Det är jäkligt att vara allvarligt sjuk och svenskspråkig.Okej,medicineringen är bra och visst försöker personalen.Jag har en vän som säkert inte har så långt kvar,(långt gången cancer).Han anmärker inte på vården,men då när alla mörka tankar kommer,då skulle man kanske vilja tala sitt modersmål.Det lyckas inte alltid,inte på ens på våra oficiella tvåspråkiga orter.Inget ont om personalen,de gör sitt bästa.
Det är svårt.
14
85
Vastaukset
- tvåspråkig+++
Det bästa är nog att ens barn lär sig perfekt finska,Det är nog tyvärr vår väg här i Finland.
- kerropoikanen
Son of a bitch, kick my ass then you fucking idiot and your family too.
Come taste me, thats for your loser-daddy, expecting him to be kicked out of Finland.
Please tell my helloes to your dad.- 228w
Det är alltid trevligt med seriösa inlägg.
- tråkigt
Det finns ju sjukhuspräster,säkert kan man ta kontakt med församlingen också.
- really really
Koittakaa nyt skarpata. Te jäätte kohta soamalien ja romaanien syrjimiksi vähemmistöiksi. Nekin alkaa syrjiä teitä ko ne tietää, että te ootte vähemmistönä Suomessa. I'm sorry
- ormen i paradiset
Synd om dig,jag lider inte av att höra till finlandssvenskarna.Bättre med kvalitet än mängd.
- Näin on
Jaa me hurrit vai. Me ollaan Suomessa enemmistö. Olemme vain vaihtaneet kielen.
- anhörig
Tyvärr är det ofta så att då man blir allvarligt sjuk,då försvinner bäde släktingar och vänner.Inte är det för att de är elaka och hjärtlösa,de vet inte hur de skall förhålla sig till en människa som kanske snart dör.Inte behövs det så mycket, ibland räcker det att bara hålla i handen och tala om högst vardagliga saker.Alla sjuka blir nu inte så religiösa eller helgonliknande för att de är svårt sjuka.Man vill ändå bli behandlad som den man alltid har varit.
- A friend
Hold my hand
- cancer ÄR skit
Ibland räcker det med hålla handen och ge sig tid att sitta en stund,det behöver inte vara så djupsinnigt.Jag brukar sköta min grannes matuppköp när han inte orkar själv.
- avdelning 6
cancer ÄR skit kirjoitti:
Ibland räcker det med hålla handen och ge sig tid att sitta en stund,det behöver inte vara så djupsinnigt.Jag brukar sköta min grannes matuppköp när han inte orkar själv.
Överhuvudtaget är det nog bäst att inte insjukna i något slags sjukdomar om man är svenskspråkiga.Vi har ju många utländska läkare som talar rätt så dålig finska också.Om patientens finska även är skral så kan det bli missförstånd.Vet av egen erfarenhet.
- vart är vi på väg ?
avdelning 6 kirjoitti:
Överhuvudtaget är det nog bäst att inte insjukna i något slags sjukdomar om man är svenskspråkiga.Vi har ju många utländska läkare som talar rätt så dålig finska också.Om patientens finska även är skral så kan det bli missförstånd.Vet av egen erfarenhet.
Nu kan man inte ens vara säker på att ens läkare har befogenheter att sköta om en.Borde man kanske begära att få se något slags "idkort",såna som poliser väl har ?
- under kan ske
cancer ÄR skit kirjoitti:
Omvärlden krymper,ett glas vatten med isbitar känns bra,kanske litet glass,en chokladbit,när inget mera fungerar.Man kan prata om kommande viktiga saker om den sjuka vill,alla vill inte tänka på att det kanske är min sista höst,sista jul osv.man måste alltid ta i beaktande vad patienten vill.
- en vän
Så var det slut då igår kväll,han somnade stilla in omtöcknad av starka mediciner.Bra så,där som han befinner sig har det ingen betydelse om du talar finska eller svenska.Jag vill i alla fall dö knall och fall,man sparas från många förödmjukelser.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602047Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661698Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431379Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2331321Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421185- 811156
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3481097Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3181086