Kanan luut

chickenpox

Voiko koiralle syöttää raakoja kanan luita? Tässä on tämmönen kysymys joka saattaa mut ihan ymmälle, voiko vastaajat laittaa vastaukseensa vielä jotain perusteluja? Olen nähnyt koiran syövän raakoja kanan koipia, ja omistaja oli sitä mieltä että luut eivät raakana lohkeile/säröydy samalla tavalla kuin kypsänä.

Jos kenelläkään ei ole vuosien kokemuksia raakojen kanankoipien syöttämisestä, en tietenkään niitä ala tarjoamaan :-D

16

7037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • barffaaja

      Barffauksessa käytetään raakoja kanan ja kalkkunan luita, muunmuassa kauloja, selkäränkoja, siipiä... Eli sopivat hyvin syötäväksi.

      Huomaathan että kypsennetyt possun luutkaan eivät sovi koiran syötäviksi!

      Raaka luu on pehmeää, kypsennettäessä se kovettuu ja juuri lohkeilee eri tavalla, teräviksi osiksi jotka saattavat rikkoa koiran suoliston. Koiran koosta riippuen kokeile syöttää sille aluksi siipiä tai kauloja. Eläinruokakaupoista niitä saa halvalla, tuskin kaupan kanankoipia kannattaa syöttää?

    • 24

      kyllä voi, sama perustelu kuin edelliselläkin. omanikin sai välillä broiskun siipiä raakoina, mutta sitten yht'äkkiä maha ei kestänyt.

    • tipu,tipu

      Kyllä voi, mutta broileria. Jos kanaa mistään edes löydät, se on kovaluista, sen sijaan broileri on tehokasvatettu pehmytluinen.
      Itsehän annan isolle koiralleni myös kypsennetyn broilerin jämät luineen. Ei viitsi hyvää evästä hukkaankaan heittää.

      • Morso:DDD

        Koirani nappasi pienen uunissa kypsennetyn tulisenkanansiiven (jossa oli sisällä luu) onko vaarallista? koira iso puolivuotias basset hound.


    • chickenpox

      Nyt voin hyvillä mielin kokeilla kanan(luineen) syöttämistä, aloittaen vaikkapa siivistä. En ole ennen käynyt ns. eläinkaupan tuoreosastolla (pakastimella) joten en edes tiennyt että sieltä saa vaikka kanaa!

      Kiitos! Luulempa että koiranikin kiittää vastauksistanne!

    • 24

      oleppa hyvä. jos vastauksestani oli apua :)

    • ...................

      puhun omasta kokemuksestani. Aloitin barffauksen 3 vuotta sitten, nykyään syödään pääasiassa raakaa mutta myös kypsennettyä neuta. Olen jättänyt viime aikoina kokonaisten luiden syöttämisen vähemmälle, broilerin kaulat ovat ainoita joita uskallan antaa. Syy:

      kalkkunan kaulojen rustot aivan liian isoja (25 18 kiloisille koirille). Kaikki luun osat eivät välttämättä ehtineet sulaa vaan tulivat ulosteen mukana ulos, ja välillä isoja ja teräviä rustoja (eivät kuitenkaan niin teräviä että suolen rikkois)

      broilerin siiven isoin luu (mikä sitten onkaan) tuli usein sulamattomana ulos. se oli yleensä purtu kahteen tai kolmeen osaan, ja kyllä väitän että terävä se oli. Olen näitä poistellut siipiä syöttäessäni ja useampaan otteeseen saanut sormeni verille, silloin kun tämä luu on rikkoontunut jo valmiiksi. On myöskin siiven kärjen luu lävistänyt sormeni ihon useampaan otteeseen, ja sen uskon voivan lävistää myös suoliston.

      Tervettä järkeä saa käyttää. Aina voi sattua jotain, ja koira voi tukehtua vaikka käpyyn. Ovathan luut pehmeämpiä kuin kypsennettynä, mutta enää en usko niin sinisilmäisesti usein sanottuun lauseeseen "raaka broilerin luu on pehmeää ja taipuisaa" kun olen näitä luita kolmisen vuotta käsitellyt.

