Kysymykseni koskee asetosalisyylihappoa (Aspirin cardio, Disperin, Primaspan, ASA Ratiopharm) 100 mg, jota yleislääkäri(t) on suositellut otettavaksi päivittäin. Sairastan tyypin 2 diabetesta ja verenpainetautia. Kolesteroli on normaali.
Äskettäin kävin neurologian dosentin vastaanotolla essentiaalin vapinan vuoksi. Tulin ohimennen maininneeksi, että otan sata milliä ASAa päivittäin. Dosentti totesi, ettei minun kannata sitä jatkaa, koska "siitä on todettu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä". Tarkemmin hän ei perustellut kantaansa.
Onko kenelläkään kokemuksia ja näkemyksiä asiaan?
ASA vai ei? Kokemuksia?
5
4672
Vastaukset
- jänkhä joonas...
lääkhet on aina kimurantti. mulla tulppa kaverille syötettäis primaspania ja simvastatiinia. mulle tuli nahan alle mustelmia tuo primaspanin takia.. näin arvelen... jätin poikkeen ja nyt söin kahden vuoden taion jäläkhen tuota epämääräistä primaspania niin mulle alkoi nenäveren vuodot...
mistä me maallikot voitais tietää...? - jotain pientä
Minulla on valtimoverenkierohäiriöitä ja takana pieni aivoinfarktikin, tuolloin ASAn käyttö lisättiin neurologin ohjeesta 50mg => 100mg, tämä vuonna 1999. Nyt pari vuotta sitten oli TIA-kohtaus ja silloin sain kokonaan uuden lääkityksen, yhdistelmävalmisteen eli Asasantin Retardin. Siinä on vähemmän ASAa, mutta lisänä toinen vaikuttava lääkeaina. tämä siis Meilahden neurologian polilta.
Tuosta essentiaalisesta vapinasta en tiedä, mutta ainakin itselleni valtimoverenkiertotapahtumien takia on ASA käytössä ja lisäksi kolesterolilääkityskin, vaikka kolesterolit eivät pahat ole olleetkaan, riskiryhmäläisenä kuitenkin halutaan pitää normia matalammalla.
Tulithan ohimennen mainninneeksi siellä vastaanotolla kaikki vaivasi, siis DM2:n ja verenpainetaudin. Ja tietenkin myös kaikki muutkin lääkityksesi? Ajattelin vaan, kun kerroit, että ihan ohimennen tulit tuon ASAnkin maininneeksi.
Eli sitä vaan, että olihan tuolla neyrologilla kaikki terveyttäsi koskevat tiedot hallussa, siis esim. kaikki hoitosi saman hoitopaikan (sairaalan) järjestelmissä lääkärin tutkittavissa... Kiitos vastauksistanne!
"jotain pientä":
Essentiaalisen vapinan vuoksi olin neurologin vastaanotolla lääkityksen tarkistamiseksi, siihen ei liity ASA mitenkään.
Kerron aina minut vastaanottaville lääkäreille, hammaslääkäreille, hoitajille jne. kaikki sairauteni ja lääkitykseni sen vuoksi, koska kyse on omasta turvallisuudestani, kun ajatellaan esimerkiksi lääkeaineyhteensopivuuksia.
Itselläni ei ole ollut todettuja verenkiertohäiriöitä, mutta koska diabetes sairautena rasittaa verisuonistoa (ja myöhemmin todettu verenpainetauti myös), on yleislääkäri suositellut minulle ASAa. Tämä tapahtui ensimmäisen kerran 2002. Kaikki tk-lääkärit ovat olleet sitä mieltä, että ASAn käyttö on järkevää. Nyt sitten kuitenkin neurologin kanta oli toisenlainen. Olisin tietenkin kaivannut enemmän perusteluja sille, miksi haitat olisivat hyötyjä suuremmat, mutta asia meni jotenkin ohi, kun käyntini syy oli aivan muu.- jotain pientä
Itselleni määrättiin 40-vuotiaana ASA-lääkitys, siis aloitettiin silloin 50mg/vrk annostuksella. Ennaltaehkäisynä, koska sairastan 1-tyypin diabetesta. Minulla lääkärinä oli sisätautien erikoislääkäri, jolla myös diabeteksen hoidon erityispätevyys. Kuten tuossa jo aiemmin kerroin, niin sitten neurologi lisäsi määrän 50mg=>100mg vuorokaudessa, kun tuli pieni aivoinfarkti, ei siis edes sairaalahoitoa vaatinut.
