DHCP ja kiinteä IP

DonBonJones

Heippa!

Miten tää tehdään? Mulla on kämppä täynnä tieppareita, kännyköitä ym elektroniikkaa minkä pitäs netissä roikkua. Haluisin tälle vakiokalustolle määrittää vakio osotteet ja sattumanvaraisia verkkovierailuja varten sadan osotteen aukon mille sitten DHCP antaa osotteet. Kiinteäksi haluan näitä osotteita juurikin siksi että weebipohjainen accessoiminen olisi helppoa.

No nyt jos konffaan ADSL purkista (netgear dgn2200) DHCP:lle alueen välille 192.168.0.2-100 ja kiinteille rakkineille osoitan IP:t manuaalisesti alueelta 101-200. Nyt näistä kiinteistä vehkeistä osa pääsee nettiin ja osa ei. Luonnollisestihan ongelma piilee siinä että haluaisin kaikki nettiin. Onko tässä nyt NAT:n asetuksissa jotain vai seuraako tuon NAT:in koffaus jotenkin oletusarvoisesti DHCP:n säätöjä?

Modeemissa itsessään on myös toiminto jolla voi varata siihen jo liittyneille rakkineille vakio IP:t, mutta tämä systeemi on aika nihkeä käyttää. Lisäksi haluaisin että nuo randomvierailijoiden IP:t löytyy määrätyltä alueelta.

Teenkö tän siis lähtökohtaisesti jo väärin. En täysin ymmärrä koko lähiverkon toimintaa, joten en ihmettelisi jos tässä joku perustavanlaatuinen virhe on. Kiitän asiallisista vastauksista.

3

377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reality_check

Kannattaa muistaa että jos DHCPllä ei anneta osoitetta koneille ne eivät saa sitten yleensä muitakaan verkon kannalta tähdellisiä tietoja kuten esim. DNS-palvelimien osoitteita ja aliverkkomaskeja.

192.168.0.x on C-luokan lohko jolloin maskiksi tule aina 255.255.255.0 eli ensimmäiset 3 oktettia pitää olla osoitteessa samat jotta laitteet tunnistuvat samaan lohkoon kuuluviksi ja pystyvät juttelemaan keskenään ilman kummempia reititysvirityksiä.

Nimipalvelun toiminnan ja palveluntarjoajan DNS-servereiden osoitteiden selvittämisen jätän kotitehtäväksi.

• DrKoira

kokeiles antaa koneelle kiintä,, ip,,
      192.168.0.2-100 sulla toi avaruus joten anna ekalle koneellee 192.268.0.99
      sit seuraava 98 ja niin...

jos antaa alapäästä voi olla että punukka on attanut sen jo jollekkin... vapaastihakevalle laitteelle..

kyllä sen pitäis tajuta se kiintee sekaan..

• City-Kani

Useempi laite tajuaa kyllä ihan kuin yllä on!
      jos kone tarjoaa sille kiinteetä IP:tä sen omasta avaruudesta.

Tosta netgerista ei kokemuksia, mutta uskoisi senkin tajuavan
      Ei muuta kuin ataan niille kiinteitä juuri sieltä yläpäästä,,,
      koska purkki itse jakaa alapäästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4622
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1897
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1590
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      124
      1125
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1061
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1036
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      933
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      896
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      872
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      828
    Aihe