FinnFlyer 31 (80 luvun malli)

Isopurjen

Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on FF 31:sestä? Suht tilava ja kivan näköinen ja ilmeisesti purjehtiikin hyvin. Kellään kokemuksia?

25

975

Vastaukset

  • Ihan asiallinen paatti. Mutta hintapyynnit suomessa ovat kyllä melko härskit, ulkomailta saa isompaa, uudempaa ja nopeampaa samaan hintaan.

  • Samaa olen ihmetellyt. Nämä suomen hinnat ovat ihan käsittämättömällä tasolla. Tosin juuri ihan naapurista myytiin Elan 33 vm. 90, jossa oli uudehkot purjeet uusi moottori ja lämmitys vähän alle 30 t€. Nyt nettiveneessä pyynnit on n. 45 t€ vastaavista ja huonommassa kunnossa olevista.

    Netti yleisesti vääristää hintatasoa. Todelliset hinnat on paljon alhaisempia.

    FF 31 voisi olla n. 25 t€ hintainen - mitä mieltä?

  • Se ostaa joka haluaa veneen ja voihan sitä yrittää tinkiä!Mikä on lian kallis on taas sekin sellainen mutu juttu?

  • Aika arvokkailta nuo tuntuvat. Oma FF 27 maksoin noin 5 e/kg ja tuo halvempi nettiveneessä on noin 9,45 e/kg. Tuon perusteella oikeampi hinta olisi 18 te.

    • Oliskin noin yksinkertaista se veneiden hinnoittelu. Otetaanpa esimerkki kevytvenepuolelta: kohtalaisessa purjehduskelpoisessa kunnossa oleva Laser Std ylä- ja alapeitteineen sekä rantakärryineen maksaa 5000. Vähintään vastaavassa kunnossa olevan E-Scow jenkeistä tuotuna tulleineen ja rahteineen maksaa pari tonnia vähemmän. Mukaan mahtuu vielä liikennekelpoinen trailerikin. Esco on Laserin verrattuna pituudeltaan tupla, painoltaan yli 7-kertainen ja purjeitakin lukumäärältään kolminkertaisesti. Laserin kilohinnalla Esco maksaisi 37 000.


    • markkinat kirjoitti:

      Oliskin noin yksinkertaista se veneiden hinnoittelu. Otetaanpa esimerkki kevytvenepuolelta: kohtalaisessa purjehduskelpoisessa kunnossa oleva Laser Std ylä- ja alapeitteineen sekä rantakärryineen maksaa 5000. Vähintään vastaavassa kunnossa olevan E-Scow jenkeistä tuotuna tulleineen ja rahteineen maksaa pari tonnia vähemmän. Mukaan mahtuu vielä liikennekelpoinen trailerikin. Esco on Laserin verrattuna pituudeltaan tupla, painoltaan yli 7-kertainen ja purjeitakin lukumäärältään kolminkertaisesti. Laserin kilohinnalla Esco maksaisi 37 000.

      Hinnat tietysti muodostuvat kysynnän mukaan. Katsoin uusien Delphioiden hintoja, jos tuolla karkealla kilohinnoittelulla olisi mitään järkeä:

      Delphia 26 = 16,9 e/kg
      Delphia 28 = 19,8 e/kg
      Delphia 33.3 = 19,6 e/kg

      Tuon perusteella 80-luvun alun 26 - 27 jalkaisen skandin ei pitäisi olla noin selkeästi edullisempi kuin samanikäisen 31 jalkaisen. Mutta markkinat ovat määränneet, että siinä vaiheessa kun vene alkaa käymään kesämökin korvikkeena myös sen suhteellinen hinta nousee huomattavasti. Toinen esimerkki Albin Express n. 5 e/kg ja Nova 8,8 e/kg. Väliin mahtuu tietysti kaikenlaista, mutta tällaisen huomion olen tehnyt. 31 - 32 jalkaisen hinnalla perustaa jo kolmen 27 jalkaisen laivaston ja petejä riittää 12 - 15 purjehtijalle! ;)


    • FF 27 kirjoitti:

