Minulla on ollut jo jonkin aikaa aina välillä todella inhottavaa viiltävää kipua emättimessä. Siis sellaista hetkittäistä niinkuin vihlaisuna tulee tunne kun suurinpiirtein puukolla sohaistaisiin alapäähän. Se ei ole supistuskipua eikä yleensäkään mahakipua vaan suoraan jalkovälistä ylöspäin.Tämän kivun aikana aina väkisin menen kumaraan ja en pysty esim liikkumaan. Olen nyt raskausviikolla 32. Aiemmassa raskaudessa tällaista ei ollut koskaan. Tässä raskaudessa on ollut myös pidemmän aikaa erittäin kivuliaita supistuksia aina välillä. Ovat niin kipeitä että en pysty esim kävelemään. Tällaisiakaan ei ollut edellisessä raskaudessa. Kipeistä supistuksista olen sanonut lääkärille mutta koska alapäässä ei ole tapahtunut mitään niin lääkäri ei ole oikeastaan kommentoinut asiaa mitenkään. Normaalia muka on, mitä kyllä vähän epäilen kun joka paikassa toitotetaan että jos on kipeitä supistuksia niin yhteys lääkäriin. Tulee välillä tunne että luuleko lääkäri että valehtelen kipeistä supistuksista. Lääkäri sanoi viimeksi että johtuu varmaan siitä kun kohtu venyy. Näin maalaisjärjellä ajateltuna luulisi että enemmän se kohtu on joutunut edellisessä raskaudessani venymään ja silti ei ollut tällaisia oireita. No kuitenkin onko kellään tietoa mitä tuo viiltävä kipu emättimessä voi olla, tai ehkä kipu on juuri kohdun suulla...vaikea sanoa??
Viiltävä kipu/vihlonta alapäässä
5
19875
Vastaukset
- lll.ll
Samaa haluaisin tietää... Itse olen viikoilla 23 5 ja välillä tulle juuri tuollaisia kuin puukolla lyötäis alapäähän.Minulla vaan tulee niitä jos joudun kantamaan meidän esikoista tai jos olen just tehnyt jotain raskasta,neuvolassa sanoivat että ihan normaalia. Tällä viikolla onkin nyt sit vihlaissut välillä oikean puolen munasarjan kohdasta vaik en ois mitään raskasta tehnykkää :P
- u7u7
Mulla kanssa välillä ollut, jospa se on jonkinlaista paikkojen löystymistä ym.?
- jjlöpä'p'å
mulla ainakin vihlasee alapäästä välillä kun vauva potkaisee johonkin tiettyyn kohtaan... liitoskivut tuntuvat yleensä nivusten kohdilla
- ihan normia!
Liitoskipujahan ne. Kannattaa lukea vaikka joku odotusopas tai edes raskauden etenemisestä vaikkapa vau.fi -sivuilta, niin ei säikäytä niin pahasti tuollaiset. :) Jos tietää vähän etukäteen vihlonnoista ja oudoista tuntemuksista niin on itselläkin rauhallisempi mieli sitten, jos niitä tulee.
- tässä helpotusta...
Juu samaa mieltä, eli liitoskipuja nuo varmasti on :) ja ovat juu aivan normaaleja, toisille tulee ja toisille ei, toisilla jo varhaisessa vaiheessa kun taas toisille hyvinkin myöhäisillä viikoilla. Löysin tietoa:
Häpyliitoksen kivut (symfyysikivut) raskauden aikana
Lääkärikirja Duodecim
17.10.2011
naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Aila Tiitinen
Lantion etuseinämää pitää yhdessä häpyluuliitos (symfyysi), joka käsittää ruston sekä ylemmät ja alemmat häpysiteet. Häpyluuliitoksen löystyminen alkaa ensimmäisen raskauspuoliskon aikana ja lisääntyy vielä viimeisen kolmen kuukauden aikana. Tämä voi aiheuttaa raskauden aikana kipuja. Röntgenkuvissa häpyluuliitoksen on todettu olevan kaksi kertaa leveämpi raskauden aikana kuin muulloin.
Häpyluuliitoksen löystyminen ja liikkuvuus johtuvat todennäköisesti hormonaalisista muutoksista ja ovat pääosin munasarjojen erittämän relaksiinin aikaansaamia. Sinänsä ilmiö on hyvänlaatuinen ja jopa tarkoituksenmukainen. Elimistö valmistautuu synnytykseen, sillä lantiorengas ei ole enää loppuraskaudessa jäykkä vaan joustaa sikiön koon mukaan.
Oireet:
Tavallisia oireita ovat kipu alaselässä, häpyliitoksen (symfyysin) alueella, alavatsalla, reisissä tai nivustaipeissa.
Häpyliitoksen liiallinen liikkuvuus (instabiliteetti) voi olla niin kivulias, että pystyasento ja kävely eivät onnistu raskauden viimeisillä viikoilla. Tyypillistä on ns. ankkakäynti lonkkien asennon vuoksi. Juuri synnytyksen jälkeen oireena on yleensä alaraajojen liikuttamiseen liittyvä voimakas kipu tai lievempi kipu tai arkuus häpyluuliitoksessa.
Häpyluuliitoksen repeämä on nykyisin erittäin harvinainen raskauteen tai synnytykseen liittyvä lisätauti.
Hoito:
Hyvää hoitoa ei tunneta, mutta lepo helpottaa oireita. Liikkuminen on sallittua kivun sallimissa rajoissa. Voimakkaaseen kipuun voi ottaa kipulääkettä, esimerkiksi parasetamolia. Oireet helpottuvat synnytyksen jälkeen ja häviävät muutaman kuukauden kuluessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216845Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562333- 1471887
- 871281
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981085Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91981- 72980
- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon159796