Twingon ominaisuuksista

Piinattu rellu

Hommasin viime suvena vm. -95 Twingo Evolution -mallin. Yksilö on ainoa Twingo jolla olen koskaan ajanut, ja autossa on tiettyjä puutteita, joista en tiedä ovatko vikoja vai ominaisuuksia.

Voimansiirrosta kuuluu tasaista jurinaa, joka vaihtelee nopeuden mukaan. Jurina on sama pyöränkulmien asennosta riippumatta, joten tuskin on laakeri tai vetonivel. Vaihteistoöljyn pinta on normaalitasolla. Kyselin eräältä korjaajalta asiasta ja hän vastasi että jurina kuuluu asiaan ja se johtuu siitä että kyseessä on Renault. Ääni tulee mielestäni vaihdelaatikon sisältä.

Lämmityslaite ei paljon höngi lämpöä. Onko Twingo kylmä auto talvisin vai olisiko lämppärissä vikaa? Ei lämpene sisältä kunnolla kymmenen kilometrin jälkeenkään. Vika vai ominaisuus?

Onko teillä vastaavia kokemuksia Twingosta?

6

1180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reenattu pillu

      Kyllä nuo ovat ihan normaaleja juttuja Twingossa.

    • Twist-Tango-Go=Twing

      Heips,

      Vm. -95 Twingon omistajana voin kertoa että mitä todennäköisimmin se jurina tulee etupyörien laakerista/laakereista. Vaihdelaatikosta tuleva ääni on sellaista korkeaa ulinaa, ei jurinaa. Etupään äänet on muutenkin vaikeata paikallistaa tiettyyn kohtaan korvakuulolla.
      Onko mahdollista tunkata auto tunkin varaan ja tarttua eturenkaasta kaksin käsin otteella "kello 9 ja kello 15". Jos tuntuu vähänkään klappia, on pyöränlaakerit kuluneet ja vaihtokunnossa. Itse vaihdatin jus apukuskin puolelle laakerin. Samalla vaihdettiin myös alapallonivel ja tehtiin aurauskulmien säätö. Maksoi 170 euroa ei-merkkikorjaamolla.
      Lämmityslaite on todellakin alimitoitettu, lohkolämmitintä kannattaa käyttää ehdottomasti jos sellainen on. Kyllä saa oikeastikin ajaa 7-10 km ennenkuin lämmintä alkaa tulla kunnolla. Jäähdytysnestettä jos lisäät niin pitää olla sitä silikaattivapaata punasta nestettä.

    • Iloinen sammakko

      Etupyörien laakerit. Minulla on mennyt niitä 6 kpl 300 000 km matkalla.
      Laitoin peltiläpyskät vetoakselin päähän pyörimään,
      ja peittämään sitä tyypillisen suurta rakoa laakerille. On auttanut.

      Vaihteisto on lujaa tekoa, sama kuin Volvoissa.
      Kiusa on vaihteensiirtotangon tiivisteen tihkuminen lootan pohjassa.
      Väittävät sen vaihdon vaativan lootan purun. Onnistuu ilmankin, jos pakko.
      Hyvää on kytkinakselin laakerin öljypesä. Se auttaa kestämään vedätystä.
      Monissa muissa laatikoissa se kuivuu pienillä pyörimisnopeuksilla.

      Oma 1997 rättikattoTwingo ei ole lämmin, vaan kuuma.
      Viime talvena Ivalossa ulkomittari näytti - 36, ja sisällä auton keskellä oli 33.
      Syynä kylmyyteen on koneen dieselimäinen hyötysuhde, ei lämmitä harakoita.
      Hitaassa vauhdissa ja kaupunkiajossa lämpöteho on pieni, mutta riittävä.
      Pieni ja kevyt kone lämpenee kuitenkin pian, ja vähällä, kuin pieni kiuas.
      Koneen päällä on kolminkertainen viltti, oikea konepeitto, jo 10 ulkolämmössä.
      Se pysyy siten kauan lämpimänä ajon jälkeen, valmiina uuteen herätykseen.
      Lohkölämmittimellä kylläkin kuumenee liikaa parissa tunnissa. Puoli riittää.
      Laturin hihnalla on suojaverkko. Pakoputki on kaukana suojassa takana.
      Keulaa tukin tarpeen mukaan. Moottorin lämpömittari on lisävarusteena.

      Pahin ominaisuus on raidevälien 60 mm ero. Takaa kapeampi.
      Jäisissä urissa pyörähtää todella nopeasti, kun on lyhyt ja kevyt.

      Jäähdytysnesteenä olen käyttänyt halvinta vihreää, tuurilla, vaihtamatta.
      Jarrunesteet vaihdan kahden vuoden välein. Takajarrut ovat arat ruostumaan.

      On se mukava ja hauska auto. 14 vuotta ollut.
      Muut autot ovat siihen verrattuna ahdistavia. Ei ole autokauppaan asiaa.

      • 33

        Vaihdelaatikon kestävyydestä ole samaa mieltä. Ajoin vahingossa 2-3 kk käytännössä ilman vaihteistoöljyjä. Laatikko alkoi pitää kovaa ulinaa vitos- ja kolmosvaihteilla, jolloin vein sen luottopajalleni vaihteistoöljynvaihtoon. No eipä siellä ollut öljyä jäljellä kuin lusikallinen. Vetoakselin tukilaakeri-haitarikumihässäkkä oli ratkennut ja vuotanut öljyt pois. No, eipäs iinä muuta kuin uudet TransElf-öljyt lootaan ja baanalle. Hyvin toimii, pitää pientä vaimeaa ulinaa vitosvaihteella, mutta lienee normaalia kun mittarissa on 210 tkm. Luja on laatikko todellakin. Sitä en tiennytkään että on sama vaihteisto kuin volvoissa...


      • twingo2000
        33 kirjoitti:

        Vaihdelaatikon kestävyydestä ole samaa mieltä. Ajoin vahingossa 2-3 kk käytännössä ilman vaihteistoöljyjä. Laatikko alkoi pitää kovaa ulinaa vitos- ja kolmosvaihteilla, jolloin vein sen luottopajalleni vaihteistoöljynvaihtoon. No eipä siellä ollut öljyä jäljellä kuin lusikallinen. Vetoakselin tukilaakeri-haitarikumihässäkkä oli ratkennut ja vuotanut öljyt pois. No, eipäs iinä muuta kuin uudet TransElf-öljyt lootaan ja baanalle. Hyvin toimii, pitää pientä vaimeaa ulinaa vitosvaihteella, mutta lienee normaalia kun mittarissa on 210 tkm. Luja on laatikko todellakin. Sitä en tiennytkään että on sama vaihteisto kuin volvoissa...

        Onhan monessa pikku volvossa myös renaultin kone, kun tekivät aika pitkään yhteistyötä.Ne volvot joissa on rellun kone on myös rellun laatikko.


    • Piinattu rellu

      No niin, vuoden verran on tullut Twingolla ajeltua. Se jurina tosiaan oli oikean puoleinen etupyörän laakeri. Vaihdoin itse autotallissa perustyökaluin, laakerin vaihdoin olka-akselilta eräällä korjaamolla prässin avulla. Pistin nippuun sen kummemmin miettimättä. Mutta muutaman sadan kilometrin kuluttua oikeanpuoleisen jarrun palat olivat kuluneet metallille. Jarrut olivat siis jääneet laahaamaan. Sitten katselin jarrusatulaa tarkemmin ja huomasin että kun kiinnityspultit vetää kireälle, satula ei enää liu'u. Yritin sitten tietysti puhdistella sitä ja herkistellä kaiken maailman kuparitahnoilla ja molykoteilla, phdistelin vastinpintoja varmistaakseni että satula ei kanita vinoon kiristettäessä, mutta sama juttu. Minulla ainakin järki loppui kesken kun yritin miettiä mistä voisi johtua. Eli ennen pyöränlaakerin vaihtoa jarru pelitti normaalisti, nyt ei. Tein harakiriratkaisun ja jätin toisen pultin aavistuksen verran löysälle ja liimasin Loctitella. Nyt satula palautuu mutta mielellään sen korjaisi oikeasti kuntoon. Sattuuko kenelläkään olemaan vastaavia kokemuksia?

      On tullut talviajossa huomattua että auto on hiukan kiikkerä jäisillä polanteilla. Mutta moottoritieajossa se on pikkuautoksi yllättävän vakaa, ei heilahtele pahasti tuulenpuuskissa. Johtuneeko muotoilusta.

      Moottori on vanhan takatuupparirenun peruspannu työntötankoineen, eli lastentaudit siitä on jo korjattu. Pitänee vaihtaa ensi syksynä termostaatti, koska kyllä se on todella paljon tässä lukemiani kuvauksia kylmempi auto. Ilmastointilaite ei toimi, en ole tsekannut onko vika magneettikytkimessä vai riittäisikö pelkkä huolto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      134
      10843
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      261
      4709
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      178
      4049
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      183
      3558
    5. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

      Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      50
      3449
    6. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      91
      3391
    7. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      86
      3187
    8. Ikävä sinua mies

      Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      32
      3090
    9. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      69
      1864
    10. Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas

      Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt
      Sinkut
      200
      1776
    Aihe