Twingon ominaisuuksista

Piinattu rellu

Hommasin viime suvena vm. -95 Twingo Evolution -mallin. Yksilö on ainoa Twingo jolla olen koskaan ajanut, ja autossa on tiettyjä puutteita, joista en tiedä ovatko vikoja vai ominaisuuksia.

Voimansiirrosta kuuluu tasaista jurinaa, joka vaihtelee nopeuden mukaan. Jurina on sama pyöränkulmien asennosta riippumatta, joten tuskin on laakeri tai vetonivel. Vaihteistoöljyn pinta on normaalitasolla. Kyselin eräältä korjaajalta asiasta ja hän vastasi että jurina kuuluu asiaan ja se johtuu siitä että kyseessä on Renault. Ääni tulee mielestäni vaihdelaatikon sisältä.

Lämmityslaite ei paljon höngi lämpöä. Onko Twingo kylmä auto talvisin vai olisiko lämppärissä vikaa? Ei lämpene sisältä kunnolla kymmenen kilometrin jälkeenkään. Vika vai ominaisuus?

Onko teillä vastaavia kokemuksia Twingosta?

6

1200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reenattu pillu

      Kyllä nuo ovat ihan normaaleja juttuja Twingossa.

    • Twist-Tango-Go=Twing

      Heips,

      Vm. -95 Twingon omistajana voin kertoa että mitä todennäköisimmin se jurina tulee etupyörien laakerista/laakereista. Vaihdelaatikosta tuleva ääni on sellaista korkeaa ulinaa, ei jurinaa. Etupään äänet on muutenkin vaikeata paikallistaa tiettyyn kohtaan korvakuulolla.
      Onko mahdollista tunkata auto tunkin varaan ja tarttua eturenkaasta kaksin käsin otteella "kello 9 ja kello 15". Jos tuntuu vähänkään klappia, on pyöränlaakerit kuluneet ja vaihtokunnossa. Itse vaihdatin jus apukuskin puolelle laakerin. Samalla vaihdettiin myös alapallonivel ja tehtiin aurauskulmien säätö. Maksoi 170 euroa ei-merkkikorjaamolla.
      Lämmityslaite on todellakin alimitoitettu, lohkolämmitintä kannattaa käyttää ehdottomasti jos sellainen on. Kyllä saa oikeastikin ajaa 7-10 km ennenkuin lämmintä alkaa tulla kunnolla. Jäähdytysnestettä jos lisäät niin pitää olla sitä silikaattivapaata punasta nestettä.

    • Iloinen sammakko

      Etupyörien laakerit. Minulla on mennyt niitä 6 kpl 300 000 km matkalla.
      Laitoin peltiläpyskät vetoakselin päähän pyörimään,
      ja peittämään sitä tyypillisen suurta rakoa laakerille. On auttanut.

      Vaihteisto on lujaa tekoa, sama kuin Volvoissa.
      Kiusa on vaihteensiirtotangon tiivisteen tihkuminen lootan pohjassa.
      Väittävät sen vaihdon vaativan lootan purun. Onnistuu ilmankin, jos pakko.
      Hyvää on kytkinakselin laakerin öljypesä. Se auttaa kestämään vedätystä.
      Monissa muissa laatikoissa se kuivuu pienillä pyörimisnopeuksilla.

      Oma 1997 rättikattoTwingo ei ole lämmin, vaan kuuma.
      Viime talvena Ivalossa ulkomittari näytti - 36, ja sisällä auton keskellä oli 33.
      Syynä kylmyyteen on koneen dieselimäinen hyötysuhde, ei lämmitä harakoita.
      Hitaassa vauhdissa ja kaupunkiajossa lämpöteho on pieni, mutta riittävä.
      Pieni ja kevyt kone lämpenee kuitenkin pian, ja vähällä, kuin pieni kiuas.
      Koneen päällä on kolminkertainen viltti, oikea konepeitto, jo 10 ulkolämmössä.
      Se pysyy siten kauan lämpimänä ajon jälkeen, valmiina uuteen herätykseen.
      Lohkölämmittimellä kylläkin kuumenee liikaa parissa tunnissa. Puoli riittää.
      Laturin hihnalla on suojaverkko. Pakoputki on kaukana suojassa takana.
      Keulaa tukin tarpeen mukaan. Moottorin lämpömittari on lisävarusteena.

      Pahin ominaisuus on raidevälien 60 mm ero. Takaa kapeampi.
      Jäisissä urissa pyörähtää todella nopeasti, kun on lyhyt ja kevyt.

      Jäähdytysnesteenä olen käyttänyt halvinta vihreää, tuurilla, vaihtamatta.
      Jarrunesteet vaihdan kahden vuoden välein. Takajarrut ovat arat ruostumaan.

      On se mukava ja hauska auto. 14 vuotta ollut.
      Muut autot ovat siihen verrattuna ahdistavia. Ei ole autokauppaan asiaa.

      • 33

        Vaihdelaatikon kestävyydestä ole samaa mieltä. Ajoin vahingossa 2-3 kk käytännössä ilman vaihteistoöljyjä. Laatikko alkoi pitää kovaa ulinaa vitos- ja kolmosvaihteilla, jolloin vein sen luottopajalleni vaihteistoöljynvaihtoon. No eipä siellä ollut öljyä jäljellä kuin lusikallinen. Vetoakselin tukilaakeri-haitarikumihässäkkä oli ratkennut ja vuotanut öljyt pois. No, eipäs iinä muuta kuin uudet TransElf-öljyt lootaan ja baanalle. Hyvin toimii, pitää pientä vaimeaa ulinaa vitosvaihteella, mutta lienee normaalia kun mittarissa on 210 tkm. Luja on laatikko todellakin. Sitä en tiennytkään että on sama vaihteisto kuin volvoissa...


      • twingo2000
        33 kirjoitti:

        Vaihdelaatikon kestävyydestä ole samaa mieltä. Ajoin vahingossa 2-3 kk käytännössä ilman vaihteistoöljyjä. Laatikko alkoi pitää kovaa ulinaa vitos- ja kolmosvaihteilla, jolloin vein sen luottopajalleni vaihteistoöljynvaihtoon. No eipä siellä ollut öljyä jäljellä kuin lusikallinen. Vetoakselin tukilaakeri-haitarikumihässäkkä oli ratkennut ja vuotanut öljyt pois. No, eipäs iinä muuta kuin uudet TransElf-öljyt lootaan ja baanalle. Hyvin toimii, pitää pientä vaimeaa ulinaa vitosvaihteella, mutta lienee normaalia kun mittarissa on 210 tkm. Luja on laatikko todellakin. Sitä en tiennytkään että on sama vaihteisto kuin volvoissa...

        Onhan monessa pikku volvossa myös renaultin kone, kun tekivät aika pitkään yhteistyötä.Ne volvot joissa on rellun kone on myös rellun laatikko.


    • Piinattu rellu

      No niin, vuoden verran on tullut Twingolla ajeltua. Se jurina tosiaan oli oikean puoleinen etupyörän laakeri. Vaihdoin itse autotallissa perustyökaluin, laakerin vaihdoin olka-akselilta eräällä korjaamolla prässin avulla. Pistin nippuun sen kummemmin miettimättä. Mutta muutaman sadan kilometrin kuluttua oikeanpuoleisen jarrun palat olivat kuluneet metallille. Jarrut olivat siis jääneet laahaamaan. Sitten katselin jarrusatulaa tarkemmin ja huomasin että kun kiinnityspultit vetää kireälle, satula ei enää liu'u. Yritin sitten tietysti puhdistella sitä ja herkistellä kaiken maailman kuparitahnoilla ja molykoteilla, phdistelin vastinpintoja varmistaakseni että satula ei kanita vinoon kiristettäessä, mutta sama juttu. Minulla ainakin järki loppui kesken kun yritin miettiä mistä voisi johtua. Eli ennen pyöränlaakerin vaihtoa jarru pelitti normaalisti, nyt ei. Tein harakiriratkaisun ja jätin toisen pultin aavistuksen verran löysälle ja liimasin Loctitella. Nyt satula palautuu mutta mielellään sen korjaisi oikeasti kuntoon. Sattuuko kenelläkään olemaan vastaavia kokemuksia?

      On tullut talviajossa huomattua että auto on hiukan kiikkerä jäisillä polanteilla. Mutta moottoritieajossa se on pikkuautoksi yllättävän vakaa, ei heilahtele pahasti tuulenpuuskissa. Johtuneeko muotoilusta.

      Moottori on vanhan takatuupparirenun peruspannu työntötankoineen, eli lastentaudit siitä on jo korjattu. Pitänee vaihtaa ensi syksynä termostaatti, koska kyllä se on todella paljon tässä lukemiani kuvauksia kylmempi auto. Ilmastointilaite ei toimi, en ole tsekannut onko vika magneettikytkimessä vai riittäisikö pelkkä huolto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      22
      4024
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      31
      3457
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      54
      3274
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      9
      3265
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      122
      2889
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      23
      2641
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      116
      2340
    8. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      12
      2215
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2155
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1747
    Aihe