      Hinnat tietysti muodostuvat kysynnän mukaan. Katsoin uusien Delphioiden hintoja, jos tuolla karkealla kilohinnoittelulla olisi mitään järkeä:

      Delphia 26 = 16,9 e/kg
      Delphia 28 = 19,8 e/kg
      Delphia 33.3 = 19,6 e/kg

      Tuon perusteella 80-luvun alun 26 - 27 jalkaisen skandin ei pitäisi olla noin selkeästi edullisempi kuin samanikäisen 31 jalkaisen. Mutta markkinat ovat määränneet, että siinä vaiheessa kun vene alkaa käymään kesämökin korvikkeena myös sen suhteellinen hinta nousee huomattavasti. Toinen esimerkki Albin Express n. 5 e/kg ja Nova 8,8 e/kg. Väliin mahtuu tietysti kaikenlaista, mutta tällaisen huomion olen tehnyt. 31 - 32 jalkaisen hinnalla perustaa jo kolmen 27 jalkaisen laivaston ja petejä riittää 12 - 15 purjehtijalle! ;)

      Kun joskus 80-luvulla kävin vierailulla Nautorilla, kertoivat jo silloin isompien veneiden tekemisen olevan kannattavampaa. Saatava hinta noudattaa parhaiten veneen tilavuutta ja sehän kasvaa ulkomittojen kuutiossa. Valmistuskustannukset taas nousevat paremminkin kilojen mukaan, jotka kasvavat enintään neliössä. 27:n ja 31:n välillä on melkoinen ero tilavuuksissa ja kun 27:n arvostusarvo on ollut uudesta pitäen alakantissa siinä kuin 31:n yläkantissa, saadaan kuutiohinnalle vielä reipas kerroin. Simunan Kuiturakenne opetteli 27:n kanssa veneenrakennusta ja joutui siinä tietenkin makselemaan oppirahoja myös maineessaan. Vastaavasti Polar Yachts oli (syystäkin) erittäin arvostettu tekijä, erityisesti lasikuitutyö oli hienoa.


    • laske kuutiohinta kirjoitti:

      Kun joskus 80-luvulla kävin vierailulla Nautorilla, kertoivat jo silloin isompien veneiden tekemisen olevan kannattavampaa. Saatava hinta noudattaa parhaiten veneen tilavuutta ja sehän kasvaa ulkomittojen kuutiossa. Valmistuskustannukset taas nousevat paremminkin kilojen mukaan, jotka kasvavat enintään neliössä. 27:n ja 31:n välillä on melkoinen ero tilavuuksissa ja kun 27:n arvostusarvo on ollut uudesta pitäen alakantissa siinä kuin 31:n yläkantissa, saadaan kuutiohinnalle vielä reipas kerroin. Simunan Kuiturakenne opetteli 27:n kanssa veneenrakennusta ja joutui siinä tietenkin makselemaan oppirahoja myös maineessaan. Vastaavasti Polar Yachts oli (syystäkin) erittäin arvostettu tekijä, erityisesti lasikuitutyö oli hienoa.

      Kuutiotilavuuden laskeminen purjeveneestä on aavistuksen haastavaa ilman veneen 3D mallia. Olisi tietysti mukava tehdä tuollainen vertailu.

      Tilaratkaisultaan FF 31 on mielestäni samankaltainen FF 27:n kanssa. Valmistusteknisesti ajeteltuna kilohinnan pitäisi laskea, jos vaan skaalataan osia suuremmiksi ja niiden määrä ei muutu. Tuotteen hinnoittelu menee tietysti sen mukaan mitä asiakas on valmis maksamaan.

      Mulla on kopio artikkelista Vene koepurjehtii Finn Flyer 27 vuodelta 1979. Kyseessä Simunan kuiturakenteen vene. En tunnista omaa venettäni tuosta artikkelista. Mulla Bensowin vuonna -82 tekemä vene. Painoa 300 kg enemmän ja jämäkät laipiot yhdistettynä erittäin siistiin puutyöhön. Ei nitise eikä natise. Pilssikin rutikuiva koko kesän.

      Oikeasti mulla ei ollut tarkoituksena kritisoida FF 31:n hintapyyntöjä. Ainut johtopäätös, minkä itse teen on että oman kokoluokkani veneet ovat hyvin edullisia. Mikä on tietysti hyvä asia, koska harrastuksen alkuun pääsee varsin kohtuullisella investoinnilla.


    • laske kuutiohinta kirjoitti:

      Kun joskus 80-luvulla kävin vierailulla Nautorilla, kertoivat jo silloin isompien veneiden tekemisen olevan kannattavampaa. Saatava hinta noudattaa parhaiten veneen tilavuutta ja sehän kasvaa ulkomittojen kuutiossa. Valmistuskustannukset taas nousevat paremminkin kilojen mukaan, jotka kasvavat enintään neliössä. 27:n ja 31:n välillä on melkoinen ero tilavuuksissa ja kun 27:n arvostusarvo on ollut uudesta pitäen alakantissa siinä kuin 31:n yläkantissa, saadaan kuutiohinnalle vielä reipas kerroin. Simunan Kuiturakenne opetteli 27:n kanssa veneenrakennusta ja joutui siinä tietenkin makselemaan oppirahoja myös maineessaan. Vastaavasti Polar Yachts oli (syystäkin) erittäin arvostettu tekijä, erityisesti lasikuitutyö oli hienoa.

      Veneen tilavuus ei kasva pituuden kuutiossa, sillä pienemmässä veneessä on tyypillisesti suurempi leveys ja korkeus suhteessa pituuteen. Jos vaikka vertaa Bavaria Cruiser 32 vs. 55, on rungon pituus 9,75 vs. 16,16 m , leveys 3,42 vs. 4,87 ja paino 5200 kg vs. 17500 kg.

      Pituus on siis kasvanut kertoimella 1,66, leveys 1,42 ja paino 3,37. Jos oletetaan 32:n seisomakorkeudeksi 180 cm ja 55:n 230 cm, on korkeus kasvanut vain kertoimella 1,28 ja tilavuus kertoimella 1,66*1,42*1,28=3,02 eli lähes samalla kuin paino. Paino on kasvanut pituuden potenssissa 2,40 ja tilavuus potenssissa 2,18.

      Bavaria Cruiserien verottomat listahinnat näyttävät olevan 10-12 €/kg lukuunottamatta tuota 55:sta, jonka hinta on 15 €/kg:
      http://www.yachtfractions.co.uk/bavariapricelists/1-2011_cruiserpricelist.pdf


    • FF 27 kirjoitti:

      Hinnat tietysti muodostuvat kysynnän mukaan. Katsoin uusien Delphioiden hintoja, jos tuolla karkealla kilohinnoittelulla olisi mitään järkeä:

      Delphia 26 = 16,9 e/kg
      Delphia 28 = 19,8 e/kg
      Delphia 33.3 = 19,6 e/kg

      Tuon perusteella 80-luvun alun 26 - 27 jalkaisen skandin ei pitäisi olla noin selkeästi edullisempi kuin samanikäisen 31 jalkaisen. Mutta markkinat ovat määränneet, että siinä vaiheessa kun vene alkaa käymään kesämökin korvikkeena myös sen suhteellinen hinta nousee huomattavasti. Toinen esimerkki Albin Express n. 5 e/kg ja Nova 8,8 e/kg. Väliin mahtuu tietysti kaikenlaista, mutta tällaisen huomion olen tehnyt. 31 - 32 jalkaisen hinnalla perustaa jo kolmen 27 jalkaisen laivaston ja petejä riittää 12 - 15 purjehtijalle! ;)

      Olenko sosiaalisesti syrjäytynyt kun hommasin Ruåtsalaisen 36 jalkaisen, hyvillä purjeilla ja Lewmarin vinsseillä varustetun paatin 2,3€/kg?


  • Tuo site on tuttu. Ei kai tässä auta kuin tinkiä järkevälle tasolle hinta.

    • Tingi pois, hyvä vene.

      Liekö Vanessa jo myyty? Itäisen Suomenlahden kestomenestyjä paikallisissa kisoissa. Hintapyynti oli 25ke, varsin asiallinen tuon ikäisestä racer-cruiserista, kyseessä siis FF31 racing malli (askeettisempi sisältä, mahtavat kansitilat kokoisekseen ja trimmailla voi). Ilmoitus on hävinnyt nettiveneestä, joten kai oikea hinnoittelu saa kauppoja aikaan?


  • Pyynti oli tuo 25 t€ ko. yksilössä ja vene myynnissä yli 6 kk. Ei varmasti ole mennyt tuolla hinnalla kaupaksi.

    • Ko. yksilö tuli myyntiin loppukesästä ja huhun perusteella se on lähtenyt Haminasta auton lavalla. Myyntihinnasta ei tietoa mutta myyntiaika ainakin alle 6 kk. Oikein hinnoitellut veneet menevät kaupaksi.


  • Kysy myyjältä....jos se tietäis!

    • Maksoin 31 30000€!


  • Hintapyynneissä huomioitava, että FF31 ei laadultaan paini samassa luokassa kuin Elan, Bavariat ja Albinit, vaikka nämäkin ovat ihan kelpo veneitä. Veistämö on tehnyt paljon alihankintaa Nautorille mm kokonaisia Swan- venesarjoja on tehty Finn Yachtsilla - ja se näkyy!

    Vene on todella laadukas, hyvä ja helppo purjehtia sekä lapsiystävällinen koska kannet ovat tasaiset ja leveät. Tilaa siinä ei tietenkään ole yhtä paljon kuin esim Bavariassa mutta hyvin on meidän 2 2 henk perhe mahtunut, esim kesä -11 yhtä jaksoisesti 6 viikkoa. Nopeudesta kertokoot viime kesän ohitussaldo: Dufour 34, Dehler 31, Scanmar 345 sekä Maxi 999 jäivät kaikki FF31CR taakse!

    Suosittelen siis lämpimästi! Halvemmalla saa... halvempia veneitä!

    P.S. Milloin purjeveneitä ruvettiin myymään kilohinnalla? ;)

    • Varmasti kiva vene mutta useimmat lukijat varmasti ymmärtävät, että Dufour 34:n ohi olette menneet vain, jos ko. Dufourin miehistö on todella töpeksinyt - tai jos se olikin Dufour 325?


    • Ei ihan kirjoitti:

      Varmasti kiva vene mutta useimmat lukijat varmasti ymmärtävät, että Dufour 34:n ohi olette menneet vain, jos ko. Dufourin miehistö on todella töpeksinyt - tai jos se olikin Dufour 325?

      Mun kesän isoin päähänaha FF 27:lla oli Oceanis 39.3 (lys 1.04 vs. 1.17). Tuollainen 3 jalkaa pidempien ohittaminen FF:llä pitäisi olla ihan normipäivä.


    • Voin kertoa sulle että laadukkaampia veneitä kuin Finnflyer tuskin tehtiin siihen aikaan.
      Elanin laadusta ei voi puhuakaan samassa kuin FF31.sta.

      Johansson, joka teki FF31.set siihen aikaan oli niin tarkka herra että tarkempaa tuskin tuskin löytyy.

      Olen purjehtinut aikonaan 14 v kilpaa FF31.llä ja kovin tuuli missä oltiin kryssillä
      oli 24m/s elokuussa , eikä koskaan mitään mennyt rikki niissä veneissä. On jopa
      purjehdettu karille 6 solmun vauhdilla ja ja tulos oli painauma lyijykölin eturenuassa.
      Elan ehkä olisi haljennut. Finnflyer 31.set on laatuveneitä.

      terveisin . Ent. Offshore kilpailija.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Voin kertoa sulle että laadukkaampia veneitä kuin Finnflyer tuskin tehtiin siihen aikaan.
      Elanin laadusta ei voi puhuakaan samassa kuin FF31.sta.

      Johansson, joka teki FF31.set siihen aikaan oli niin tarkka herra että tarkempaa tuskin tuskin löytyy.

