Valitse valoa (lm) – älä watteja (W)

Unohda watit

Valitse energiansäästölamppu valovirran (valotehon) perusteella - Lumen

Hehkulamppu oli helppo valita sähkötehon (W) mukaan, sillä mallista riippumatta niiden valovirta (lm) oli aina lähes sama saman tehoisille lampuille. Energiansäästölampuille (ESL) ja LED-lampuille tämä ei enää pidä paikkaansa. Esim. 11 W ESL:n valovirta voi olla 550 – 700 lm. Uuden lampun tärkein valintakriteeri on sen tuottama valovirta eli lumen-arvo (lm).

Esimerkiksi 60 wattisen hehkulampun tuottama valon määrä on noin 710 lumenia. 60 W hehkulampun korvaaja on energiasäästölamppu jonka lumen arvoi on lähellä tuota 710 lm. Tällaisen energiasäästölampun teho voi vaihdella 11 – 15 W väliltä joten watit eivät enää kerro mitään muuta kuin enerigankulutuksesta.

Valon väri

Hehkulamppujen värilämpötila on aina sama 2700 kelvintä (K), eli lämpimän valkoinen. Pienloistelampuissa ja led-valoissa värilämpötiloissa on taas enemmän vaihtelua. Mitä korkeampi kelvinarvo, sitä sinertävämpää valoa lamppu tuottaa. 2700 - 3000 K on sopiva värin lämpötila hehkulampun korvaajaksi.

19

646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvää laskua

Watteja minä valitsen koska maksankin niistä, ei meillä laskuteta lumeneista eikä kelveneistä

• Lykkatill

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis (ja usein myös kukkaro).

• lumen-arvo
      watti-arvo
      celsius-arvo
      litra-arvo
      metri-arvo
      euro-arvo
      on maailma mennyt mallillen.
      Tänään Sataknnan Kansa kertoi, että ES-lamppu kuluttaa prosenttiarvoltaan 80 vähemmän sähköä kuin saman tehoinen hehkulamppu.

• tasa-arvo

Kas kun se johtuu siitä että et ymmärrä noista teknisistä arvoista mitään.
        Jos sinulla on kaksi samantehoista lamppua niin ne kuluttaa yhtäpaljon energiaa. Siis sähköä tässä tapauksessa kun et ymmärrä mitä energia on.

• Jozh
        tasa-arvo kirjoitti:

Jos sinulla on kaksi samantehoista lamppua niin ne kuluttaa yhtäpaljon energiaa. Siis sähköä tässä tapauksessa kun et ymmärrä mitä energia on.

Vaikka olisivat samantehoiset, ne eivät välttämättä kuluta saman verran energiaa. Energia on tehon ja käyttöajan funktio.

E = Pt = UIt

Valovirta (lm)
        Virta (A)
        Jännite (V)
        Sähköteho (W tai VA)
        Energia (kWh)

Että silleen.

• ....,,,,
        tasa-arvo kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän, mutta asiaa tuntemattomat toimittajat eivät ymmärrä, ja saavat tavalliset kuluttajat aivan ulalle noiden lamppujen kanssa. Samaten CE-merkin kanssa.
        Muuten, olin valaisinsuunnittelijana jo, kun markkinoille tuli ensimmäinen pienloistelamppu, litran mitaksi nimetty Philipsin SL-lamppu.

• Helppo nakki

"Esimerkiksi 60 wattisen hehkulampun tuottama valon määrä on noin 710 lumenia. 60 W hehkulampun korvaaja on energiasäästölamppu jonka lumen arvoi on lähellä tuota 710 lm."

Ohjeistus on kuitenkin valita energiasäästölamppu jolla on 10 - 20% isompi lumen arvo kuin hehkulampulla. Tässä tapauksessa 60 W hehkulampun korvaava ESL lampulla pitäisi olla päälle 800 lm.

"Helppoa kuin heinänteko"

Valitaan mahdollisimman pienitehoinen lamppu jossa on tarpeeksi suuri lumen arvo. Näin säästetään sähkölaskussa mutta saadaa tarpeeksi valoa.

• Vihaaja-kirjoittaja

Loisteputkien värintoisto ja siis valon laatu on täysin rektaalista. Spektri on piikikäs ja valo kamala. Valintani on siksi hehkulamppu.

Idea hehkulamppujen kieltämisestä on kuin mielisairaan höperön houretta, vailla mitään perusteita ja järkeä. Pienloisteputket sotkee sähkön laadun verkossa ja loisteho lisääntyy. Lamppujen tuottamasta UV-säteilystä ei tykkää iho eikä sisustus. UV-valolähteet sisätiloihin, kotiin, on idioottimainen ajatus. Huonospektrinen valo sotkee hormonitoimintaa ja varsinkin lasten terveys ja hyvinvointi vaarantuu. Myös mielenterveys vaarantuu kenellä tahansa, kun huono valaistus ketuttaa 24/7, vuodet läpeensä, hautaan saakka.

Hehkulamppukiellon ääliömäisyys hakee vertaistaan. Eikä sitä löydy.

Tämä on vihakirjoitus. Vihaan loisteputkia ja sitä, että niitä pakotetaan käyttämään. Vihaan. Vihaan.

• ....

Loisteputki ei ole sama asia kuin energiansäästölamppu (ESL) tai LED-lamppu. Kai tajusit sen?

900 lm 3000 K energiansäästölamppu ja homma rokkaa. (Taisi olla 11 W mutta turha tieto muutoin kuin että sähölasku pienenee verrattuna 15 W vastaavaan mutta toisen merkkiseen.

• päreet paloi

Mitä hyvää on himmeässä ja kusenkeltaisessa valossa? Jonka spektri on mallia "alamäki" eli tasaisesti laskeva. Liikaa punaista eikä juuri lainkaan sinistä.

Vai tarkoittaako luonnollinen valo päretuikun valoa?

• Vihaaja-kirjoittaja
        .... kirjoitti:

Loisteputki ei ole sama asia kuin energiansäästölamppu (ESL) tai LED-lamppu. Kai tajusit sen?

900 lm 3000 K energiansäästölamppu ja homma rokkaa. (Taisi olla 11 W mutta turha tieto muutoin kuin että sähölasku pienenee verrattuna 15 W vastaavaan mutta toisen merkkiseen.

"Loisteputki ei ole sama asia kuin energiansäästölamppu (ESL)"

Jaa. Compact Fluorecent Light, CFL, tarkoittanee samaa kuin ESL, "energiansäästölamppu". Se ON loisteputki.

"900 lm 3000 K energiansäästölamppu ja homma rokkaa"

Hyvä, jos sinulla rokkaa. Minä kuitenkin haluan valita rokinaiheeni itse, en muiden sanelemana.

• Vihaaja-kirjoittaja
        päreet paloi kirjoitti:

Mitä hyvää on himmeässä ja kusenkeltaisessa valossa? Jonka spektri on mallia "alamäki" eli tasaisesti laskeva. Liikaa punaista eikä juuri lainkaan sinistä.

Vai tarkoittaako luonnollinen valo päretuikun valoa?

"Mitä hyvää on himmeässä ja kusenkeltaisessa valossa?"

Saanko kuitenkin valita sen kotiini, jos satun siitä pitämään?
        Työ- ja julkisten tilojen valaisu on asia erikseen, eikä sitä pidä keinotekoisesti sekoittaa kodin valaistusratkaisuihin.

"Vai tarkoittaako luonnollinen valo päretuikun valoa?"

Olet jäljillä. Elävä tuli on ihmisen ensimmäinen keinovalo, ja ilta-aurinkokin on sävyltään lämmintä. Muinainen esi-isämme sai valoa, lämpöä ja turvaa juuri nuotionsa valosta. Siksi se yhä tänäänkin tuntuu miellyttävältä. Se on geeneissä.
        Ilalla kotona haluan turvallista ja lämmintä nuotiovaloa. Kiitos, kun annat minun tehdä omat valintani itse.

• Vihaaja-kirjoittaja
        Vihaaja-kirjoittaja kirjoitti:

"Loisteputki ei ole sama asia kuin energiansäästölamppu (ESL)"

Jaa. Compact Fluorecent Light, CFL, tarkoittanee samaa kuin ESL, "energiansäästölamppu". Se ON loisteputki.

"900 lm 3000 K energiansäästölamppu ja homma rokkaa"

Hyvä, jos sinulla rokkaa. Minä kuitenkin haluan valita rokinaiheeni itse, en muiden sanelemana.

Itse itseäni oikaisten: CFL on siis tietenkin Compact Fluorecent Lamp, eikä Light, kuten virheellisesti edellä kirjoitin.

• +ÖÖLE#"
        Vihaaja-kirjoittaja kirjoitti:

"Mitä hyvää on himmeässä ja kusenkeltaisessa valossa?"

Saanko kuitenkin valita sen kotiini, jos satun siitä pitämään?
        Työ- ja julkisten tilojen valaisu on asia erikseen, eikä sitä pidä keinotekoisesti sekoittaa kodin valaistusratkaisuihin.

"Vai tarkoittaako luonnollinen valo päretuikun valoa?"

Olet jäljillä. Elävä tuli on ihmisen ensimmäinen keinovalo, ja ilta-aurinkokin on sävyltään lämmintä. Muinainen esi-isämme sai valoa, lämpöä ja turvaa juuri nuotionsa valosta. Siksi se yhä tänäänkin tuntuu miellyttävältä. Se on geeneissä.
        Ilalla kotona haluan turvallista ja lämmintä nuotiovaloa. Kiitos, kun annat minun tehdä omat valintani itse.

Bilteman 5 watin es lamppu, joka on halkaisijaltaan n. 15 cm himmenetyssä lasiputkessa näyttaä ihan teitin mainitsemalta kusenkeltaiselta ja tulen mitä lie väriseltä. Vastaa minusta 40 watin hehkulamppua esim.

• minävaantaas
        +ÖÖLE#" kirjoitti:

Bilteman 5 watin es lamppu, joka on halkaisijaltaan n. 15 cm himmenetyssä lasiputkessa näyttaä ihan teitin mainitsemalta kusenkeltaiselta ja tulen mitä lie väriseltä. Vastaa minusta 40 watin hehkulamppua esim.

mikähän mahtaa olla Ra indeksi ;)

• ....,,,,

Kyllähän ESL on juuri loistelamppu, kai tajuat sen?

• näinsemenee..,

Meillä on tavalliset hehkulamput energiansäästölamppuina, 100 wattiset vaihdettiin 75 wattisiksi ja 60 wattiset vaihdettiin 75 wattisiksi. 40 wattiset vaihdettiin 25 wattisiksi ja 25 wattiset 40 wattisiksi. Kaikki ulkovalot muutetiin 150 wattisiksi entisten 300 wattisten tilalle, ja autokatoksen valot vaihdettiin 4kpl 300 wattisiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe