Olen 17,5 v tyttö ja olen työssä ansainnut rahani. Nostin 500€ tililtäni palkkapäivänä, koska en halunnut vanhempieni kyttäävän rahanmenoani ja vetelevän rahoja pois tililtäni mielivaltaisesti. En ole vanhemmilleni kertonut mitä olen rahoilla ostanut/aijon ostaa. Tilille jäävät 500€ he vetivät pois tililtäni, eivätkä suostu laittamaan niitä takaisin.
Onko tämä ihan laillista? Minun käsitykseni mukaan minulla on oikeus tehdä rahoilla mitä tahansa muuta paitsi rikkoa lakia? Vai?
Nuoren oikeus ansaitsemiinsa rahoihin!
26
5538
Vastaukset
- 5
Sinulla on tietysti oikeus tehdä ansaitsemillasi rahoilla mitä haluat. Todennäköisesti asut vielä vanhempiesi luona, missä sinulla on täysi ylöspito. Kyllä vanhemmillasi on jo tuon ikäiseltä oikeus pyytää ainakin jotain ylöspidon vastineeksi.
- 7+19
Vanhempien velvollisuus jo ihan lain mukaan on elättää alaikäinen lapsensa. 15-vuotiaalla on jo oikeus hallita itse ansaitsemaansa palkkaa. Eli ei ole vanhempien toiminta laillista.
- npbpirb
Ei töisäkäyvää tarvitse enää elättää. Jos menee töihin niin osallistuu myös perheen elatukseen. Joko yhteiseen vanhempiensa kanssa tai muuttaa pois kotoa
- h6354gre
npbpirb kirjoitti:
Ei töisäkäyvää tarvitse enää elättää. Jos menee töihin niin osallistuu myös perheen elatukseen. Joko yhteiseen vanhempiensa kanssa tai muuttaa pois kotoa
Väärin meni.
18-vuotiaaksi asti velvollisuus on kiistaton.
Tämän jälkeenkin on vielä laissa määrätty väljempiä velvollisuuksia, joskin niiden perääminen tilanteessa, jossa vanhemmat totaalisesti kieltäytyvät, on sitten jo vaikeaa.
Ja 7 19 on oikeassa myös raha-asiassa ottaen huomioon mitä nasse-setä kirjoittaa. - pepsa2
h6354gre kirjoitti:
Väärin meni.
18-vuotiaaksi asti velvollisuus on kiistaton.
Tämän jälkeenkin on vielä laissa määrätty väljempiä velvollisuuksia, joskin niiden perääminen tilanteessa, jossa vanhemmat totaalisesti kieltäytyvät, on sitten jo vaikeaa.
Ja 7 19 on oikeassa myös raha-asiassa ottaen huomioon mitä nasse-setä kirjoittaa.Elatusvelvollisuuus on kiistaton mutta jos nuori itse tekee valinnan eli menee töihin eikä tarvitse elatusta niin homma on selvä ja tarvittaessa osallistuu asuinkuluihin tai muuttaa omilleen. Näin laskee myös sossu jos äitee työtön ja kersalla tuloja
- nasse-setä.
pepsa2 kirjoitti:
Elatusvelvollisuuus on kiistaton mutta jos nuori itse tekee valinnan eli menee töihin eikä tarvitse elatusta niin homma on selvä ja tarvittaessa osallistuu asuinkuluihin tai muuttaa omilleen. Näin laskee myös sossu jos äitee työtön ja kersalla tuloja
Laki lapsen elatuksesta 2 §:
"Vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta kykynsä mukaan. Vanhempien elatuskykyä arvioitaessa otetaan huomioon heidän ikänsä, työkykynsä ja mahdollisuutensa osallistua ansiotyöhön, käytettävissä olevien varojen määrä sekä heidän lakiin perustuva muu elatusvastuunsa.
Vanhempien * elatusvastuun laajuutta arvioitaessa * otetaan huomioon myös lapsen kyky ja mahdollisuudet itse vastata elatuksestaan sekä seikat, joiden johdosta vanhemmille ei aiheudu lapsen elatuksesta kustannuksia tai ne ovat vähäiset."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704
Siis lähtökohtaisesti elatusvastuu vanhemmilla on, vaikka lapsi on työssä. Riippuu tulojen määrästä, kykeneekö lapsi itse vastaamaan elatuksestaan.
- 22
Kuinka ne on päässyt sun tilille?
- berrily
Tottakai he pääsevät tililleni koska olen alaikäinen ja jollain täytyy olla verkkopankkitunnukset tms? Vai? Joo, oon kyllä ehottanu että voin maksaa ns. "vuokraa" ja maksaa omat puhelinlaskuni jne. Eivät anna muuttaa pois kotoa ennenkuin täytän 18. Törkeää kuitenkin mielestäni oli se että he lupaa kysymättä ottivat 500€ joka on mun ikäiselle iso raha. Itse olen kuitenki rahani tienannu ettei tarttis porukoilta pyytää... He vain haluavat kontrolloida rahankäyttöäni. Luulin että ku meen töihin niin päääsen tästä "OLIT MENNY OSTAMAAN SUKLAAPATUKAN" -helvetistä :DDD
Verkkotunnukset ovat täysin henkilökohtaiset. Vanhemmillasi ei ole mitään oikeutta käyttää niitä missään tilanteessa. Vanhemmillasi toki voi olla käyttöoikeus tiliisi, jolloin he näkevät tilisi omassa verkkopankissaan.
Se, että maksat oman puhelulaskusi on täysin kohtuullinen vaatimus. Sinähän sen laskun aiheutat. Matkapuhelin ei ole mikään perusoikeus. Vuokran maksu kuulostaa jo paksummalta, etenkin, jos kyse on omistusasunnosta. Joka tapauksessa tällaiset tulisi sopia yhdessä. Toki tässä on vain toinen puoli asiasta.
Yleensä tällaiset asiat ovat ongelmallisia eikä niitä niinkään voi käsitellä lakiasioina. Lait lähinnä antavat taustaa siihen, miltä pohjalta voidaan asioista sopia. Toki, jos olet valmis muuttamaan pois ja elämään omillasi niin voit yrittää tehdä rikosilmoitusta. Minä en oikein pidä ajatuksesta, että perheen sisäisiä asioita käsitellään leivättömän pöydän ääressä. Lähden siitä, että jos nostaa rikosjutun toista vastaan se automaattisesti tietää välien katkaisemista.
Lain mukaan 15 vuotais saa päättä ansaitsemistaan rahoista. Toisaalta vanhemmalla on kasvatusvastuu ja siihen liittyvät oikeudet. Nämä ovat osin ristiriitaisia. Viimekädessä asiat katsotaan tapauskohtaisesti
- 16+10
Marssi poliisin puheille.
- 9
******Marssi poliisin puheille.***
Ei oikein osaa enää nauraakaan. Lapsi tekee rikosilmoituksen vanhemmistaan !
- berrily
Ei oo kyllä kaukana. Ku mun käsittääkseni laissa sanotaan että yli 15v päättää omista tienaaamistaan rahoistaan. Ja ku näitä mun rahoja ei ole siirelty millekkää mun säästötilille vaan ihan iskän ikiomalle käyttötilille. Kyse ei ole perheen huonosta rahatilanteesta että esim. lasten ruokinta jäis siitä kiinni vaan silkasta vallankäytöstä näyttää että "meillä vanhemmilla on vielä puolivuotta aikaa hallita sun koko elämää" täsä mennee kuitenki raja......
- IlkeeYllätys
Koitapa elää niillä ansaitsemillasi rahoilla vuoraamassasi yksiössä. Kyllä tekoripset jäisivät hankkimatta. Nuoren, joka asuu kotona ja käy töissä, on juteltava ajoissa vanhempiensa kanssa, miten paljon katsotaan sopivaksi tukea yhteistä taloutta.
Jos vanhemmat ovat vaikka 16 vuotta elättäneet lastaan, omastaan tinkien, ei ole kohtuutonta, että jotain maksetaan kun päästään töihin. Tai sitten sovitaan, että jos työn jälkeen vielä asuu kotona ja käy koulua, itse hoitaa elämisensä säästöistään ja opintolainoistaan. Pahinta verta herättää, jos joku menee omin luvin toisen tilille. Se on jo ryöstämistä. Mitätöi toisen arvon. Fiksu vanhempi ei tee sellaista neuvottelematta.
- nasse-setä.
>>Ku mun käsittääkseni laissa sanotaan että yli 15v päättää omista tienaaamistaan rahoistaan.
- berrily
Voi kiitos tästä infosta! :) mun vanhemmat on vähän semmoisia että viestit luetaan ja kirjeet auotaan vanhemmuuden nimissä niin halusin tietää missä laki on puolellani!
- yksviistoistaveelähtenyt
Kuka antoi vanhemmillesi luvan verkkopankkitunnustesi käyttöön?
Ja kirjesalaisuus, omien varojen hallinta itse, alkaa 15 v.
Keskustelepas vanhempiesi kanssa. Pikaisesti!
Mutta muista. Kun saat palkkaa, osallistut talouden kustannuksiin, mikäli asut kotona. Pesupulveri, vessapaperi, verho huoneesi ikkunaan, lämmitys huoneeseesi, pikku remontti huoneeseesi, matkustaminen osaltasi esim. vanhempasi kuskaamana, yms ei ole ilmaista. Eikä vapaa oikeus jääkaapin ja muiden ruokatarvikkeiden käyttöön. Sovit jonkun könttäsumman, mutta pyydät ensin perusteet, eli tutustupa kotitaloutesi kuluihin.
Kenenkään pääomaa sinun ei tarvitse kasvattaa, eli kotitalosi asuntolaina kuuluu kokonaan niille, joiden nimiin siihen saa lainhuudonkin.
Kuten auton osamaksuihin, tms, mutta jotain vastiketta työssäoleva maksaa aina asuipa miten vain!
Elatusvelvollisuus sinänsä on 18 v asti. ehdoton, muuten mutta tulosi vaikuttavat.
- j76hg4fe
Ei muuta kun nostat joka palkkapäivä rahat heti pois tililtä ja jemmaan.
Ja miten ihmeessä "Tottakai he pääsevät tililleni koska olen alaikäinen ja jollain täytyy olla verkkopankkitunnukset tms? Vai?"
Ei tietenkään pidä. Ei tiliin ei tarvitse olla lainkaan verkkopankkitunnuksia. - pankkiin heti
Lopeta verkkopankki tunnukset kunnes olet 18v sillä muistaakseni nuo saa vain jos on 18v...kysy pankista.Samoin käy pankissa ja poista tilin käyttöoikeus vanhemmiltasi tämän voit tehdä jo nytten.PS nuo verkkopankki tunnukset on helppo lopettaa tilapäisesti eli mene verkkopankkiin ja ilmoita tunnuslukulista kadonneeksi.Ne sulkee sen toistaiseksi.Sitten kipaiset pankkiin ja lopetat vanhemmiltasi käyttöoikeuden tiliisi sillä 15v jo voi sen tehdä.Kysy pankista ja kerro suoraan huolesi niin ne neuvovat.
- 21
Turhia kuluja siitä voi tulla, jos ilmoittaa kadonneeksi. Suoranaisesti tähän liittymättä, niin esimerkiksi jos yrittää käyttää maksuvälineenä korttia johon ei ole käyttöoikeutta, niin yleisesti käytetty poisottopalkkio on 150 €. Se veloitetaan tilinhaltijalta, joka voi sitten periä käyttäjältä, jos ei ollut tilinhaltijan oma syy.
- nimetön1234
mulla on vähän samankaltainen tilanne, vaikka ei ehkä ihan yhtä isoista summista kyse ja vanhemmat sanovat laittavansa mun tulevaisuuden tilille rahat, kun nyt olen 15v.
Oon tehny kolmea kesätyötä tänä kesänä, jotta pystyn maksamaan omia harrastus kulujani mitä mun porukat ei maksa. Harrastan tanssia ja se on mun intohimo, mut jos todella haluu kehittyy ja ottaa eri opettajien tunteja se voi viedä paljonkin rahaa. Mun porukat on nyt ottanu kahteen otteeseen 200euroa tilitäni, jotten käyttäisi niitä kaikkeen "turhaan". Usesti on näkynyt myös isomman tilini tiliotteesta merkintöjä "-400e vaatteisiin" mitkä äitini siis on ottanut tulevaisuuden käyttö tilistäni maksaakseen vaatteitani joita en ikinä ole saanut.
Viimeisimmälle tanssi reissulle isäni lainasi 200e, koska palkkani ei ollut vielä tullut, äitini väitti että olin käyttänyt rahat ja en ollut niitä maksanut takaisin. Todellisuus oli etten niitä ollut käyttänyt vaan äitini oli ottanut ne, joten mistäpä maksaa takaisin jos hän on ottanut rahat? Vanhempani ovat siis eronneet.
Toinen ongelma on että äitini ei kunnioita ollenkaan omaisuuttani vaan heittelee hävittää ja rikkoo tavaroitani ja yksityisyyttäni, muunmuassa tutkimalla lompakkoani,lipastojani ja huonettani.
Kaiken tämän lisäksi saan päivittäisiä aiheettomia kunnian loukkauksia, varastamisesta, huoraamisesta ja mielisairaudesta.
Eikä ratkaisu ole muuttaa isän luokse, koska sieltäkin minut on heitetty ulos parikertaa laittamattomien pyykkien tai tyhjentämättömän tiskikoneen takia. Eikä isän aika tunnu riittävän sekä uudelle perheelle, että siskolleni ja minulle.
Mutta onko minulla millaisia oikeuksia itse ansaitsemiini rahoihin? En pysty nostamaan niitä edes palkka päivänä pois koska vanhempani ovat asettaneet tiliin käyttörajan. - Muistoja
Minulle tehtiin aikoinaan niin, että jouduin opiskelupaikkakunnallani näkemään 15 v. nälkää, koska senaikaista opintorahaa en nähnyt, markkaakaan... Opetti, se. Tekemään pimeesti tienestiä, oli pakko elää.
Sittemmin äitini vaati vuokraa, vaikka asuin työkohteissani-
Hiljattain isäni kuoltua perukirjasta selvisi, että olin ollut a)yhtaikaa työsuhteessa paikkakunnalla seja se, ja muka asukkaana lapsuuskodissa yhtä aikaa ennen täysi-ikäisyyttäni ja n. vuoden sen jälkeen.
Se töissäolo ja itsestäni huolehtiminen pitää kutinsa.
Vastaavasti minunkin kirjeeni/tiliotteeni/palkkaliuskanikin jotka oli menneet kotia, oli auottu, luettu- ja tämä nyt oli käytäntönä äidillä kaikkien lapsista suhteen joihin uskalsi soveltaa.
Asiat unohtuvat kyllä, ja ihminen ei ainakaan opi keljuja tekemään omille lapsilleen noin...
Perussääntönä kumminkin, että joka syö ja makkaa, se maksaa kulunsakin, mutta en nyt sanoisi että 15 v. ihmisen pitää näin tehdä jos tulot on tosipienet tai olemattomat.
Lähelle 18 v. on jo aikuisempi- itse olin sen ikäisenä tehnyt yli 2 v. säännöllistä työtä ja opiskellutkin yhtäaikaa, eikä kukaan betalat, paitsi itse...laiha tyttö olin. Kassillinen omia rojuja, ei muuta ollut. - Lukekaa tarkemmin!
Aloittaja sanoi olevansa 17,5 vuotias, siis puolta vuotta vaille täysi-ikäinen aloitusta kirjoittaessaan.
Mitä te 15 vuotiaista puhutte?
Ei ole oikein, että vanhemmat menee ottamaan luvatta rahaa hänen tililtään, mutta tuon ikäinen jo voi tarjota jotakin kuluistaan ilman mitään neuvotteluja. Järkeä käyttämällä voi lyödä itse pöytään jonkin summan.
Tällä hetkellä tyttö onkin jo täysi-ikäinen ja ehkä jo muuttanut omilleen muutenkin. - Vie oikeuteen!
Jo 15-vuotiaalla on oikeus käyttää ITSE ansaitsemansa rahat miten haluaa,
eivätkä vanhemmat voi niitä ottaa.
""on oikeus avata oma pankkitili, hankkia pankin automaattikortti, ja hallita omalla työlläsi ansaitsemaasi omaisuutta""
15-vuotiaana
* saat itse solmia työsopimuksen
* saat olla kokopäivätyössä klo 06-22 välisenä aikana
* sinulla on oikeus avata oma pankkitili, hankkia pankin automaattikortti, ja hallita omalla työlläsi ansaitsemaasi omaisuutta.
* rikosoikeudellinen vastuusi alkaa, mikä tarkoittaa sitä, että voit joutua syytteeseen tekemästäsi rikoksesta, ja sinut voidaan tuomita oikeusistuimessa. Alle 18-vuotias voidaan tuomita nuorisorangaistukseen.
* voit suorittaa mopon ja traktorin ajoluvan ja kuljettaa moottorivenettä.
* saat kuljettaa polkupyörällä alle 10-vuotiasta lasta.
* voit liittyä uskontokuntaan tai erota siitä huoltajan suostumuksella.
* voit tehdä etu- tai sukunimen muutoksen huoltajan suostumuksella.
* voit käydä rippikoulun ja saada konfirmaation, jonkä jälkeen voit ryhtyä kummiksi.
* voit perustaa yhdistyksen vähintään kahden muun yli 15-vuotiaan kanssa.
jne.. - Jemmaan
Jos vanhemmat joskus ovat avanneet tilin nimelläsi, silloin heille on tietenkin annettu siihen laaja nosto-oikeus, jos ovat halunneet. Omilla verkopankkitunnuksillaan näkevät sen tilin muitten tiliensä joukossa. Siten voivat tehdä tilisiirtoja. '
Käy pankissa kysymässä, nyt tai kun täytät 18v, voitko avata oman tilin palkkarahoillesi ja annat työnantajalle sen tilinnumeron. Ainakin siis täysi-ikäisenä. Tästä voi kyllä seurata se, että jos asut kotona, maksat siitä ihan kulujen mukaan. Älä siis tee isompaa riitaa. Vanhempasi eivät tarkoita pahaa. Ehkä eivät ny luota siihen ettet tuhlaa ja pyydät heiltä pian rahaa taas, ja ottavat jemmaansa.... - UrpoLehtinen
"Elatusvelvollisuus sinänsä on 18 v asti. ehdoton, muuten mutta tulosi vaikuttavat. "
Väärin,ei aina.
Elatusvelvollisuus voi loppua jo ennenkuin henkilö täyttää 18v. - UrpoLehtinen
Korjaan hieman sanamuotoa..
Eli vanhempien elatusvelvollisuus lapseen nähden voi päättyä jo ennenkuin lapsi täyttää 18v.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275