PCOS ja hoitoihin hakeutuminen

Marjo vailla vauvaa

Hei
Olen 22-vuotias nainen ja minulla todettiin vuonna 2009 PCOS. Nyt lasta on pian yritetty vuosi tuloksetta. Söin loppukeväästä ja kesän yli 4 kiertoa Terolutteja kp 15-24 2tbl/pvä, koska kuukautiset jäivät tulematta. Painoa tiputin kesän aikana n.6kg.Nyt painoa on 59kg ja pituutta 158cm eli olen nyt normaalipainoinen. Teroluttien jälkeen kierto on pidentynyt 2lla päivällä ja ovulaatiota en tunnista,koska vatsan nippailuja on tasaisesti pitkin kiertoa. PAPA on otettu viime syksynä ja siinä oli kaikki ok.
Kysymys onkin siis että vieläkö kannattaa elätellä toivoa raskautumisesta ilman hoitoja niin kauan kun kierto taas toimii vai joko kannattaisi hakeutua hoitoihin?
Vuosi sitte yritin saada lähetettä ultraan,jossa olisi voitu tarkastaa vieläkö munasarjat ovat helminauhamaiset mutta lääkäri ei ollut samaa mieltä.

Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

3

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos kysymyksestäsi!
      Munasarjojen monirakkulaisuus ja siihen liittyvät mahdolliset muut oireet, kuten ihon rasvaisuus ja liiallinen karvankasvu on yksi varsin yleinen vaiva, jonka vuoksi raskautta toivova voi tarvita apua raskauden alkuun. Olet käyttänyt neljä kiertoa keltarauhashormoni Terolutia, minkä avulla kiertosi on pyörinyt normaalisti, mutta ovulaatio ei välttämättä ole sen aikana tapahtunut. On todella hienoa, että olet saanut laihdutettua ja saavuttanut normaalin painon ja mikäli ainoa ongelma on munasolun irtoamattomuus, korjaantuu se hyvin usein nimenomaan laihduttamalla. Koska olet iältäsi vasta 22 vuotta, on mahdollisuus spontaanin raskauden alkamiseen erittäin hyvä.
      Jos haluat tietoa ovulaatiosta, voisit kokeilla ovulaatiotestiä yhdessä kuukautiskierrossa. Apteekissa myydään luotettavia testejä, joiden mukana saat ohjeet niiden tekemisestä.
      Mikäli hakeudut ultraäänitutkimukseen, kannattaisi se katsoa noin kierron 12-14 päivä, jolloin mahdollinen lähestyvä ovulaatio näkyy.
      Hoitoihin en vielä kiirehtisi 1-2 vuoteen, jos kiertosi pysyy säännöllisenä ja pituudeltaan < 35 vrk.

      Ystävällisin terveisin

      Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat OY

    • Marjo vailla vauvaa

      Kiitos vastauksesta.
      En muistanut tuohon kysymykseen laittaa että viime keväänä kokeilimme ovulaatiotestejä ja ne näyttivät plussaa koko kierron eli siis niistä ei ollut apua. Olenkin olettanut että en varmaankaan ovuloi.

    • Hei!
      Siinä tapauksessa hakeutusin tarkempiin tutkimuksiin jo tässä vaiheessa ja mainitsemani ultraäänitutkimus kp 12-14 voisi antaa hyvää informaatiota alkuun.

      terv
      Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      137
      1380
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      163
      872
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      152
      746
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      604
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe