Autossa tyhjenee akkukaapelit kiinni akku n. 2-3 tunnissa niin ettei akussa ole pihaustakaan. Akkulaturia kokeiltaessa se pukkaa jatkuvasti maksimivirtaa, mutta akku tyhjenee kokoajan. Laturini on 8a tehoinen.
Kun akku on ihan tyhjä ja käynnistää irtoakusta apukaapeleilla ja antaa käydä vaikka puoli tuntia niin sitten lähtee käyntiin ilman apuvirtaa. Mutta annappas olla pari tuntia niin jo on akku tyhjä, yön yli seisoo niin ei syty edes sisävalo.
Autolla voi ajaa kun ottaa akun aina irti sammuttaessa moottorin, muuten akku kuluu tyhjäksi. 45 minuuttia kun seisoo kaapelit kiinni niin vaivoin jaksaa käynnistyä. Jos seisoo yli tunnin niin tarvitsee apuvirtaa.
Auton laturi on mielestäni kunnossa sillä kun starttaa auton käyntiin niin kaikki valot kirkastuvat huomattavasti, ja vastaavasti sammutettaessa himmenevät aika paljon. Lisäksi akku latautuu auton käydessä mutta ei erillisellä laturilla jos kaapeleita ei ota pois.
Joku syö tosi paljon virtaa, mikä se voisi olla, ja mitä pitäisi tehdä.
Akku tyhjenee
34
4574
Vastaukset
- dekari
Irroitteleppa sulakkeita . Se sulake mahdollisesti kipinöi kosketusvaihessa jonka kautta kulutus tapahtuu.
- 10+19
sulla tuntuu kipinöivän aika pahasti, ja aloittajalle, mikä on 8a laturi?
- Ootko Tosissas
Ootko tosissas että et ymmärrä?
- dekari
Sulla ei kipinöi ollenkaan! Satavarmasti sulake kipinöi kontaktipinnoistaan, jos sen kautta kulkee irroitus hetkellä ks. virta.
Ja voin vastatata aloittajan puolesta : Verkkovirta käyttöinen 8Ampeerin laturi.
Älä sinä 10 19 puutu juttuihin joista et mitään ymmärrä, kun pitää kysellä perus-asioita.
Taidat olla nikkisi mukainen, ikää 10v 19 tyhmää ajatusta.- 10+19
Sinulla näkyy olevan ajatukset jossain sianperseessä, verkkovirta käyttöinen kirjoitetaan verkkovirtakäyttöinen.
Lienet lainannut nimimerkkisi joltain toiselta, et ainakaan tiedä mitä se tarkoittaa.
Minulla on sähköasiat hallinnassa, mutta sinulla ne ovat kovasti vielä hakusalla.
Kaltaisiasi muka tietäviä on aivan liian paljon palstoilla. - Ei mikään
10+19 kirjoitti:
Sinulla näkyy olevan ajatukset jossain sianperseessä, verkkovirta käyttöinen kirjoitetaan verkkovirtakäyttöinen.
Lienet lainannut nimimerkkisi joltain toiselta, et ainakaan tiedä mitä se tarkoittaa.
Minulla on sähköasiat hallinnassa, mutta sinulla ne ovat kovasti vielä hakusalla.
Kaltaisiasi muka tietäviä on aivan liian paljon palstoilla.Sulla ei ole mikään hallinnassa. ***** kielipoliisi.
- dekari
Mene paasaamaan jonnekin oikeinkirjoitusosastolle, sähköisine tietoisine, jospa liika latinki purkautuisi.
Ja olisit kirjoittanut jotain rakentavaa aloittajalle ,kun muka sähköt hallinnassa, pieneen a-kirjaimeen tukehduit.
Säteilikö lantussasi kenties vuosi, altto jne.
Ja lainasimpa tahi en , siitä en ole sulle tilivelvollinen , eikä nimmari ole muutenkaan merkityksellinen.- joku muu
Se on muuten "sähköisine tietoinesi". Ja saa kai sitä kysyä: en minäkään akuista tiedä. Siksi minäkin tulin tälle palstalle: etsimään vastausta.
Ja kyllä, akku ilmeisesti latautuu tyhjäkäynnilläkin, mikä on oman intuition vastaisesti. Luulin nimittäin, että auton pitää olla liikkeessä. Tosin laturi on varmaan järkevämpi ratkaisu, vai kumpi on tehokkaampi: ajaminen vai laturi? Kumpi lataa akun nopeammin käyttökuntoon? Näin pakkasella pitää huolehtia. - Panostaja!
joku muu kirjoitti:
Se on muuten "sähköisine tietoinesi". Ja saa kai sitä kysyä: en minäkään akuista tiedä. Siksi minäkin tulin tälle palstalle: etsimään vastausta.
Ja kyllä, akku ilmeisesti latautuu tyhjäkäynnilläkin, mikä on oman intuition vastaisesti. Luulin nimittäin, että auton pitää olla liikkeessä. Tosin laturi on varmaan järkevämpi ratkaisu, vai kumpi on tehokkaampi: ajaminen vai laturi? Kumpi lataa akun nopeammin käyttökuntoon? Näin pakkasella pitää huolehtia.Auton latausgeneraattori voi ladata akkua jopa useita kymmeniä ampeeria virralla. Mutta jos akku tyhjenee, niin silloin on pakko käyttää ulkopuolista laturia.
- ml203
joku muu kirjoitti:
Se on muuten "sähköisine tietoinesi". Ja saa kai sitä kysyä: en minäkään akuista tiedä. Siksi minäkin tulin tälle palstalle: etsimään vastausta.
Ja kyllä, akku ilmeisesti latautuu tyhjäkäynnilläkin, mikä on oman intuition vastaisesti. Luulin nimittäin, että auton pitää olla liikkeessä. Tosin laturi on varmaan järkevämpi ratkaisu, vai kumpi on tehokkaampi: ajaminen vai laturi? Kumpi lataa akun nopeammin käyttökuntoon? Näin pakkasella pitää huolehtia.Auton oma laturi on aina huomattavasti tehokkaampi kuin sellainen verkkovirrasta virtaa ottava pikkulaturi.
Mutta ongelmana molemmissa tapauksissa on akun virran vastaanotto, eli vaikka auton generaattori lataa, niin kylmään (varsinkin huonoon) akkuun ei mene kuin muutama ampeeri ja pitkään saa olla auto käynnissä ennenkuin akku on täynnä.
Kesällä hyvä akku ottaa vastaan suurtakin virtaa jolloin auton generaattori lataa sen nopeasti täyteen.
Talvella jos akun haluaa varmasti täyteen niin varminta on käyttää verkkovirtakäyttöistä laturia jonka antaa ladata vaikka vuorokauden, siinä ajassa pitäisi akun täyttyä.
Mutta jotain ongelmaa on jos akku tyhjenee autosta niin että pitää ulkopuolisella laturilla latailla. Itselläni ei ole ikinä mennyt autosta akku tyhjäksi vaikka välillä ajelen vain lyhyitä matkoja.
- 13+13 aloittaja
Niin tosiaan, 8a laturini on sellainen verkkovirtakäyttöinen, eli sillä voi ladata auton akkua jos se on päässyt tyhjentymään. Kuitenkaan tässä tilanteessa sen teho ei riitä, vaan akku tyhjenee jos auton kaapelit on kiinni vaikka laturi lataa kokoajan.
Akku latautuu normaalisti jos kaapelit on irti verkkolaturilla ja myös ajossa ja pitää myöskin virtansa, niin että aamulla auto starttaa hyvin jos yön ollut kaapelit irti.
Uskaltaako noita sulakkeita tosiaan "räpsytellä" siten että näkee kipinöikö, jotenkin pelottaa että joku tietokoneboksi ottaa siitä itseensä. Apuvirtaakaan ei saisi ottaa toisesta autosta ettei boksit hajoa, siksi olen käyttänyt irto-akkua.
Talossa ainakin sulakkeet lämpenee jos virtaa menee paljon, esim. kun minulla on vesikiertoinen sähköllä toimiva keskuslämmitys niin sen sulakkeet on välillä ihan lämpöisiä kun käyn mittaria lukemassa.
Voisiko tällä tavalla lähteä hakemaan vikaa autossakin, eli jos joku sulake on lämmin niin lähteä hakemaan sieltä vikaa?
Auton akku on 95ah kokoinen ja uusi, niin ja auto on vuoden 2001 "väykky".- 11+2
Tarkoitatko 8A, ei 8a, myös 95Ah, ei 95ah. Ai sinulla on vesikiertoinen sähköllä toimiva keskuslämmitys, vaude sentään.
- Waudesentään
11+2 kirjoitti:
Tarkoitatko 8A, ei 8a, myös 95Ah, ei 95ah. Ai sinulla on vesikiertoinen sähköllä toimiva keskuslämmitys, vaude sentään.
Älä nyt viitti alkaa ihan hölmöksi tai siis näytä sitä hölmöyttäsi. Kirjoitusvirheistä huolimatta asian kyllä ymmärsi normaalilla kapasiteetilla varustettu ja vähän tollompikin jä myös minunlaiseni täystollo. Vaude sentään sulle.
Täystollo.
- Pikku kokeilu
Kun tulet ajosta, niin irrota laturin paksumpi johto irti, jos kipinöi irrottaessa ja liittäessä on ilmeisesti laturin säätimestä yksi tiodeista rikki.
- 13+13 aloittaja
Uskalsin kokeilla tuota tänään, ja pääsin ilmeisesti vian jäljille. Laturille tulee todella paksuja johtoja useampia, joista yhdessä tuntuu kulkevan iso virta, koko johtokin oli ihan lämmin n. tunnin ajon jälkeen.
Johto tuntuu menevän paisuntasäiliön vieressä jäähdytysnestekierrossa olevaan boksiin, joka on myös kuuma. Mikä tuo boksi on, onko siinä joku lämmitin, ainakin pirun kuuma se oli?
Kokeilen huomenna, että alkaako tuo boksi lämmetä kun laittaa akun kiinni muttei käynnistä autoa. - Pikku kokeilu
13+13 aloittaja kirjoitti:
Uskalsin kokeilla tuota tänään, ja pääsin ilmeisesti vian jäljille. Laturille tulee todella paksuja johtoja useampia, joista yhdessä tuntuu kulkevan iso virta, koko johtokin oli ihan lämmin n. tunnin ajon jälkeen.
Johto tuntuu menevän paisuntasäiliön vieressä jäähdytysnestekierrossa olevaan boksiin, joka on myös kuuma. Mikä tuo boksi on, onko siinä joku lämmitin, ainakin pirun kuuma se oli?
Kokeilen huomenna, että alkaako tuo boksi lämmetä kun laittaa akun kiinni muttei käynnistä autoa.Kun kokeilet lämpöjä, niin anna kaikkien ensin jäähtyä. Sitten laitat akun kengän kiinni ja seuraat lämpiääkö myös laturi. Jos näin käy, on selvä, että joudut vaihtamaan diodisillan laturista.
- 13+13 aloittaja
Pikku kokeilu kirjoitti:
Kun kokeilet lämpöjä, niin anna kaikkien ensin jäähtyä. Sitten laitat akun kengän kiinni ja seuraat lämpiääkö myös laturi. Jos näin käy, on selvä, että joudut vaihtamaan diodisillan laturista.
Ei kyllä lämpiä laturi yhtään, mutta tuo boksi johon se paksu johto menee niin lämpiää kyllä tosi kuumaksi kun panee akun kaapelin paikoilleen ja odottaa vaikka vartin, vaikka auto olisi seissyt jo useita tunteja. .
Ilmeisesti siinä on jonkinlainen sähköinen lämmitin? Voiko näin tilapäisesti vain ottaa sen johdon irti laturilta ja ajella ilman sitä kun ei kerta osaa mennä pois päältä? 13+13 aloittaja kirjoitti:
Ei kyllä lämpiä laturi yhtään, mutta tuo boksi johon se paksu johto menee niin lämpiää kyllä tosi kuumaksi kun panee akun kaapelin paikoilleen ja odottaa vaikka vartin, vaikka auto olisi seissyt jo useita tunteja. .
Ilmeisesti siinä on jonkinlainen sähköinen lämmitin? Voiko näin tilapäisesti vain ottaa sen johdon irti laturilta ja ajella ilman sitä kun ei kerta osaa mennä pois päältä?Käytähän lisävahinkojen välttämiseksi korjaamolla kun et tiedä edes mikä se boksi on.
En tiedä minäkään, kun sen ainoan Prahasta löytämäni kristallipallon vei ex mennessään...
- Takalasinlämmitin?
Pari tapausta on tullut vastaan, että takalasinlämmittimen rele on juuttunut päälle. Jos takalasin reunoissa on lämmittimen liittimet näkyvillä, niin kokeile auto sammuksissa irrotella liitintä. Jos kipinöi, niin lämmitin on koko ajan päällä.
- Kuuma boxi
Jooo... mut miks se kuumentaa sitä vesiletkumurikkaaa...
- Keskuslämmitysvastus
Jostain syystä lämppärin vesikierron "keskuslämmitysvastus" jää jostain syystä päälle ja tyhjentää akun.
- yliasentaja
Keskuslämmitysvastus on aivan oikeassa.
- latausrele
Jos autossa on jotain omia tai jonkun muun tekemiä poppi vehje virityksiä, ne irti ensimäiseksi,jos vika ei korjaannu sillä otta laturi lähemmän tutkskelun kohteeksi.
- Poppivehkeet
Kuumentaako poppiveheviritykset sitä vesiletkun värkkiä?
- latausrele
Poppivehkeet kirjoitti:
Kuumentaako poppiveheviritykset sitä vesiletkun värkkiä?
Lueppa aloitajan teksti tarkemin. Se vesivastus sijaitsee hänen talossaan ja oli ainoastaan esimerkki.
lainaus aloittajan tekstistä.
Talossa ainakin sulakkeet lämpenee jos virtaa menee paljon, esim. kun minulla on vesikiertoinen sähköllä toimiva keskuslämmitys niin sen sulakkeet on välillä ihan lämpöisiä kun käyn mittaria lukemassa. - Lämppärin vastus
latausrele kirjoitti:
Lueppa aloitajan teksti tarkemin. Se vesivastus sijaitsee hänen talossaan ja oli ainoastaan esimerkki.
lainaus aloittajan tekstistä.
Talossa ainakin sulakkeet lämpenee jos virtaa menee paljon, esim. kun minulla on vesikiertoinen sähköllä toimiva keskuslämmitys niin sen sulakkeet on välillä ihan lämpöisiä kun käyn mittaria lukemassa.Niimpä, mutta se auton lämmityslaitteen kierrossa oleva veden lämmitysvastus eli se murikka eli boxi mikä kuumenee vaikka auto ei käy, sijaitsee auton lämmityslaitteen kennolle menevässä letkussa.
Näin aloittaja kirjoitti eräässä viestissä:
"Ei kyllä lämpiä laturi yhtään, mutta tuo boksi johon se paksu johto menee niin lämpiää kyllä tosi kuumaksi kun panee akun kaapelin paikoilleen ja odottaa vaikka vartin, vaikka auto olisi seissyt jo useita tunteja. .
Ilmeisesti siinä on jonkinlainen sähköinen lämmitin? Voiko näin tilapäisesti vain ottaa sen johdon irti laturilta ja ajella ilman sitä kun ei kerta osaa mennä pois päältä? " - Kaksi vai yksi
Lämppärin vastus kirjoitti:
Niimpä, mutta se auton lämmityslaitteen kierrossa oleva veden lämmitysvastus eli se murikka eli boxi mikä kuumenee vaikka auto ei käy, sijaitsee auton lämmityslaitteen kennolle menevässä letkussa.
Näin aloittaja kirjoitti eräässä viestissä:
"Ei kyllä lämpiä laturi yhtään, mutta tuo boksi johon se paksu johto menee niin lämpiää kyllä tosi kuumaksi kun panee akun kaapelin paikoilleen ja odottaa vaikka vartin, vaikka auto olisi seissyt jo useita tunteja. .
Ilmeisesti siinä on jonkinlainen sähköinen lämmitin? Voiko näin tilapäisesti vain ottaa sen johdon irti laturilta ja ajella ilman sitä kun ei kerta osaa mennä pois päältä? "Jos akulle menee toinen johto eli latausvirtajohto, niin vesikierron vastuksen johdon voi silloin irroittaa. Mutta jos vastukselta menee latausjohto akulle niin silloin katkeaa myös lataus, jos johdon irroittaa.
Lähteekö laturilta kaksi paksua johtoa, ja jos lähtee, niin lähteekö ne samasta navasta vai eri navoista.
- 13+13 aloittaja
Juu, eli se sähkökeskuslämmitys on talossa (ja on muuten pirun kallis lämmityssysteemi kun ei edes tulisijoja), ja siinä sulakkeet lämpiää kun ottaa virtaa.
Mutta autossakin taitaa olla sellainen, sellainen boksi jäähdytinnestekierrossa alkaa kuumeta voimakkaasti heti kun akku on kiinni. En ole uskaltanut siitä johtoa ottaa irti, kun ei sitä tiedä mihin kaikkeen se vaikuttaa.
Ilmeisesti tuolle ei ole minkäänlaista sulaketta kun johtoja koitin käydä läpi, paksu kaapeli suoraan laturilta. Menee siihen jotain pienempiäkin johtoja, mutta ei niistä varmaan se sähkö purkaudu.
Taitaa olla niin, että pitää käyttää autoa korjaamolla, koska tuolle ei taida voida itse tehdä mitään. Näyttääkin niin umpinaiselta ettei sitä saa mistään auki, ja syö sähköä koska johto on lämmin. Akku oli taas umpityhjä testailujen jälkeen, ehti korkeintaan kaksi tuntia olla kaapelit kiinni.
Valot ihan himmeät, startista ei puhettakaan. Irto-akulla jaksoi startata ja käynnistyttyä valot paloi kirkkaasti, no pyöri siinä tyhjäkäynnillä ehkä vartin-puolituntia, sitten sammutin ja käynnistin uudelleen ja hyvin lähti eli laturi toiminee.
Onkohan akku syytä myös vaihtaa uuteen, se on päässyt ihan tyhjäksi ainakin n. 20 kertaa niin ettei ole pihaustakaan, mutta latautuu nopeasti auton laturilla. Akkulaturilla verkkosähköstä yön yli kun pitää niin sitten starttaa kunhan auton kaapelit ei ole kiinni latauksen aikana.Akun kunnon saat selville happomittarilla. Maksaa tarvikeliikkeessä pari euroa. Mittaa täyteen ladatusta akusta joka kennon ominaispaino sillä mittarilla. Jos on vihreällä alueella, akku on kunnossa. Punainen merkitsee tyhjää.
Oletettavasti akku ei mene pilalle ellei se seiso tyhjänä pitempään. Ei ole kokemusta asiasta. Se pilaantuminen johtuu siitä, että akun tyhjeneminen muutta levyjä lyijysulfaatiksi ja se lyijysulfaatti alkaa kiteytymään ajan mittaan. Kiteytynyt lyijysulfaatti ei enää palaudu ennalleen latauksessa vaan akun kapasiteetti jää kiteytymän osalta nollaksi. Tämä vaikuttaa akkunesteen ominaispainoon alentavasti ja siksi pystyt happomittarilla mittaamaan akun varaustilan.
Äläkä sitten tunaroi sen akkuhapon kanssa. Se on noin 40 % rikkihappoa ja varmasti polttaa ja syövyttää!
- Virtaa vastukseen
Joissakin autoissa on lämmityslaitteen toiminnan nopeuttamiseksi ja tehostamiseksi lämmityslaitteen kierrossa lämmitysvastus eli juuri se murikka vaiko boxiko senyt olikaan. On oletettavaa että lämmitysvastuksen virransyöttö eli rele on juuttunut virta päällä asentoon ja kuluttaa akun varauksen hyvinkin nopeasti loppuun. Vastuksien teho on muutaman sadan watin luokkaa ja pienet akkulaturit eivät anna virtaa niin paljoa että virta riittäisi lataukseen ja vastukseen eli tuloksena on akun tyhjeneminen, vaikka pikkulaturi olisikon toiminnassa täydellä teholla. Autojen omasta latausgeneraattorista virtaa riittää kaikkiin tarvittaviin toimintoihin. Jos auto ei seiso pitkiä aikoja, niin virtaa riittää akussa käynnistämiseenkin.
- 4+11
Ei riitä auton latureissa tehot tommosiin vastuksiin ja siksi akku tyhjänä.
Normi laturi n. 55a niin ei tule tyhjäkäynnillä kuin ehkä 20a ja kierroksilla vasta nimellis virta. Nyky autojen kaikki sähkö pimpelit vie enemmän virtaa kierroksillakin ja aina akku tyhjä puhumattakaan mistään vastuksista joilla lämmitetään vesiä.
Jotain muuta vikaa siinä on kaapeleissa tms ei tyhjäkäynti puoli tuntia mitään lataa akku purkautuu koko ajan kun kulutus kovempi kuin tuotto varsinkin tommosilla vastuksilla.
Jos nyky autoissa haluaa että akku latautuu niin kaikki sähkölaitteet off ja kovilla kierroksilla pitkät matkat tai sitten verkkolaturi.
Autonvalmistajat ei ole ajatellut sitä laturia kun kaikkea sähkö pimpeliä lisätään ja sitten ihmetellään kun akku tyhjä. Johan järkikin sanoo että jos virtaa kuluu jopa 100 ampeerin edestä vastuksiin ym niin ei n. 50a laturi voi sitä kaikkea tuottaa ja sitten on akku tyhjä. - Päättelemällä....
4+11 kirjoitti:
Ei riitä auton latureissa tehot tommosiin vastuksiin ja siksi akku tyhjänä.
Normi laturi n. 55a niin ei tule tyhjäkäynnillä kuin ehkä 20a ja kierroksilla vasta nimellis virta. Nyky autojen kaikki sähkö pimpelit vie enemmän virtaa kierroksillakin ja aina akku tyhjä puhumattakaan mistään vastuksista joilla lämmitetään vesiä.
Jotain muuta vikaa siinä on kaapeleissa tms ei tyhjäkäynti puoli tuntia mitään lataa akku purkautuu koko ajan kun kulutus kovempi kuin tuotto varsinkin tommosilla vastuksilla.
Jos nyky autoissa haluaa että akku latautuu niin kaikki sähkölaitteet off ja kovilla kierroksilla pitkät matkat tai sitten verkkolaturi.
Autonvalmistajat ei ole ajatellut sitä laturia kun kaikkea sähkö pimpeliä lisätään ja sitten ihmetellään kun akku tyhjä. Johan järkikin sanoo että jos virtaa kuluu jopa 100 ampeerin edestä vastuksiin ym niin ei n. 50a laturi voi sitä kaikkea tuottaa ja sitten on akku tyhjä.Laturin teho ei ole ongelma. Akku latautuu täyteen mutta tyhjenee auton seisoessa parissa tunnissa. Todennäköisesti se vesikierrossa oleva poksi vetää akun tyhjäksi koska ajossa virta riittää mainiosti, jos pitkiä pysähdyksiä ei ole. Akku tyhjenee siis auton seisoessa, mutta ajossa virtaa riittää hyvin. Ja akku pysyy hyvässä latingissa, kun ajon jälkeen irrottaa akkukaapelin.
- 1500W
40 vuotta sitten oli jo 50A laturit yleisiä. 100A laturi on nykyisin aika yleinen ja 150A ei ole mikään harvinaisuus.
- Raskassarja
Niin. Laturit mitoitetaan tietysti sen mukaan mitä auto kuluttaa. Jos on vesivastuksia, diesel, ilmastointia ym. sähköherkkuja, niin tietysti autossa on silloin isompi laturi kuin 80-luvun ladassa jossa ei ole mitään ylimääräistä.
Tuossa "väykyssä" on muuten 190a vesijäähdytteinen laturi, josta saadaan tehoa reilut 2,5kW, joten kyllä sillä jo vesiäkin vähän kärvennellään!
Sähkölaitteiden määrä lisääntyy koko ajan autoissa ja samalla latureiden tehot kasvavat. Varsinkin busseissa alkaa olla jo tosi isoja latureita, 100, 120, 160, 2x 120a jne..., jopa 2x 160a, siis näissä hyvin varustelluissa turistibusseissa.
Tuo 2x 160a on muuten melkein 9 kilowattia!!
Löytyy ilmastointia, kahvinkeitintä, jääkaappia, melkoinen armeija jo pelkkiä sisävaloja, kuten myös ulkopuolellakin, saattaa olla invertteriä, 4 kappaletta isoja "hupiakkuja",Webastot huutaa 2 tuntia ennen ajoonlähtöä ym... Latureiden tehon on riitettävä kaikkeen tuohon ja jäätävä vielä ylikin useampi kymmentä ampeeria normaali käyttötilanteessa.
Jatkuvasti täysillä lataava laturi ei kestä eikä akkujen lataukseen riitä virtaa.
Välillä ottaa päähän kun selitetään että jos ajetaan takalasinlämmitin, penkinlämmitin ym. päällä niin akku purkaantuu kokoajan, varsinkin tyhjäkäynnillä. Jos asia on todella noin jonkun autossa, niin suosittelen viemään sen tutkittavaksi korjaamolle, laturissa on jotain vikaa.
Siis jos auton latausgeneraattori toimii oikein, niin se pystyy syöttämään kaiken tarvittavan sähkövirran moottorin käydessä vaikka käyttäisi lämmittimiä ym. ja silti akku latautuu. Olen mitannut autostani asiaa, latausjännite pysyy pakkasella 14,3-14,6 välillä oli moottori tyhjäkäynnillä tai kierroksillla, oli kaikki laitteet päällä tai ei.
Tarvittaessa automatiikka pudottaa vesivastuksia pois päältä. Nuo vesivastukset on aika yleisiä nykyautoissa, niillä päästään parempiin päästölukemiin kun moottori lämpiää äkimmin.
Siinäpä vähän mallia riittävästä lataustehosta suurempaankin tarpeeseen ;) http://www.youtube.com/watch?v=2pQeeUkPoyk
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046