Voiko heti peruskoulun jälkeen mennä iltalukioon?

Jebby

Eli oon nyt 9. luokalla ja ajattelin et voisin mennä iltalukioon, niin voiko 16-vuotias mennä iltalukioon? Onko se ihan "tavallinen lukio", eli samanlainen kun "normi" lukio? Kiitos :)

8

3826

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erityi
    • Aulikki60

15-vuotias poikani vaihtoi ammattikoulusta iltalukioon kuukausi sitten, mutta ei se taida aina onnistua niin helposti. Koska oppitunteja on iltalukiossa vähemmän, on siellä tehtävä itse paljon enemmän, jos aikoo pärjätä. Iso miinuspuoli on se ettei iltalukiossa saa edes alaikäiset kouluruokaa. Hienointa iltalukiossa taas on, että saa keskittyä opiskeluun, ei tarvitse kuunnella kenenkään herjanheittoa tai häiriköintiä. Toiset oppilaat (ainakin Tampereella) maksavat opiskelusta ja osaavat siksi vaatia työrauhaa. Itse kävin aikoinani iltalukion ja kirjoitin sieltä ylioppilaaksi ja minulla on vain hyviä kokemuksia!

• 29

Mene normaalilukioon normaalien ihmisten joukkoon, sillä muuten työn saaminen voi olla hankalaa.

• ex-opiskelija

Yo-kirjoitukset ovat juuri samat riippumatta siitä onko käynyt päivä- vai iltalukion. Iltalukiossa on kuitenkin sekä tunteja että kursseja vähemmän kuin päivälukiossa - se on sitten koulusta riippuvaista kuinka suuri se valinnaisten kurssien ero on - molemmissa on kuitenkin tietyt minimikurssimäärät.
      Työelämässä ei ole väliä oletko käynyt päivä- vai iltalukion, ratkaisevaa on asioiden osaaminen.

• vastausta sinulle

Et pääse ilta/aikuislukioon ennen kuin täytä 18 vuotta. Alaikäiset pääsevät aikuislukioon vain erityisellä syyllä, kuten esim. tiettyjen vakavien sairauksien johdosta. Alaikäisen aikuislukioon pääsystä päättää erikseen aina kyseisen koulun rehtori.

• Marsupilaami

Tottakai aikuislukioon voi mennä alaikäisenä! Pikkuveljeni aloitti juuri Töölön aikuislukiossa, valmistui keväällä 9 luokalta, eli saman ikäinen kuin sinä. Jos aloittaa aikuislukion alaikäisenä, täytyy opiskella neljä kurssia enemmän kuin niiden, jotka aloittavat sen täysi-ikäisenä. Tämä tarkoittaa sitä, että vaadittavia kursseja on 48. Nämä neljä ylimääräsitä kurssia koostuvat musiikista/kuvaamataidosta/liikunnasta. Nämä kyseiset aineet eivät ole pakollisia normaalisti aikuislukiossa.

Itse opiskelen Eiran aikuislukiossa ja en voi kun kehua. Oppitunteja on aamu klo 8:sta aina iltaan asti. Kursseja voi ottaa niin paljon kuin haluaa, itselläni edellisessä jaksossa suoritin 9 kurssia ja tässä jaksossa minulla on 8 kurssia. Siitä voi laskea, että lukion saa suoritettua hyvin nopeasti. Aikuislukiossa täytyy olla itsenäinen ja opiskella paljon kotona. Ainakin Eirassa kaikki lukion kurssit voi tenttiä/opiskella etänä, eli kouluun ei tarvitse mennä kuin kokeisiin, jos niin haluaa.

• ex-opiskelija

Ilta-/aikuislukioon voi kyllä päästä myös alaikäinen, mutta siihen pitää olla joku ns. hyvä peruste - esim. joku tietty harrastus voi käydä sellaisesta. Mutta rehtori siis päättää "huoliiko oppilaaksi".
      Alaikäinen joutuu tosiaan lukemaan vähän enemmän aineita / ottamaan kursseja kuin täysi-ikäinen, mutta ilta-/aikuislukion kurssimäärä on silti vähäisempi kuin päivälukiossa. Lisäksi joutuu tekemään aika paljon itse hommia johtuen vähäisemmästä opetusmäärästä verraten päivälukioon.

En ole itse ikinä törmäänyt siihen mitä Marsupilaami kirjoitti - eli aikuislukion oppitunnit voisivat alkaa jo aamulla... Itse olen käynyt tosin vain kahta (eri paikkakunnilla) ilta-/aikuislukiota - ns. valmistuen muutama vuosi sitten - ja tunnit olivat kyllä aina iltaisin... Etäkurssit vaativat erittäin paljon omaa opiskeluintoa - mutta se voi olla joskus ihan hyvä vaihtoehto jonkun aineen - esim. historian / yhteiskuntaopin tms. "yksinkertaisen" opiskelu kyllä onnistuu etänä ok...;)

• Joumofo

No toi eira ei kuulu näihin perus helsingin aikuislikioihin ja siellä järjestetää tunteja aamusta iltaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      100
      7806
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5597
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4861
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4813
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3584
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2828
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2541
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2458
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2402
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe