Minulla on sekarotuinen keskikokoinen koira, jonka naama on saksanpaimenkoiran, mutta keholtaan hieman pienempi. Se on kiltti koira ja omasta mielestä olen onnistunut kasvatuksessa. Se ei räyhää muille koirille, se on ystävällinen ja se tottelee käskyjäni. Leikkisä nuori koira.
Minua se seuraa kaikkialla, kuin hai laivaa, mutta on tosi kitlisti, kun olen töissä tai koulussa, eli ei hauku vaan osaa uskollisesti ja kitlisti olla yksin. Se saa liikuntaa ja terveellistä ruokaa ja on oppinut käskyt. Se on fiksu hauva, osaa kaikenlaisia temppujakin ja tekee niitä mielellään.
MInulla on kaksi lasta, joiden kanssa koira tulee toimeen, se on aikalailla suojeluhaluinen kuitenkin luonteeltaan ja se asettaa itsensä aina lasten viereen ja suhtautuu hieman ennakkoluuloisesti vieraisiin.
Onglma on seuraava: Se murisee miehelleni. Pahemmanlaatuisesti. Olin tässä yöllä tekemässä rästiin jääneitä töitäni ja mieheni tuli käymään vessassa. Koira murisi ja nosti huultakin, eli irvisti hänelle. Tätä tapahtuu usein. Mies on se perheenjäsen meistä, joka ei vie koiraa ulos, mutta kyllä syöttää sitä.
Missä ongelma voisi olla? Onko niin, että mies on liian neutraali hahmo, ei vie ulos, eikä puuhaa koiran kanssa, joten koira ei tiedä, mikä on miehen "paikka laumassa"? Tiedostan kyllä, että jokin ongelma on olemassa.
Koira murisee yhdelle perheenjäsenelle
9
6940
Vastaukset
onko koira ollut teillä pennusta lähtien ? minkä ikäinen koira on ? voisiko sillä olla huonoja kokemuksia miehistä ? pitääkö miehesi koirasta todella ettei ole sitä vastaan ? eläimellä on vahva vaisto.useimmiten koira valitsee jonkun keneen tuntee eniten luottamusta ja joka on päättäväinen kasvatuksessaan mitä sinä vaikutat olevan. hän tietää paikkansa sinun suhteen mutta ei miehesi. epäilysi ovat varmaan oikeita.
miehesi pitäisi paneutua koiraan enemmän menemällä ulos hänen kanssaan ja antaa namupaloja ja kehittää luottamus eläimeen.
koira ei taida tietää miehesi paikkaa laumassa... tai sitten se on mustasukkainen. mitä sekoituksia koirassa on ? myöskin sisätiloissa voisi harjoitella kanssakäymistä , ennenkuin jotain vakavampaa sattuu.
kun koira murisee ,voisit sinä näyttää koiralle ettei se ole oikein ja sitä myöten palkita oikean käytöksen. koira näyttää olevan helppo oppimaan. jos pelkäätte että jotain voisi sattua voihan käyttää kuonokoppaa aluksi.
itselläni on ollut labradorin noutaja ja se ei tullut oikein toimeen kaverini kanssa, katsoi sitä vähän niin kuin alaspäin eikä mielellään totellut mutta ei ollut vihainen. tiedän kuitenkin että kaverini ei ollut sille ilkeä muttä aika neutraali eläinystävä verrattuna minuun. luulen että koirani vaistosi sen.- Joobax
Onkohan koira uros? Jos näin, sinä olet koiran narttu ja mies on siinä kilpaileva uros ;D Sun pitää tehdä koiralle selväksi sen paikka ja miehesi pitää myös ottaa paikkansa laumassa. Ei se välttämättä vaadi ihmeellisiä toimenpiteitä, mutta tuo lenkkeilytys on ehkä helpoin tapa rakentaa suhdetta koiraan sekä leikkiminen, jos koira on leikkisä. Vaikea tuosta on sanoa muuta näkemättä tai enempiä tietoja.
Itse en suvaitse koiralta murinoita tai irvistelyjä ketään kohtaan, ja se tietää sen. Yhdelle sille tuntemattomalle miehelle koira murisi ja käyttäytyi tosi epäluuloisesti, mutta tulimmekin sisään humaltuneena ja aamuyöllä :D Silloinkaan en käytöstä hyväksynyt ja se loppui nopeasti, jonka jälkeen homma oli selvä. Erona se, että mulla on narttukoira, jolloinka se ottaa laumaan tunkevat urokset ihan eri tavalla vastaan. - koira ruotuun
Vaikka koirasi on tottelevainen ja teillä on hyvä suhde, niin sen paikka ei ole ihan selvä (sille itselleen). Sinä ja koira olette suunnilleen tasavertaisia, miehesi ja lapsenne teidän alapuolella. Lapsille se ei murise koska se kokee tehtäväkseen suojella niitä. Mies todellakin on kilpailija, niin kuin aikaisemmin mainittiin. Nyt vain kaikenlaiset keinot käyttöön, joilla osoitetaan koiralle koiran paikka. En luettele keinoja tässä, koska ne on moneen kertaan mm. tälläkin palstalla lueteltu, ja koirat ovat erillaisia. Kirja käteen ja tietoa hakemaan. Lykkyä.
- Tuplu
Miehelle päävastuu koiran hoidosta vähäksi aikaa. Eli hän lenkittää, opettaa temppuja ym. Ja sinä kiellät johdonmukaisesti ja jämäkästi kaikki murinat ja irvistelyt. Kaikille perheenjäsenille samat säännöt koiran kanssa toimiessa. Eiköhän se siitä lähde. Sakemannilla on suojelu verissä, joten en välttämättä näkisi mitään kummallista tuossa, että suojelee lapsia. Kunhan te aikuiset olette aina tilanteen herroja.
- Jekku ja emäntä
Kiitos kaikille vastauksista, niissä oli paljon järkeä! Suoraan sanoen, en tiedä, mitä muita rotuja siinä on, se on otettu meille pentuna ja rotutietona oli vain sekarotuinen. Sen äitikin oli sekarotuinen, näyttää kuitenkin todella paljon sakemannilta.
Tätä me olemme epäilleet, että se pitää minua jotenkin kumppaninaan ja miestä kilpailijana. Se murisee aika pahasti miehelle ja näyttää tosi vihaiselta kanssa. Torun sitä kun se murisee ja se menee pöydän alle nolon näköisenä, häntä koipien välissä mutta näyttää sitten myöhemmin vähän kyräilevältä, kun mies kulkee ohitse.
Ehdin jo miettiä koiraterapeuttiakin meille, sen verran ihmeissäni olin :-) Koetamme vielä tätä, että mies ottaisi täyden vastuun hetkeksi ja minä olen välinpitämätön enemmän, josko siten alkaisi korjautua tämä asenne. Kiitos vielä vastauksista! - htbrr6h6t5h65
Onko varmaa, ettei miehesi ole kohdellut koiraa väärin? Sitä vaikea myöntää, mutta koirat eivät turhaan ärise. Se puolustaa itseään. Joko syy miehessäsi tai sitten joku muu mies, smaoin liikkuvam haiseva, tms on kohdellut koiraasi väärin.
Tehtäväsi on taata ja osoittaa koiraparalle, että se on turvassa. Teetkö sen? Jos et pysty, koiralle kannattaa etsiä koti, jossa sen olo on turvallista. - canis.familiaris
En ihan ymmäerrä näitä laumajuttuja näin ihmisten kesken (varsinkin kun on enemmistönä). Tärkeintä olisi tarkastella syytä käytökseen. Tuo käytös on astetta kovempi, kuin pelkkä murina.
Miksi koira tekee niin? Kokee tarvetta puolustaa tarvittaessa sitä kehen on voimakkaasti leimaantunut. Mies voi myös olla sellainen, joka on mitään sanomaton koiraa kohtaa.
Kallistuisin ennemminkin tarkastelemaan sinun ja miehesi välistä kommunikointia. Onko ollut riitaa tai kova äänistä keskustelua jne...Tuo koira osoittaa vain sen, että on epävarma miehestäsi tai sen käytöksestä sinua tai koiraa kohtaan tai lapsia. Miten muuten se kokisi tarvetta vakaassa tilassa noin käyttäytyä.
Tervettä tarkastelua omassa arjessa. Apu ja ratkaisu on yleensä lähempänä kuin arvaakaan. - Jekku ja emäntä
Hih! Ihan tuli sellainen olo, että joku ajattelee, että koiraparkani ei ole turvassa :-) Toki koirani on turvassa, olemme ihan tavallinen perhe!
Koiranihan muuten tottelee myös isompaa lastani tosi kiltisti ja ei suutu lapselle, vaikka lapsi vahingossa nipistäisi, eli ei kyllä murise lapsille, se on lapsirakas ja tosi pitkäpinnainen lasten kanssa.
Mitä mieheen tulee.. Joo, totta on, että hän on aika neutraali ihminen koiran kanssa. Joskus hän turhautuu koiraan ja saattaa sille tiuskaista, ei kuitenkaan huuda. Koira varmasti aistii, että mies on turhautunut, ne ovat herkkiä sellaiselle, tiedän sen aivan hyvin.
Tänään juttelin miehen kanssa tilanteesta ja mies alkoi olla koiran kanssa. Koira heilutti häntää iloisesti, kun kehotin miestä menemään sen luokse hiljaa ja vaikka nenää haistellen. Koira tuntui olevan siitä mielissään, aivan kun se kaipaisi vain hyväksyntää isännältään, voisiko olla?? Itselläni on tunne siitä, että koira ei vain ole tiennyt, mikä tuon isäntähahmon rooli on ja miten sen kanssa pitäisi toimia. Yritän saada heitä toimimaan yhdessä, se tuntuu olevan ainoa ratkaisu tässä.- canis.familiaris
Eiköhän se koira ole hyvässä pidossa kuvauksestasi päätellen...=D
"Koira tuntui olevan siitä mielissään,"...asiaa. Ihminen kuin ihminen ja varsinkin omassa perheessä, on koiralle tärkeä saada jotain vahvistavaa kokemusta vaikka ihmisestä, joka on "neutraali" jne..tuohon auttaa varmasti jo se, että kerran kaksi päivässä "vaihtaa parisanaa" ja rapsuttaa niin varmasti riittää koiralle vahvistukseksi, siitä, että asiat on ok.
Hieman huomiota ja kahden ulkoilua on varmasti oikea lääke tuohon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345203
- 292954
- 342424
- 372108
- 152058
- 351842
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351594