...ilman vanhempiensa lupaa? Olen koko ikäni halunnut itselleni koiran, mutta vanhempani eivät pidä koiristaa ollenkaan. Täytän ensi vuonna 16, ja aion silloin ostaa itselleni koiran sanoivat vanhempani mitä sanoivat, sillä olen sen jo omasta mielestäni ansainnut. Olen sanonut että ellei koiraa saa sisälle tuoda niin muutan sitten vaikka omilleni. Tuskinpa he minua kuitenkaan pois ajavat.
Mutta siis, voiko kasvattaja missään tilanteessa myydä koiraa 16 vuotta täyttäneelle ilman vanhempien suostumusta? Minulla on kuitenkin oikein hyvät mahdollisuudet ottaa juusi nyt koira. Ja jos kasvattaja sitten myy minulle koiran, niin eihän vanhempani voi sitten pakottaa palauttamaan sitä koiraa, mitähän laki tästä sanoo? Saattaa ehkä kuulostaa lapselliselta tällainen koiran väkisin hankkiminen, mutta en vain yksinkertaisesti jaksa enää odottaa...
Voiko 16-vuotias ostaa koiran...
25
2904
Vastaukset
- just joo78
Täähän on iha provo juttu. Etsä voi ilman vanhempien lupaa tosta noin vaan ostaa koiraa. Toivottavasti vanhempasi sanovat että osta itse ruuat, maksa lääkärikulut, ja myös se jos koiralle sattuu jotain. Oletpa vastuuntunnoton ihminen. Joo mene vaan koirasi kanssa kadulle istumaan. Tuon ikäsenä et saa edes omaa asuntoa, Vanhemillasi on oikeus perua kauppasi ihan helposti, se menee vaikka oikeusteitse.
- hahaaa66656
Ja hyvässä lykyssä ostat sairaan koiran. Tuosta tulee sulle iso ongelma senjälkeen. Kannattaisi puhua vanhempien kanssa jos he suostuisivat ostamaan koiran, ja mahdollisesti saisitte terveenkin koiran. Ja rotukoira voi maksaa 1000€
- hah XD
"Ja rotukoira voi maksaa 1000€"
Öhöm, köh köh! Rotukoirat voi maksaa paaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaljon enemmänkii ;)
- koiran elämää
Täysi-ikäisenä voit ostaa, jos on edellytykset huoltaa koira kaikin tavoin. Ulkoiluttamista vähintään 4xpäivässä, siisteysopetysta kolmisen kk.tta, rokotukset ja muut hoitomaksut. Jos vielä erehdyt ottamaan trimmattavan lajin, siitäkin tulee lisäkuluja. Asutteko ok.talossa? Kerrostaloon en koiraa suosittele nyt, enkä myöhemminkään. Siitä tulee kuitenkin valituksia naapureilta.
Vaikutat uhmaikäiseltä murkulta, joka tahtoo nyt heti. Rauhoitu ja aikuistu. Hanki ammatti ja oma elämä. Sen jälkeen asia voisi olla hallittavissa. Siis malttia viitisen vuotta, ehkä kauemminkin.
Koiran valinnassa pitää tutustua eri kenneleiden toimintaan. Hyvät käyttävät ainakin ajoittain koiriaan näyttelyissä. He valitsevat tarkoin kumppanit ja pyrkivät välttämään sairauksia kantavia sukuja/koiria. Laatu maksaa ainakin sen 1000euroa. Päälle muut vermeet, peti, ruoka, virikelelut jne.- Koiriin Hurahtanut
En nyt oikeasti ole mikään "uhmaikäinen murkku". Tahdon koiran nyt heti, koska olen tahtonut aina eikä ole kohtuullista pitää ketään koirakuumeessa täysi-ikäiseksi asti vai onko??
Minulla on paljon kokemuksia koiranhoidosta ja otin kyllä huomioon nuo kaikki mitä tuossa luettelit. Olen myös säästänyt koiraa varten aika kauan, rahat riittää nyt hyvin koiran ostoon (kyseinen rotu 1400 e) ja muuhunkin (kyllä vanhemmatkin varmaan lainaa sitten kun lisää tarviin).
Mutta siis myyköhän se itse kasvattaja mulle koiraa vai vaatiiko se vanhempia mukaan ennen kuin myy? Ja jos nyt kuitenkin joudun muuttamaan jonnekin vuokrakämppään koiran kanssa niin ei kai se kasvattaja ainakaan enää siinä vaiheessa ala kysellä mitä mieltä vanhemmat on? - keskustele harkitse
Koiriin Hurahtanut kirjoitti:
En nyt oikeasti ole mikään "uhmaikäinen murkku". Tahdon koiran nyt heti, koska olen tahtonut aina eikä ole kohtuullista pitää ketään koirakuumeessa täysi-ikäiseksi asti vai onko??
Minulla on paljon kokemuksia koiranhoidosta ja otin kyllä huomioon nuo kaikki mitä tuossa luettelit. Olen myös säästänyt koiraa varten aika kauan, rahat riittää nyt hyvin koiran ostoon (kyseinen rotu 1400 e) ja muuhunkin (kyllä vanhemmatkin varmaan lainaa sitten kun lisää tarviin).
Mutta siis myyköhän se itse kasvattaja mulle koiraa vai vaatiiko se vanhempia mukaan ennen kuin myy? Ja jos nyt kuitenkin joudun muuttamaan jonnekin vuokrakämppään koiran kanssa niin ei kai se kasvattaja ainakaan enää siinä vaiheessa ala kysellä mitä mieltä vanhemmat on?Olet säästänyt rahaa niin koiraa kuin sen tulevia kulujakin varten-tämä osoittaa ettei kyseessä ole hetken mielijohde vaan olet todella harkinnut asiaa ja tehnyt valintoja saavuttaaksesi päämääräsi. Sinun kannattaa keskustella uudelleen (taas kerran) vanhempiesi kanssa ja käydä yhdessä kasvattajan luona. Vanhempasi ehkä pelkäävät että koira jää heidän huollettavakseen jos kiinnostuksesi lopahtaa, niinkuin usein nuorten ( ja vanhempienkin ihmisten) kohdalla käy.
Suosittelen yhteistä juttutuokiota kasvattajan kanssa, se voisi laukaista pattitilanteen. Ja kuten monet ovat varoitelleet sairaasta koirasta niin vaikka kasvattaja on rodunharrastaja jne niin silti voit saada sairaan koiran tai koiran joka ei näyttelyihin yms kelpaa. Pennun tulee saada hyvä koti jossa kaikki ottavat uuden tulokkaan perheenjäseneksi.Pentu ei ansaitse kotia jossaksi paapoo ja muut suhtautuvat epäystävällisesti! - koiranomistaja kokemukse
Mutta siis myyköhän se itse kasvattaja mulle koiraa vai vaatiiko se vanhempia mukaan ennen kuin myy? Ja jos nyt kuitenkin joudun muuttamaan jonnekin vuokrakämppään koiran kanssa niin ei kai se kasvattaja ainakaan enää siinä vaiheessa ala kysellä mitä mieltä vanhemmat on?Et voi ajatella asiaa noin mustavalkoisesti. Sanoit muuttavasi vuokrakämppään tarvittaessa. Ongelma on siinä että suurimpaan osaan vuokrakämpistä ei saa otta minkään laista eläintä. Entäpäs se että hankit koiran=1400€ eläinlääkärin pakolliset tarkastukset ja rokotukset=helposti yli 2000€ ruuat yli 13 vuodeksi=10000€ vakuutukset= n.2000€ yllättävät kulut joita varmasti tulee (sairastuminen, koira tuhoaa paikkoja yms.)=toiset 10000€ se sun vuokrakämppä väh.600/kk. Yhteensä koiran elinajalla n. 20 001 000 107 000€ ja olet nyt 16. Millä meinasit maksaa?
- Kuulepas laps hyvä
Ja ihan kokemattomana saatat ostaa tosi sairastuneen koiran, vaikka ilmoituksissa kuinka väitettäisiin, että koira on terve ja blaa blaa. Tulee sitten se päivä kun itku kurkussa kipität äidin helmoihin ku kaikki ei mennytkään hyvin. Ja jos koira on halpa ja jos ilmenee sairaus, se on kuule sun lompakolle pitkä penni vaikka kuinka yrittäsit sen pelastaa, Sattumalta et voi tehdä mitään, jätätkö koiran heitteelle, annat sen kärsiä, jos vanhempasi eivät auta rahallisesti. Menee eläimen hyvinvoinnin laimminlyönniksi. Mietippä nyt kuule uudestaan,,,,, ja mieti montavuotta, keskity kouluun ja mahdolliseen uuteen työhön kun sen saat, sitten voit jopa harkita paremin koiran hankintaa, kun sinulla on koulutus alla, pysyvä työ, oma koti. ja Raha asiat kunnossa. Resursseja viettää aikaa koiran kanssa. ja niin edelleen
- Koiriin Hurahtanut
Mutta jos ostan tunnetulta ja hyvämaineiselta kasvattajalta koiran, niin ei kai se noin väitä koiraa terveeksi jos oikeasti onkin sairas?
Mutta mitä mieltä siis olette, mahtaako se kasvattaja yleensäkään myydä koiraa ilman vanhempien lupaa 16-vuotiaalle? - juupa
Mutta jos ostan tunnetulta ja hyvämaineiselta kasvattajalta koiran, niin ei kai se noin väitä koiraa terveeksi jos oikeasti onkin sairas?
Mutta mitä mieltä siis olette, mahtaako se kasvattaja yleensäkään myydä koiraa ilman vanhempien lupaa 16-vuotiaalle?jos ostat hyvämaineiselta kasvattajalta koiran...hmm....
EI SE MYIS PENTUU 17v.! SE TIETÄIS ETTEI SIIN HYVIN TUU KÄYMÄÄ!
- voevoe,,,
No alaikäisenä et ilman vanhempien suostumusta saa omaa kämppää, kun asut vanhempiesi luona, vanhemilta on oltava lupa, sinun saada ostaa koira. Vanhemilla on täys päätösvalta, että haluavatko he talouteensa koiraa ollenkaan. Olet kyllä aika kurittamaton lapsi jos kehtaat ostaa koiran ilman vanhempien lupaa. Ja myyjä varmasti haluaa tietää ikäsi ja varmaan pyytää vanhempasi mukaan. Ja varmaan vanhempasi joutuisisivat allekirjoittamaan sopimuksen.
- öö tota
No en muuta voi sanoa kun, että toivottavasti koiralla on rokotus todistukset ja tosidtus koiran terveydestä madotuksetkin ok. hampaat hyvässä kunnossa ja silmät. Ja myös että se on rekisteröity. Onko sillä koiralla näitä olemassa
- tositapaus
Tiedän yhden tapauksen josa 14 vee osti vieläpä isorotuisen pennun ja vei sen kylmästi vaan kotiin (äiti on ihan oikeasti tosi saamaton vätys), no, koira ehti olla perheessä pari päivää kun äiti sitten vihdoinkin keräsi rohkeutta ja palautti koiran.
Ihmetellä saattaa, kuink ajoku uskoo ummet ja lammet, että on lupa ostaa koira (alaikäinen) ilman minkäänlaista lappua saati että, toinen vanhemmista on mukana.
Pakko olla vain niin, että rahat pois ja hyvä kun päästiin taas yhdestä pennusta eroon.
Olin ihan järkyttynyt kun kuulin jutun. - sairasta touhua
kyllä minä jos olisin äiti ja talouteeni tulisi koira ilmanlupaa niin suuttusin ja todella pahasti, kotiarestia ja viikkorahat pois. Ei mitään muutaku koulustakotiin ja kotoota kouluun ja lukemaan läksyjä.
- sairasta touhua
ja koirakin lähtis hyvin äkkiä helvettiin, takasin sille myyjälle >_
- karttsi
Oikea kasvattaja ei myy alaikäiselle koiraa. Ja varsinkaan, jos vanhempasi eivät siihen suostu. Sinun on aivan turha uhmata vanhempiasi tuolla asialla. Käytöksesi on juuri sitä, että sinä vain yksinkertaisesti sen koiran haluat, etkä ole miettinyt asiaa sen enempää. On vain kiva kun on koira.
Itse olen 17, ja asun poissa kotoa. Avopuolisollani ja minulla on 2 koiraa, joista toinen tuli 11kk ikäisenä ja toinen aivan pentuna. Nyt toinen 1,6v ja pentu 7kk. Mielestäni en olisi pärjännyt vuosi sitten pennun kanssa, kun nytkin jo "on tehnyt tiukkaa". Koiran kasvattaminen on oikeasti raskasta notta saat siitä kelpo koirakansalaisen. Itse päädyin ottamaan koiran näin nuorena, koska kaipasin lenkkeilykaveria, ja avopuolisonikin oli jo pitkään kaivannut jotain joka vie sen ulos. Toisekseen, olin kasvattanut jo yhden pennun aijemmin pääsääntöisesti yksin, vaikka koira olikin siskoni, koska tällä ei rahkeet riittäneet. Hän on kuitenkin minua 4v. vanhempi ja koiraa hankkiessaan oli 16 jolloin minä siis 12. Olen kouluttanut myös ongelmakoiraa vaikka nuori olenkin - minulla myös on vanhempieni tuki jos oikeasti apua tarvitsen.
Mieleeni ei olisi koskaan tullut ottaa koiraa ennen kuin olen saanut opiskeluni päätökseen jollei minulla olisi sisaruksieni ja vanhempieni tukea jos sitä joskus tulen tarvitsemaan. Harkitse vielä, vaikka tietäisit mitä tuleman pitää. Missään nimessä sinun ei tule ottaa koiraa ilman vanhempiesi lupaa alaikäisenä, ja vanhemmillasi on oikeus koska vain antaa koira pois/palauttaa se kasvattajalleen jos viet sen ilman heidän lupaansa kotiin. - tsot tsot
Suosittelen sinun puhumaan viellä vanhempien kanssa. Ja eikö ole opetettu että vanhempiakin kunnioitetaan???
- Yksilöllistä!
Hmm...ei tarkoita että kennelin kasvattaja olisi vastuuntunnoton jos myy alaikäiselle koiran.
Itse hankin kääpiökoiran tossa noin vuosi sitten, ja nyt olen 17½ v.
Kerroin, että asun omillani, kerroin asunnosta ja ympäristöstä, ja mitä minulla olisi koiralle antaa.
Kerroin että käyn koulua, ja minulla vara elättää koira.
Niin mikäs tässä mättää?
Jotkut ovat valmiita kasvattamaan ja laittamaan aikansa pentuun, ja huolehtimaan siitä jopa 15 vuotta. Jopa myös näin nuorena kouluttamaan sitä..
Vaikka jäisikin biletys ja muu hengaus väliin, minua ei haitannut/haittaa. - haistakaa nyt jo
Tuossa mättää se että kakara asuu viel vanhempien luona jotka eivät halua koiraa. 1. mukula muuttakoot sitte omilleen. 2. hommatkoon sitten sen koiran.
- odota pari vuotta
Entä jos vanhemmat allergisia ja siksi ei halua koiraa taloon.Eli missä pentu oliis jos ei saa edes kämppään sisälle tulla.Ja kyllä vanhemmat voi estää kaikki ostokset niin kauan kun olet 18v.Ja voi ne vanhemmat heittää alaikäisekin kämpästä ulos kun vain sanovat sossutantoille jotta eivät jaksa katsoa suoi niin kyllä sossutantat vie heti veke nykyisin.
- Mieti vielä.
Jos olet odottanut koiran saamista 16 vuotta niin etköhän voi odottaa vielä kaksi vuotta lisää! :) Eikö olisi paljon mukavampi että saat hankkia koiran niin ettei sitä tarvitse tehdä jonkun selän takana? Vanhempasikin varmasti mieluummin auttavat sinua koiran hoidossa jos et ole hankkinut sitä nuin riitaisissa oloissa kuin nyt suunnittelet.
Olen itse ollut pienestä pitäen koirafanaatikko ja joka joulu ja syntymäpäivä pyysin koiraa syntymäpäivälahjaksi sitä saamatta koska siskoni oli allerginen, Sitten siskoni muutti pois kotoa ja äitini kysyi hankitaanko nyt se koira, mietin hetken ja sanoin ei, otetaan mieluummin kissa. Vaikka silloinkin olisin halunnut koiran olin ONNEKSI niin järkevä teini että tajusin ettei minulla ole aikaa koiralle, oli opiskelut, kaverit ja muut harrastukset. Nyt olen 24 vuotias ja hankin ensimmäisen oman koirani vuosi sitten enkä ole katunut hetkeäkään sitä että odotin! Ei minulla olisi ollut aikaa antaa koiralle niin paljoa huomiota kuin se tarvii ja nyt on ihanaa kun on voinut rauhassa suunnitella elämä siihen malliin että koira siihen sopii.
Kannattaa nyt oikeasti miettiä ja harkita tarkkaan. Sinulla on kuitenkin iästäsi päätellen toisen asteen opiskelut alkamassa tai alkaneet ja elät sellaista vaihetta elämässäsi jolloin itse ainakin olin menossa koko ajan ja kotona tuli viettettyä aika vähän aikaa ja sekin meni opiskellessa. Siinä helposti jää koira vähemmälle huomiolle ja se saattaa jopa olla rasitteenna. Jaksatko mennä aamulla kouluun jos pentusi on pitänyt sinut hereillä koko yön? Tai jos sille tulee eroahdistusta kun olet poissa? Entä yllättävät menot jos pentu vaikka satuttaa itsensä? Eikö olisi mukavampaa jos voisit itse maksaa koirasi kulut eikä vanhempasi, jotka eivät alunperinkään koiraa tahtoneet..? - älä kiirehdi
Odota! Olet nuori, elämässäsi tulee vielä moni asia muuttumaan. Olen ollut itse samassa tilanteessa, halusin koiran. Ruinasin ja kinusin koiraa vanhemmiltani pitkään, ennenkuin sitten sain sen 14 -vuotiaana. Toki koira tuli koko perheeseen, minulle vain nimellisesti. Olin innoissani, hoidin pentua hyvin, olen jopa itse kouluttanut sen ja aikas hyvä tuli! Mutta... Lähdin opiskelemaan 16 -vuotiaana ja koira jäi vanhemmille. Muutin omaan asuntoon (pieni) jonne en voinut koiraa ottaa tilanpuutteen vuoksi ja pian olinkin jo 3-vuorotyössä! Ei ollut aikaa, ei tilaa, ei mitään. Harmitti vietävästi kun koirani oli vanhempieni "huostassa" monta monta vuotta. Nyt koirani on 11 -vuotias, minä asun omakotitalossa ja minulla on ihanteelliset olot pitää koiraa. Olen siis vasta nyt saanut koiran lopultakin itselleni kokonaan! 9 vuotta meni koirani kanssa hukkaan, kun minulla ei ollut aikaa, usko pois, harmittaa! Nyt minulla on myös 9kk ikäinen toinen koira vanhukseni lisäksi. Ja ompa ihanaa kun voin antaa niille molemmille aikaa ja rakkautta mielin määrin, kun olen asettunut aloilleni ja elämä vakiintunut. Odota, niin tulevan koiran kuin itsesi takia!
- mieti vielä
Miksi et kysy kasvattajalta antaisko hän hoitoon koiran niin saisit kokeilla miltä tuntuu, voihan sinulla olla osto-oikeus mikäli kasvattaja haluaa myöhemmin myydä.
- Anonyymi
itseasiassa itse olen 16v ja asun yksin omassa asunnossa vanhemmat asuvat eri kaupungissa.
- Anonyymi
Jos oot 16-vuotias niin luultavasti opiskelet jotain niin mistä ajattelit hankkia aikaa koiran koulutukseen .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510592
- 817143
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445244- 624750
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella734454Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334013- 472928
- 362795
- 402360
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per361974