Tuo 40 vuoden ikä on ainakin omalla kohdallani ollut jonkinlainen rajapyykki. Silloin tuli tuo ASA kuvioihin ja samalla alkoivat vuosikokeissa aina EKG:n otot vaikkei sydän ole koskaan mitään oireillut.
Kyllä virallisissa 2-tyypin diabeteksen hoitosuosituksissakin suositellaan ASAa ennaltaehkäisevästi juuri tuon suuremman valtimotautiriskin vuoksi. Terveyskirjaston sivuilta kopsattuna:
Koska tyypin 2 diabeteksessa on suurentunut vaara valtimotaudin aiheuttamiin sairauksiin (ks. «Valtimotauti (ateroskleroosi)»7), näiden ehkäiseminen liittyy erottamattomasti hoitoon. Kohonnut verenpaine pyritään hoitamaan tehokkaasti ja saamaan tasolle 130/80 millimetriä elohopeaa (ks. «Kohonnut verenpaine (verenpainetauti)»3). Veren kolesteroliarvo pyritään saamaan tasolle 4,5 mmol/l tai alemmaksi, tarvittaessa käytetään statiinilääkkeitä (ks. «Kolesteroli»4). Lisäksi potilaille aloitetaan veritulppien ehkäisemiseksi asetyylisalisyylihappo ("sydänaspiriini"). Tupakoivia kannustetaan ja autetaan lopettamaan tupakointi.
Ja kuten huomaat, nuo tavoitetasot ovat vähän ns. terveiden tasoja alemmat juuri sen D:n tuoman lisäriskin vuoksi.
En muista oletko kertonut ikääsi, varmaan selvästi alle 40-vuotiaille saatetaan muutakin sanoa.
Toki järkevintä olisi, jos voisit tuolta neurologilta kysellä perusteita tarkemmin, mutta kannattaako siitä vastaanottomaksua maksaa (etenkin jos oli yksityinen). Oletan, että diabetestasi hoitavat lekurit suosittelisivät ASAa, jos sinulla ei ole mitään verenvuototaipumusta tai vatsaongelmia. Jep. Olen 41-v. nyt ja tk-lääkäri suositteli ASAn aloittamista heti sadalla millillä v. 2002 kun T2DM todettiin. EKG otetaan vuosittain. Tupakoint en ole koskaan.
Neurologi oli tosiaan yksityinen ja sain häneltä avun siihen, mitä hakemaan meninkin, joten tuskin hänen kanssaan enää asioin. Enkä peräänkään aio soitella siitä, mitä hän todella tarkoitti.
Itselläni on kokonaiskolesteroli tasan 5. HDL on aina ollut hyvä. Kolesterolilääkettä ei yksikään lääkäri ole ehdottanut vaikka kolesteroli on joskus vuosia sitten ollut korkeampikin. Sen sijaan verenpainelääkityksen olisin ottanut jo parikymmentä vuotta sitten jos tarjottu olisi. Nytkin enalapriilin annosta tulisi nostaa tai kombinoida se toisen lääkkeen kanssa, koska kotimittaustuloksetkin ovat säännönmukaisesti turhan korkeat.
Essentiaaliseen vapinaan mennyt propranololi on hieman aiemmin painetta alentanut, muttei tarpeeksi noilla (vapinan)hoitoannoksilla. Ja tiedän, ettei propranololia suositella diabeetikoille koska se voi peittää hypoglykemian oireet, mutta minulla se ei niita ainakaan peitä, luojan kiitos, koska se on yksittäisistä vapinalääkkeistä tehokkain.
Eksyin hieman aiheesta. Olen aloittanut ASAn uudelleen ja kysyn diabeteksenhoitoon erikoistuneen lääkärin mielipidettä marraskuussa, kun hänen vo:lleen menen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829