Minulla todettiin pari viikkoa sitten 2 tyypin diabetes ja minun pitäisi hakea nyt lisää lääkkeitä mutta en ole saanut vieläkään uutta kela korttia. Pitääkö se sittenkin hakea erikseen vai lähteekö sinne automaattisesti lääkärin lausunto ja sitä myöden tulla kortti postissa? tuolla meidän työterveydes kun tuo ohjeistaminen on ollut mun mielestä nihkeää..
Diabetes ja kela
9
1796
Vastaukset
- Näin se menee
Miten tuo diabeteksen "toteaminen" tapahtui? Kyllähän minullakin työpaikkalääkäri totesi diabeteksen jo useita vuosia ennen kuin sain virallisen diagnoosin ja B-todistuksen sairaudesta. Kela ei anna automaattisesti erityiskorvattavuutta ja sen myötä uutta kelakorttia. Erityiskorvattavuutta on haettava Kelan toimistosta ja hakemuksen liitteeksi tulee lääkärin kirjoittama B-todistus jossa todetaan sairauden diagnoosi ja tarvittava lääkitys. Hakemuksen perusteella sitten myönnetään erityiskorvaus. Hakemuksen jättämisen jälkeen voi ostaa jo lääkkeitä, mutta niistä ei saa vielä erityiskorvausta. Kun päätös tulee aikanaan, korvausta voi hakea jälkikäteen Kelasta hakemuksella (lääkekuitit liitteeksi) ja sen saa takautuvasti hakemuksen jättöpäivästä alkaen. Ohjeita löytynee myös Kelan nettisivuilta.
- ap
mulla todettiin paastoverinäytteestä.
- Näin se menee
Samoin minulla diabetes todettiin paastoverinäytteistä rutiinitutkimuksissa, sokerirasitustestiä ei ole tehty koskaan koska diagnoosi oli selvä. Työpaikkalääkäri seurasi tilannetta useita vuosia aloittamatta lääkitystä ja antamatta virallista diagnoosia, koska paastoarvot olivat vain vähän koholla. Vielä nykyisenkin käypähoito-ohjeiden mukaan ne olisivat vain seurantaa vaativat. Mutta kun minulla aloitettiin muu säännöllinen lääkehoito, sokeriarvotkin piti saada normaaleiksi ja silloin minulle annettiin D2 diagnoosi ja kirjoitettiin ensimmäiset lääkereseptit diabetekseen.
- hmmm..
Olennaista tässä ei ole se, mistä verinäytteestä diagnoosi on tehty, vaan se, onko hoitava lääkäri kirjoittanut B-lausunnon, ja sehän ei alkuperäisestä kysymyksestä selviä.
Jos B-lausunto on kirjoitettu ja lähetetty Kelalle, niin asiassa ei ole ongelmaa, erityiskorvauksen lääkkeistä saa myös esittämällä Kelan päätöksen apteekissa tai anomalla Kelalta jälkikäteen. Uuden Kela-kortin postittaminen voi kestää kauankin. (Itsellä meni viime vuonna Kela-kortti kolme kertaa uusiksi, tuli siis kolme erityiskorvattavaa sairautta ja jokaisesta tehtiin päätös eri aikaan, vaikka B-lausuntoja oli vain yksi. Kesäloma-aikaan kortin tulo vei muistaakseni 1,5 kk ja muulloin vähän vähemmän aikaa.)
Jos B-lausuntoa ei ole kirjoitettu, lääkkeistä saa vain tavallisen korvauksen. Tosin esim. metformiinilla erotus ei ole suurensuuri, taitaa olla pari euroa/kk.- KELAn korvaukset
100% korvauksella maksaa kolmen kuukauden lääkkeistä aina sen 3 euroa, meni pillereitä sitten yksi tai vaikkapa 4 vuorokaudessa. ASiinä mielessä siitä koodista 103 kelakortissa on hyötyä, kun tahtovat määrät kasvaa ja saattavat jo aloitusvaiheessa olla enemmän kuin 1 pilleri vuorokaudessa. Että tilannekohtaista tuo rahallinen hyöty.
KELAn kriteerit ja määritelmät diabetes-diagnoosista löytyvät tuolta:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/200204150127LK?OpenDocument - Selvä hintaero
KELAn korvaukset kirjoitti:
100% korvauksella maksaa kolmen kuukauden lääkkeistä aina sen 3 euroa, meni pillereitä sitten yksi tai vaikkapa 4 vuorokaudessa. ASiinä mielessä siitä koodista 103 kelakortissa on hyötyä, kun tahtovat määrät kasvaa ja saattavat jo aloitusvaiheessa olla enemmän kuin 1 pilleri vuorokaudessa. Että tilannekohtaista tuo rahallinen hyöty.
KELAn kriteerit ja määritelmät diabetes-diagnoosista löytyvät tuolta:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/200204150127LK?OpenDocumentEsimerkkinä laskin käyttämäni diabeteslääkkeen ja annosmäärän hinnan. Peruskorvattuna kolmen kuukauden annos maksaisi 26 €, nyt saan sen erityiskorvattuna kolmella eurolla. Käyttämäni pitkävaikutteinen insuliini maksaisi peruskorvattuna kolmeksi kuukaudeksi 543 €, erityiskorvattuna kolme euroa.
- Selvä hintaero
Selvä hintaero kirjoitti:
Esimerkkinä laskin käyttämäni diabeteslääkkeen ja annosmäärän hinnan. Peruskorvattuna kolmen kuukauden annos maksaisi 26 €, nyt saan sen erityiskorvattuna kolmella eurolla. Käyttämäni pitkävaikutteinen insuliini maksaisi peruskorvattuna kolmeksi kuukaudeksi 543 €, erityiskorvattuna kolme euroa.
Hupsista, tulikin laskuvirhe tuossa insuliinissa. Oikea kolmen kuukauden annoksen peruskorvattava hinta onkin 135 € ja pakkauksesta jää pari kynää seuraavalle 3 kk jaksolle joka olisi sitten vähän halvempi. Aloin itsekin ihmettelemään summan suuruutta, mutta se olikin 60 viikolle.
- inskan käyttäjä
Selvä hintaero kirjoitti:
Hupsista, tulikin laskuvirhe tuossa insuliinissa. Oikea kolmen kuukauden annoksen peruskorvattava hinta onkin 135 € ja pakkauksesta jää pari kynää seuraavalle 3 kk jaksolle joka olisi sitten vähän halvempi. Aloin itsekin ihmettelemään summan suuruutta, mutta se olikin 60 viikolle.
Sinä puhut nyt insuliinista, mutta aloittaja puhui 2-tyypin diabeteksesta, jossa jonkun mainitsema metformin on usein se aloituslääke ja on tosiaan halpa. Toki aloittaja ei tainnut mainita mikä lääkitys hänelle määrättiin...
Täysin tietämätön on minusta sellainen lääkäri, joka inskareseptin kirjoittaa tai yleensäkin d-lääke-reseptin, muttei huolehdi samalla, että KELA saa tiedon diagnoosista.
Itse muuten olen halunnut aina B-lausunnon itselleni ja itse kiikutttanut sitten KELAan. Syynä se, että näin tiedän tarkasti sen päivämäärän, jonka jälkeen olen saanut lääkkeet jo oikealla korvauksella, koska nimenomaan se KELA-kortin tulo voi kestää tosi montakin viikkoa. - Selvä hintaero
inskan käyttäjä kirjoitti:
Sinä puhut nyt insuliinista, mutta aloittaja puhui 2-tyypin diabeteksesta, jossa jonkun mainitsema metformin on usein se aloituslääke ja on tosiaan halpa. Toki aloittaja ei tainnut mainita mikä lääkitys hänelle määrättiin...
Täysin tietämätön on minusta sellainen lääkäri, joka inskareseptin kirjoittaa tai yleensäkin d-lääke-reseptin, muttei huolehdi samalla, että KELA saa tiedon diagnoosista.
Itse muuten olen halunnut aina B-lausunnon itselleni ja itse kiikutttanut sitten KELAan. Syynä se, että näin tiedän tarkasti sen päivämäärän, jonka jälkeen olen saanut lääkkeet jo oikealla korvauksella, koska nimenomaan se KELA-kortin tulo voi kestää tosi montakin viikkoa.Miksen puhuisi insuliinista? Sitä käytetään myös D2 potilailla ja itsekin olen sellainen. Metformiini ei enää riittänyt lääkityksenä ja sen lisäksi otettiin käyttöön pitkävaikutteinen insuliini.
Yleensä lääkitys aloitetaan metformiinilla koska se sopii useimmille D2 diabeetikoille ja riittää alkuvaiheessa ellei diabetes ole vielä kovin paha. Joskus voidaan joutua ottamaan käyttöön jopa ateria-insuliinit heti alussa, mutta tämä lienee D2:lla harvinaisempaa.
Minulla on useampia ylemmän ja alemman erityiskorvattavuuden lääkkeitä käytössä ja olen aina saanut B-todistuksen itselleni ja hakenut itse korvattavuutta Kelasta. Näinhän tässä kuuluu toimiakin koska hakemus pitää tehdä ja allekirjoittaa itse, B-todistus tulee hakemuksen liitteeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821369Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä661144Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1991140Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2071136Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121029Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103983Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68906Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍124846Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123778- 77755