Lääkevertailu: Trileptal vs Neurotol Slow

Epi76

Millaisia kokemuksia teillä on näistä lääkkeistä ja sen vaikuttavista aineista? Näissähän on eri vaikuttavat lääkeaineet (okskarbatsepiini vs karbamatsepiini), vaikka lienee "sukulaisia", mutta silti eri.

Onko jollakin teistä kokemus siitä, että toinen noista ei tehonnut, mutta toinen sitten taas tehosi kun tehtiin lääkevaihto?

8

2900

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epi68

Käytin lähes 25 vuotta Neurotolia ja olin varsin tyytyväinen, mutta n. 4 vuotta sitten maksa-arvot (GT)nousivat yli rajan ja näyttivät muistaakseni 166 arvoa ja neurologi ehdotti Trileptalia, koska lääke lähes samankaltainen paitsi ei vaikuta maksa-arvoihin. Ehdin käyttää annostuksella 2x 300mg pari vuotta, jolloin sitten tuli Grandmal- tyyppinen kohtaus. Lääkeannostusta lisättiin 2x 600mg, mutta kohtaus tuli jälleen vuoden kuluttua. Tämän jälkeen päätimme yhdessä toisen neurologin kanssa palata vanhaan lääkitykseen, koska nuo maksa-arvot eivät kuitenkaan ole niin hälyttäviä. Arvo on vaihdellut 110-160 välillä. Viinan kanssa ennen läträä, joten arvot vain hieman heittelevät (olisikohan stressivaikutteinen?). Tärkeintähän epilepsiassa on kuitenkin kohtauksettomuus ja toivottavasti maksa-arvot pysyvät nykyisissä arvoissa, sillä uuteen kokeiluun en kovin helposti enää mene. Riskit ovat liian suuret.

• Epi76

Kiitos vastauksestasi. Itsellä myöskin tilanne sellainen, että lapsuudessa käytin Neurotol Slow:ta, joka tehosi hienosti ja vei kohtaukset pois. Nyt aikuisiällä on aloitettu Trileptalilla, mutta se ei ole auttanut ja leikkausta tässä odotellaan.

Mielenkiintoisintahan tässä nyt on kohdallani juuri tuo, että minkä takia henk.koht lääkärini ei ole ehdottanut lapsuudessa niinkin tehokkaaksi todettua Neurotol Slow:ta vielä Trileptalin tilalle. Tätä aion siis itse edottaa vielä, ennen kuin pöydälle menen. Muuten mielestäni jotain hyvin kokeilemisen arvoista ja perusteltua jää kyllä kokeilematta.

Tärkeintä kuitenkin tässä pointissa on se, että huomaan ainakin sun vastauksesi osalta, että eroja tehokkuuksissa todella on ja niitä kannattaa kokeilla!

• lääkettä lääkettä

Mulla aloitettiin Neurotol Slowilla. Kohtauksia en sen kanssa saanut kertaakaan. Mutta lääkitystä nostettiin, koska 1) pitoisuus ei meinannut nousta haluttuun 2) sain kuitenkin "ennakko-oireita", jotka neurologi halusi myös poistaa. Jossain kohtaa huomasin, että oli liikaakin väsymystä, erityisesti iltapäivällä ja illalla meinasin aina nukahtaa sohvalle. Hankalaa kun yrittää opiskella! Ja muistin heikkenemisen huomasin myös.

Vaihdettiin sitten Trileptaliin. Trileptalin kanssa väsymys lähti, muistiongelmat ei. Tilalle tuli lähinnä lievästi alhainen natriumtaso, joka aiheuttaa huimailua ja "pöhnäisyyttä" lähinnä aina lääkkeen ottamisen jälkeen hetkisen (n. 1-2h). Mutta mulle sopivampi sivuvaikutus kuin väsymys ;) Lisäksi Trileptalin aikana mulle on tullut tiettyjä vatsaoireita, joista nyt ei ole tietoa, johtuvatko ne Trileptalista vai jostakin muusta. Trileptalia olen nyt syönyt 1,5 v., sinä aikana olen tosin saanut 3 kohtausta, nyt on mennyt yli 0,5v. edellisestä. Eli mahdollisesti annostus olisi nyt sopiva, eikä enempää kohtauksia tulisi. Annostus mulla onkin jo 1200mg x2. Mutta kohtauksia lukuun ottamatta (jos niitä ei enää tulisi?), olen ehkä tyytyväisempi tähän, koska se Neurotol-väsymys oli niin hankalaa oman elämän kannalta.

Ja toisaalta olisin valmis ehkä jo kokeilemaan kolmatta... Muistiongelmista: niistä ei tosiaan ole tietoa, johtuuko ne lääkkeistä (nämä 2 lääkettä lähellä toisiaan kemiallisesti) vai epilepsiasta vai kummastakin. Itse kyllä kallistun enemmän lääkkeiden suuntaan. Eli Keppraa voisin harkita. Ehkä. Jossain vaiheessa.

• Epileptikko -94 alka

Neurotol Slow 7vuotta putkeen, ei kohtauksia. Vaihdettiin, koska piti tehdä helikobakteeri häätö ja antibiotit eivät sopineet yksiin. Trileptal aloitettiin ja meni kuukausi kun alkoivat kohtaukset...joita tulikin sitten usein. Vaihdettiin takaisin Neurotol Slowja lisäksi Keppra, nyt kohtauset pysyneet poissa.

• Peeth.

Tästä itse asiassa juuri hamusin netistä infoa sillä pitkä ja hyvin selostettu artikkeli "nainen ja epilepsia" kertoi että karbamatsepiini saattaa olla peräti osasyyllinen siihen että saan kohtauksia aina ovulaation aikaan: "On myös esitetty, että joissakin tapauksissa epilepsialääkkeitten (fenytoiini, karbamatsepiini) hajoaminen maksassa lisääntyy kuukautisten aikaan samoja aineenvaihduntareittejä käyttävien sukuhormonien pitoisuuksien laskun vuoksi. Lisääntyneen aineenvaihdunnan seurauksena laskevat lääkeainepitoisuudet voisivat altistaa kohtauksille."

ja että: "Okskarbatsepiini on uudempi rakenteeltaan läheisesti karbamatsepiinia muistuttava lääke, joka ei kuitenkin kiihdytä siinä määrin maksan sytokromi P 450 -entsyymijärjestelmän toimintaa kuin karbamatsepiini." Siinä sanottiin myös että keltarauhashormonilääkityksestä voisi olla hyötyä.

Moni muukin asia tuossa artikkelissa pitää kohdallani paikkansa, eli.. pitäisiköhän ehdottaa neurologille Trileptalia, sillä Neurotol Slow ei ole 8 vuoden aikana kertaakaan pitänyt ns. ovulaatio-kohtauksia poissa, ja Kepprakin vain muutaman kuukauden. Deprakinea jo yksi ehdotti, mutta itse en ollut siitä niin innoissani, ja toinen neurologikin sanoi että "siellä on tainnut mennä sormi suuhun" kun kerroin mitä minulle oli ehdotettu..

Kenelläkään kokemuksia Neurotol Slow:n vaihtamisesta Trileptaliin? Toimiko?

• NS Trileptaliin

Jo yli 10 vuotta sitten gynekologi ehdotti Neurotol Slow:n vaihtoa Trileptaliin, jotta löytyisi helpommin sopiva e-pilleri. Näin ollen olen yksi noista kokeneista.

Mielestäni Neurotol Slow ei väsyttänyt yhtä paljon. Samoin maksa-arvot olivat paremmat. Hormonivalmisteita en ole kokeillut migreenin ennaltaehkäisemiseksi kummankaan kanssa.

Trileptalin ja Deprakinen yhteinen haitta on alhainen natrium (hyponatremia), joten verenpaine laskee liian alas (kokemusta vuosien varrelta).

Neurotolin ja Tegretolin aikana minulle tuli kuukautiskierron mukaisesti kohtauksia, ei Neurotol Slow:n eikä Trileptalin aikana. Keppran aikana ei ole tullut vielä yhtään kohtausta.

Sekä Trileptal että Neurotol Slow aiheuttavat kilpirauhasen vajaatoimintaa. Endokrinologin mukaan Trileptalin riski on jopa suurempi. En ole seurannut niin tarkasti.

• Peeth.
        NS Trileptaliin kirjoitti:

Jo yli 10 vuotta sitten gynekologi ehdotti Neurotol Slow:n vaihtoa Trileptaliin, jotta löytyisi helpommin sopiva e-pilleri. Näin ollen olen yksi noista kokeneista.

Mielestäni Neurotol Slow ei väsyttänyt yhtä paljon. Samoin maksa-arvot olivat paremmat. Hormonivalmisteita en ole kokeillut migreenin ennaltaehkäisemiseksi kummankaan kanssa.

Trileptalin ja Deprakinen yhteinen haitta on alhainen natrium (hyponatremia), joten verenpaine laskee liian alas (kokemusta vuosien varrelta).

Neurotolin ja Tegretolin aikana minulle tuli kuukautiskierron mukaisesti kohtauksia, ei Neurotol Slow:n eikä Trileptalin aikana. Keppran aikana ei ole tullut vielä yhtään kohtausta.

Sekä Trileptal että Neurotol Slow aiheuttavat kilpirauhasen vajaatoimintaa. Endokrinologin mukaan Trileptalin riski on jopa suurempi. En ole seurannut niin tarkasti.

Huomasitko että kohtaukset olisivat vähentyneet Trileptaliin vaihdettuasi? Tai pysyikö poissa silläkin?

Alhainen natrium on ollut mullakin haittana koko sen 8v kun olen Neurotol Slowta syönyt, mutta tilanne parani kun hieman lisäsin suolan käyttöä (aiemmin en käyttänyt lainkaan) tai söin natrium-tabletteja. Neurotol Slow kyllä väsyttää aivan älyttömästi ja enää tämä ei ole alkuväsymystä.

Keppra puolestaan toimi vain muutaman kuukauden. Pakko kokeilla jotain muuta nyt.

• Ei kohtauksia
        Peeth. kirjoitti:

Huomasitko että kohtaukset olisivat vähentyneet Trileptaliin vaihdettuasi? Tai pysyikö poissa silläkin?

Alhainen natrium on ollut mullakin haittana koko sen 8v kun olen Neurotol Slowta syönyt, mutta tilanne parani kun hieman lisäsin suolan käyttöä (aiemmin en käyttänyt lainkaan) tai söin natrium-tabletteja. Neurotol Slow kyllä väsyttää aivan älyttömästi ja enää tämä ei ole alkuväsymystä.

Keppra puolestaan toimi vain muutaman kuukauden. Pakko kokeilla jotain muuta nyt.

Jo Neurotol Slow:n aikana oli 10 vuotta kohtauksetonta aikaa. Vaihto Trileptaliin ei puhkaissut kohtauksia, vaan olen ollut yhteensä 21 vuotta putkeen kohtaukseton (välissä kirurgia).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      123
      1845
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      126
      1579
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      76
      1365
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1312
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      127
      1146
    6. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      48
      1035
    7. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1011
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      22
      987
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      858
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      783
    Aihe