5-vuotiaalle lapselle vertaistukea muista änkyttäjistä?

Änkyttäjän äiti

5-vuotias lapseni on änkyttänyt jo yli puolet elämästään. Änkytys on aika vaikeaa ainakin omasta mielesäni. Melkein jokaisessa lausessa yhtä tai useampaa tavua toistetaan.

Lastani ei änkytys vielä häiritse, mutta jonakin päivänä hän alkaa verrata itseään muihin. Silloin vertaistueasta olisi apua, kun meidän lähipiirissä ei ole muita änkyttäjiä. Olisi mukava löytää lapselle vertaistukea - vaikka koko elämän pituiseksi. Lukeeko tätä palstaa pk-seudulta joku, jonka samassa tilanteessa oleva lapsi alkaisi hiljalleen kaivata vertaistukea.

8

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vantaalainen..

Missäpäin asutte? Voitko laittaa vaikka sähköpostiosoitteen?

Täältä löytyy 5v. poika vantaalta.

• Änkyttäjän äiti

Kiva, että palstaa lukee muita änkyttäjien vanhempia. :) Asumme Espoossa.

Ottaisitko yhteyttä: [email protected]

• pienoinen

Hei! Asumme itä-Helsingiss ja meillä 6.v. tyttö joka puhuu pääosin konsonanteilla, eli puhehäiriö on, kirjoittele mulle huutoboxi(AT)hotmail.fi ja toki muutkin erityislasten äidit saa kirjoitella

• ä-ä-ä-ä--ä---ääääään

No siinä ryhmässä sitä änkytystä sitten yhdessä hyväksytään ja lisää opitaan toisilta. ä-ä-ä-ä-ä-ä-ä-ä-ä-ä-ä-ä-ä-ä-änkytys ei muuta kuin lisäänny, jos kaverikin ä-ä-ä-ä-ä-ä-ä-ä-ä-ä-änky-ky-ky-ky-ky-t-t-t-t-t-t-tää.

• mistä änk, johtuu?

toi kävi kyllä minunkin mielessäni, vaikken sitä ehkä ihan noin olis sanonutkaan.

• Sähkö - mies.
        mistä änk, johtuu? kirjoitti:

toi kävi kyllä minunkin mielessäni, vaikken sitä ehkä ihan noin olis sanonutkaan.

Sanotaan sen olevan puheen tuotossa oleva motoriikka häiriö. Huonot kokemukset ja ympäristön paine puheen onnistumisen osalta ruokkivat sitä. En ole päässyt siitä eroon vaikka olen jo 54 vuotias. Änkytykseni alkoi alle viisi vuotiaana.

• Tiiiimo poika se!

Ompa suomen änkyttäjien yhdistys eli SÄY:n toiminnassa vielä paljon korjattavaa - ainakin kotimaan tiedottamisessa. Taitavat keskitty pääkaupunkilaiset yhdistys aktivistit enempi kansainvälisiin juttuihin ja toimintoihin. Olenkin aina ollut sitä mieltä - paljon olisi kotimaassakin tekemistä suomi on kapea, mutta pitkä maa. Uskomatonta, että on olemassa vielä tiedon aukkoa miten änkytykseen voi saada apua ja vielä pääkaupunki seudulla!! Meneppä SÄY:n sivuille vakka googlaamalla sieltä saat tietoa kesäisin järjestettävistä änkyttäjien kursseista KELA korvaa kursseja. Niitä on lapsille ja aikuisille itse ole 54 vuotias osallistunut kahdelle kurssille. Aloin änkyttämään noin viisi vuotiaana. Olen todella äimistynyt SÄY:n tiedottamisen suhteen kotimaassa!! Olemme luulleet me täällä susirajan pohjois - puolella olemme vain passiivisia - taitaa sitä löytyä etelämmästäkin osaa suomea! Toivoisin se kansainvälisyys hieman vähemmälle ja katselua ympärilleen ja tiedottamista änkytyksestä ainakin pääkaupunki seudulle. ;)))))

• Jukka poika

Samaa mieltä kanssasi SÄY keskittyy vain ulkomaisiin seminaareihin ja kissan ristiäisiin - ja niitähän maailmalla riittä. No onhan se pääkaupunki seutulaisille suhteellisen edullista matkailua. Täältä satojen kilometrien päästä lähes tuhannen kilometrin. On kovin vaikeaa sellaisiin osallistua jo kaiken ytimeen eli helsinkiin "kauas on pitkä matka" Ja kukapas profeetta omalla maallaan olisi - pitää mennä merta edemmäs kalaan. ONHAN SE NIIN KANSAIN VÄLISTÄKIN!!!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe