Integroituminen

Tiinan matkakertomus siivitti harmaita aivosolujani funtsimaan, miten on mahdollista, että afrikkalainen pakolainen integroituu suomalaisuuteen.

Intergroitumista pidetään salasanana, jolla ulkomaalaisen eri kulttuurista tulevan odotetaan kirjautuvan sisälle uuteen kotimaahan.

Olisiko sinulla kykyjä integroitua uuteen elinympäristöön?

49

109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutto--lintu

Miksipä en olisi siihen kykenevä, kuin sadattuhannet muutkin suomalaiset, ennen minua?
      Nälkä, vilu ja uteliaisuus ovat vieneet suomalaisia maailman ääriin asti, ja hyvin ovat toimeen tulleet.
      Itse en ikinä integroituisi Helsinkiin.

• Olet asunut kauan ulkomailla? Muistaakseni kirjoitit joskus elämästäsi Saksassa ja jossain Etelä-Euroopan maassa.

Olen itse kykenevä integroitumaan esim. Hollantilaisuuteen.

• muutto--lintu
        korppis kirjoitti:

Olet asunut kauan ulkomailla? Muistaakseni kirjoitit joskus elämästäsi Saksassa ja jossain Etelä-Euroopan maassa.

Olen itse kykenevä integroitumaan esim. Hollantilaisuuteen.

Hehhehhee, apua, olenko joskus asunut muualla, kuin kotoisessa Suomessamme?
        En ole, tietääkseni.
        Vakavasti puhuen, ihminen on kovin muuttuvainen, kun ja jos niin on oltava.
        Pakolaisella tuskin on valinnan vapautta, joka meillä on.

• muutto--lintu kirjoitti:

Hehhehhee, apua, olenko joskus asunut muualla, kuin kotoisessa Suomessamme?
        En ole, tietääkseni.
        Vakavasti puhuen, ihminen on kovin muuttuvainen, kun ja jos niin on oltava.
        Pakolaisella tuskin on valinnan vapautta, joka meillä on.

Otit muuttolinnun nikin, miksi? Muuttolintu kirjoittaa aina silloin tällöin kuulumisiaan ulkomailta.

Mutta asiaan, olisitko kykenevä integroitumaan esim. afrikkalaisuuteen.

• lintu--muutto
        korppis kirjoitti:

Otit muuttolinnun nikin, miksi? Muuttolintu kirjoittaa aina silloin tällöin kuulumisiaan ulkomailta.

Enpä koskaan ole nähnyt palstaillessani. Muuttolintu tuli mieleen, jos maasta muualle muuttaisi. Itselläni on afrikkalaisia ystäviä. Siellä ovat vuosia myös asuneet useammatkin suomalaiset tuttavamme. Miksenpä minäkin, jos niin olisi tarpeen.
        Takaisin tulleiden perheiden lapsilla onkin ollut sopeutumista, kun ei enää olekaan ollut palvelijoita joka tarpeeseen.

• lintu--muutto kirjoitti:

Enpä koskaan ole nähnyt palstaillessani. Muuttolintu tuli mieleen, jos maasta muualle muuttaisi. Itselläni on afrikkalaisia ystäviä. Siellä ovat vuosia myös asuneet useammatkin suomalaiset tuttavamme. Miksenpä minäkin, jos niin olisi tarpeen.
        Takaisin tulleiden perheiden lapsilla onkin ollut sopeutumista, kun ei enää olekaan ollut palvelijoita joka tarpeeseen.

Viestissäsi tulee hyvin selväksi rikkaiden länsimaisten ihmisten elintaso Afrikassa. Voisin asua Afrikassa jos palvelijat hoitaisivat arkirutiinit ja minä makoileisin palmun alla päivät pitkät ; )

• l--m
        korppis kirjoitti:

Viestissäsi tulee hyvin selväksi rikkaiden länsimaisten ihmisten elintaso Afrikassa. Voisin asua Afrikassa jos palvelijat hoitaisivat arkirutiinit ja minä makoileisin palmun alla päivät pitkät ; )

Kaikki he kyllä menivät pyydettäessä töihin määränpäähänsä, kaipa hyvin palkattuina.
        Perheet, lapsineen.

• --
        korppis kirjoitti:

Hei outolintu, viimeisin kirjoitus:

Muuttolintu 15.9.2004 23:09

joo silloin,tällöin
        sinä oletat liian paljon ja jos oletuksesi menee metsään, niin menet asiaan

• Oletusarvo
        -- kirjoitti:

Hei outolintu, viimeisin kirjoitus:

Muuttolintu 15.9.2004 23:09

joo silloin,tällöin
        sinä oletat liian paljon ja jos oletuksesi menee metsään, niin menet asiaan

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9551990#comment-47320216

muuttolintu43 mielipiteitä löytyy pitkin vuotta 2011.

Muuttolintu43 paisteli viimejoulun alla kinkkuja Inglesissa ja oli aijemmin tapaillut tohtoria Berliinissä. Kirjoitellut myöhemminkin esim. viime kesänä.

• Oletusarvo kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9551990#comment-47320216

muuttolintu43 mielipiteitä löytyy pitkin vuotta 2011.

Muuttolintu43 paisteli viimejoulun alla kinkkuja Inglesissa ja oli aijemmin tapaillut tohtoria Berliinissä. Kirjoitellut myöhemminkin esim. viime kesänä.

Nikkien samankaltaisuutta on ihan turha miettiä. Jopa eri puolilla maailmaa keksitään samoja asioita samoihin aikoihin niin tieteessä kuin taiteessa.

Tätäkin nikkiä jonka olen rekisteröinut muistaakseni v. 2007 jossain muodossa käytetään luultavasti jokaisella keskustelupalstalla mitä Suomesta löytyy.

Sain juuri tänään kyselyn, että olenko jossain ketjussa esiintyvä Anna Analyyzi. En ole. Joku muu on vaan vääntänyt analyysi-sanan haluamaansa muotoon. Kuten minäkin.

Niin ja intergoitumisesta piti sanomani että en usko pystyväni integroitumaan enää. Ainoa maa(ilmankolkka) jonne haluaisin kenties muuttaa on Australia. Jotenkin tuntuvat nuo aussit olevan kovin rentoa väkeä. Mutta, oi rakas Suomeni maa. Tuskin puolta vuotta kauempaa siellä voisin elää.

Jääkaappini ja tiskikoneeni voisin hyvinkin integroida paitsi etten ole ihan täysin varma, onko tuo sama termi.

• AnaLyyzi kirjoitti:

Nikkien samankaltaisuutta on ihan turha miettiä. Jopa eri puolilla maailmaa keksitään samoja asioita samoihin aikoihin niin tieteessä kuin taiteessa.

Tätäkin nikkiä jonka olen rekisteröinut muistaakseni v. 2007 jossain muodossa käytetään luultavasti jokaisella keskustelupalstalla mitä Suomesta löytyy.

Sain juuri tänään kyselyn, että olenko jossain ketjussa esiintyvä Anna Analyyzi. En ole. Joku muu on vaan vääntänyt analyysi-sanan haluamaansa muotoon. Kuten minäkin.

Niin ja intergoitumisesta piti sanomani että en usko pystyväni integroitumaan enää. Ainoa maa(ilmankolkka) jonne haluaisin kenties muuttaa on Australia. Jotenkin tuntuvat nuo aussit olevan kovin rentoa väkeä. Mutta, oi rakas Suomeni maa. Tuskin puolta vuotta kauempaa siellä voisin elää.

Jääkaappini ja tiskikoneeni voisin hyvinkin integroida paitsi etten ole ihan täysin varma, onko tuo sama termi.

"analyyzi"

Z-kirjain on hyvä integrointikeino.
        Varsinkin kun kertoo itsestään.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"analyyzi"

Z-kirjain on hyvä integrointikeino.
        Varsinkin kun kertoo itsestään.
        H.

?

Aloitan vastauksena kysymysmerkillä koska taaskaan ei pieni mopopoika ymmärrä vastauksestasi yhtään mitään.

• tentataanko
        korppis kirjoitti:

Jos nikki ei ole rekattu se on kaikkien käytettävissä.
        Jos tänne tulee uusi kirjoittaja, mistä hän voi tietää että joku muuttolintu on syyskuussa kirjoittanut tänne.

• Oikeastaan, olisit voinut jatkaa Tiinan aloitukseen, se olisi ollut hyvä paikka jatkaa.
      Minä pakenin Suomesta 16v. kun rahat loppuivat, eli olen aikasti hyvä esimerkki elintasopakolaisesta.
      Sen jälkeen olen aina jonnekin integroitunut, opetellut ihan kieletkin.
      Joten oletan olleeni ihan hyvä mamu. Mä oon ny budjannu Stadissa vuodesta 1972, aikasti kiliffasti integroitunut ihan vaan bamlaamalla.
      H.

• Olin varma, että kommentoit eka lauseesi tavoin aloitustani, mutta tässä aloituksessa kuten kuitenkin ymmärsit on kyse aivan muusta kuin matkailusta.

• korppis kirjoitti:

Olin varma, että kommentoit eka lauseesi tavoin aloitustani, mutta tässä aloituksessa kuten kuitenkin ymmärsit on kyse aivan muusta kuin matkailusta.

"kultapeukaloiseni"

Kyllä minä ymmärsin hyvin mistä aloitukseesi repäisit aiheesi.
        Tiinan matkakertomukset antoivat jo osviittaa siihen, miten vaikeaa integroituminen voisi olla.
        Olisin ihan hyvin nauttinut aloituksestasi jos olisit jatkanut sen Tiinaan, nyt on vähän vastenmielinen maku, ihan kun olisi paistanut Lokin munan. :)
        H.

• hunksz kirjoitti:

"kultapeukaloiseni"

Kyllä minä ymmärsin hyvin mistä aloitukseesi repäisit aiheesi.
        Tiinan matkakertomukset antoivat jo osviittaa siihen, miten vaikeaa integroituminen voisi olla.
        Olisin ihan hyvin nauttinut aloituksestasi jos olisit jatkanut sen Tiinaan, nyt on vähän vastenmielinen maku, ihan kun olisi paistanut Lokin munan. :)
        H.

Menit aloitukseni ytimeen. Hyvin paljon hyysätään pakolaisia, uskotellaan itselle, että he integroituvat Suomeen. No way : (

Huomasin kun luin matkakertomusketjua, että meidän on aivan mahdotonta samaistua asumaan syvälle Arfikkaan.

• korppis kirjoitti:

Menit aloitukseni ytimeen. Hyvin paljon hyysätään pakolaisia, uskotellaan itselle, että he integroituvat Suomeen. No way : (

Huomasin kun luin matkakertomusketjua, että meidän on aivan mahdotonta samaistua asumaan syvälle Arfikkaan.

"Niittykurviseni"

Jatketaanko Tiinaa, siis aloitustaan?
        Se olisi hänelle kunniaksi ja meille opiksi, varsinkin jos hän jatkaa matkakertomustaan mustiin syövereihin.
        H.

• yykaakoooviis
        hunksz kirjoitti:

"Niittykurviseni"

Jatketaanko Tiinaa, siis aloitustaan?
        Se olisi hänelle kunniaksi ja meille opiksi, varsinkin jos hän jatkaa matkakertomustaan mustiin syövereihin.
        H.

Vaadit korppista siirtymään tiinan aloitukseen ?
        Koska tiina oli ensin?

• yykaakoooviis kirjoitti:

Vaadit korppista siirtymään tiinan aloitukseen ?
        Koska tiina oli ensin?

"yykaakoooviis"

Kyllä. Mutta en siksi että Tiina oli ensin, vaan siksi että hän kertoi kokemuksistaan ja kulttuurishokista,
        Korppusiepponi sitten raastoi siitä viipaleen, ollakseen paremmin erinomainen.
        Ja sitä minä en kestä.
        Jos joku tekee mukavan aloituksen niin siinä jatketaan, ei varasteta ideoita.
        Minulta saa kyllä varastaa.
        H.

• eukko.

Nuorempana varmasti olisinkin integroitunut, sopeutunut, melkein mihin tahansa uuteen maahan. Toista on nyt. Kotini on tärkein ja parhain paikka maailmassa ja sijaitsee täällä Suomessa
      .
      Luulen, että en jaksaisi olla kauan aikaa, vaikkapa edes 3 viikkoa lomallakaan missään. Tai tiedänkin sen kokemuksestakin. Koti-ikävä on iskenyt.

Siis enpä haikaile enää näillä kymmenillä uuteen elinympäristöön.

• matkailija..

Mikä ihmeen salasana tuo on nykyaikana? Voisito tarkentaa? Alkaako Sinua dementia vaivata, jos et viitsi Tiinan kirjoituksia, siis niitä vanhoja avata?

No, eipä ole ihme, kun tallennat kaikkien kirjoitukset muistiin koneellesi, kunhan vain sitten muistaisit myös, että joku on mahdollisesti vaihtanut mielipidettään, korjannut kirjoitusvirheensä ja ennenkaikkea myöhemmin korjannut Sinun väärinkäsityksiä kirjoituksesta, jonka Sinä tahallaan tai tahattomasti ymmärrät väärin.

Oletko jo selvittänyt, kuka oli hajupoika, pohjanpoika, ajomis yms.????

Kysyttäessä vastaan. Minulla olisi juuri oikea aika ja hetki vaikka muuttaa toiseen maahan. Sitä en sano, mikä, mutta Hollanti se ei ole.

Vaatimaton kielitaitoni, suomi, ruotsi, englanti on tietenkin rajoite, mutta ei ylipääsemätön, koska usein "maailmalla" pärjää ns. käsipelillä.

En viitsi toistaa entisen esimieheni neuvoa, kuinka lennot järjestyy!! Oli tipalla, että hänelle ei järjestetty yksityiskonetta Seutulasta(siis se Helsinki-Vantaa) Intiaan, että pääsivät ukosta eroon.

No, menihän hän, mutta ikävä kyllä palasikin. Oli meillä "myyntitykeillä" taas tekemistä, mutta onneksi rahakasta.

• Kuvakieltä ystäväiseni kuvakieltä sitä käytän useinkin.

Minä en vanhoja tekstejä enkä nimimerkkejä muistele, kerään vain helmiä joukosta ja niillä ei ole mitään tekemistä nimimerkin perässähiihdon kanssa.

Minua ei yksinkertaisesti kiinnosta ihmisten yksityiselämä. Ainoastaan jos keskustelen teen lisäkysymyksiä ja sekös ei kaikkia miellytä.

Hollanti on kaunis maa, kevät on paras aika matkustaa Hollantiin. Hollantilaiset ovat ystävällistä ja vieraanvaraista kansaa.

Pysy kaukana.

• mää en ainakaan integroidu afrikkaan se on tasan tarkkaan varmaa nyt tuntuu siltä ettei edes koskaan käymäänkään koko pätsissä mutta saa nähdä maailma ja mieli muuttuu ja minä mukana näinhän se pitää mennä loppuun asti.

• outo lintu

50 vuodessa muutuin englantilaiseksi tavoiltani mutta en koskaan tuntenut itseäni englantilaiseksi enkä täysin intergroituneeksi.

Suomeen palattuani on vaikea kotoutua.

On varmaan hyvin vaikea afrikkalaisen niin erilaisesta lämpimästä maasta intergroitua tänne näin erilaiseen kylmään maahan ja ihmisiin.

• --

Hassua, minuuttia ennen nimimerkkiä 'outo lintu', kirjoitin aloittajalle, ja osoitin kirjoitukseni hänelle 'outolintu'... vieläkö joku väittää, että tästä on kirjoitettu ennenkin. Sattumuksia koko elämä

• sopeutuva nirsake

Sopeudun erittäin huonosti komenteluun, perusteettomiin rajoituksiin, aikaisiin herätyksiin, ahtaaseen asumiseen, liian kylmään, liian kuumaan...(loputon lista), koska mulla on varaa valita ja mahdollisuus elää siellä, mihin olen sopeutunut ja muokannut itselleni mieleiseni elinpiirin.

Ihminen sopeutuu pakon edessä ja hengissä pysyäkseen ihan mihin. Niin sopeudun minäkin, jos ei ole vaihtoehtoja.

• En todennäköisesti pystyisi enää integroitumaan suomalaiseen yhteiskuntaan, mutta ei se täysin mahdottomuus olisi myöskään. Olen integroitunut moneen kertaan, hyvin erilaisiin kulttuureihin, mutta tämä viimeinen, joka teoriassa olisi ollut helpoin (Ruotsi) on ollut minulle vaikein. Johtuu varmaan iästä. Olen aina ollut sopeutuvainen ja kiinnostunut kaikesta uudesta ja juuret ei mitenkään kauhean syvällä keskisuomalaisessa savikossa: elämännälkää ja seikkailunhalua oli varmasti ainakin nuorempana mukana iso annos.

• "Paloma.se.co"

"Minä pakenin Suomesta 16v. kun rahat loppuivat, eli olen aikasti hyvä esimerkki elintasopakolaisesta.
        Sen jälkeen olen aina jonnekin integroitunut, opetellut ihan kieletkin.
        Joten oletan olleeni ihan hyvä mamu. Mä oon ny budjannu Stadissa vuodesta 1972, aikasti kiliffasti integroitunut ihan vaan bamlaamalla."

Näin kirjoitin minäkin.
        H.

• Mulla on jonkinlainen vaistomainen vastus juuri nimenomaan pääkaupunkilaiskulttuuria kohtaan. Luulen että se perustuu kokemuksiin lapsena helsinkiläisten tympeästä ja ylimielisestä käyttäytymisestä (tai minkä me koimme sellaisena) kesämökeillään maalla paikallista väestöä kohtaan. Se on vuosien varrella ainoastaan voimistunut, kun olen huomannut miten sisäsiittoista ja sisäänlämpiävää suomalainen pääkaupunkikulttuuri on.

Monta kertaa kun olen maininnut että voisin ehkä ajatella Suomeen paluutani niin ystäväni ovat heti sanoneet että sinne landelle sinä et kyllä enää sopeutuisi ja että Helsinki olisi se ainoa paikka missä olisi riittävästi virikkeitä minulle. Luulen että he ovat väärässä ja että Helsinki olisi se vihionviimeinen paikka minulle ja että vaikka Taka-Hikiä on minulle sopivampi paikka.

• Palomaaaa!!!!!! Apuuuvaa!!! Minä asun Helsingissä ja sinä kyllä viihtyisit kanssani takuulla, tiedän se jo edeltä. Kaikki ystäväni ovat kivoja, lapseni ja lapsenlapseni ihan mahtavia! Olet saanut aivan väärän käsityksen stadilaisista. Tälläkin iällä täällä löytyy ystäviä samanlaisista harrastuksista. Esim. tänään olin kahdella maalauskurssilla tosi kivojen ihmisen seurassa ja vieläpä aivan ydinkeskustassa.

Helsinkiläiset ovat Ihan samanlaisia kuin muutkin suomalaiset, suurin osa vielä muualta muuttaneita. (Muualta äskettäin tänne muuttaneilla on monesti tarve olla stadilaisempia kuin vanhat stadilaiset itse ja se pistää näyttämään "landelaisille" sitä stadilaisuutta väärällä tavalla. Typerää, jos sitä esiintyy vielä tämänikäisten keskuudessa, toivon, että ei.) Helsinki on aivan ihana paikka asua, kotoinen ja sopivan kokoinen, en muuttaisi täältä mihinkään!

Juttuseuraa saat vaikka joka bussimatkalla tai pysäkilla, jos vain itse avaat suusi. Koppavuus on vain näennäistä, liian paljon ihmisiä, että jokaiseen voisi reagoida henkilökohtaisesti - itsestäsi riippuu paljon, miten sinuun suhtaudutaan. Ikinä en ole saanut osakseni koppavuutta, jos olen jutellut jonkun kanssa esim. bussia odottaessa. Ihan tavallisia kanssaihmisiä! Jokainen kaupunginosa on melkein oma pikku kotoinen kaupunkinsa.

Olen sitä mieltä, että helsinkiläisiä moititaan aivan turhaan ja pidetään koppavina - se kun ei yksinkertaisesti ole totta ollenkaan. Joku typerys saattaa pilata meidän maineemme, mutta ei kannata "heittää lasta pesuveden mukana". Yhden typeryksen tyhmyydestä joutuu kärsimään sadat tuhannet kunnon asukkaat.

• tinat kirjoitti:

Palomaaaa!!!!!! Apuuuvaa!!! Minä asun Helsingissä ja sinä kyllä viihtyisit kanssani takuulla, tiedän se jo edeltä. Kaikki ystäväni ovat kivoja, lapseni ja lapsenlapseni ihan mahtavia! Olet saanut aivan väärän käsityksen stadilaisista. Tälläkin iällä täällä löytyy ystäviä samanlaisista harrastuksista. Esim. tänään olin kahdella maalauskurssilla tosi kivojen ihmisen seurassa ja vieläpä aivan ydinkeskustassa.

Helsinkiläiset ovat Ihan samanlaisia kuin muutkin suomalaiset, suurin osa vielä muualta muuttaneita. (Muualta äskettäin tänne muuttaneilla on monesti tarve olla stadilaisempia kuin vanhat stadilaiset itse ja se pistää näyttämään "landelaisille" sitä stadilaisuutta väärällä tavalla. Typerää, jos sitä esiintyy vielä tämänikäisten keskuudessa, toivon, että ei.) Helsinki on aivan ihana paikka asua, kotoinen ja sopivan kokoinen, en muuttaisi täältä mihinkään!

Juttuseuraa saat vaikka joka bussimatkalla tai pysäkilla, jos vain itse avaat suusi. Koppavuus on vain näennäistä, liian paljon ihmisiä, että jokaiseen voisi reagoida henkilökohtaisesti - itsestäsi riippuu paljon, miten sinuun suhtaudutaan. Ikinä en ole saanut osakseni koppavuutta, jos olen jutellut jonkun kanssa esim. bussia odottaessa. Ihan tavallisia kanssaihmisiä! Jokainen kaupunginosa on melkein oma pikku kotoinen kaupunkinsa.

Olen sitä mieltä, että helsinkiläisiä moititaan aivan turhaan ja pidetään koppavina - se kun ei yksinkertaisesti ole totta ollenkaan. Joku typerys saattaa pilata meidän maineemme, mutta ei kannata "heittää lasta pesuveden mukana". Yhden typeryksen tyhmyydestä joutuu kärsimään sadat tuhannet kunnon asukkaat.

Haha, tinatt, juuri kun klikkasin ton viestin eteenpäin tulin ajatelleeksi sinua ja että toivottavasti et pahastu tuosta negatiivisuudestani helsinkiläisyyttä kohtaan.

Tiedän että se lähti hieman kärjistetysti, mulla on känkkäränkkäpäivä tänään :)

Asenteeni ovat tunnestusti muuttumiskelposia: olihan se niinkin että Ruotsi oli se vihonviimeisin paikka maailmassa minne menisin asumaan ja hurrit kaikkein pahinta kansaa. Toisaalta nää ennakkoasenteet ovat myös haasteita.

(Olen juuri laittanut itseni asuntojonoon Uppsalan kaupunkiin. Tää metsässä asuminen on alkanut hieman tympimään, pitemmän päälle. Olen liian sosiaalinen ihminen tähän ja etenkin liian laiska landelaiseksi. Pihat, puutarhat, polttopuut, sienet, marjat, lumityöt....please anna mulle tietokone, hyvien ystävien seura, katettu pöytä ja kokkimyssy:)

• Paloma.se.co kirjoitti:

Haha, tinatt, juuri kun klikkasin ton viestin eteenpäin tulin ajatelleeksi sinua ja että toivottavasti et pahastu tuosta negatiivisuudestani helsinkiläisyyttä kohtaan.

Tiedän että se lähti hieman kärjistetysti, mulla on känkkäränkkäpäivä tänään :)

Asenteeni ovat tunnestusti muuttumiskelposia: olihan se niinkin että Ruotsi oli se vihonviimeisin paikka maailmassa minne menisin asumaan ja hurrit kaikkein pahinta kansaa. Toisaalta nää ennakkoasenteet ovat myös haasteita.

(Olen juuri laittanut itseni asuntojonoon Uppsalan kaupunkiin. Tää metsässä asuminen on alkanut hieman tympimään, pitemmän päälle. Olen liian sosiaalinen ihminen tähän ja etenkin liian laiska landelaiseksi. Pihat, puutarhat, polttopuut, sienet, marjat, lumityöt....please anna mulle tietokone, hyvien ystävien seura, katettu pöytä ja kokkimyssy:)

Enhän minä henkilökohtaisesti tietenkään pahastu, vaan puolustan vaan ihanaa, rakasta lempikaupunkiani. :) Ennakkoasenteet ovat monesti väärät ja johtuvat tietty jostain aikaisemmin kuullusta, nähdystä tai tapahtuneesta. Tyhmyyden määrä tuntuu olevan vakio, enkä tällä tarkoita sinua, vaan niitä "stadilaisia stadilaisempia". :) Ja Helsinki sittenkin on aikas pieni suurkaupunki, kun ajattelee New Yorkia, Pariisia, Roomaa, Ateenaa ...
        Uppsala kuulostaa ihan mukavalta, näytti viihtyisältä ainakin siltä pikkuiselta osalta, mitä siitä olen reissun varrella nähnyt. Toivottavasti saat kämpän pian sieltä. Vaikka on se mökkisikin suloinen siellä luonnon keskellä. :)

• tinat kirjoitti:

Enhän minä henkilökohtaisesti tietenkään pahastu, vaan puolustan vaan ihanaa, rakasta lempikaupunkiani. :) Ennakkoasenteet ovat monesti väärät ja johtuvat tietty jostain aikaisemmin kuullusta, nähdystä tai tapahtuneesta. Tyhmyyden määrä tuntuu olevan vakio, enkä tällä tarkoita sinua, vaan niitä "stadilaisia stadilaisempia". :) Ja Helsinki sittenkin on aikas pieni suurkaupunki, kun ajattelee New Yorkia, Pariisia, Roomaa, Ateenaa ...
        Uppsala kuulostaa ihan mukavalta, näytti viihtyisältä ainakin siltä pikkuiselta osalta, mitä siitä olen reissun varrella nähnyt. Toivottavasti saat kämpän pian sieltä. Vaikka on se mökkisikin suloinen siellä luonnon keskellä. :)

Ei ole mitenkään sanottua että muutan Uppsalaan vaikka saisinkin asunnon. Laitoin vain itseni jonoon, koska odotusajat ovat pitkiä.Koska jonottaminen on ilmaista niin ei se ole pahasta jos sattuisi niin että tää suloinen metsämökki alkas liikaa rasittamaan.
        Mulla on aika lailla vielä levällään kaikki suunnitelmat; eläkkeelle pääsyyn on reilu vuosi mutta jatkanko työelämää vielä pari vuotta, en ole vielä päättänyt. Metsämökki oli tarkoitettu lähinnä kesäasunnoksi, mun piilopirtiksi pahalta maailmalta.

• demeter

Onkohan niin, että raha ratkaisee tässäkin ? Matalan elintason maista on hyvä tulla Suomeen ja muihin pohjoismaihin. Sosiaaliturva on hyvä ja koulutus on
      lähes ilmainen. Kyllä ne integroitumisessa auttavat.
      Toista olisi suomalaisen muuttaa vaikka Afrikkaan, mutta raha ja asema auttaisi varmasti siinäkin.
      Itse olen sydämeltäni niin suomalainen, etten luultavasti integroituisi, sopeutua voisin, jos olisi pakko.

• Melkeimpä integroitumisammattilaisena sanoisin että ei. Sosiaaliturvat jne. eivät ole ratkaiseva tekijä integroitumisessa. Suuri osa maahnamuttajista ei integroidu koskaan, ensimmäisen sukupolven aikana, vasta heidän lapsensa jotka ovat syntyneet uudessa maassa.

• ´demeter
        Paloma.se.co kirjoitti:

Melkeimpä integroitumisammattilaisena sanoisin että ei. Sosiaaliturvat jne. eivät ole ratkaiseva tekijä integroitumisessa. Suuri osa maahnamuttajista ei integroidu koskaan, ensimmäisen sukupolven aikana, vasta heidän lapsensa jotka ovat syntyneet uudessa maassa.

Ehkä käsitin tuon integroitumisen turhan pinnallisesti (Paloma) , koska oma v'ähäinen kokemukseni on samansuuntainen kuin kuvasit. Veljeni on asunut Ruotsissa viisikymmentä vuotta, eikä ole edes muuttanut kansalaisuuttaan.
        Lapset ovat Ruotsin kansalaisia, mutta kuvaavaa on, että veljenpoikani, innokas penkkiurheilija, pitää aina suomalaisten puolta.

• ´demeter kirjoitti:

Ehkä käsitin tuon integroitumisen turhan pinnallisesti (Paloma) , koska oma v'ähäinen kokemukseni on samansuuntainen kuin kuvasit. Veljeni on asunut Ruotsissa viisikymmentä vuotta, eikä ole edes muuttanut kansalaisuuttaan.
        Lapset ovat Ruotsin kansalaisia, mutta kuvaavaa on, että veljenpoikani, innokas penkkiurheilija, pitää aina suomalaisten puolta.

Tulin ajatelleeksi samaa asiaa itsekin, demeter, että puhumme ehkä hieman eri asiasta. Integroituminen ei mielestäni ole vielä saavutettu kun on vaihtanut sandaalit kumisaappaisiin ja osaa käydä sosiaalista hakemassa rahaa: kotona soi varmaan eri musa, phutaan eri kieltä, rukoillaan eri jumalia ja maustetaan ruoka omaan tapaan. Sopeutua, oppia elmään maan ehdoilla, ei ole mielestäni vielä integroitumista.

• demeter
        Paloma.se.co kirjoitti:

Tulin ajatelleeksi samaa asiaa itsekin, demeter, että puhumme ehkä hieman eri asiasta. Integroituminen ei mielestäni ole vielä saavutettu kun on vaihtanut sandaalit kumisaappaisiin ja osaa käydä sosiaalista hakemassa rahaa: kotona soi varmaan eri musa, phutaan eri kieltä, rukoillaan eri jumalia ja maustetaan ruoka omaan tapaan. Sopeutua, oppia elmään maan ehdoilla, ei ole mielestäni vielä integroitumista.

Kiinnostuin tuosta integraatio-käsiteestä niin paljon, että googlasin sen ja minulle jäi se vaikutelma, ettei sille ole oikein annettu yksiselitteistä sisältöä.

Esim. meidän romaneja pidetään integroituneina, vaikka heillä on omat kulttuuriset tapansa, jopa lakinsa (verikosto). Ja tuo, että nykyisin on mahdollista saada kaksoikansalaisuus viittaisi tuohon samaan, siis, että voisi säilyttää oman kultuurinsa ainakin osittain toisen kulttuurin sisällä.

• demeter kirjoitti:

Kiinnostuin tuosta integraatio-käsiteestä niin paljon, että googlasin sen ja minulle jäi se vaikutelma, ettei sille ole oikein annettu yksiselitteistä sisältöä.

Esim. meidän romaneja pidetään integroituneina, vaikka heillä on omat kulttuuriset tapansa, jopa lakinsa (verikosto). Ja tuo, että nykyisin on mahdollista saada kaksoikansalaisuus viittaisi tuohon samaan, siis, että voisi säilyttää oman kultuurinsa ainakin osittain toisen kulttuurin sisällä.

Mä googlasin käsitteen kanssa ja selvästikin mun idea integraatiosta poikkeaa modernista sosiaalisen integraation konseptista. Se on askeltä lähempänä sulautumista, vaikka en itse ehkä sitä myöntäisi. Mielestäni romanit eivät ole integroituneita yhteiskuntaan: he käyttävät kaikkia yhteiskunnan palveluja ja oikeuksia (mikä viittaa integraatioon) mutta ovat aina ensisijaisesti romaneja ja heidän omat arvonsa ajavat yli yhteiskunnan arvosysteemien. Muslimit täällä Ruotsissa ovat usein sopeutuneet mutta läheskään kaikki eivät ole integroituneet. Omien lakien soveltaminen on mielestäni osoitus juuri integraation puuttumisesta.

• Pirre*

Joo..on, parhaillaan "toiseen" kaupunkiin..he..

Mutta, kyllä ihminen sopeutuu nälän ja kuolemanvaaran edessä vaikka mihin ja minne - ihan varmasti..me vain emme voi ymmärtää sitä, emme ole kokeneet mitään ed.mainittua.

P.s. vapaaehtoisesti en muttaisi Suomesta mihinkään..ainakaan pysyvästi.

• Minä muuttaisin, uudelleen. Etenkin nyt kun tietotekniikka pitää yllä mahdollisuuden olla reaaliaikayhteydessä minne maailmankolkkaan tahansa.

• Pirre*
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minä muuttaisin, uudelleen. Etenkin nyt kun tietotekniikka pitää yllä mahdollisuuden olla reaaliaikayhteydessä minne maailmankolkkaan tahansa.

Toisaalta, en tiedä vaikka sopeutuisinkin, ei ole vertailukohtaa..vain tämänhetkinen ajatus..mäne tiijjä jos pääsisi tutustumaan esim. vaikka Ranskaan, tai Irlantiin, tiijä vaikka viihtyisinkin, mutta kuumiin maapallon maihin en tahtoisi..en tykkää pitkistä helteistä Suomessakaan..

:( mutta en mie voisi jättää lapsenlapsia..siihen se tyrehty..miun muutto taas :))

• Pirre* kirjoitti:

Toisaalta, en tiedä vaikka sopeutuisinkin, ei ole vertailukohtaa..vain tämänhetkinen ajatus..mäne tiijjä jos pääsisi tutustumaan esim. vaikka Ranskaan, tai Irlantiin, tiijä vaikka viihtyisinkin, mutta kuumiin maapallon maihin en tahtoisi..en tykkää pitkistä helteistä Suomessakaan..

:( mutta en mie voisi jättää lapsenlapsia..siihen se tyrehty..miun muutto taas :))

Siihen se voi jumiutua mun suunnitelma kans....mutta tollanen että jakas vuoden kolmeen osaan: talvi tropiikissa, kevät-kesä Suomessa. kesä-syksy Ruotsissa lellimässä lapsenlapsia kuullostais ihan mielenkiintoiselta, mutta ei taida eläke riittää kaikeen reissaamiseen. Huonona puolena on että siinä lukitsisi aikansa tiettyjen kolmen maan kesken ja tollanen spontaani reissaaminen jäisi varmaan ilman budjettia.

• "demeter"

Tiina kirjoitti hyvin:

"se mua yllätti kun mentiin kumminkin miljoonakaupunkiin sielläkin oli niinkun telkassa ne paikalliset trotrot muunmuassa jotka oli ns linja autoja pakettiautoista tehtyjä pikku busseja oli useemmiten niin tupaten täynnä että osa roikku ulkona ja sisällä istuttiin sylikkäin onneks kumminkaan mun syliin ei kukaan tullu enkä joutunu kenenkään vieraan syliin viiskymppisissä kommentoin just kirpputoreihin siellä tunnuttiin olevan kovasti sitä mieltä ettei uskalleta ostaa mitään vaatteita kun kaikenmaailman elukat on yleistyny suomessa no joo mää oon toista mieltä ja joku kirjoitti että jossain on ollu vessanpönttö ulkona myynnissä vähän epähygieenisen näköistä siinäkin oon toista mieltä kumasissa kaikka oli ulkona myynnissä ja vielä semmosta kamaa jota suomessa viedään suoraan kaatopaikalle heitettiinkin herjalla yks päivä niitä kattellessa ettei meidän tarvi ostaa mitään tuliaisia käydään kotiin mennessä hakeen kaatopaikalta sieltä löytyy parempaa. "

Miten sitten voisi joku integroitua Suomeen? Matalasta maasta.
      Ei varmaan omalla rahalla?
      Sairaalla huumorilla voisi olettaa että Ghantsaanian viranomaiset toivottaisivat tervetulleeksi kertoen että ulkovarastossa on teillä pari tonnia Norsun Syöksyhampaita ja pakkasessa Kärsät.
      Samoin kuin suomessa KELA.
      H.

• demeter

Luin kyllä Tii-nan kirjoitukset, hunksi. No eikös matalasta majasta ole helpompi nousta korkeampaan ? Tarkensin jo tuossa Palomalle, että tulkitsin tuon integraation turhan pinnallisesti. Mutta jos sillä nyt tarkoitetaan sitä, että sopeutuu vieraaseen kulttuuriin ja tekee työtä myös viihtymisensä eteen niin
        mikä ettei ?

• Australiaan lähtisin, vaikka heti.

Talveks, toukokuussa kyllä kipittäisin takas Suomeen.
      Ausseissa alkaa olemaan kohta kesä.............

• onko aika tulevaisuu

Hyvin, koska tulin emämaahan.

Tosimielessä melko helppo ja afrikanmiehiä tunnen hyvin viisaita ainakin kielissä puhuvat moni yli 10 tavallisia (ei suomi)

• västg...

Lisä:lapset ja lapsenlapset voivat hyvin. Tänään -on vuosia kulunut, mutta tuskin koskaan olen maan sisällä 100%. Tällä tavoin pidän kirjoituksen taidon joka on nyt paljon parempi kuin vuosia sitten (10 sormi) nyt taas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      75
      2853
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      57
      2796
    3. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      17
      2633
    4. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2072
    5. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      52
      2046
    6. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      277
      2015
    7. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1301
    8. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      42
      1160
    9. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      2
      1100
    10. Aamun Trump

"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.
      Maailman menoa
      96
      1009
    Aihe