Ulospäin kääntyneet tassut

K.K. O

Minulla on ensimmäinen näin iso koira ja nyt ihan "pihalla"...
Eli koirani on 5,5 kk, uros.
Koiralla on etutassut vinossa eli varpaat sojottaa ulospäin voimakkaasti. Samoin ne on hieman ranteesta löysät. Ulospäin suuntautuminen näkyy hyvin myös liikkeessä, mutta jos jalat roikkuu vapaasti koiraan nostaessa ovat ne suorat.

Olen asiasta jutellut kahden eri kasvattajan (oman ja sitten kysyin toiseltakin kokemuksia) kanssa ja kahden eri eläinlääkärin kanssa. Kaikilta tulee eri ohjeita miten toimia. Yksi sanoo että ruoka kevennetään tosi "laihaksi", yksi oli vain puolittamassa annokset, joku käski antaa lisää ruokaa ja lisää kalkkia (koira on ollut koko ikänsä hoikassa kunnossa).
Liikunnassa sama juttu osalta käsky lisäliikuntaa ja toinen kokonaan liikuntakiellolle ja sitten pari kaikkea siltä väliltä.
Nyt en enään tiedä mitä ja ketä uskoa :-( .
Onko täällä kellään kokemuksia vastaavasta kasvuhäiriöstä? Jos on olisi kiva kuulla oikeniko jalat ja milloin jne kaikki kokemukset kiinnostaa.

7

1489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoName!!!

      Meidän uroksella samanikäisenä tassut näytti ns.lättäjaloilta. Varpaat sojottivat kun seisoi, mutta juurikin 'roikkuessa' oli suorat. Meni ohi ittellään ja nykyään hyvinkin tiiviit tassut!

    • minä vaan xxx

      Mun pojalla oli samankaltainen kasvuhäiriö. Ongelma on yleinen isoilla koirilla.
      Itse hoidin pienentämällä ruoan minimiin. Paljon täyteaineita kuten riisiä,porkkanaa,perunaa... Laihtui poika rutosti,vaik ei se ole itse tarkoitus,koska hoikka oli ennestään... vaan kasvun hidastaminen. Tätä kuuria pidin lähemmäs 2kk. Ja liikunta myös minimissä..ettei rasiteta suotta. Ja suoristuihan ne. Reilun kk:n päästä näkyi ensi merkit.Nyt täysin terve aikuinen jössikkä:)

    • NoName!!!

      Jos koira on jo valmiiksi hoikka, on järjetöntä hoikistaa koiraa entisestään.

      Kyllä koiran kasvamisen voi hidastaa ruokavaliolla vain rasvaprosentin osalta..
      Kasvun sanelee geenit ja ruoan on annettava koiralle kaikki mitä se kasvuunsa tarvitsee..

      Riisikuurille laitettu kasvava jättirodun pentu on varsinainen karhunpalvelus.

      Ja mitenkä se liikunta vaikuttaa kasvuhäiriöön? Negatiivisesti jos kasvavaa koiraa ei päästetä liikkumaan! Nuoren koiran tulee saada riekkua ja ilakoida juuri niin paljon kun se itse haluaa liikkua. Ja aloittajan tapauksessa pistäisin koiran kaivamaan maahan kuoppia, jotta tassut siitä vahvistuisivat.

    • NoName!!!

      Ne OIKEASTI olevat kasvuhäiriöt johtuivat entisaikaan juuri puutteellisesta ruokavaliosta.

      Se, että jättirodulla on hieman löysät tassut kasvupyrähdyksen johdosta ei ole kasvuhäiriö.

    • minä vaan xxx taas

      Noname on nyt ymmärtänyt asian väärin...
      En mäkään laihduttamaan koiraa pyrkinyt. Enkä ravinnotta jättänyt. Korvasin vain täyteaineilla... Tarkoituksena saada kasvua hidastumaan. Tätä tekniikkaa tietenki voidaan käyttää vain lyhyen aikaa.
      Muutoin koira saanut monipuolista ja laadukasta ruokaa.

      Ja kuten noname itse totesi että kasvuun vaikuttaa genetiikka.Se totta. Ja siksi joidenkin..liian nopeaa kasvavien kohdalla voi olla tarpeen hidastaminen. Löysät tassut ovat,kuten sanoit aivan eri asia. Se normaalia. Sen näkee kun liikaa menevät..kieroon..jolloin voidaan puhua häiriöstä.

      Eikä pentua tosiaan ole tarkoitus paikaallaan täysin pitää..
      Leikit ja muut puuhat luvallisia.Niitä tarvitaan kehittymisessä.
      Tarkoitus on vähentää lenkit minimiin..niin paljon kuin mahdollista. Leikkiessä saa kyllä tarpeellisen liikunnan ja siitä koira pitää ihan itse huolen :D

    • Doggilainen

      Koiran jalat eivät proteiinista väänny ja täyteaineiden syöttäminen nappulan ohella on aivan järjetöntä. Et siis voi hidastaa kasvua ruokinnalla. Kun ruokaa kevennetään, viedään pennulta kasvupalikat, pentu ei saa proteiinia eikä rasvaa, mutta sen sijaan huonosti hyödynnettäviä hiilihydraatteja yllin kyllin.

      Pentu tarvitsee liikuntaa.

      Mun ohjeet voi kuulostaa ehkä jopa pelottavalta niille jotka uskovat edelleen johonkin 80-luvun "proteiini vääntää jalat" uskomuksiin. Annetaan pennulle puolet lihaa ja puolet nappulaa sekä liikutetaan pentua vapaana niin paljon kun pentu jaksaa ja omistajalle on mahdollista. Siinä hyvät eväät pennun elämään.

      Jalat oikenevat iän myötä.

    • noname two

      kalkkia ja glukosaminiia,, ja ota ihmeessä yhteyttä koirasi kasvattajaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe