lehmä polki vetimensä

minee

saako niitä kanyyleja enää mistään tänäpäivänä , joka työnnetään vedinkanavaan. 20 vutta sitten oon viimmes käyttäny.. huomenna jostain hommaan niitä..

8

1500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muamuija

      Apteekista saa, ja keltätahansa eläinlääkäriltä jos vastaanottoaikana toimistollaan pistäydyt. Eriasia, saatko sitä kanyyliä ilman rauhoitusta kipeään ja turvonneeseen vetimeen asetettua ilman vaurioita jommallekummalle taistelun osapuolelle. Itse olemma antaneet pahojen tapauksien mennä vain umpeen ja hoitaneet pelkkää haavaa - voi silti seuraavalla kaudella olla taas lypsyssä sekin vedin. Vaikka kanyylin laittaisitkin, kannattaa silti hoitaa antibiootilla se lehmä, tulehtuu lähes satavarmasti kuitenkin se kanyylivedin.

    • Umpeuttaminen ei siis tule kyseeseen? Itse vieroksun näitä kanyylineuloja.. Umpeuttaminen olis pienemmän riesan tie...

    • hilkkakoo

      Ehdottomasti kanyylit kehiin jos heruttaa hyvin/kohtalaisesti. Saa apteekista, kolumbos tai muu vastaava nimi näillä. Umppareita ei kannata laittaa, tulehtuu _> lääkitys _>varoajat _> tulee kalliiksi.
      Alkuun saattaa protestoida kovastikkin, kun kipeä. Mutta piikitä ensin kipulääke, anna vaikuttaa ja laita vasta sitten. Kunhan päivän pari tottuu niin antaa paremmin laittaa. Siihen sitten se kakspuolisesti tarttuva ( mikähän lie oikea nimi??) pintelin tapainen laastari päälle.

      • Eräs emäntä

        Oma kokemus on, että kanyylinkin aikana, tai viimeistään poiston jälkeen tulehtuu kuitenkin, joten antibioottikuurilta ei välty, vaikka mitä tekisi. Bäkteereita vetimeen menee, koska kääre (Snögg) ei joka kerta koko lypsyväliä pysy, lehmä potkaisee kanyylin irti tai kanava jää jäykäksi ja avoimeksi kanyylin poiston jälkeen tai kasvaa uudelleen umpeen ellei ole arpeutunut kunnolla. Paljon enemmän työtä ja riesaa yrittää säilyttää vedin lypsyssä kuin antaa umpeen poljetun olla rauhassa. Lievemmät polkemat on sitten eri asia, jos maito tulee kohtuudella lypsyä kyllä jatketaan ja koetetaan parantaa haava mahdollisimman siististi - lehmä muistaa varoa parantunuttakin haavaa vielä kuukausia jos sille jää hoidosta huonot muistot.


      • emäntä minäkin
        Eräs emäntä kirjoitti:

        Oma kokemus on, että kanyylinkin aikana, tai viimeistään poiston jälkeen tulehtuu kuitenkin, joten antibioottikuurilta ei välty, vaikka mitä tekisi. Bäkteereita vetimeen menee, koska kääre (Snögg) ei joka kerta koko lypsyväliä pysy, lehmä potkaisee kanyylin irti tai kanava jää jäykäksi ja avoimeksi kanyylin poiston jälkeen tai kasvaa uudelleen umpeen ellei ole arpeutunut kunnolla. Paljon enemmän työtä ja riesaa yrittää säilyttää vedin lypsyssä kuin antaa umpeen poljetun olla rauhassa. Lievemmät polkemat on sitten eri asia, jos maito tulee kohtuudella lypsyä kyllä jatketaan ja koetetaan parantaa haava mahdollisimman siististi - lehmä muistaa varoa parantunuttakin haavaa vielä kuukausia jos sille jää hoidosta huonot muistot.

        Ei välttämättä tulehdu, kokemusta on ja ihmeteltykin. Täytyy varoa kuitenkin likaantumista. Itse käytin aptekista saatavaa laastaria tissinpäähän ja liivit sekä sanomalehtiä väliin suojaksi. Hyvin pysyi paikoillaan. Haavadesifiointiaineella puhdistin aina kanyylin korkin ja tissinpään ennen sulkemista. Aina ei tietenkään onnista, silloin umpeen. Kerran meni tissi juuresta asti poikki, mutta silloin soitettiin jo teurasauto hakemaan.


      • navettapiika
        emäntä minäkin kirjoitti:

        Ei välttämättä tulehdu, kokemusta on ja ihmeteltykin. Täytyy varoa kuitenkin likaantumista. Itse käytin aptekista saatavaa laastaria tissinpäähän ja liivit sekä sanomalehtiä väliin suojaksi. Hyvin pysyi paikoillaan. Haavadesifiointiaineella puhdistin aina kanyylin korkin ja tissinpään ennen sulkemista. Aina ei tietenkään onnista, silloin umpeen. Kerran meni tissi juuresta asti poikki, mutta silloin soitettiin jo teurasauto hakemaan.

        Nyt on niitä uusia vahakanyyleita, mitkä pitävät kanavan auki lypsynvälillä. Kalliita kyllä, mutta toimivat minun mielestä paremmin kuin tavalliset. Kyllähän se tulehdus riippuu paljon vammasta ja hoidosta, mutta kannattaa yrittää. Umpeuttaminenkin saattaa tulehduttaa ja nostaa kuumeen, sitten on hoidettava kumminkin. Lykkyä ja pitkämielisyyttä!


      • henriks ijas
        emäntä minäkin kirjoitti:

        Ei välttämättä tulehdu, kokemusta on ja ihmeteltykin. Täytyy varoa kuitenkin likaantumista. Itse käytin aptekista saatavaa laastaria tissinpäähän ja liivit sekä sanomalehtiä väliin suojaksi. Hyvin pysyi paikoillaan. Haavadesifiointiaineella puhdistin aina kanyylin korkin ja tissinpään ennen sulkemista. Aina ei tietenkään onnista, silloin umpeen. Kerran meni tissi juuresta asti poikki, mutta silloin soitettiin jo teurasauto hakemaan.

        tulehdus rasvoja utareisiin hiero ja sankoja lapsille.


    • henriks ijas

      tilaa keinosiementäjä karkkilasta tyttö se osaa hyvin hommansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe