ostella kaikkea yms.. itse ostan perus hygienia tuotteita joka kuu, suurin osa rahoista meneekin sitten ruokaan ja vuokraan, tilanne on nyt tämä että sain terveyskeskukseen lääkärille ajan (vasta 21.11!!) eli pitää vielä yli kk odotella sitäkin..:s aioin kyllä saada jo sen ensimmäisen käynnin jälkeen sen lähetteen jos ei tämä vuotaminen ala helpottaa..tänään taas tuntuu että paheni vaan :( ei ole kiva vaiva tämä ollenkaan..:'(

      • tärkeys järjestys

        Tuo lääkärin taksoista valittaminen on ihan yhtä yleistä hyvätuloisilla, joille "moite" oikeastaan oli osoitettukin. Siis maksetaan suuria summia vaikka mistä tarpeettomasta ylellisyydestä, mutta lääkäri ei saisi velottaa potilaalta mitään, korkeintaan 3 euroa.


      • pian 50 v maksanut
        tärkeys järjestys kirjoitti:

        Tuo lääkärin taksoista valittaminen on ihan yhtä yleistä hyvätuloisilla, joille "moite" oikeastaan oli osoitettukin. Siis maksetaan suuria summia vaikka mistä tarpeettomasta ylellisyydestä, mutta lääkäri ei saisi velottaa potilaalta mitään, korkeintaan 3 euroa.

        Mehän maksamme verojemme lisäksi sairasvakuutusmaksua. Mihis ne rahat menevät? Voisi kuvitella, että niitten pitäisi mennä juuri terveydenhoitoon mutta taitavat mennä - enpä sanokaan minne.


    • kökka

      Hei!
      Etkö kysynyt lääkäriltä, kun kävit, miksi ne vuotaa?
      MInulla ainakin on syy vuotaviin silmiin nn."kuivat silmät", mihin auttaa siihen tarkoitukseen olevat silmätipat. Niitä on useita eri merkkejä ja apteekista saatavilla kyllä ilman reseptiäkin.

    • Kuulostaa tutulta

      Meikällä on JUST SAMANLAINEN vaiva! Vasen silmä vuotaa. Alkoi jo alkukesästä ja nyt on yltynyt vaan. Välillä koko silmänurkka ja alapuoli ärtyy siitä hankaamisesta... PRKL! Minulla myös jonkinverran rähmii... ainakin yöllä. Kiva juttu! Mietin vaan, että voisiko jotenkin olla yhteydessä vuos sitten sairastamaani iriittiin?! Sama silmä kyseessä. Iriitissä silmän ei vaan pitäisi rähmiä. En tiedä, mutta viduttaa kyllä!

    • Testaappa tätä...

      Mulla vuoti kanssa oikea silmä kuin niegaran putous sillä seurauksella, että kyynelkanava tulehtui pahanpäiväsesti. Siitä selvittyäni aloin syödä helokkikapseleita, sillä yksi viherpiipertäjä ystäväni sanoi, että silmien kuivuus voi olla merkki siitä että "kroppa kaipaa öljyämistä...". Tiedä häntä, mutta ostin siis purkin helokkia ja silmän vuoto loppui muutaman viikon jälkeen. Kannattaa kokeilla, helokkipurkki maksaa n. 15 euroa kaupassa ja on siis hyödyllinen kropalle muutenkin (siin on omega 6).

      • o Mega

        Omega 6:sta ei ole puutetta, sitähän saa liikaakin ja omegoitten tasapaino häiriintyy.


    • Tuolla Jaappanin maalla ja Ameriikassakin valittavat silmien vuotamisesta mikä johtuu säteilyärsytyksestä. Täällä meilläkin sitä säteilysaastetta on vähäisiä määriä ilmassa, mutta ei vielä niin paljoa että pitäisi silmien vuotamisena ilmetä.

      Kokemukseni mukaan apteekeista reseptilläkin saatavat silmätipat auttavat korkeintaan 15 minuuttia eli yhtä tyhjän kanssa. Pelkkää rahanmenoa.
      Rähmään on aina auttanut viimeistään parin päivän sisällä pesu puhtaalla vedellä.

      • Anonyymi

        Minä kokeillut erimerkkisiä tippoja, ei apua! Miehelläni silmäluomet olivat turvoksissa ja punoittivat. sai lähetteen silmäpolille jossa yläluomet leikattiin ja vaiva loppui siihen! Oon ajatellu että voisko luomien leikkauksesta olla apua tuohon vuotaviin silmiin ja aamuisin luomet turvoksissa? Aamulla varsinkin vuotaa ja on turvoksissa. Vuotavat sisällä ja ulkona, siis meikkausta ei voi ajatellakkaan!


    • Ojitas

      Vaadi vaan pääsyä silmälääkäriin.

      Minullakin molemmat silmät vuotivat enemmän tai vähemmän koko ajan ja se voi olla yksi oire glaukoomasta eli silmänpainetaudista. Ja sehän sitten löytyikin molemmista silmistä ja ikää on alle 50-v.

    • PL

      Oletko kokeillut Klarin Perfekt. Tämä on luontaistuote joka ainakin auttoi ystäväni jolla oli samat ongelmat, kuivat silmät. Hänellä ongelmat loppui kokonaan Klarin Perfektillä.

      Tuote saa ostaa ainakin täällä:
      www.clarinella.com

      • ieva

        Minulla myös vasen silmä vuoti vettä ja hieroin varovasti silmänurkasta, niin ihme ja kumma vuoto lakkasi. Kyynelrauhanen tukossa? Onneksi vaivaan tuli noin helposti hoito, eikä tarvinnut lekuriin turvautua. Oikein hauskaa Jussia kaikille;)


    • RwYE

      mulla silmän vuotuinen hälvenee kun laitan silmää kiini 😑😋

    • Amandaaw_

      Mulla on samat oireet siis oon 13 vuotta ja silmät on jo yli puol vuotta vuotanu, mulla tulee rähmää ja kaikkea sellaista siitä vuotamisesta, viime vuonna mulla oli 5 kertaa silmä tulehdus, en tiiä mistä johtuu. Mietin että voisiko minulla olla kyynelkanavan tukkeutuma...en oo viel käyny missää lääkärissä kysymässä mutta oon yrittäny kysellä mun äidiltä joka on sairaanhoitaja koska sillä saattais olla jotain tietoa näistä asioista. Etin viel tietoja tästä "kyynelkanavan tukkeutumasta" ja harkitsen lääkärissä käyntiä.

      • polio

        Tulehdusta silmissä joten siksivuotaa.Lääkärille tippoja nyt tarvitset.


    • Itkeväsilmä

      Mulla myös sama vaiva.Vasen silmä alkanut vuotaa heinäkuussa.Lääkäreiltä saanut jo kolmet eri kosteuttavat tipat, ei vaikutusta. Työpaikkalekuri laittoi lähetteen silmäpolille, sieltä tuli kirje, et jonotusaika riippuu silmäleikkauksen kiireellisyydestä. En leikkaukseen kyllä ole ollut menossa, mut kahtellaan ja odotellaan milloin aika on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      411
      4169
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      231
      2060
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1530
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      62
      1011
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      128
      969
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      228
      932
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe