Nukutaan hyvin!
Sic transit gloria mundi
8
1114
Vastaukset
- Ex oriente lux
Niin katoaa mainen kunnia, meiltä kaikilta. Mitään ei meistä taakse jää.
- Hapitus
Osaathan Ruuneperi myös ääntää lauseesi oikein? Siis näin: Sik traansit glooria mundii.
- Katleija
Te latinaa lukeneet ja latinalaisia lentäviä lauseita googlesta lainanneet, suomentakaa samalla lauseet meitä kiinnostuneita varten, please.
- sillai....hoppis
Sic transit gloria mundi // näin kulkee kunnia maailman
Ex oriente lux // valo idästä - No on nyt hienoo
vaan eipä silti, latinaa osaa moni, vaikkei yo olisikaan, sillä se äännetään melkolailla samoin kuin kirjoitetaan, eli on äänteenmukainen kirjoitus, siksi suomen kielestäkin niin paljon pidetään.
Pieniä ääntämiseroja on suomen kielessäkin kyllä, loppuhenkoset esim.: huonekalu , keskellä pitää kuulua kaksi k-äännettä, sanko, siinä äng-äänne...jne...- Hapitus
Sinä ja sun henkoset! Erittäin epähieno ja väärä selittely sulla tosta sun loppuhenkosesta. Lues nyt vaikka tästä, jossa asiaa kansantajuisesti selitetään:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jäännöslopuke
Sitä paitsi esim. samassa huonekalu (tai muissa kk,tt, pp-sanoissa, esim. lakki, ratti, sappi) ei suinkaan kuulu eikä pidä kuulua kahta koota, teetä tai peetä. Yritähän vaan sanoa nuo sanat niin, että molemmat konsonantit kuuluvat! Hauskaltaja väkinäiseltä kuulostaa.
Kyseisisten geminaattojen kohdalla eka konsonantti ei kuul ollenkaan, sen kohdalla on rytminen tauko.
- HIHIIHIIII...
ja sinun nikkisi on väärin kirjoitettu, pro: Habitus ! DDDDDDD
- ukko-pekka----
Huonosti olen nukkunut, unilääkkeet kai täytyy ottaa käyttöön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997893- 1075627
- 2754891
- 494863
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294