      Olen purjehtinut aikonaan 14 v kilpaa FF31.llä ja kovin tuuli missä oltiin kryssillä
      oli 24m/s elokuussa , eikä koskaan mitään mennyt rikki niissä veneissä. On jopa
      purjehdettu karille 6 solmun vauhdilla ja ja tulos oli painauma lyijykölin eturenuassa.
      Elan ehkä olisi haljennut. Finnflyer 31.set on laatuveneitä.

      terveisin . Ent. Offshore kilpailija.

      Laadukkaasti tehty runko. Lisäksi pirun hyvä purjehtia. Liikkuu jo kevyessä kelissä liukkaasti, mutta pärjää perhemiehistölläkin kovassa kelissä. Barduunoista toki vähän lisäjumppaa, mutta koska saalingit taaksepäin, pystyy purjehtimaan ilmankin. Nousukulman parantamiseksi kuitenkin tarpeen kovemman kelin kryssillä. Avotilassa ja kannella paremmin tilaa kuin monessa isommassakin veneessä, ja sisätilat kuitenkin ihan hyvät.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Voin kertoa sulle että laadukkaampia veneitä kuin Finnflyer tuskin tehtiin siihen aikaan.
      Elanin laadusta ei voi puhuakaan samassa kuin FF31.sta.

      Johansson, joka teki FF31.set siihen aikaan oli niin tarkka herra että tarkempaa tuskin tuskin löytyy.

      Olen purjehtinut aikonaan 14 v kilpaa FF31.llä ja kovin tuuli missä oltiin kryssillä
      oli 24m/s elokuussa , eikä koskaan mitään mennyt rikki niissä veneissä. On jopa
      purjehdettu karille 6 solmun vauhdilla ja ja tulos oli painauma lyijykölin eturenuassa.
      Elan ehkä olisi haljennut. Finnflyer 31.set on laatuveneitä.

      terveisin . Ent. Offshore kilpailija.

      Minä Purjehdin Elan 33 30m/s sivutuulessa 9 solmua!Ei näkynyt FF 31 lähimailla?Ei olisi pärjännyt alkuunkaan mulle!
      PussiMatti!


  • Ihmetyttää nämä LYS-luvut nyky veneissä.LYS-kertoimesta löytyy ,mutta baanalla ne ei sitten olekaan kummosia menijöitä?Mun 26 Inferno pesee melkoisen joukon isompia veneitä.Etenkin kevyellä tuulella 26 i on melkoinen peto.

    • Tuolla sunnuntaibaanalla ei kannata katsoa vähääkään toisen LYS-lukuja tai veneen kokoja. Nopeankin veneen saa purjehtimalla hidastettua aivan muihin lukemiin. Edes kaikki viikko- tai kyläkilpailut eivät kerro kaikkea veneen potentiaalista, silläkin tasolla osataan mokata pahemman kerran.


suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Hieman säälittää suomalaisen duunarin sinisilmäisyys

    Ennen vanhaan ei käynyt pienessä mielessäkään, että tehtäisiin töitä ilman liittoon kuulumista. Se oli itsestäänselvyys. Suomen taloudella meni todell
    Maailman menoa
    165
    4506
  2. Erika ja viisuvalinta

    Cicciolina todella reipas ja mukaansatempaava esitys. Toivottavasti Erika pääsee kisoihin mukaan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Maailman menoa
    146
    4156
  3. Hengityssuoja, viruksia vastaan. Ihan pelleilyäkö?

    Kuulemma hengityssuojaimet ovat loppuneet niin apteekeista kuin tukkureiltakin, kertoo Hesari. "Hengityssuojaimet loppuivat tukkureilta ja monista ap
    Maailman menoa
    106
    3927
  4. Coronavirus-hysteria

    Mihinkähän mittakaavoihin tuo hysteria pääsee? Luuletteko, että kohta vaikkapa bussilastillinen tyhjenee jonkun yskäistyä seuraavassa etapissa? Entä m
    Maailman menoa
    108
    2924
  5. Seinäjoella jälleen kuolonkolari

    Kyllä eikö näitä teitä saada sellaiseen kuntoon, että ihmiset (jotka on pakotettu käymään töissä) voisivat taittaa taivaltaan ilman järjetöntä kuolema
    Seinäjoki
    35
    1218