      • ME

        Mun mielestä teillä ongelmana on ennemminkin koiran ruokailutavat kuin itse luut tai rustot. Tottakai luut jne tulee ulos sellaisina kuin ne on sisäänkin menneet, vaikka koiran ruoansulatus onkin tehokas ei se ihan kaikkea ehdi ja pysty sulattamaan. Koiralle kannattaa opettaa miten noita kokonaan syötäviä luita ja rustoja (kanankaulat, siivet jne) syödään. Jos koira pureskelee ne kunnolla eikä vain hotkaise muutamalla puraisulla, niin kyllä ne tarpeeksi pieniksi menee (ja näin myös sulavat mahassa paremmin). Itse opetin koiralle näiden syömisen pitämällä aluksi kiinni luusta kun koira sitä syö, jolloin se ei pääse hotkaisemaan sitä vaan joutuu pureskelemaan siitä paloja. Muutaman kerran ku tätä teki (ja välillä muistuttamisen vuoksi, jos siltä näytti et tarve on), niin hyvin on menny oppi perille ja luut pureskellaan kunnolla.


      • 12+19
        ME kirjoitti:

        Mun mielestä teillä ongelmana on ennemminkin koiran ruokailutavat kuin itse luut tai rustot. Tottakai luut jne tulee ulos sellaisina kuin ne on sisäänkin menneet, vaikka koiran ruoansulatus onkin tehokas ei se ihan kaikkea ehdi ja pysty sulattamaan. Koiralle kannattaa opettaa miten noita kokonaan syötäviä luita ja rustoja (kanankaulat, siivet jne) syödään. Jos koira pureskelee ne kunnolla eikä vain hotkaise muutamalla puraisulla, niin kyllä ne tarpeeksi pieniksi menee (ja näin myös sulavat mahassa paremmin). Itse opetin koiralle näiden syömisen pitämällä aluksi kiinni luusta kun koira sitä syö, jolloin se ei pääse hotkaisemaan sitä vaan joutuu pureskelemaan siitä paloja. Muutaman kerran ku tätä teki (ja välillä muistuttamisen vuoksi, jos siltä näytti et tarve on), niin hyvin on menny oppi perille ja luut pureskellaan kunnolla.

        hih, no joo kiitos kuitenkin =) ihan hyvä muidenkin lukijoidenkin on tuo asia tietää, että koira ei todellakaan saa niitä luita hotkia! Meidän koirat kyllä syövät ihan rauhassa, ja varsinkin tämä koira jolla esim kalkkunan kaulojen kanssa oli ongelmaa. Mutta onhan se nyt jos kaula (kalkkunan) painaa 250g niin aika iso ja rustot sen mukaiset. Ja haluaisin kyllä tavata henk.kohtaisesti sellaisen koiran, joka jauhaa esim. broilerin siivet erittäin hienoiksi ennen nielemistä. Mutta kuitenkin, meidän koirat on opetettu myös kädestä pitäen syömään aluksi puolijäisiä ja sitten sulaneita siipiä.
        Ja harva koira tosissaan ne luut hienontaa täysin luumassaa vastaavaksi!


    • riistaruokaaaaa

      Kanoista ja broilereista en tiedä, mutta riistalintujen raa`at luut pirstouvat tikarin teräviksi piikeiksi, kun lintuja muokataan ruoanlaittokuntoon. Niitä en tarjoile koiralle sen paremmin raakana kuin kypsänäkään. Rustoiset osat, kuten kaulat, varpaat tms. olen sen sijaan syöttänyt. Avaajan kannattanee ottaa käsittelyyn pari raakaa broilerinkoipea ja tehdä päätelmänsä asian tiimoilta. Toisekseen luonnon koiraeläimethän ovat syöneet luonnonlintuja vuosituhannet eikä lintujen luut ole varmaan ajaneet mitäkään lajia sukupuuttoon.

    • n hg7

      Meillä menee siivet ja kaulat raakana,eikä mitään ongelmia ole ollut.. samoin naudan,possun ja hirven luut.
      Barffausta on harrastettu meidän talossa 1edesmenneen ja 2 nykyisen koiran kanssa yht. 4vuotta.

    • atopica

      Ei meillä ole tullut mitään paloja sulamatta ulos ja muutaman vuoden olen syötellyt raakoja milloinmitäkinosia koirilleni. Tällä hetkellä pakkasessa on broiskun selkärankoja ja kauloja. Siivissä on liikaa rasvaa mun koirille, toki joskus tulee niitäkin annettua.
      Yleensä teen siipien kanssa niin, että nuijin ne isot luut murskaksi sieltä sisältä jos ne tuntuu olevan liian kovaa tavaraa. Jos annan pennuille siipiä, poistan luut ja murskaan ne, sitten vain isken kaikki takaisin sinne siiven sisään.
      Meillä menee myös muiden eläinten rustoja ja pieniä luita. Aamusella just iskin kuppeihin kirveellä pilkottua sian kylkirustoa ja namnam oli hyvää.

    • hmphh

      Meillä syötetään broilerinkoivesta koirille sillälailla, että pidetään luusta kiinni ja koirat rouhasee poskihampaillaan sen luun rustoisen pään, mutta se pitkä sälöytyvä keskikohta pistetään roskikseen.

      • jUURI NÄIN

        minäkin olen ajatellut ja elämän varrella huomannut. Kanalintujen luut eivät ole raakana tai kypsennettynäkään terveellisiä, vain rustoiset osatkelpaa huoletta nakata koirallesi siinä vaiheessa kun raatelet kanankoipea omilla hampaillasi.
        Entivanhaan puhuivat siitä, että lintukoira kyllä saattaa syödä linnunluita, nämä tavan pystykorvat jotka maatalon isännälle linnun haukkuivat metsäreissulla, ja vanha kansa sanoi vielä, että luu kyllä sulaa matkalla koiran elimistössä.
        Mutta siitä huolimatta en ole koiralleni antanut tosiaankaan linnun luita, ihan varulta, samoten siankyljyksen luut, enkä ole antanut naudankaan luita muuta kuin jäisinä, huoneenlämpöisinä ne syötyään koira tulee ripulille. Kyllä sitä on monenlaista käytäntöä. Enkä halua tässä ketään tuomita, MUTTA JOSKUS VAIN KANNATTAA KATSOA MITÄ KOIRALLEEN SYÖTTÄÄ ETTEI JOUDU SITTEN KATUMAAN.


    • "ruokavastaava"

      Syötän koiralleni broilerin koipireisiä raakoina joka toisella aterialla. Tosin vain silloin kun niitä saa tarjouksesta 1.99/kg. Siis yleensä syksyllä. Ovat vähän turhan rasvaisia, mutta elukka saa sitten toisen aterian keitettyä riisiä ja porkkanaa tai jotain kasvista. Maha kovettuu liikaa ja lihoo, jos se saa pelkkää kanaa. Pilkon koipireiden luut oksasaksilla parin sentin mittaisiksi ja leikkelen sitten koko komeuden keittiösaksilla kupposeen. Jos koipireiden antaa kokonaisena rekku kuljettelee sitä aarteena ympäri huushollia ja sotkee paikat. Lopulta saattaa nielaista kokonaisena koko herkun. Joskus nielaistuaan sen kokonaisena se on sitten kohta oksentanut klöntin ja syönyt uudelleen.
      Koira on saanut tällaista ravintoa vaihdellen kaiken muun pöperön lisäksi nyt runsaan kaksi vuotta.

      • 1912

        Riisi tai kasvis ei ole koiralle muuta kuin mahantäytettä. Jos saa nappulaa niin nuo on ihan turhia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe