Keskeytyksen jälkeinen laihtuminen

Tiitana1

Oon tehny lokakuun alussa raskaudenkeskeytyksen. Raskaus oli ennättänyt toisen kolmanneksen alkuun, reippaat kolme kuukautta oli siis kulunut raskautta. Minulle ehti kertyä 4 kiloa (!) ja näin pienessä kropassa se on miltei kymmenen prosenttia painosta. Varmasti nestettä iso osa ja tietenki kohdussakin oli tavaraa jo lähes kilo. Tuo kilo on painosta lähtenyt, muuta ei.

Olen syönyt ja liikkunut ihan kuin ennenkin- tai itse asiassa pahoinvoinnin vuoksi oon syöny vähemmän kuin ennen. Alavatsa on edelleen pullollaan, ei niin paljon kuin ennen keskeytystä (silloin kohtu tietysti vei tilaa niin että se näkyin päällepäin ihan selvästi pienenä raskausmahana. Ilmeisesti kohtu ei ole vielä palautunut pieneksi. Kuinka kauan palautumisessa kestää?

Kuin nopsaa teillä on paino palautunut? Onko tapahtunut laihtumista aloituspainoon verrattuna?

On vähän kurjaa, kun edelleenkään ei mahdu esim. farkut jalkaan. Nappi ei vaan mene kiinni ja tiukemmat muutkin vaatteet puristaa ikävästi.

24

3092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1977*

      Minulla ei aplautunut vasta kun seuraavan raskauden myötä useita vuosia tehdyn abortin jälkeen.

      Minulla tosin on toisin päin: laihduin ei-toivottuna raskaana ollessani -pahoinvoinnin takia- ja yritin kuroa menetystä kiinni, onnistumatta. Sitten tulin uudelleen raskaaksi ja paino nousi loppuraskaudesta jopa muutaman kilon ylikin tuon menetetyn. Yritin pitää niistä kynsin hampain kiinni, mutta tuli mahatauti ja vei...

      Kai se on vain naiseuden perikirous, ettei koskaan olla tyytyväisiä painoon, aina sitä on liikaa tai liian vähän... Mutta siitä huolimatta voi miettiä onkohan ne muutamat kilot kuitenkaan ihan niin tärkeitä, että niitä pitää miettiä. Sitten jos puhutaan kilomääristä jotka vievät jo sairaalloisen ali- tai ylipainon puolelle, sitten niitä on syytä miettiä... Ja suoraan sanottuna jos olet noin 40 kiloinen aikuinen ihminen, niin sinun kannattaa ehkä tosiaan miettiä painoasi terveys-käsityksen kannalta.

      Terveys ei ole vain sairauden tai vamman puuttuminen, vaan terveys on IFC-luokituksen mukaisesti fyysistä, psyykksitä ja sosiaalista hyvinvointia. Rajoittaako paino-ajatuksesi jotain noista?

      • Tiitana1

        Kiitti vastauksesta!

        Olen siis ihan tosi pienikokoinen miltei kolmikymppinen, 151 cm ja normaalipainoisena noin 40 kiloa. Nyt on se nelisen kiloa enemmän.

        En välitä tuosta painoasiasta noin muuten, mutta kun olis mukava mahtua taas samoihin vaatteisiin kuin aina ennenkin. Jos olisin tehnyt lapsen niin olis tietenki jotenkin itsellekin hyväksyttäämpää, ettei ne vaatteet enää mahdu, mutta nyt tää tuntuu niin turhalle ja epäreilulle, että alavatsa muistuttaa joka päivä olemassaolollaan.

        Ihmetyttää, että onko tämä nyt oikeesti läskiä, turvotusta (nestettä) vai onko kohtu edelleen palautumatta. Kuitenkin tunsin ihan alavatsassa kohoumana kohdun silloin kun se oli vielä täysi. Nyt se ei enää pingota, mutta masu ei ole hävinnyt. Mistään ei oikein löydy tietoa, että kuinka nopeasti kohdun takaisin kutistuminen tapahtuu, jos raskaus on kestänyt 3-4 kk. Kuitenkaan mitkään lihakset tai muut ei ole näin aikasiessa vaiheessa voineet löystyä/revetä, eli mitään pysyvää tämän ei pitäisi olla niin kuin joskus synnytyksen jälkeen.

        Huoh.:(


      • kropan viisaus
        Tiitana1 kirjoitti:

        Kiitti vastauksesta!

        Olen siis ihan tosi pienikokoinen miltei kolmikymppinen, 151 cm ja normaalipainoisena noin 40 kiloa. Nyt on se nelisen kiloa enemmän.

        En välitä tuosta painoasiasta noin muuten, mutta kun olis mukava mahtua taas samoihin vaatteisiin kuin aina ennenkin. Jos olisin tehnyt lapsen niin olis tietenki jotenkin itsellekin hyväksyttäämpää, ettei ne vaatteet enää mahdu, mutta nyt tää tuntuu niin turhalle ja epäreilulle, että alavatsa muistuttaa joka päivä olemassaolollaan.

        Ihmetyttää, että onko tämä nyt oikeesti läskiä, turvotusta (nestettä) vai onko kohtu edelleen palautumatta. Kuitenkin tunsin ihan alavatsassa kohoumana kohdun silloin kun se oli vielä täysi. Nyt se ei enää pingota, mutta masu ei ole hävinnyt. Mistään ei oikein löydy tietoa, että kuinka nopeasti kohdun takaisin kutistuminen tapahtuu, jos raskaus on kestänyt 3-4 kk. Kuitenkaan mitkään lihakset tai muut ei ole näin aikasiessa vaiheessa voineet löystyä/revetä, eli mitään pysyvää tämän ei pitäisi olla niin kuin joskus synnytyksen jälkeen.

        Huoh.:(

        Kohtusi ja elimistösi luulee vieläkin kantavansa sisällään uutta elämää, ja taistelee vastaan luonnotonta "palautumista".. tuntuu niin turhalle ja epäreilulle mitä lapsiparalle tapahtui.


      • Tiitana1
        kropan viisaus kirjoitti:

        Kohtusi ja elimistösi luulee vieläkin kantavansa sisällään uutta elämää, ja taistelee vastaan luonnotonta "palautumista".. tuntuu niin turhalle ja epäreilulle mitä lapsiparalle tapahtui.

        Voit lopettaa jo tuon viestien lähettämisen. Lapsen saaminen ei ole mulle fyyfisesti mahdollista, enkä voinut valita oman terveyden vuoksi muuta vaihtoehtoa kuin keskeytyksen. En siis ajattele mille jostakusta muusta tuntui/tuntuu/olisi tuntunut, koska tähän asiaan en oo voinu itse vaikuttaa. Varmaan oli epäreilua! Olispa ollu sekin epäreilua, että kannan lasta puoli vuotta ja synnytän niin pienen keskosen, joka ei selviä hengissä. Raskaus oli mulle liian suuri terveysriski, koska mun kohtu on epämuodostunu ja lapsi olis syntyny väistämättä liian aikaisin ja todennäköisesti mulle olis tullu siitä repeämiä kohtuun jne.


      • keskosenakin
        Tiitana1 kirjoitti:

        Voit lopettaa jo tuon viestien lähettämisen. Lapsen saaminen ei ole mulle fyyfisesti mahdollista, enkä voinut valita oman terveyden vuoksi muuta vaihtoehtoa kuin keskeytyksen. En siis ajattele mille jostakusta muusta tuntui/tuntuu/olisi tuntunut, koska tähän asiaan en oo voinu itse vaikuttaa. Varmaan oli epäreilua! Olispa ollu sekin epäreilua, että kannan lasta puoli vuotta ja synnytän niin pienen keskosen, joka ei selviä hengissä. Raskaus oli mulle liian suuri terveysriski, koska mun kohtu on epämuodostunu ja lapsi olis syntyny väistämättä liian aikaisin ja todennäköisesti mulle olis tullu siitä repeämiä kohtuun jne.

        lapsi ois saanu mahdollisuuden elää.


      • Tiitana1
        keskosenakin kirjoitti:

        lapsi ois saanu mahdollisuuden elää.

        Lopeta jo!

        Minun tilanteessani ei olisi saanut mahdollisuutta elää, koska aikaisen keskenmenon riski oli niin suuri. Jos lapsi olisi selvinnyt, minä en olisi selvinnyt ja silloinkin lapsi olisi ollut todella aikainen keskonen.

        Minulle ei annettu vaihtoehtoja, joten ole hyvä ja lopeta tähän ketjuun kirjoittelu.


        Et edes taida osata lukea?

        "Olispa ollu sekin epäreilua, että kannan lasta puoli vuotta ja synnytän niin pienen keskosen, joka ei selviä hengissä. "


      • ,...,
        Tiitana1 kirjoitti:

        Lopeta jo!

        Minun tilanteessani ei olisi saanut mahdollisuutta elää, koska aikaisen keskenmenon riski oli niin suuri. Jos lapsi olisi selvinnyt, minä en olisi selvinnyt ja silloinkin lapsi olisi ollut todella aikainen keskonen.

        Minulle ei annettu vaihtoehtoja, joten ole hyvä ja lopeta tähän ketjuun kirjoittelu.


        Et edes taida osata lukea?

        "Olispa ollu sekin epäreilua, että kannan lasta puoli vuotta ja synnytän niin pienen keskosen, joka ei selviä hengissä. "

        Otan osaa.
        Ystävällekin kävi niin hienosti, että hänellä todettiin nuorena kahtiajakautunut kohtu. Silloin sanottiin että ei voi ikinä saada lapsia tämän takia.
        Eipä sitten miehensä kanssa ikinä käyttänyt ehkäisyä, kun kuvitteli että ei voi raskaaksi tullakaan.
        Oli kyllä yllättynyt kun yhtäkkiä olikin raskaana... No, uus lääkäri toteaa että eihän se kahtiajakautnut kohtu raskautumiseen vaikuta!
        Lasta ei kuitenkaan saanut, kaikki vaikutti hyvältä mutta lapsi kuoli kohtuun n. viidennellä kuulla...

        Ja tämä vastutsaja joka nyt on sinutkin oottanut silmätikukseen, hän on mm sitä mieltä että syöpää sairastavan naisen kuuluisi odottaa hoitojen kanssa kunnes lapsi on selvinnyt keskosviikoille saakka.


      • lapsille ei

        anneta edes 1%n mahdollisuutta yrittää elää... Niin sairasta! Järkyttävää :(


      • Et viitsisi....
        lapsille ei kirjoitti:

        anneta edes 1%n mahdollisuutta yrittää elää... Niin sairasta! Järkyttävää :(

        Okei, sinä siis et hyväksy aborttia edes kuolemanvakavilla terveyssyillä, vaan mieluummin hyväksyt riskin molempien kuolemasta, kuin toisen varmasta elämästä. Tämä selvä. Eikö sinulta nyt kuitenkin löytyisi edes sen verran jotain ymmärryksen pilkahdusta, että jättäisit edes tähän ketjuun enempää kirjoittamatta?

        Aloittajalle osanottoni. Ehkä keskenmenopalstalla voisi löytyä noilla viikoilla keskenmenon saaneita, jotka saattaisivat osata vastata kysymyksiisi?


      • Et viitsisi....

        Tässä tapauksessa siis itsekkyyksissään tappacva nainen on se, joka tekee abortin kuolemanvakavilla terveyssyillä. Mikähän sinun mielestäsi ei sitten ole itsekästä, kun jopa abortti kuolemanvakavilla syillä on?


      • missä sanottiin
        Et viitsisi.... kirjoitti:

        Tässä tapauksessa siis itsekkyyksissään tappacva nainen on se, joka tekee abortin kuolemanvakavilla terveyssyillä. Mikähän sinun mielestäsi ei sitten ole itsekästä, kun jopa abortti kuolemanvakavilla syillä on?

        että tarkotettiin nimenomaan alottajaa??


      • höpöhöpö.
        Et viitsisi.... kirjoitti:

        Okei, sinä siis et hyväksy aborttia edes kuolemanvakavilla terveyssyillä, vaan mieluummin hyväksyt riskin molempien kuolemasta, kuin toisen varmasta elämästä. Tämä selvä. Eikö sinulta nyt kuitenkin löytyisi edes sen verran jotain ymmärryksen pilkahdusta, että jättäisit edes tähän ketjuun enempää kirjoittamatta?

        Aloittajalle osanottoni. Ehkä keskenmenopalstalla voisi löytyä noilla viikoilla keskenmenon saaneita, jotka saattaisivat osata vastata kysymyksiisi?

        Joskus vaan yritetään vääntää hengenmenoo siitäkin missä se ei oo ollu mitenkään varmaa.
        Joo, kyllähän sitä ihan missä tahansa tekemisessä kuolemanriskejä riittää.. aborteissakin.


      • Anonyymi

        Lapsenmurhaaja niskakiikkuun


      • Anonyymi

        Kehittynyttä argumentointia 😏


      • Anonyymi
        kropan viisaus kirjoitti:

        Kohtusi ja elimistösi luulee vieläkin kantavansa sisällään uutta elämää, ja taistelee vastaan luonnotonta "palautumista".. tuntuu niin turhalle ja epäreilulle mitä lapsiparalle tapahtui.

        Kun et tiedä syitä niin älä tuomitse ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun et tiedä syitä niin älä tuomitse ,

        Syyn kertomatta jättäminen alunperinkin viittaa siihen ettei mitään kunnollista pätevää syytä ole ollut. Miksi sitä ei muuten kertoisi? Todennäköisyys kuolemanvakaville terveyssyille on "huima" 0,5%..


    • Tiitana1

      Hei ihmiset, eikö kellään oo tästä kokemuksia?

      • Dara

        Suomessa suurin osa aborteista tehdään ennen kahdekasatta raskausviikkoa, joten kaiketi kovin monella täällä kirjoittavalla ei olekaan kokemusta noin pitkälle ehtineen raskauden keskeyttämisestä ja sen aiheuttaneiden kilojen katoamisesta. Minä myöskin ehdottaisin nimimerkin "Et viitsisi" tavoin sinua kyselemään vaikkapa keskenmeno puolelta, josko siellä olisi ihmisiä joilla on kokemus keskenmenosta vastaavilla raskausviikoilla, ja ehkä niin ollen myös jotain kerrottavaa omasta painokehityksestään sen jälkeen.


    • nukkaa sureva

      mulle tehtiin abortti raskausviikolla 15 trisomy 13 vuoksi, mika oli elamani kauhein kokemus. Painoa oli tullut siina vaiheessa jo 4-5 kg lisaa. nyt 34 paivaa myohemmin vain 1 kg on vahennyt vaikka imetan 19 kk vanhaa poikaani, urheilen (bikram joogaa juoksua) 5 kertaa viikossa ja syon paljon vahemman kun ennen toista raskautta (noin 1800 kcal paivassa). mun pituus on 173 cm ja paino on nyt 70.5 kg. lahtopaino oli noin 65-67 kg.
      Hormonit pitavat tiukasti kiinni kiloista alavatsan kohdalla kun kroppa kuvittelee olevansa vielakin raskaana..... tosin tissitkin ovat taas kasvaneet ja maitoa riittaisi vaikka puna-armeijalle.

    • näin

      Minulle tehtiin abortti rv 13. Painoa kertyi raskauden aikana n. 5 kg.
      Lähtöpaino raskauden alussa oli 65 kg, nyt kuukausi keskeytyksen jälkeen olen laihtunut huimasti, paino on tällä hetkellä 62 kg. Olen 175 cm pitkä.

    • olisiko niin että

      raskautuessa naisen vartalo muuttuu osittain pysyvästi. Esim. Lantio levenee.

      • ????????????

        Mistähän tämmönen _pysyvä_ lantion leveneminen ilmenee, oisko mitään tieteellistä faktaa aiheesta? Empä oo koskaan kuullukaan... pitäskö sen levetä vai miks omani on ihan samoissa mitoissa kun aiemminkin? Jospa se on ihan vaan perinteistä lihomista?


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8484
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1694
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe